Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Statoil selger strøm

Startet av RogerB, fredag 18. november 2011, klokken 09:58

« forrige - neste »

Mortenmann

#60
OK folkens. Prosjektet mitt med å lage egen EVSE (hjemmelader) begynner å ta form.
For nye lesere vil jeg starte med å fortelle litt om bakgrunnen. ;D

Utgangspunktet mitt ble til den dagen da jeg plukket opp den nye Leafen. Stor dag - gledet meg mye til det! Selgeren var opptatt av at jeg måtte ha en egen fastmontert lader. Masse fordeler med det mente han - blant annet at man kan lade med 16A. Det virket også veldig profft det å ha et skikkelig organisert ladested for bilen. Upraktisk å pakke opp og ned den medfølgende "reiseladeren".
Jeg fikk imidlertid sjokk da selgeren - uten å foretrekke en mine - sa han skulle ha 16.500,- for denne.
Sjokket ble ikke mindre da jeg begynte letingen på nettet. Prisene for fastmonterte ladere er høy også i USA og UK. På meg virker det som om noen skummer markedet og har drevet prisen kunstig opp.

Det går en liten faen i meg når jeg opplever sånt >:(. Her gjelder det både å bruke egen kompetanse sitt  nettverk samt lure systemet. Perfekt!

Før jeg går videre må jeg skrive at "oppskriften" som følger må du bruke på egen risiko. Du må også bruke en elektriker for å se gjennom det du har gjort, og ikke minst når du skal montere boksen fast til nettet til slutt. Jeg tar ikke noe ansvar, og det kan godt være at mitt oppsett er feil - sjekk det selv!

Når det er sagt virker dette ganske så safe, og det ferdige oppsettet blir faktisk mye tryggere og mer robust enn feks "reiseladeren".

Ladingen i Leafen fungerer på den måten at selve laderen sitter i bilen. Den forsyner batteriene med likerettet ladestrøm. Denne laderen må vite hvor mye strøm den kan få trekke fra ladekabelen når du setter den i - enten 10A eller 16A. Dersom bilen trekker 16A fra en 10A kurs går sikringen umiddelbart. For å hindre dette inneholder ladekabler en "kladd" som sender et styresignal til bilens lader om hvor mange ampere den kan få trekke.

Trinn èn for meg var å få tak i et krets som kunne produsere dette styresignalet.
Fant ett som kunne bestilles på denne websiden :
http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm
Hyggelig kar - David. Dersom mange kjøper kan vi sikkert prute pris.
Gikk det ca en måned før jeg fikk kortet. Det ble også stoppet i tollen, og moms påløp. Fullstendig oversikt over kostnadene finner du lenger ned.
Kortet virker veldig bra satt sammen. På bildet ser du mikrokontaktene på baksiden der du kan justere ladestrøm. Mange muligheter - 10A og 16A er vel mest realistisk. Opp til 80A er mulig!
Smart også at du kan bytte etter behov 8)
Husk 2,5 mm2 ledning hele veien!

Det neste ble selve kabelen med plugg. Disse er laget i en standard som heter J1772. Også her ser det ut til at noen presser prisene opp. Vanskelig å finne denne til salgs noe sted for under 2000,- NOK. Jeg fant midlertid en her:
http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors
NB til dere som kjøper denne kabelen eller pistolen - det er meldinger fra USA om at denne typen ikke lar seg fjerne etter at den er satt i bilen :o. Metalltungen som låser fast i kontakten på Leafen er for stor. Dette lar seg lett fixe med en fil, men det er vanskelig å få den løs dersom den er satt i uten denne modden. Bruk skyvelær og sjekk selv.

Da mangler det bare "resten".
Styresignalet fra kretskortet skal åpne en kontaktor som slipper gjennom ladestrømmen. Jeg har lett litt etter en som ikke er for dyr. Den må ha 24V styrestrøm, og kunne slippe gjennom minst 20 A. Videre er det viktig at kontaktoren styrer to poler. Jeg fant en bra her:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=36-244-26
Kontaktoren lager også en påkrevd "galvanisk skille" mellom kretskortet og ladestrømmen.

OK. Kretskortet og kontakoren trenger strøm. De går på 24V DC i mitt tilfelle. Ned til 12V er mulig. Følgelig må vi ha en trafo/likeretter. Jeg kjøpte denne:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=69-761-44
Denne trafoen bør også ha en sikring i inngående L2. Jeg kjøpte denne:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=36-096-71

Til slutt - for sikkerheten både for deg og bil - en jordfeil/sikringsbryter. Du har en i sikringsskapet fra før, men ved å montere en så nærme bilen vil sikkerheten helt klart bli bedre. Mye å velge mellom her. Pass på at du får en som er for ditt type nett IT, TT eller TN. Mitt er TN og jeg går for Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167059876

Kun en ting mangler, og det er et godt kabinett. Her har jeg ennå ikke funnet noe bra. Leter etter noe som et fukttett, i tillegg til at det er mulig å se displayet på ladestasjonen. Tips mottas med takk. Utfordringen er å finne noe som ikke koster skjorta.

Totalt blir regnestykket seende slik ut:
Personvernautomat: 329,-
Kretskort: 2000,-
Kabel/kontakt: 1.300,-
Automatsikring for trafo/likeretter: 309,-
Kontaktor og trafo: 1.214,-
Alle priser med moms og frakt.
Monteringskasse er ikke tatt med. Ca pris 300.- ?

Dette skulle gi en totalpris på ca 5.500,-
Dyrerere enn jeg trodde innledningsvis, men billigere enn 16500,- ;)
Det bør også være mulig å gjøre dette med billigere deler.

Her har du også muligheten til å stille om på ladestrøm - og du vinner over "systemet".

Jeg kommer tilbake med mer når jeg har fått satt dette sammen. Ønsker dere alle en god jul!
;D
SølvLeaf

jkirkebo

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 22. desember 2011, klokken 16:39
Totalt blir regnestykket seende slik ut:
Personvernautomat: 329,-
Kretskort: 2000,-
Kabel/kontakt: 1.300,-
Automatsikring for trafo/likeretter: 309,-
Kontaktor og trafo: 1.214,-
Alle priser med moms og frakt.
Monteringskasse er ikke tatt med. Ca pris 300.- ?

Dette skulle gi en totalpris på ca 5.500,-
Dyrerere enn jeg trodde innledningsvis, men billigere enn 16500,- ;)

Joa, men ikke så veldig mye billigere enn de 7600,- jeg betalte for en ferdig 20A-enhet fra USA.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Jeg syns dette ser spennende ut. Keep us informed :)
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 22. desember 2011, klokken 16:39

Det går en liten faen i meg når jeg opplever sånt >:(. Her gjelder det både å bruke egen kompetanse,  nettverk samt lure systemet. Perfekt!

Før jeg går videre må jeg skrive at "oppskriften" som følger må du bruke på egen risiko. Du må også bruke en elektriker for å se gjennom det du har gjort, og ikke minst når du skal montere boksen fast til nettet til slutt. Jeg tar ikke noe ansvar, og det kan godt være at mitt oppsett er feil - sjekk det selv!

Til slutt - for sikkerheten både for deg og bil - en jordfeil/sikringsbryter. Du har en i sikringsskapet fra før, men ved å montere en så nærme bilen vil sikkerheten helt klart bli bedre. Mye å velge mellom her - jeg går for Cleaes Olsson:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167059876

Du skyller å gjøre de andre som prøver å følge oppskriften at den automaten du har valgt kun er godkjen for TN nett, og det er det nok ikke mange andre som har.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jog

Er det ikke noen mulighet å bli kvitt hele klumpen??  Hva med og legge blyklumpen inn i siden på motorrommet og trekke ny kabel fra der, så montere feks en defa kontakt på siden av bilen eller forran i luken.  Da kan vi jo bruke en lett og grei kabel.  Skulle vel gå ut på ett om hvor denne klumpen ligger.   Buddyen klarer jo seg uten!.  Er ikke dette bare levninger fra USA der 220V er high voltage??.

Hadde og vert greit og legge inn både 10A blyklumpen og 16A og switche med et rele mellom disse evt. 2 forskjellige kontakter på utsiden av bilen.    
Etter dette er det bare og kjøpe en hel hau med ledinger så kan legges overalt en ferdes fast.

Jeg har nå hatt Leafen i 3 dager og er skikkelig lei av blyklumpen alt, hvordan det føles om et par mnd. kan jeg bare tenke meg.


Ellers er jeg utrolig fornøyd, men denne digre klumpen må jeg bli kvitt.


Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Mortenmann

Sitat fra: Griffel på fredag 23. desember 2011, klokken 00:01
Sitat fra: Mortenmann på torsdag 22. desember 2011, klokken 16:39

Det går en liten faen i meg når jeg opplever sånt >:(. Her gjelder det både å bruke egen kompetanse,  nettverk samt lure systemet. Perfekt!

Før jeg går videre må jeg skrive at "oppskriften" som følger må du bruke på egen risiko. Du må også bruke en elektriker for å se gjennom det du har gjort, og ikke minst når du skal montere boksen fast til nettet til slutt. Jeg tar ikke noe ansvar, og det kan godt være at mitt oppsett er feil - sjekk det selv!

Til slutt - for sikkerheten både for deg og bil - en jordfeil/sikringsbryter. Du har en i sikringsskapet fra før, men ved å montere en så nærme bilen vil sikkerheten helt klart bli bedre. Mye å velge mellom her - jeg går for Cleaes Olsson:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167059876

Du skyller å gjøre de andre som prøver å følge oppskriften at den automaten du har valgt kun er godkjen for TN nett, og det er det nok ikke mange andre som har.
Det har du et poeng i - har endret i teksten.
SølvLeaf

Sterkstrøm

Jeg tror klumpen kun har det formålet å sikre stort nok tversnitt på ladekabelen. Ved å benytte en slik klump sikrer Nissan seg mot varmgang og varmeskade på kontakten på bilen. Uten klumpen ville nok mange benyttet for lite tversnitt på ladekabelen. 

Ellers er jeg enig i en løsning hvor klumpen blir lagt inne i motorrommet etc. og tilkoblet en egen 2.5qmm. skjøteledning. Problemet er bare å få dette til på en fin og praktisk måte. Det tror jeg blir værre.

Boogie

Bra jobbet Mortenmann.

Jeg har forøvrig også tenkt at det hadde vært fint å "bli kvitt" klumpen.
Jeg vil gjerne sikre den bedre også. Men ønsker ikke å gjøre endringer på bilen i seg selv.

På iMiEV var det mulig å legge klumpen i motorrommet og bruke en skjøteleding videre, men på Leaf er sprekken under panseret for trangt til ledningene.
Ser muligens for meg å bytte ut ledningene på ladekabelen med 2,5 mm2 flatkabel istedenfor rund. Det burde gå.
Da kan klumpen ligge fast montert i motorrommet.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

På nye Think'en min blir det fast montering av EVSE under panseret, med tilhørende ombygging av eksisterende tilkoblingskontakt slik at det enkelt og greit blir å koble til en vanlig ladeledning der.

Trenger jeg 16A lading, må jeg trykke på knappen på EVSE'en under panseret.

Kjøper en ny bil, uten tilgang på reservedeler er det best å sikre de delene en har. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: Boogie på lørdag 24. desember 2011, klokken 11:51
Bra jobbet Mortenmann.

Jeg har forøvrig også tenkt at det hadde vært fint å "bli kvitt" klumpen.
Jeg vil gjerne sikre den bedre også. Men ønsker ikke å gjøre endringer på bilen i seg selv.

På iMiEV var det mulig å legge klumpen i motorrommet og bruke en skjøteleding videre, men på Leaf er sprekken under panseret for trangt til ledningene.
Ser muligens for meg å bytte ut ledningene på ladekabelen med 2,5 mm2 flatkabel istedenfor rund. Det burde gå.
Da kan klumpen ligge fast montert i motorrommet.

Det går jo an å montere den foran, men man må jo koble fra kontrollsignalene mellom bilen og EVSE, hvis ikke vil ikke bilen kjøre. Man må også være virkelig forsiktig med at dette gjøres ordentlig, fordi man ønsker ikke at den kobles tilbake når man kjører (f. eks. et relé som lukker ved en feil), og bilen slår seg selv av når man kjører 100 km/t.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Har funnet ut at for å fastmontere klompen under panseret må jeg koble styre ledningen via et rele som holdes inne av 220V.

Dermed tror bilen at kabelen er plugget ut, og starter.

Når en kobler til 220V slår rele'et inn, og bilen starter å lade. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

#71
Sitat fra: elektrolux på søndag 05. februar 2012, klokken 16:47
Har funnet ut at for å fastmontere klompen under panseret må jeg koble styre ledningen via et rele som holdes inne av 220V.

Dermed tror bilen at kabelen er plugget ut, og starter.

Når en kobler til 220V slår rele'et inn, og bilen starter å lade.  

Det jeg tenkte på var å ha et 2-polet normalt-lukket relé på "Presence" og "Data" signalene i J1772-konnektoren. Den ene enden av spolen på reléet går til +12V på batteriet.

Den andre enden av spolen går til jord på en "løs" stikkontakt. Når man er ferdig med å lade så plugger man støpselet inn i den løse stikkontakten. Strøm flyter gjennom spolen, til jord via stikkontakt og støpsel. (Jord på støpsel er koblet til negativ på 12V batteriet.)

I teorien fungerer dette fint. Det ivaretar både "ikke kjøre med ladeledning ute" og "kobler fra EVSE slik at man kan kjøre".

Problemet, slik jeg ser det, er faren for at f. eks. kontakt mellom støpsel og stikkontakt brytes midlertidig pga is/hump i veien, relékontaktene lukker (husk NC relé), og bilen "ser" en EVSE og går ut av kjøremodus og inn i lademodus mens man kjører 100 km/t.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Med andre ord: jeg pønsker fremdeles på en løsning som er fail-safe i begge tilfeller, men i hvert fall fail-safe i at den aldri kobler til EVSE mens kan kjører. Mulig dette kan ivaretas med et ekstra relé.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ravn

Det er ikke noe problem med klump, det er vekt og størrelse på klumpen som er ett problem.

På Rangeren hadde jeg "hjemmemekka" løsning på kabelen. Lite kretskort som sende nødvendig pilotsignal til bilen (justerbart med potmeter for å definere hvor høy strøm bilen fikk ta), 220 volten var bare koblet rett gjennom.

Man fjerner da alt av "sikkerhet" som boksen skal besørge (kutte strøm til bilen ved jordfeil etc), men man får også en liten og lett sak som ikke er plagsom og som ikke ødelegger ladestasjonene slik dagens løsning gjør (ene på Valberg her i byen har så slitt kontakt nå at støpselene ikke henger fast lengre).
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

jkirkebo

Sitat fra: ravn på mandag 13. februar 2012, klokken 15:26
Man fjerner da alt av "sikkerhet" som boksen skal besørge (kutte strøm til bilen ved jordfeil etc), men man får også en liten og lett sak som ikke er plagsom og som ikke ødelegger ladestasjonene slik dagens løsning gjør (ene på Valberg her i byen har så slitt kontakt nå at støpselene ikke henger fast lengre).

En 1m lang strammerem gjør det enkelt å feste boksen til stolper slik at klumpen ikke henger i kontakten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA