Så mye koster det å kjøre elbil med rekordhøye strømpriser

Startet av magnetic, torsdag 24. januar 2019, klokken 17:24

« forrige - neste »

janegils

Skulle gjerne visst kva slags bonussystem de har i kraftselskapene.
Kanskje de har personlig vinning av å drive opp prisane...
The rotation of earth really makes my day

arthur

Sitat fra: janegils på fredag 25. januar 2019, klokken 11:09
Skulle gjerne visst kva slags bonussystem de har i kraftselskapene.
Kanskje de har personlig vinning av å drive opp prisane...

De fleste (alle?) disse selskapene er offentlige selskaper og deres regnskap er tilgjengelig. Daglig leders lønn er konkret nevnt og bonusavtaler vil fremkomme av regnskapet så hvis du er nysjerrig (nok) så er muligheten for innsyn så absolutt til stede. Jeg tviler dog på at binusbetingelsene er basert på at de klarer å drive opp prisen kunstig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbil fundamentalist

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9Pqvd/saa-mye-tjener-stroemtoppene-i-norge

De tjener godt. Men det er vel en slags konsensus i at økte strømpriser motiverer for økt strømsparing og gjør flere enøk prosjekter lønnsomme.

Problemer er hvordan dette gir uønskede sekundæreffekter som økt luftforurensing i form av mer vedfyring i by og bygd samt uheldig effektsparing med livsfarlig kjøring av brannfarlige hvitevarer på nattestid og ev. økt mulighet for totalbann med kjøring på dagtid når man er på jobb og ingen kan gripe inn hvis det begynner å brenne i tørketrommelen.

Norge er i utakt med resten av Europa med svært høyt ELforbruk pr husstand pga ønsket politikk i mange tiår før 1992. Husstander med basis i eloppvarming sitter med sorteper her. På samme måte som omlegging til dieselbiler i 2007.

Altså hvordan kan man omstille elforbruket til norske husstander uten å dra på oss uønskede konsekvenser? Svaret er vel ikke på plass enda, men jeg er av den oppfatningen at man må gjøre investeringer i elnettet da elkraft er en viktig faktor for ren transport og ren byluft. Investeringer som bransjen vegrer seg voldsomt mot.

Elendige kalkunprosketer som gasskraft på Kårstø, monstermaster, elektrifisering av sokkelen, «månelandinger» og ubrukt mobilt gasskraft på Tjeldbergodden m.m. har sløst vekk mye av midlene som burde vært brukt på nettutbygging. Nå står kraftbransjen med dårlig renommé og tom pengepung samt grådige eiere som vil ha større og større utbytter.

Neimen ikke lett å rydde opp etter snart  3 tiår med vannstyre...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA