Hovedmeny

Kjøpe FSD med bilen?

Startet av Vesel, torsdag 03. januar 2019, klokken 19:56

« forrige - neste »

Vesel

Angivelig skal man kunne kjøpe FSD på forhånd til 25 000 kr sammen med bilen ved å sende en mail til Tesla. Dette var i USA før et tilvalg i konfigurasjonen, men ble fjernet, og man må nå altså sende en mail for å legge det til i bestillingen. Da skal man også angivelig få oppgradert hardwaren i bilen til AP3 når det kommer, og det vil være billigere enn å kjøpe FSD i etterkant.

Selv er jeg veldig interessert i alt av selvkjøringsfunksjoner, så jeg sitter og vurderer dette. Jeg tviler på at Tesla kommer til å oppnå level 4-5 autonomi, altså FSD, innen 5 år. Spørsmålet for meg er mer om de kommer til å slippe funksjonene som til sammen vil utgjøre FSD i små drypp, slik de gjør med AP. Kan jo ikke tenke meg noe annet. Når vil de første funksjonene bli sluppet da, og hvordan vil Tesla avgjøre hvilke funksjoner som vil være en del av AP og hvilke man må ha FSD for å få? Det kan jo tenkes at enklere selvkjøringsfunksjoner kommer allerede i år. Et annet spørsmål er jo om man får pengene tilbake dersom bilen vrakes før level 5 autonomi, eller level 4 i det minste, er oppnådd, eller om Tesla går konkurs.

Jeg er ihvertfall klar på at jeg ønsker tilgang til enhver selvkjøringsfunksjon med en gang det kommer, men dersom det er 5 år+ til jeg vil få noe igjen for dette kjøpet så tror jeg heller at jeg kan disponere de 25 000 kr bedre selv, og så kjøpe FSD til fullpris i ettertid.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Sulle

Du får FSD til 25100 ved å kontakte Tesla. At du får nytte av den i ditt eierskap av bilen vet ingen, men jeg er rimelig sikker på at jo flere som kjøper, jo raskere går utviklingen. Jeg ser på det som en slags «crowd funding», og har bestilt:)
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

jorgror

Min oppfatning er at dette er en donasjon til Tesla som vil i beste tilfelle maksimalt vil spare en for moms på de 25000kr, mens i verste fall er denne en donasjon du aldri får noen fordel av.

Hardware 3.0 er noe som helt klart frister, og vil mest sannsynlig også forbedre normal autopilot. Men Tesla har vel ikke lovet oppgradering til HW3.0 før full selvkjøring er tilgjengelig. Og da regner jeg med de mener tilgjengelig i ditt hjemland.

Selv har jeg en liten magefølelse, eller kanskje håp, om at EU modell 3 er de første som blir sendt med HW3 standard. Det siste Elon har sagt er vel at alle nye Tesla skulle komme med HW3.0 omtrent før sommeren 2019 (https://twitter.com/elonmusk/status/1052104593876774912?s=21)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Sulle

Sitat fra: jorgror på torsdag 03. januar 2019, klokken 20:25
Min oppfatning er at dette er en donasjon til Tesla som vil i beste tilfelle maksimalt vil spare en for moms på de 25000kr, mens i verste fall er denne en donasjon du aldri får noen fordel av.

Og det er greit for meg - så lenge det går til en god sak;)
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

magnetic

jorgror

Sitat fra: Sulle på torsdag 03. januar 2019, klokken 21:07

Og det er greit for meg - så lenge det går til en god sak;)
Å kjøpe aksjer en også en god måte å donere på, men da kan du også tjene litt på det [emoji3]

Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Sulle

De pengene går ikke til Tesla, og utvikling av FSD (saken), men til den du kjøper aksjene av.
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

rr2000

Hvor sender man mail om å bestille FSD?, har hørt at all M3 bestillinger håndteres sentralt og mail bør gå til buildmy3EMEA@tesla.com
P85D

RuneW

Selv har jeg en liten magefølelse, eller kanskje håp, om at EU modell 3 er de første som blir sendt med HW3 standard.

Jeg har ikke magefølelsen, men håper veldig hardt  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Sulle

Sitat fra: rr2000 på torsdag 03. januar 2019, klokken 21:51
Hvor sender man mail om å bestille FSD?, har hørt at all M3 bestillinger håndteres sentralt og mail bør gå til buildmy3EMEA@tesla.com

Prøv kopdal(a)tesla.com
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

ikesrm

Ble oppringt av Tesla for levering og tilbud om vinterdekk. Spurte om FSD men fikk beskjed om at dette ikke var mulig i det hele tatt.

emmern

Det er feil. Det skal gå an å bestille FSD "off menu", er mange andre som har fått dette i det siste...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øyvind.h

Man kan klare å kjøpe det, men forbeholdene Tesla tar når man krever å få kjøpt det allikevel er solide.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Erling Perling

Har dere som har bestilt fått noe bekreftelse på at Fsd er lagt til?

Vesel

Sitat fra: Erling Perling på onsdag 30. januar 2019, klokken 19:52
Har dere som har bestilt fått noe bekreftelse på at Fsd er lagt til?
Nope. Sendte en melding på My Tesla på fredag, men har ikke fått noe svar ennå. Tenkte jeg skulle ringe i morgen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA