Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Radiobil1, fredag 18. november 2011, klokken 23:59

« forrige - neste »

Radiobil1

State Of Charge måler: er viss mange som etterlyser dette http://www.planetinsane.com/new-state-of-charge-meter-for-the-nissan-leaf/2622789/ høres ut som en viktig gadget jeg ville hatt.
Leser også andremsteder at det kan komme fra Nissan.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

BE

#1
OK, fikk svar på et spørsmål jeg hadde i en annen tråd:

"The state of charge kit for the Nissan Leaf was a collective effort that was designed to plug into the OBD 2 port of the Nissan Leaf. "

Jeg har en slik OBD 2 kontakt med blåtann som kan benyttes på alt av konvensjonelle biler koblet opp mod diverse programmer på mobilen, her kan en da lese av all slags motordata og feilmeldinger. Denne dingsen kostet snaut kr 100,- på ebay, og plukker ut all verdens data. Det skal bli moro å koble den til på Leafen og se om jeg ikke allerede har mulighet til å lese SOC uten flere utlegg :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Go-carter

Sitat fra: BE på lørdag 12. november 2011, klokken 20:43
OK, fikk svar på et spørsmål jeg hadde i en annen tråd:

"The state of charge kit for the Nissan Leaf was a collective effort that was designed to plug into the OBD 2 port of the Nissan Leaf. "

Jeg har en slik OBD 2 kontakt med blåtann som kan benyttes på alt av konvensjonelle biler koblet opp mod diverse programmer på mobilen, her kan en da lese av all slags motordata og feilmeldinger. Denne dingsen kostet snaut kr 100,- på ebay, og plukker ut all verdens data. Det skal bli moro å koble den til på Leafen og se om jeg ikke allerede har mulighet til å lese SOC uten flere ulegg :)

Forutsatt at hjernen på Leaf kommuniserer med vanlig OBD-II protokoll. Think gjør f.eks. ikke det, selv om det er en vanlig OBD-II kontakt  :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BE

Det er vel strengt tatt et krav om at det skal være standard kommunikasjon på dette grensesnittet for i det hele tatt å få lov å selge biler innen EU. Det skal ikke være nødvendig med spesialutstyr for å lese ut informasjon og feilkoder fra biler, derav denne standarden/kravet. Dette gjør det mye lettere bl.a. for fritt verkstedvalg.

Hva Think gjorde aner jeg ikke?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: BE på lørdag 12. november 2011, klokken 20:43
OK, fikk svar på et spørsmål jeg hadde i en annen tråd:

"The state of charge kit for the Nissan Leaf was a collective effort that was designed to plug into the OBD 2 port of the Nissan Leaf. "

Jeg har en slik OBD 2 kontakt med blåtann som kan benyttes på alt av konvensjonelle biler koblet opp mod diverse programmer på mobilen, her kan en da lese av all slags motordata og feilmeldinger. Denne dingsen kostet snaut kr 100,- på ebay, og plukker ut all verdens data. Det skal bli moro å koble den til på Leafen og se om jeg ikke allerede har mulighet til å lese SOC uten flere utlegg :)

Niks. Du får da bare tilgang til vanlig CAN-buss, elbildataene ligger på en egen EV-CAN buss. Så da må du evt. koble om i kontakten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radiobil1

Da følte jeg at ingeniør stammespråket tok over igjen, kan noen prøve å forklare i klartext?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på søndag 13. november 2011, klokken 11:28
Da følte jeg at ingeniør stammespråket tok over igjen, kan noen prøve å forklare i klartext?

Tja. kan jo prøve.

Dagens biler har en masse mikrokontrollere og datamaskiner rundt omkring i bilen. Disse kommuniserer med hverandre over noe som kalles CAN-buss, det er en seriell kommunikasjonsbuss over to ledere. Se gjerne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Controller_area_network

Det finnes en masse rimelige instrumenter for å lese ut diverse info fra CAN-bussen. Men Leafen har ikke bare en CAN-buss, den har tre. En vanlig car-CAN lik "normale" biler, denne har med f.eks lys, dørlåsing, navigasjon/GPS å gjøre. Så har den en EV-CAN-buss som styrer alt som har med det elektriske fremdriftssystemet å gjøre, som bateri, motor, inverter, display i dashboard osv. I tillegg til disse har den en QC-CAN-buss som tilrettelegger kommunikasjon mellom bilen og CHAdeMO-enheter slik som hurtigladere.

De vanlige diagnoseinstrumentene kobles seg bare til CAR-CAN-bussen, mens den interessante infoen finnes på EV-CAN-bussen. EV-CAN finnes på to andre posisjoner i ODB-II-kontakten enn det CAR-CAN gjør, så derfor må man evt. koble om i pluggen.

SOC-meteret har posisjonsbryter for å velge mellom EV-CAN og CAR-CAN, dog viser det med dagens firmware (1.08) kun info fra EV-CAN.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Saxo

Her er en artikkel med bilde. Hadde vært kult med en slik en...
Spørs om man skal vente til noen av ildsjelene her på forumet kommer med en enda kulere norsk versjon..
http://www.matternetwork.com/2011/9/nissan-leaf-gets-mini-tech.cfm

Er det en slik en du har jkirkebo ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

jkirkebo

Sitat fra: Saxo på søndag 13. november 2011, klokken 19:26
Her er en artikkel med bilde. Hadde vært kult med en slik en...
Spørs om man skal vente til noen av ildsjelene her på forumet kommer med en enda kulere norsk versjon..
http://www.matternetwork.com/2011/9/nissan-leaf-gets-mini-tech.cfm

Er det en slik en du har jkirkebo ?

Jepp, prikk lik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radiobil1

Er dashbordet et stort LCD display, som evt kan programmeres om, eller er det flere faste moduler som ikke er mulig å gjøre noe med?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

gbzdoc


jkirkebo

Sitat fra: Radiv på søndag 13. november 2011, klokken 19:37
Er dashbordet et stort LCD display, som evt kan programmeres om, eller er det flere faste moduler som ikke er mulig å gjøre noe med?

Faste moduler. Meget vanskelig å gjøre noe med det, du må isåfall laste opp ny firmware i mikrokontrolleren og de er ganske så godt beskyttet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RogerB

#12
Jeg har mer sansen for Arduino utgaven som denne http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=4801 eller
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=5268
Om jeg får tid så blir det å bygge en med oled skjerm eller nokia skjerm.
Blir litt roligere for meg på nyåret så da kan det bli et prosjekt til neste år.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Radiobil1

Mye tyder på at man ikke må være ingeniør for å kjøre Leaf, men det hjelper ;)

Jeg er imponert over kompetansen på disse leaf forumene, mye gløgginger her inne må jeg si!!!
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Radiobil1

Hva er beste kit å kjøpe mtp enkelhet ved montering, kvalitet og pris ?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA