Hovedmeny

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på søndag 27. januar 2019, klokken 12:08
Sitat fra: emurof på søndag 27. januar 2019, klokken 11:53
Sitat fra: shb på lørdag 26. januar 2019, klokken 13:01
Da jeg fikk min Tesla 21.august 2013. Hvor mange ladere hadde Tesla da. Jo 4 på Gol. Ionity har åpnet flere før bilene kommer.

Å? Så de har flere ladere i Norge totalt sett enn Tesla?
Tror han prøver å si at Ionity har flere tilgjengelige ladere i det bilen begynner å rulle på veien, enn det Tesla hadde da Telsaene ble levert.

Det blir litt flisespikking da Tesla åpnet en drøss med ladere kort tid etter at de første bilene ble levert. Jeg fikk min 16.september 2013 og da var det 6 stk. SuC i Norge. Lillehammer, Dombås, Gol, Brokelandsheia, Aurland og Lyngdal. Offisiell åpning var 30.august, altså et par uker etter at de første fikk bilene sine.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

olavxxx

Da jeg fikk min Tesla 21.august 2013. Hvor mange ladere hadde Tesla da. Jo 4 på Gol. Ionity har åpnet flere før bilene kommer.

Tror han prøver å si at Ionity har flere tilgjengelige ladere i det bilen begynner å rulle på veien, enn det Tesla hadde da Telsaene ble levert.
Men selv om det er sant, så er ikke situasjonen den for Tesla i dag.
Man kan ta den Teslaen med minst rekkevidde og kjøre hele europa, uten å åpne en eneste app for å koble seg til lading. Kontrasten her blir om man prøver å kjøre på ferie med eTron eller iPace, da må man forholde seg til utallige apper osv.

Klart at Ionity bygger ut og etter hvert får de mange stasjoner.
Men selv da vil Tesla med CCS kunne bruke både superladere eller Ionity, grønn kontakt osv. Så Tesla vil alltid ha størst handlingsrom her og mest fleksiblitet, er det feks kø på ene ladertypen, kan man koble seg på en annen ladeleverandøren.

I starten vil Ionity bare bygge mellom største byene, så det blir kanskje en del kø, særlig når det viser seg at noen av de mest populære elbilene vil lade med bare 30 kW frem til ca 50% SoC, så hvis de da tar 83kr per sesjon, tror jeg det fører til at mange "camper" på laderen for å få maks strøm for pengene sine.

Men jeg håper jo selvsagt at jeg tar feil og at det bygges ut veldig fort, at det ikke blir "camping kø" på laderne..
Har ingen egeninteresse av at folk skal sitte i kø på Ionity laderne, det beste er om alle ladetilbyderne finner ut en lur betalingsmåte osm ikke oppfordrer til å lade til 100% SoC (med mindre man må). Kanskje de burde ha en takst 0-80% og en takst 80-100%, eventuelt en takst + minuttpris på topp. Vet ikke helt hva som er best måte å løse det på, men en "enhetspris" per lading er nok i alle fall minst lure modellen.

Løve

E-Tron er klargjort for app-fri lading. Noe som vil bli rullet ut i 2019.

https://butikk.audi.no/elbil/e-tron/e-tron Trykk på «Lading» helt til høyre.

Hele SC-fordelen til Tesla er på vei ned i dreneringsrørene.

DagfinnN

Sitat fra: emurof på søndag 27. januar 2019, klokken 11:51
Sitat fra: Løve på lørdag 26. januar 2019, klokken 01:47
Ionity og E-Tron vil i nær fremtid fungere akkurat som Tesla sine SC. Plugg inn og lad, og det var det. Pluss at E-Tron har OTA. Jeg tipper OTA med betydelig bedre kvalitetskontroll på det som slippes ut i bilene enn hva Tesla slipper løs. I det store og hele så er effektivitet det eneste Tesla har igjen å briljer med, så lenge det varer.

Mye tipping her. Det var jo mye tipping om hvor fantastisk Audi, Jaguar, osv. skulle bli, og så viser det seg at de er middelmådige på alt som har med elbil å gjøre, og et ekstremt utdatert instrumentpanel med knapper over alt. Button Overload.
Vedkommende tippet for et drøyt år siden at Tesla neppe noen gang kom over 1000 produserte TM3 i uka heller. Så her er et lite å stole på.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Ja CCS nettverket er straks enormt, med tosifret antall uttak per stasjon. Og alle bilene som bruker CCS utnytter kapasiteten  :D
Siste par dager har jeg sett ikke mindre enn tre innlegg om ladetrøbbel. En før helgen i Lillesand som forsøkte tre ionity ladere med sin ipace, men måtte gi opp. En med Leaf som besøkte flere defekte stasjoner i Lier området samt nyheten om at mange 175kW stasjoner tas ut av drift.
Kanskje det er tett i dreneringsrørene?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Ref. Ionity har flere ladere enn Tesla ifm lansering.

Blir litt rar sammenligning. Nå er ikke Ionity ene og alene Audi sitt.

Da Tesla kom på veiene i 2013 var det ikke akkurat mange andre elbiler på landeveien. Det forholdet har endret seg vesentlig nå. Audi må dele ladeplass med mange andre, inkl. Tesla.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HCO

Sitat fra: DagfinnN
Vedkommende tippet for et drøyt år siden at Tesla neppe noen gang kom over 1000 produserte TM3 i uka heller. Så her er et lite å stole på.
Kanskje vi burde lage en "best of" sitatsamling...?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Tellus

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:20
Min vurdering av E-tron mot Model 3 generelt er;

Har du flere små barn og stor hund og trenger hengerfeste, så er ikke Model 3 alternativ.

Har du begrenset økonomi er ikke E-tron alternativ.

Har du behov for ekstreme prestanda er ikke E-tron alternativ.

Orker du ikke vente på et utbygd ladenettverk er ikkje E-tron et alternativ.

Vil du ha en tradisjonell bil med premium i vanlig forståelse, så er ikke Model 3 alternativ.

Vil du ha en minimalistisk og clean bil er ikke E-tron et alternativ.

Vil du ha SUV/stv er ikke Model 3 alternativ

Har du tiltro til VAG sin service og garanti er ikke Model 3 alternativ

Har du tiltro til Tesla sin service og garanti er ikke E-tron alternativ.

Slik kan en fortsette [emoji2], men jeg tror dette er det viktigste

Veldig bra oppsummert  :+1:

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. januar 2019, klokken 12:35

Det blir litt flisespikking da Tesla åpnet en drøss med ladere kort tid etter at de første bilene ble levert. Jeg fikk min 16.september 2013 og da var det 6 stk. SuC i Norge. Lillehammer, Dombås, Gol, Brokelandsheia, Aurland og Lyngdal. Offisiell åpning var 30.august, altså et par uker etter at de første fikk bilene sine.
Helt enig! Men tror det er fliser han driver å lager ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 12:37

Men selv om det er sant, så er ikke situasjonen den for Tesla i dag.
Man kan ta den Teslaen med minst rekkevidde og kjøre hele europa, uten å åpne en eneste app for å koble seg til lading. Kontrasten her blir om man prøver å kjøre på ferie med eTron eller iPace, da må man forholde seg til utallige apper osv.

Klart at Ionity bygger ut og etter hvert får de mange stasjoner.
Men selv da vil Tesla med CCS kunne bruke både superladere eller Ionity, grønn kontakt osv. Så Tesla vil alltid ha størst handlingsrom her og mest fleksiblitet, er det feks kø på ene ladertypen, kan man koble seg på en annen ladeleverandøren.

I starten vil Ionity bare bygge mellom største byene, så det blir kanskje en del kø, særlig når det viser seg at noen av de mest populære elbilene vil lade med bare 30 kW frem til ca 50% SoC, så hvis de da tar 83kr per sesjon, tror jeg det fører til at mange "camper" på laderen for å få maks strøm for pengene sine.

Men jeg håper jo selvsagt at jeg tar feil og at det bygges ut veldig fort, at det ikke blir "camping kø" på laderne..
Har ingen egeninteresse av at folk skal sitte i kø på Ionity laderne, det beste er om alle ladetilbyderne finner ut en lur betalingsmåte osm ikke oppfordrer til å lade til 100% SoC (med mindre man må). Kanskje de burde ha en takst 0-80% og en takst 80-100%, eventuelt en takst + minuttpris på topp. Vet ikke helt hva som er best måte å løse det på, men en "enhetspris" per lading er nok i alle fall minst lure modellen.
Enig! Det vil antakelig ta lang tid før ladeløsningen hos Inity blir på høyde med Teslas.
Utbygginstakten til Tesla har vært, og er imponerende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Sitat fra: Løve på søndag 27. januar 2019, klokken 12:41
E-Tron er klargjort for app-fri lading. Noe som vil bli rullet ut i 2019.

https://butikk.audi.no/elbil/e-tron/e-tron Trykk på «Lading» helt til høyre.

Hele SC-fordelen til Tesla er på vei ned i dreneringsrørene.
Igjen forstår du ikke de enkle premissene:
* Audi og Jaguar må stå i samme ladekø som alle andre elbiler.
* Tesla kan lade på superladerne
* Tesla kan lade på Ionity, grønn kontakt, fortum osv.

Selv om Ionity bygger ut mer enn Tesla, har Tesla en fordel - siden de da i tillegg har superladerne.
iPace, eTron osv må gjerne da stå bak en bil som bare klarer å lade 30 kW, i tillegg er det per i dag veldig dårlig utbygd hvis man ikke kjører bare korridor mellom storbyer.

Tesla sitt superladernettverk trenger ikke være det mest utbygde for å gi en enorm verdi for eierne av Tesla og det er ikke slik at Tesla som bilprodusent har bygd de ut for å tjene penger på salg av strøm. Cluet her er å gi eierne av bilene fleksibilitet nok til at bilen kan brukes over alt, der er Ionity langt bak og mange bileiere blir da avhengig av Ionity, der Teslaeiere står fritt til å velge hva som passer best, hvor de vil lade (de må ikke velge hvor de kan lade).

Øggen

Ikkje vekk løva. Den e fortsatt bitter pga. VW dieselgate.
Det e nytteslaust, og berre å blokkere.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på søndag 27. januar 2019, klokken 13:01
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:20
Min vurdering av E-tron mot Model 3 generelt er;   .......

Veldig bra oppsummert  :+1:
Takk! Når vi hopper ned av kjepphestene så ser vi alltid at saker har flere sider.

Tellus

Sitat fra: magnetic på torsdag 24. januar 2019, klokken 22:11
rattvarme er vel ikke noe problem, da man stiller den ene varmluftstrålen( som er lokalisert rett bak rattet) rett mot rattet og den andre mot side vindu. Så tror fingre og ratt blir temmelig fort varm

Sier de som aldri har opplevd å ha rattvarme ?

Etter at jeg fikk rattvarme på min 1.gen Leaf i 2011 har jeg aldri vurdert annet. Bruker det stort sett hver eneste dag om vinteren både når jeg har forvarmet og når jeg ikke har forvarmet. Det hender nemlig at man av forskjellige grunner ikke forvarmer.

I og med at rattvarme er ganske billig så er det kanskje det utstyret jeg vil gi høyest verdi/pris på en bil. Ser at det visse kombinasjoner av utstyr ikke gir rattvarme for e-tron. Slike dumme restriksjoner er det heldigvis ikke for M3. Konfigurasjon påvirker ikke mulighet for rattvarme. Her skal Tesla ha kred.

Roy Aasen

Har rattvarme..kan ikke fordra det.  Like lite som jeg liker setevarme.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA