Hovedmeny

SOC Måler

Startet av Radiobil1, lørdag 12. november 2011, klokken 20:27

« forrige - neste »

Radiobil1

State Of Charge måler: er viss mange som etterlyser dette http://www.planetinsane.com/new-state-of-charge-meter-for-the-nissan-leaf/2622789/ høres ut som en viktig gadget jeg ville hatt.
Leser også andremsteder at det kan komme fra Nissan.

BE

#1
OK, fikk svar på et spørsmål jeg hadde i en annen tråd:

"The state of charge kit for the Nissan Leaf was a collective effort that was designed to plug into the OBD 2 port of the Nissan Leaf. "

Jeg har en slik OBD 2 kontakt med blåtann som kan benyttes på alt av konvensjonelle biler koblet opp mod diverse programmer på mobilen, her kan en da lese av all slags motordata og feilmeldinger. Denne dingsen kostet snaut kr 100,- på ebay, og plukker ut all verdens data. Det skal bli moro å koble den til på Leafen og se om jeg ikke allerede har mulighet til å lese SOC uten flere utlegg :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Go-carter

Sitat fra: BE på lørdag 12. november 2011, klokken 20:43
OK, fikk svar på et spørsmål jeg hadde i en annen tråd:

"The state of charge kit for the Nissan Leaf was a collective effort that was designed to plug into the OBD 2 port of the Nissan Leaf. "

Jeg har en slik OBD 2 kontakt med blåtann som kan benyttes på alt av konvensjonelle biler koblet opp mod diverse programmer på mobilen, her kan en da lese av all slags motordata og feilmeldinger. Denne dingsen kostet snaut kr 100,- på ebay, og plukker ut all verdens data. Det skal bli moro å koble den til på Leafen og se om jeg ikke allerede har mulighet til å lese SOC uten flere ulegg :)

Forutsatt at hjernen på Leaf kommuniserer med vanlig OBD-II protokoll. Think gjør f.eks. ikke det, selv om det er en vanlig OBD-II kontakt  :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BE

Det er vel strengt tatt et krav om at det skal være standard kommunikasjon på dette grensesnittet for i det hele tatt å få lov å selge biler innen EU. Det skal ikke være nødvendig med spesialutstyr for å lese ut informasjon og feilkoder fra biler, derav denne standarden/kravet. Dette gjør det mye lettere bl.a. for fritt verkstedvalg.

Hva Think gjorde aner jeg ikke?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: BE på lørdag 12. november 2011, klokken 20:43
OK, fikk svar på et spørsmål jeg hadde i en annen tråd:

"The state of charge kit for the Nissan Leaf was a collective effort that was designed to plug into the OBD 2 port of the Nissan Leaf. "

Jeg har en slik OBD 2 kontakt med blåtann som kan benyttes på alt av konvensjonelle biler koblet opp mod diverse programmer på mobilen, her kan en da lese av all slags motordata og feilmeldinger. Denne dingsen kostet snaut kr 100,- på ebay, og plukker ut all verdens data. Det skal bli moro å koble den til på Leafen og se om jeg ikke allerede har mulighet til å lese SOC uten flere utlegg :)

Niks. Du får da bare tilgang til vanlig CAN-buss, elbildataene ligger på en egen EV-CAN buss. Så da må du evt. koble om i kontakten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Radiobil1

Da følte jeg at ingeniør stammespråket tok over igjen, kan noen prøve å forklare i klartext?

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på søndag 13. november 2011, klokken 11:28
Da følte jeg at ingeniør stammespråket tok over igjen, kan noen prøve å forklare i klartext?

Tja. kan jo prøve.

Dagens biler har en masse mikrokontrollere og datamaskiner rundt omkring i bilen. Disse kommuniserer med hverandre over noe som kalles CAN-buss, det er en seriell kommunikasjonsbuss over to ledere. Se gjerne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Controller_area_network

Det finnes en masse rimelige instrumenter for å lese ut diverse info fra CAN-bussen. Men Leafen har ikke bare en CAN-buss, den har tre. En vanlig car-CAN lik "normale" biler, denne har med f.eks lys, dørlåsing, navigasjon/GPS å gjøre. Så har den en EV-CAN-buss som styrer alt som har med det elektriske fremdriftssystemet å gjøre, som bateri, motor, inverter, display i dashboard osv. I tillegg til disse har den en QC-CAN-buss som tilrettelegger kommunikasjon mellom bilen og CHAdeMO-enheter slik som hurtigladere.

De vanlige diagnoseinstrumentene kobles seg bare til CAR-CAN-bussen, mens den interessante infoen finnes på EV-CAN-bussen. EV-CAN finnes på to andre posisjoner i ODB-II-kontakten enn det CAR-CAN gjør, så derfor må man evt. koble om i pluggen.

SOC-meteret har posisjonsbryter for å velge mellom EV-CAN og CAR-CAN, dog viser det med dagens firmware (1.08) kun info fra EV-CAN.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Saxo

Her er en artikkel med bilde. Hadde vært kult med en slik en...
Spørs om man skal vente til noen av ildsjelene her på forumet kommer med en enda kulere norsk versjon..
http://www.matternetwork.com/2011/9/nissan-leaf-gets-mini-tech.cfm

Er det en slik en du har jkirkebo ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

jkirkebo

Sitat fra: Saxo på søndag 13. november 2011, klokken 19:26
Her er en artikkel med bilde. Hadde vært kult med en slik en...
Spørs om man skal vente til noen av ildsjelene her på forumet kommer med en enda kulere norsk versjon..
http://www.matternetwork.com/2011/9/nissan-leaf-gets-mini-tech.cfm

Er det en slik en du har jkirkebo ?

Jepp, prikk lik.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Radiobil1

Er dashbordet et stort LCD display, som evt kan programmeres om, eller er det flere faste moduler som ikke er mulig å gjøre noe med?

gbzdoc


jkirkebo

Sitat fra: Radiv på søndag 13. november 2011, klokken 19:37
Er dashbordet et stort LCD display, som evt kan programmeres om, eller er det flere faste moduler som ikke er mulig å gjøre noe med?

Faste moduler. Meget vanskelig å gjøre noe med det, du må isåfall laste opp ny firmware i mikrokontrolleren og de er ganske så godt beskyttet...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RogerB

#12
Jeg har mer sansen for Arduino utgaven som denne http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=4801 eller
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=5268
Om jeg får tid så blir det å bygge en med oled skjerm eller nokia skjerm.
Blir litt roligere for meg på nyåret så da kan det bli et prosjekt til neste år.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Radiobil1

Mye tyder på at man ikke må være ingeniør for å kjøre Leaf, men det hjelper ;)

Jeg er imponert over kompetansen på disse leaf forumene, mye gløgginger her inne må jeg si!!!

Radiobil1

Hva er beste kit å kjøpe mtp enkelhet ved montering, kvalitet og pris ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA