Hovedmeny

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

samotholt

Joa, plugg inn og ladd, hvis du finner en lader  :laugh:
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

turfsurf

Sitat fra: samotholt på lørdag 26. januar 2019, klokken 03:05
Ionity bygger ut fort de. Ladet på ringskogen med i3 her om dagen. Begge GK laderne var opptatt av CHAdeMO biler, og så var alle Ionity ledige.

Men tar etron og Model 3 salget av, så blir det rift om laderne... Det blir litt som med Tesla i 2013. Funker bra på begrensede strekninger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:16
Sitat fra: samotholt på lørdag 26. januar 2019, klokken 03:05
Ionity bygger ut fort de. Ladet på ringskogen med i3 her om dagen. Begge GK laderne var opptatt av CHAdeMO biler, og så var alle Ionity ledige.

Men tar etron og Model 3 salget av, så blir det rift om laderne... Det blir litt som med Tesla i 2013. Funker bra på begrensede strekninger.
På strekningen jeg velger å lade pga pause med ungen (langtur), stanser jeg nok uansett på superlader.
Ionity tar vel i starten nå 80kr / sesjon, uavhengig av om du lader i 2 minutter?

Så folk kommer til å sitte å campe på laderene for å få ut all juicen.

turfsurf

Sitat fra: Løve på lørdag 26. januar 2019, klokken 01:47
Ionity og E-Tron vil i nær fremtid fungere akkurat som Tesla sine SC. Plugg inn og lad, og det var det. Pluss at E-Tron har OTA. Jeg tipper OTA med betydelig bedre kvalitetskontroll på det som slippes ut i bilene enn hva Tesla slipper løs. I det store og hele så er effektivitet det eneste Tesla har igjen å briljer med, så lenge det varer.
Tja, blir spennende å se prisene på Ionity. OTA til Audi vet vi jo ingen ting om. De har ikke akkurat tradisjon for å videreutvikle leverte biler. Det krever en holdningsendring. Og så har ikke etron AP. Bare det gjør Audi uaktuell.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:20

Ionity tar vel i starten nå 80kr / sesjon, uavhengig av om du lader i 2 minutter?

Så folk kommer til å sitte å campe på laderene for å få ut all juicen.
Ja, 83kr med PlugSurfing.  Blir vel litt camping på noen ja.

Counterpointer

Min vurdering av E-tron mot Model 3 generelt er;

Har du flere små barn og stor hund og trenger hengerfeste, så er ikke Model 3 alternativ.

Har du begrenset økonomi er ikke E-tron alternativ.

Har du behov for ekstreme prestanda er ikke E-tron alternativ.

Orker du ikke vente på et utbygd ladenettverk er ikkje E-tron et alternativ.

Vil du ha en tradisjonell bil med premium i vanlig forståelse, så er ikke Model 3 alternativ.

Vil du ha en minimalistisk og clean bil er ikke E-tron et alternativ.

Vil du ha SUV/stv er ikke Model 3 alternativ

Har du tiltro til VAG sin service og garanti er ikke Model 3 alternativ

Har du tiltro til Tesla sin service og garanti er ikke E-tron alternativ.

Slik kan en fortsette [emoji2], men jeg tror dette er det viktigste

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:20

Akkurat disse ville jeg nok snudd litt på.

Har du tiltro til VAG sin service og garanti er E-Tron ett alternativ

Har du tiltro til Tesla sin service og garanti er Model 3 ett alternativ.

Evnt:
Har du ikke tiltro til VAG sin service og garanti er ikke E-Tron ett alternativ

Har du ikke tiltro til Tesla sin service og garanti er ikke Model 3 ett alternativ.

Men elles har du nok fått med det viktigste :)

Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:28

Evnt:

Har du ikke tiltro til Tesla sin service og garanti er ikke Model 3 ett alternativ.

He he [emoji2]

Du har helt klart fått med deg poenget[emoji1303]

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:42
Sitat fra: Amoss på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:28

Evnt:

He he [emoji2]

Du har helt klart fått med deg poenget[emoji1303]

Slike oppramsinger liker jeg godt, så kan hver og en avgjøre hva som er viktig for seg selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

shb

Da jeg fikk min Tesla 21.august 2013. Hvor mange ladere hadde Tesla da. Jo 4 på Gol. Ionity har åpnet flere før bilene kommer. E tron kan jo lades på 50 kW også. Har både M3 i bestilling og e tron levert uke 9. Beholde M3? Avhenger mye av hvordan det går på service timen 31 januar. Ble bestilt i april. Var på time i september, da hadde de bare noen av delene.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Amoss

Sitat fra: shb på lørdag 26. januar 2019, klokken 13:01
Da jeg fikk min Tesla 21.august 2013. Hvor mange ladere hadde Tesla da. Jo 4 på Gol.

https://e24.no/bil/teslas-superladere-aapner-i-dag/21402443

21. august var ingen offisielt åpnet enda. Men en drøy uke etter så åpnet de 6 ladestasjoner samme dag. Om Gol eller en eller flere andre faktisk var strømsatt alt 21. har jeg ikke oversikt over.
Model S 85D

emurof

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. januar 2019, klokken 19:48Jeg kjører mye mykere og jevnere manuelt bak andre biler enn det ACC klarer. ACC ser bilen foran, jeg ser ofte flere titalls biler fremover og ser hvordan køen vil utvikle seg. Liten grunn til å gi mye gass for å tette en luke om det blir stopp igjen 5 sekunder senere. ACC fikser ikke dette foreløpig.

Da må du sitte og justere hastighet og slikt selv. Deilig å slippe å tenke på så mye som mulig når man sitter i kø.

emurof

Sitat fra: Løve på lørdag 26. januar 2019, klokken 01:47
Ionity og E-Tron vil i nær fremtid fungere akkurat som Tesla sine SC. Plugg inn og lad, og det var det. Pluss at E-Tron har OTA. Jeg tipper OTA med betydelig bedre kvalitetskontroll på det som slippes ut i bilene enn hva Tesla slipper løs. I det store og hele så er effektivitet det eneste Tesla har igjen å briljer med, så lenge det varer.

Mye tipping her. Det var jo mye tipping om hvor fantastisk Audi, Jaguar, osv. skulle bli, og så viser det seg at de er middelmådige på alt som har med elbil å gjøre, og et ekstremt utdatert instrumentpanel med knapper over alt. Button Overload.

emurof

Da jeg fikk min Tesla 21.august 2013. Hvor mange ladere hadde Tesla da. Jo 4 på Gol. Ionity har åpnet flere før bilene kommer.

Å? Så de har flere ladere i Norge totalt sett enn Tesla?

Handyman

Sitat fra: emurof på søndag 27. januar 2019, klokken 11:53
Da jeg fikk min Tesla 21.august 2013. Hvor mange ladere hadde Tesla da. Jo 4 på Gol. Ionity har åpnet flere før bilene kommer.

Å? Så de har flere ladere i Norge totalt sett enn Tesla?
Tror han prøver å si at Ionity har flere tilgjengelige ladere i det bilen begynner å rulle på veien, enn det Tesla hadde da Telsaene ble levert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA