Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Statoil selger strøm

Startet av RogerB, fredag 18. november 2011, klokken 09:58

« forrige - neste »

RogerB

Tja, 700kr for pluggen er ikke dårlig.
Skal se om jeg får laget noen eksempel tegninger i PDF fram mot helgen.

Nice find Mortenmann  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

ovev

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 15. november 2011, klokken 19:39
Her fant jeg kabler til en grei pris. Noen som mener det er noen problem med disse?
Og ja - vi må ha kontrollkort også :) men nå kan vi bygge hjemmelader til ca 3000,-
http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors


Er ikke dette 120V kabler?
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

RogerB

Det er ikke kabelen som bestemmer spenningen  ;)
Typen plugg som er interessant her.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Mortenmann

Sitat fra: ovev på tirsdag 15. november 2011, klokken 20:51
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 15. november 2011, klokken 19:39
Her fant jeg kabler til en grei pris. Noen som mener det er noen problem med disse?
Og ja - vi må ha kontrollkort også :) men nå kan vi bygge hjemmelader til ca 3000,-
http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors


Er ikke dette 120V kabler?
2,5 kvadrat. Spenningen betyr ingenting
SølvLeaf

Elmo

Ser ikke i farten noe forskjell på spec på 16A og 32A utgaven ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Elmo

På detaljene i PDFene er det også forskjell ser jeg nå. Hhv 2,5 og 6 mm2 kabel (så det er bare feil på info-siden for 32A).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mortenmann

#22
Er det noen på forumet som har forslag til gode norske webshops for elektriske komponenter? Tenker på automatsikringer, kontaktorer mm. Din-montering i skap. Gjett hva jeg driver med om dagen ;) - betale over 16000,- for hjemmelader; glem det  :)
SølvLeaf

Griffel

#23
Det er vel snart på tide å slutte å kalle dette for hjemmelader. Laderen sitter i bilen.

Et godt norsk navn savnes stadig, EVSE er jo helt håpløst.

Uttak med sikkerhetsfunksjon beregnet for tilkobling til lader i elbil. Er vel ikke stort bedre

Sikkerhetskladd er brukbart på det som Nissan omtaler som nødløsning

Ladestøpsel, det er jo bare den enden som er nærmest bilen

Ladepunkt

Fast installert ladepunkt (FIL)

Fast installert ladepunkt for elbil (FILFE)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RogerB

#24
FIL høres bra ut  ;D kort og riktig

Jeg bruker mange forskjellige grossister til elektromatriell, men jeg har for tiden best rabatt på Elektroskandia her i Trondheim, ellers så bruker jeg RS online og Farnell til div andre ting.
Tror det er litt individuelt avhengi av hvor du bor hva som er beste grossist lokalt.

Her er noen lenker:

http://no.rs-online.com/web/?cm_mmc=NO-PPC-0411-_-google-_-0_NO_RS-BRAND-_-RS%20online_Broad
http://no.farnell.com/?CMP=KNC-GNO-FNO-COMP-T80
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=1&shop=ELFA_NO-NO
http://www.elektroskandia.no/

Her er den billigste pluggen http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors
Dette er kommunikasjonskortet som også trengs http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Mortenmann

Sitat fra: RogerB på torsdag 17. november 2011, klokken 18:19
FIL høres bra ut  ;D kort og riktig

Jeg bruker mange forskjellige grossister til elektromatriell, men jeg har for tiden best rabatt på Elektroskandia her i Trondheim, ellers så bruker jeg RS online og Farnell til div andre ting.
Tror det er litt individuelt avhengi av hvor du bor hva som er beste grossist lokalt.

Her er noen lenker:

http://no.rs-online.com/web/?cm_mmc=NO-PPC-0411-_-google-_-0_NO_RS-BRAND-_-RS%20online_Broad

http://no.farnell.com/?CMP=KNC-GNO-FNO-COMP-T80
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=1&shop=ELFA_NO-NO
http://www.elektroskandia.no/

Her er den billigste pluggen http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors
Dette er kommunikasjonskortet som også trengs http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm

Da sier vi FIL  ;D
Takk for lenkene. Leaf= verdens flotteste gadget. Og ikke minst; mor og barn støtter deg i kjøpet pga miljøgevinsten. Perfekt. ;D
SølvLeaf

POSi411

#26
Sitat fra: Griffel på torsdag 17. november 2011, klokken 18:07
Det er vel snart på tide å slutte å kalle dette for hjemmelader. Laderen sitter i bilen.
Synes fortsatt Thinks uttrykk "Smartladekabel" er greit nok, jeg.

Nå kommer straks noen og sier: "Nei, den er ikke smart." ;)
Vel, den er litt smartere enn en ladekabel uten noe elektronikk.

Og hvis man må skille mellom de som sitter fast på veggen og de som kan være med i bilen, så blir den som henger på veggen en "fastmontert smartladekabel".
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

daggad

Jeg kaller det ladekabel. Den i bilen er nødladekabel.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Jeg kaller den fastmonterte for ladestasjon, og den medfølgende kabelen for ladekabel. Enkelt og greit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#29
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. november 2011, klokken 19:07
Jeg kaller den fastmonterte for ladestasjon, og den medfølgende kabelen for ladekabel. Enkelt og greit.
Nei til P106 og Saxo har vi ladekabler. Det dere her er jo et appart med div. funksjoner.  Til og med noen som hindrer lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA