TMX75D 11% batteri tap etter 32000km?

Startet av jhenrikb, onsdag 23. januar 2019, klokken 14:58

« forrige - neste »

jhenrikb

God dag

Ladet bilen i går til 100%. Kjørte hjemmefra (gardermoen) til Larvik og bilen viste 55kw brukt.
Bilen viste 40km igjen i displayet. Jeg regnet da med jeg hadde 30km realistisk igjen siden bilen hadde forbruk på 300w/km i dag.

Da blir total batteristørrelse 64KW. som er 11% ned fra 72.5KW, eller nesten 15% ned fra 75KW.

Bilen er 13 mnd og gått 32K km.

La merke til det siden batteriet ble rødt når jeg kom til Larvik, og det er vanligvis grønnt, eller oransje på vinter når jeg kommer ned hit.

Innspill?

Syns det var mye tap på så få km ift. hva jeg leser andre har hatt. (5% på 100k)

Espen Hugaas Andersen

Det kan være inntil 4 kWh under 0%, så det er en usikkerhet i beregningen. Og jeg tror temperaturen kan klusse til målingene litt - mitt inntrykk er at det går med mer strøm i batteripakken når det er kaldt, noe som ikke tas med i forbrukstallene. Og i tillegg får man jo høyere tap i batteripakken ved høyere effektforbruk, som på vinterføre og høye hastigheter.

Ville ventet til mer sommerlige temperaturer før jeg forsøkte å måle tapet. Ved 20C og mer moderate hastigheter tror jeg resultatet kan bli noe annerledes.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: jhenrikb på onsdag 23. januar 2019, klokken 14:58
God dag

Ladet bilen i går til 100%. Kjørte hjemmefra (gardermoen) til Larvik og bilen viste 55kw brukt.
Bilen viste 40km igjen i displayet. Jeg regnet da med jeg hadde 30km realistisk igjen siden bilen hadde forbruk på 300w/km i dag.

Da blir total batteristørrelse 64KW. som er 11% ned fra 72.5KW, eller nesten 15% ned fra 75KW.

Bilen er 13 mnd og gått 32K km.

La merke til det siden batteriet ble rødt når jeg kom til Larvik, og det er vanligvis grønnt, eller oransje på vinter når jeg kommer ned hit.

Innspill?

Syns det var mye tap på så få km ift. hva jeg leser andre har hatt. (5% på 100k)
Hvilken temperatur stod bilen i før avgang?

Ikke helt vitenskapelige tall, men tommelfingerregelen er noe sånt som følger:
Fra +20 til 0 er det 20% reduksjon i batterikapasitet.
Fra +20 til -27 er det 50% reduksjon i batterikapasitet.

Du kan altså ikke forvente å få ut like mye av en kald batteripakke som en varm. Selv med batterivarmer, fordi den bruker en stund på å få opp tempen.

Skal du teste kapasitet må du kjøre jevnt i forholdsvis lav fart i sommertemperatur.

Dessuten er den vel 68kWh fra 100-0%?

Øyvind.h

Om bilen er 13mnd gammel har du vel den pakken som er 75kWh brutto, og 68,5kWh fra 100-0. Sånn ca`ish.

Høyt forbruk reduserer mengden energi du får ut av pakken.
Kulde reduserer mengden energi du får ut.
Den interne motstanden går opp i batteriet og mer forsvinner i rent varmetap.

Jeg synes ikke rundt 64kWh hørtes så ille ut med det eksempelet. Som nevnt over har du noe energi tilgjengelig under 0, og du har noe energi som du aldri får anledning til å hente ut (pakkebeskyttelse).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jhenrikb

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. januar 2019, klokken 15:25
Om bilen er 13mnd gammel har du vel den pakken som er 75kWh brutto, og 68,5kWh fra 100-0. Sånn ca`ish.

Høyt forbruk reduserer mengden energi du får ut av pakken.
Kulde reduserer mengden energi du får ut.
Den interne motstanden går opp i batteriet og mer forsvinner i rent varmetap.

Jeg synes ikke rundt 64kWh hørtes så ille ut med det eksempelet. Som nevnt over har du noe energi tilgjengelig under 0, og du har noe energi som du aldri får anledning til å hente ut (pakkebeskyttelse).

stemmer det. Har lest mange steder at netto (ny) skulle være 72,5. Hva det faktisk er vet jeg ikke.
Hvis netto er 68,5KW så er ikke 64 så ille nei. Vet også at batteriet taper seg mest i starten så jevner seg veldig ut.

Som de andre sier, får teste igjen på slutten av våren. Eller neste gang batteriet er varmt og det er varmt ute.

SoftwareGeek

X med 75 batteri er for lite, selv på model s er 75 lite.

Kim-

Bjørn Nyland (TeslaBjørn) på youtube har en god del gode videoer om hvordan man tester degradering på batteriet. Feks
https://www.youtube.com/watch?v=5FDaJQRHSfg
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jhenrikb

Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:26

Dette er jeg enig i på vinter. Føler ikke noe på det på sommeren.

Etterpåklok, hadde jeg kjøpt bilen nå. Med erfaringen hadde jeg valgt 100d og fjernet 7 seter og skinn. Da hadde det ikke vært store forskjellen. Ikke brukt 7 seteren enda uansett.

Kilroy

Sitat fra: jhenrikb på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:21

Etterpåklok, hadde jeg kjøpt bilen nå. Med erfaringen hadde jeg valgt 100d og fjernet 7 seter og skinn. Da hadde det ikke vært store forskjellen. Ikke brukt 7 seteren enda uansett.

Dette kommer jo helt an på behovet, jeg har hatt X75 i over 2 år og ville fortsatt valgt det samme. Kjører til hytta uansett vær og temperatur(18 mil og 700 høydemeter). Så det går jo ikke an å generalisere å si at 75 batteriet er for lite. For noen er 100 batteriet for lite også, man må se på behovet.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Seigmann

Måler S75D batteriet med CanBus. 5% degradering på snart to år. 72,6 kWh blir da til ca 69kWh. Forholdsvis sikker på at det ligger ca 4kWh som buffer under null. Da har du 65kWh usable fra 100% ned til 0%. Noe energi forsvinner nok i tillegg hvis du ikke kjører pent på sommerføre og får lave tall. Det stemmer fint med det du oppgir. Ser veldig normalt ut i mine øyne..

jhenrikb

Sitat fra: Kilroy på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:26

Dette kommer jo helt an på behovet, jeg har hatt X75 i over 2 år og ville fortsatt valgt det samme. Kjører til hytta uansett vær og temperatur(18 mil og 700 høydemeter). Så det går jo ikke an å generalisere å si at 75 batteriet er for lite. For noen er 100 batteriet for lite også, man må se på behovet.

ja, er jo det jeg sier. Hva er det jeg generaliserer her? jeg sier at JEG ville valgt 100D med den erfaringen jeg har i dag.

jhenrikb

Sitat fra: Seigmann på torsdag 24. januar 2019, klokken 14:07
Måler S75D batteriet med CanBus. 5% degradering på snart to år. 72,6 kWh blir da til ca 69kWh. Forholdsvis sikker på at det ligger ca 4kWh som buffer under null. Da har du 65kWh usable fra 100% ned til 0%. Noe energi forsvinner nok i tillegg hvis du ikke kjører pent på sommerføre og får lave tall. Det stemmer fint med det du oppgir. Ser veldig normalt ut i mine øyne..

Så bra =) gir trygghet det svaret der!
takk

Hva slags canbus har du? er det noe dyre greier?

Kilroy

Sitat fra: jhenrikb på torsdag 24. januar 2019, klokken 16:50
Sitat fra: Kilroy på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:26

ja, er jo det jeg sier. Hva er det jeg generaliserer her? jeg sier at JEG ville valgt 100D med den erfaringen jeg har i dag.

Var mest kommentar til SoftwareGeek, men du sier jo også selv at du er enig i det han sier.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

schcar

Forbruket ditt er høyt - har du sjekket dekketrykket? Kjører du på 22" felger? Har X75 selv og har på 30 K km en vinter og en sommer har gjennomsnittforbruk på 222 w/km. Nå bruker jeg opp imot 250 w/km på grunn av snø og slaps.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Seigmann

Jeg kjøpte en enkel ledning med plugg fra en her inne på forumet og koblet den til en obd2 Bluetooth sak jeg kjøpte på Teknikmagasinet for et par hundrelapper. Koblet den til bilen bak luka under skjermen. Bruker ScanMyTesla appen. Obd2 adapteret er alltid påkoblet, og dermed kan jeg raskt gå inn på appen og lese mye interessant data. Kjekt for en som er godt over middels interessert i denne bilen. Opplevde 5% degradering i starten og siden har det stabilisert seg ganske bra.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA