Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny bruker med Think :)

Startet av Saxo, mandag 14. november 2011, klokken 10:02

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: Elmo på fredag 04. november 2011, klokken 11:50
Sitat fra: Rilum på fredag 04. november 2011, klokken 11:15
Det som er sikkert er at det er avsatt x antall % både i topp og bunn. Faktaopplysninger på hvor mye kan jeg ikke huske å ha sett.

Ja, men så spørs det bare om det er brukt gode nok marginer da, eller har prioritert rekkevidde på beskotning av levetid :o

Dette kan man vel sjekke ganske enkelt, ved å kjøre bilen helt tom, og koble den til en kontakt som måler kwh mens man lader? Så vet man iallefall hvor stor del av batteriet som er tatt ut :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hkaspenberg

Sitat fra: Go-carter på fredag 04. november 2011, klokken 11:53
Dette kan man vel sjekke ganske enkelt, ved å kjøre bilen helt tom, og koble den til en kontakt som måler kwh mens man lader? Så vet man iallefall hvor stor del av batteriet som er tatt ut :)

... minus tap. KWh forbrukt fra nettet er nok noen % større enn det man kan tappe ut av batteriene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Boogie

#17
Li-Ion batterier finnes i veldig mange varianter.
Alt fra Cobalt typen til LIFEPO med 100-vis av varianter.

Så hva som er helt korrekt verdi for lading er ikke så lett å si.
Normalt har man brukt høyere verdi for Cobalt, og 3,6 til 3,7V for LIFEPO.
Selv om LIFEPO også regnes for å være fulle ved 4,2V.

Regner med at Nissan sine batterier er nærmest LIFEPO siden Cobalt kan være ustabilt.
Men dette er usikkert.
Og det var det som var utgangspunktet for å stoppe ladingen på 80% istedenfor 100%.
Det kan allikevel være at Nissan har tatt nok høyde her. Litt overraskened om de ikke har gjordt det.
Risken er slik jeg ser det for stor.

Think sine batterier som det refereres til her er vel ikke Li-Ion, eller er det den typen det refereres til?

De batteriene jeg bruker (og BMS system), begynner ikke balansering før ved ca 85-90% (velges ved en spenningsverdi).
Og er pakken godt balansert, så kan det tenkes at balanseringen starter så sent som ved 98%
Siden disse batteriene vandrer svært lite i forhold til hverandre, så har det ingen verdi å balansere tidligere.
Så ved en stopp på 80% vil bare ladingen stoppe uten at balanseringen har startet.
Og den kan normalt gjøres med fullt pådrag av laderen.

Balansering gjøres normalt med lav ladestrøm. Typisk 2A.

En liten kurositet:
Når jeg sjekket oppbyggingen av batteripakken, så fant jeg at den er byggd opp av 48 pakker.
Hver pakke inneholder 4 celler, men spenningen er på 5 til 8V.
Det betyr at det er to celler i parallell og to i serie i hver pakke!!

Angående kapasitet totalt, så kan det være jeg har gjordt feil.
Om 24kw er tilgjengelig eller totalt vet jeg ikke, men det virker naturlig at 24kW er det vi får tilgang til tatt rekkevidden i betraktning.. (og effekttettheten oppgitt på nettet).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

sven erik

hei ser hva dere skriver  jeg vil bare si dere en sammenligning  å i min i miev står det at den skal full lades minst en gang i uka for å hvære på topp  merker å om jeg bare kjører ned til  40 % å lader  å ikke kjører bilen  mer ned  en god stunn  forkortes rekkevidden   men tmmer den helt til  skilpadden  ommer å lader full å jr det et par ganger kommer den seg i jenn så kjrer ned til under kvart tank jeg nå å ful lader 
har en gang kjørt bilen såpas at den nesten stoppet  å satt på hurtig lader da sto det at det hvar 15 % i jenn  jeg tror i disse nye er det bare å lade de fulle å tmme som en vil for det  er såpas mye som passer på dem  å tror om dere  lader for mye til bare 80% vil  bilen huske det å til slutt ikke lade lenger en 80%

daggad

Fra Mynissanleaf:
No one knows what the actual battery pack capacity is except for Nissan. We only get to see usable capacity from the plug which has been estimated by assuming that a standard L2 charge is ~85% efficient and that a full charge takes about 24-25 kWh. The pack could hold 50 kWh and Nissan's might only let us use ~21 kWh of it and we wouldn't be any wiser at this point. Until we test a cell by itself, we won't know for sure what the actual 100% capacity of the pack is - too many assumptions are still being made.

Virket som de fleste var enige i dette. Tilgjengelig kapasitet er ca 21kWh, sannsynlig kapasitet rundt 25kWh - men ingen vet sikkert.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

#20
Hvis en skal være så unorsk å se hva leverandøren som har lagd, bil batteri, ladepakke og Software sier i brukermanualen så er det følgende:


The Li-ion battery's ability to hold a charge, like all batteries, decreases with battery age and usage which results in decreased vehicle range when compared to the vehicle range when the vehicle was new. This is normal and expected, and does not indicate a malfunction of the vehicle or Li-ion battery.

The Li-ion Battery's ability to hold a charge can be affected by how you drive the vehicle, store the vehicle, how you charge the Li-ion battery and Li-ion battery temperature during vehicle operation and charging. NISSAN recommends you use the following driving and charging habits, where possible, to help maximize the battery's useful life: .

•   Avoid exposing a vehicle to ambient temperatures above 120,8F (49,8C) for over 24 hours.
•   Avoid storing a vehicle in temperatures below −13,8F (−25,8C) for over 7 days.
•   Avoid leaving your vehicle for over 14 days where the Li-ion battery available charge gauge reaches a zero or near zero (state of charge).
•   Allow the vehicle and Li-ion battery to cool down after use before charging.
•   Park/store your vehicle in cool locations out of direct sunlight and away from heat sources.
•   Use the normal charging or trickle charging methods to charge the Li-ion battery and minimize the use of public Fast Charge or Quick Charger.
•   Avoid exceeding 70-80% state of charge when using frequent (more than once per week) public  Fast Charge or Quick Charging.
•   Allow the battery charge to be below at least 80% before charging.
•   Moderate driving.
•   Use of ECO mode.
•   NISSAN recommends charging the batteries using the long life mode unless the vehicle is going to be driven a long distance. See "Charging timer" in the "CH. Charging" section.

If vehicle will not be used for long period of time:
•   NISSAN recommends charging with long life mode.
•   Charge once every 3 months.
•   The power of the Li-ion battery can be checked on the Li-ion battery available charge gauge. See "Li-ion battery available charge gauge" in the "2. Instruments and controls" for details.

Thomas Parsli

Dette er jo helt vanlige råd om temperaturer (selv om -258 til +498 var uvanlig mye ;D) og lademønstre som gjelder alle Li-Ion batterier.

For meg virker det innlysende at hurtiglading fører til høyere temperaturer enn vanlig lading -og høye temperaturer er ikke bra for Li-Ion (ihvertfall de jeg kjenner til).
Det virker like innlysende at Nissan har tatt med en viss andel hurtiglading når de har beregnet levetid, selv andelene ikke er oppgitt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Oj, mye forskjellig info i denne tråden. Jeg skal prøve å oppklare litt:

Størrelsen på batteripakka er kjent, 24,15kWh. Vi has spesifikasjonene på cellene herfra:

http://www.eco-aesc-lb.com/en/product.html

33.1Ah og 3.8V nominelt, 48 pakker á 4 celler, 2p2s som noen nevnte tidligere.

Full ladespenning er 4.2V, men på Leafen er 100% lading 4.1V. Det ser vi på batterispenningen som er 394V. 394/96=4,1.

80% lading er cellespenning på 4,05V (389V batterispenning). Dette sparer batteriet ytterligere, men utslaget er nok lite i forhold til at man har gått ned fra 4,2V til 4,1V.

Det er også en buffer i bånn, de beste anslagene på tilgjengelig kapasitet er 20,6kWh. Det tilsvarer at 85% av batteriets nominelle kapasitet brukes. 5-7% spares i toppen og 8-10% i bånn.

Så vil man ha absolutt mest batterikapasitet igjen etter et visst antall år er det lading til 80% og ikke lengre ned enn 20% til daglig som gjelder. En og annen langtur med 100% lading og ned til nesten tomt har neppe noen som helst innvirkning.

Nissans anslag på restkapasitet er beregnet etter 100% lading. 80% er for de som vil være ekstra forsiktige med batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rilum

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. november 2011, klokken 19:38
Oj, mye forskjellig info i denne tråden. Jeg skal prøve å oppklare litt:

Størrelsen på batteripakka er kjent, 24,15kWh. Vi has spesifikasjonene på cellene herfra:

http://www.eco-aesc-lb.com/en/product.html

33.1Ah og 3.8V nominelt, 48 pakker á 4 celler, 2p2s som noen nevnte tidligere.

Full ladespenning er 4.2V, men på Leafen er 100% lading 4.1V. Det ser vi på batterispenningen som er 394V. 394/96=4,1.

80% lading er cellespenning på 4,05V (389V batterispenning). Dette sparer batteriet ytterligere, men utslaget er nok lite i forhold til at man har gått ned fra 4,2V til 4,1V.

Det er også en buffer i bånn, de beste anslagene på tilgjengelig kapasitet er 20,6kWh. Det tilsvarer at 85% av batteriets nominelle kapasitet brukes. 5-7% spares i toppen og 8-10% i bånn.

Så vil man ha absolutt mest batterikapasitet igjen etter et visst antall år er det lading til 80% og ikke lengre ned enn 20% til daglig som gjelder. En og annen langtur med 100% lading og ned til nesten tomt har neppe noen som helst innvirkning.

Nissans anslag på restkapasitet er beregnet etter 100% lading. 80% er for de som vil være ekstra forsiktige med batteriet.

Takk for oppklarende info, godt det er noen som har stål kontroll  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Leaffen

Langtidslagring:

SOC 50 % anbefales er en av anbefalingene for langtidslagring.

I instruksjonsboken snakkes det om det anbefales utvidet levetidsmodus. Det vil si lading til 80%. Hva innebærer det? At man plugger inn bilen og bruker klattlading til 80% hver dag i den perioden man er borte? Mente jeg leste ett sted at det anbefales lading hver 3. måned. Er det noe som har synspunkter på dette?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

RuneW

Ser at det er litt baluba over dammen der førstemann har mistet en strek på batterikapasitetsmåleren:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=8802

Det spekuleres mye i hva årsaken kan være og mange "skryter" av at de alltid bruker timeren slik at ikke bilen er fulladet mer enn strengt tatt nødvendig (selv om de bare lader til 80%).

Er det mange her som gjør dette? Selv kjører jeg 00:00-00:00 til 80%-"trikset" slik at bilen starter lading (til 80%) med en gang jeg setter inn pluggen. Bør jeg legge om rutinene? Det er ikke fristende.

Egentlig vet jeg at alle som evt svarer på dette gjetter like mye som meg, men klarer uansett ikke å la være å spørre  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

#26
Vedkommende bor på ett varmt sted, og har latt bilen stå med 100% lading i en hel mnd uten å tappe den for strøm.

Jeg tror ikke vi alle skal begynne å bekymre oss for rask aldring av batteriet nå :) Ikke før vi begynner å se flere slike eksempler.

SitatI know it's already been said, but I'll echo the obvious to me. You did precisely what Nissan says is not good for the battery, and you did it in almost worst case conditions (hot).

The only thing positive I can say is that it wasn't 120F+.

I cycle my battery from 100% to literally turtle many times, and at 22,200 miles in one year, I still have virtually the same battery performance as new. But, my car is never exposed to Phoenix style heat, and it never sits at over 80% charge for more than a few hours.

I've been out of town for the past almost month, and my car has been patiently waiting for me at 50% charge in a cool garage with the 12 volt battery on a tender. The car is not plugged in to the Blink.

Heat is a killer to the life of these batteries, particularly when left at a high state of charge.
Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 10. mai 2012, klokken 15:01
Jeg tror ikke vi alle skal begynne å bekymre oss for rask aldring av batteriet nå :) Ikke før vi begynner å se flere slike eksempler.

Hehe - Rask aldring av batteriet (eller rettere sagt; degradering av batterikapasiteten) er en konstant bekymring for min del (og var det forsåvidt også før denne episoden)  ;)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Meh, jeg er ikke bekymret- men jeg er veldig oppmerksom og følger med på alle tilfeller som har med dette å gjøre! Dersom vi ser mange nok tilfeller- vil jeg bli bekymret.

Livet er for kort til å forhåndsbekymre seg :)
Nissan Leaf

RuneW

Forresten pussig at du, for å berolige meg, quotet denne bra-for-batteriet-oppskriften til han som mente å vite bedre:

"it never sits at over 80% charge for more than a few hours."

Det var jo nettopp det jeg ytret min bekymring rundt...  Siden jeg har timeren på 00:00-00:00 kan det godt hende at bilen står et døgn-halvannet til 80% lading. Og nesten alltid i minst 12 timer.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA