Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Statoil selger strøm

Startet av RogerB, fredag 18. november 2011, klokken 09:58

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: RogerB på lørdag 19. november 2011, klokken 15:57
He he nei Griffel, det hjelper ikke hvor mye man leser om man ikke har elektrikker gruppe L sertifikat og en installatør til å godkjenne installasjonen, jeg ble spurt om det går å bygge EVSE selv og om jeg ikke kunne starte en tråd for det.
Og JA det går å bygge en selv.

Les første post Griffel  :D
Jeg har lest første post.
Ja det går å bygge en selv.
Ja jeg tror du klarer det.
Ja jeg klarer det.
Nei jeg tror ikke hvem som helst klarer det basert på disse beskrivelsene alene.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RogerB

Nå er jo ikke dette akkurat rakettforskning da, det er bare å følge det som er beskrevet i PDF dokumentet som jeg linket tidligere http://modularevpower.com/Images/EVSE%202011/EVSE%203%20diagram.pdf


Når det er sagt så er jeg enig med deg at ikke hvem som helst kan bygge den, det finnes faktisk folk som ikke klarer å bytte hjul på sin egen bil en gang....    ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

elektrolux

Sitat fra: RogerB på lørdag 19. november 2011, klokken 19:17
Når det er sagt så er jeg enig med deg at ikke hvem som helst kan bygge den, det finnes faktisk folk som ikke klarer å bytte hjul på sin egen bil en gang....    ;D

Det kan jeg bekrefte. Hjalp en arbeidskolega med hjulbytte sist uke. Da ville han ha konen på hjulmuttrene uttover siden det så finere ut, og klarte å vri ventilen på jekken så hardt at gjengene røk, og jeg måtte kjøpe ny jekk. ( Ny jekk var faktisk billigere enn et M10x1 mm helicoil sett )

Hadde det vært mulig å gjøre flere feil ville han sikkert oppdaget dem også.

Med slik innsikt er det kanskje best å overlate enkelte operasjoner til kompetente personer. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mortenmann

Sitat fra: RogerB på fredag 18. november 2011, klokken 18:43
For min del så blir det å bruke et hjelperele på 24V for å galvanisk adskille styrestrøm og ladestrøm, det er også mye enklere å finne kontaktor for dette formålet som tåler forbruket.

Har en Omron 24V 1.5A strømforskyning som skal drive styrestrømmen.

Skal ta noen bilder etter hvert som jeg får bygget.
Jeg sitter her å planlegger litt. Trenger du galvanisk skille her? Er ikke en kontaktor av god kvalitet nok?
Jeg leste på nettet at noen i US har hatt problemer med at jorfeilbryteren har koblet ut på dette byggesettet. Kan det skyldes nettopp mangel på galvanisk skille?
SølvLeaf

RogerB

Det er alltid en god ide å adskille styrestrøm fra forbrukerne.
Hvor mye det har å si i dette tilfelle er jeg usikker på.

Type værn som er brukt har selvfølgelig også betydning.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Griffel

#50
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 22. november 2011, klokken 23:30
Sitat fra: RogerB på fredag 18. november 2011, klokken 18:43
For min del så blir det å bruke et hjelperele på 24V for å galvanisk adskille styrestrøm og ladestrøm, det er også mye enklere å finne kontaktor for dette formålet som tåler forbruket.

Har en Omron 24V 1.5A strømforskyning som skal drive styrestrømmen.

Skal ta noen bilder etter hvert som jeg får bygget.
Jeg sitter her å planlegger litt. Trenger du galvanisk skille her? Er ikke en kontaktor av god kvalitet nok?
Jeg leste på nettet at noen i US har hatt problemer med at jorfeilbryteren har koblet ut på dette byggesettet. Kan det skyldes nettopp mangel på galvanisk skille?
Nå er det jo i følge skjema et galvanisk skille mellom styrestrøm og ladestrøm, men å finne en passende kontaktor kan nok være enklere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mortenmann

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. november 2011, klokken 20:27
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 22. november 2011, klokken 23:30
Sitat fra: RogerB på fredag 18. november 2011, klokken 18:43
For min del så blir det å bruke et hjelperele på 24V for å galvanisk adskille styrestrøm og ladestrøm, det er også mye enklere å finne kontaktor for dette formålet som tåler forbruket.

Har en Omron 24V 1.5A strømforskyning som skal drive styrestrømmen.

Skal ta noen bilder etter hvert som jeg får bygget.
Jeg sitter her å planlegger litt. Trenger du galvanisk skille her? Er ikke en kontaktor av god kvalitet nok?
Jeg leste på nettet at noen i US har hatt problemer med at jorfeilbryteren har koblet ut på dette byggesettet. Kan det skyldes nettopp mangel på galvanisk skille?
Nå er det jo i følge skjema et galvanisk skille mellom styrestrøm og ladestrøm, men å finne en passende kontaktor kan nok være enklere.

Dersom noen har tips til en passende kontaktor som i tillegg har en ok pris  :D setter jeg pris på det. Ser ut til at man kan brenne en del av budsjettet her  :'(
SølvLeaf

Griffel

Siden det ikke er oppgitt hvor mye utgangen til kontaktorspole fra styrekort kan belastes og  hvor høyt du skal gå med strøm maksimalt, blir det galt å gi konkrete råd. Men ELFA har alle typer.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19815&gclid=CJ39wcXPzawCFUR0mAodKHwWTA
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RogerB

Jeg kommer til å være på god siden for å slippe varmgang, noe som er det største problemet med underdimensjonert utstyr.

At det kan bli varmgang når det blir tatt ut nesten maks på 16A er jo ikke vanskelig å forstå.

Er derfor ikke spesielt glad i den ladekladden som følger med Leifen, den veier mye samt at den bare henger i støpslet om man ikke lager seg et veggfeste.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Bil2

Ser at det er mange elektrikerspirer her. :) Men; er det noen som faktisk har installert Proxxl sin løsning for lading, og har erfaringer med den. Feks hva reel pris blir. (de opererer med en fra-pris og da ender del som regel en del høyere).

Synes jo prisen er relativt stiv og slik sett frister det med 16A løsningen til Mitsubishi. Samtidig hadde det vært greit å ha noe som var fastmontert.

Noen som har erfaringer?
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

RogerB

Takk for komplimanget, det er nok hvertfall 15 år siden noen kalte meg elektrikkerspire sist  ;D

Jeg har ikke erfaringer med Proxxl sin løsning og kommer nok heller ikke til å få det, nettop prisen på den som gjør at denne tråden ble startet.
Nå anbefaler ikke jeg at noen bygger EVSE uten at de har kompetanse, men det er flere andre aktører som selger EVSE hvis du ser over i andre tråder her.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

daggad

Da har jeg laget min første DIY EVSE !  :D
Jeg har ikke peiling på elektronikk så jeg valgte en enkel løsning med bare tre deler: En ladekabel av typen Panasonic, en postkasse og et klistremerke fra norsk elbilforening:
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RogerB

HA ha ha det der er dagens bilde  :D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

flux

#59
Sitat fra: daggad på lørdag 26. november 2011, klokken 12:29
Da har jeg laget min første DIY EVSE !  :D
Jeg har ikke peiling på elektronikk så jeg valgte en enkel løsning...
http://en.m.wikipedia.org/wiki/KISS_principle :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA