Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny bruker med Think :)

Startet av Saxo, mandag 14. november 2011, klokken 10:02

« forrige - neste »

Saxo

Våger meg ut med en ny tråd her. Ser at dette temaet er diskutert på US forumet under temaet " Optimal Portion of Battery to Use for Longest Battery Life?". Ref http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=5331&start=30.

Kanskje fornuftig med en Norsk verson som passer kalde klimatiske forhold.

Er det noen som har forslag til beste praksis ?

Slik jeg har forstått det anbefales følgende:
Rev 0
1. Hurtiglading maks en gang per dag
2. Hjemmelading kan med fordel gjøres over lengst mulig tid dvs 10A
3. Det kan være en fordel å ikke lade mer enn til 80% SOC. (Usikker på om dette gjelder i vårt kalde klima? + Hva med ballansering av celler ?) ref: http://www.leaftalk.co.uk/showthread.php/1975-Why-charge-to-80
4. Unngå å ha mindre enn 10% SOC igjen før lading.
5. Ved lagring over tid anbefales SOC rundt 50 %


Det var en start ...
Håper det er noen der ute med synspunkter.


Rev 1 Basert på info fra Boogi:


1. Hurtiglading maks en gang per dag. Ved lav temp burde man nok være forsiktig med hurtiglading siden indremotstanden er mye større.
2. Det kan være en fordel å ikke lade mer enn til 80% SOC.
3. Mht ballansering av celler bør man lade til 100% ca. hver 14. dag.
4. Det kan være en fordel å unngå å ha mindre enn 20 % SOC igjen før lading.
5. Ved lagring over tid anbefales SOC rundt 50 %.

Kallagstunets "nynorsk" referanse til brukermanualen:
Hvis en skal være så unorsk å se hva leverandøren som har lagd, bil batteri, ladepakke og Software sier i brukermanualen så er det følgende:



The Li-ion battery's ability to hold a charge, like all batteries, decreases with battery age and usage which results in decreased vehicle range when compared to the vehicle range when the vehicle was new. This is normal and expected, and does not indicate a malfunction of the vehicle or Li-ion battery.

The Li-ion Battery's ability to hold a charge can be affected by how you drive the vehicle, store the vehicle, how you charge the Li-ion battery and Li-ion battery temperature during vehicle operation and charging. NISSAN recommends you use the following driving and charging habits, where possible, to help maximize the battery's useful life: .

•   Avoid exposing a vehicle to ambient temperatures above 120,8F (49,8C) for over 24 hours.
•   Avoid storing a vehicle in temperatures below −13,8F (−25,8C) for over 7 days.
•   Avoid leaving your vehicle for over 14 days where the Li-ion battery available charge gauge reaches a zero or near zero (state of charge).
•   Allow the vehicle and Li-ion battery to cool down after use before charging.
•   Park/store your vehicle in cool locations out of direct sunlight and away from heat sources.
•   Use the normal charging or trickle charging methods to charge the Li-ion battery and minimize the use of public Fast Charge or Quick Charger.
•   Avoid exceeding 70-80% state of charge when using frequent (more than once per week) public  Fast Charge or Quick Charging.
•   Allow the battery charge to be below at least 80% before charging.
•   Moderate driving.
•   Use of ECO mode.
•   NISSAN recommends charging the batteries using the long life mode unless the vehicle is going to be driven a long distance. See "Charging timer" in the "CH. Charging" section.

If vehicle will not be used for long period of time:
•   NISSAN recommends charging with long life mode.
•   Charge once every 3 months.
•   The power of the Li-ion battery can be checked on the Li-ion battery available charge gauge. See "Li-ion battery available charge gauge" in the "2. Instruments and controls" for details.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

jkirkebo

Jeg holder meg ihvertfall til 80% lading (i realiteten ~82%) da vi ikke har bruk for mer i hverdagen. Skal jeg kjøre langt (f.eks tur/retur Moss eller Strømstad, evt. en vei til Oslo) lader jeg til 100%. Vil tro den ordner balanseringen greit da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ovev

Bruke End-timer for lading. Settes til tid for når man skal kjøre. Batteriet varmes opp under lading og man får da utnyttet restvarme etter ladingen. Varmt batteri yter mer og gir lengre rekkevidde enn et kaldt batteri.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

daggad

Sitat fra: ovev på torsdag 03. november 2011, klokken 22:33
Bruke End-timer for lading. Settes til tid for når man skal kjøre. Batteriet varmes opp under lading og man får da utnyttet restvarme etter ladingen. Varmt batteri yter mer og gir lengre rekkevidde enn et kaldt batteri.
Jeg vil tro at dette ikke vil være min strategi vanligvis, da jeg stort sett småkjører fra tid til annen hit og dit.
Om det blir jeg som bruker bilen på jobb (og ikke fruen) så vil det være mer fornuftig å lade der enn hjemme, da jeg vil ha bilen ferdigladet i 16 tiden og vil da ha 80% igjen til sysler på ettermiddag/kveld.

Tipper jeg i alle fall..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Boogie

#4
Det å stoppe ladingen på 80% trodde jeg kun var synsing, og at det ikke hadde noe for seg.
Men da jeg sjekket manualen, så ser jeg at cellene lades til 4,2V.
Da tror jeg nok 80% stop har noe for seg.

Men det er kun ved fullading man får balansering.
Ikke at det er så kritisk som man skulle tro. Vet om fler i USA som har balansert en pakke (ikke Leaf), for så å kjøre bilen i opptil 6 måneder uten å balansere.
Li-Ion har liten selvutladning eller vandring i kapasitet, så når de er balansert, så holder det seg lenge.
Fullading hver 14.dag burde holde.

Tipset om å lade i god tid før tomt tror jeg på.
Og da synes jeg 10% er for langt ned.
Normalen burde ligge et sted mellom 20 og 30%, og kun untaksvis kjøre ned mot 10% (eller 0%).

Lading med 10A eller 16A har nok ingen innvirkning.
Cellene har antagelig som de fleste Li-Ion celler i dag mulighet for å lades med oppmot 3C.
Dette tilsvarer ca 200A inn på batteriet.
!0A tilsvarer ca 8A og 16A tilsvarer omtrent 12A inn på batteriet.

Fullt pådrag fra motoren tilsvarer i underkant av 100A (avhengi av SOC).

Sjekket litt rundt på nettet, og fant at cellene skal ha ca 180Wh/kg og siden batteriene veier 300 kg burde dette bli ca 42 kW.
Men det er nok endel andre ting som inngår i vekta her. Allikevel ser dette bra ut.
Om 24kW er 80%, så burde pakken være på 30 kW...

En annen ting jeg fant var at maks trekk på pakken er 90 kW.
Det tilsvarer 3C om pakken er på 30kW....

Dette betyr også at hurtiglading ikke burde være noe problem, men det er selvfølgelig noe mer usikkert.
Ved lav temp burde man nok være forsiktig med hurtiglading siden indremotstanden er mye større.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

daggad

SitatLading med 10A eller 16A har nok ingen innvirkning.

Det kan ikke jeg heller forstå i og med de skal doble effekten på laderen på 2013 modellen.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

En veldig god generell nettside for de fleste typer batterier er denne:

http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batteries

Her finner du også dekning for at for lang levetid på Li batterier er det bra å stoppe lading før maksimum og ikke tømme ned mot 0.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Her produserer altså Nissan en helt ny bil, men klarer ikke å sette "riktige" parametre på lading og utlading?
Har det ikke skjedd noe de siste 15 årene? (PSA og Think "all over again"...)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 04. november 2011, klokken 09:43
En veldig god generell nettside for de fleste typer batterier er denne:
http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batteries

Her finner du også dekning for at for lang levetid på Li batterier er det bra å stoppe lading før maksimum og ikke tømme ned mot 0.
De rådene som står her om maks lading og tømming er da noe bilprodusenten skal (eller iallefall BØR) ta hensyn til slik at ikke den vanlige bruker skal måtte "tulle" med å holde seg mellom 20 og 80% ?!
Men, undersøkelsene til Boogie kan jo tyde på at Nissan ikke er der. De er kanskje mere opptatt av kortsiktig "gevinst" som rekkevidde, enn levetiden på batteriene ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

gbzdoc

Næmen i all verden da?

Dette har vært sjekket før med bla Mitsubishi sine ingeniører da mjauen kom på markedet. Produsentene har satt av kapasitet både i bunn og top som skal sørge for gode levekår for batteriene, selv når bilen kjøres til den stopper.

Tviler på at hverken Mitsu eller Nissan forventer at tanter, onkler og bestemødre skal tenke på SOC når de kjører disse bilene. ;-)

Jeg kommer til å lade når det passer meg og mitt bruksmønster, så får tiden vise. Konstant hurtiglading er vel det eneste de faktisk har gått ut med info om at kan svekke kapasiteten over tid. (Men da snakker vi MYE hurtiglading.)

Dessuten, bil er en bruksgjenstand, og brukes skal den; MASSE! :-)

Rilum

Sitat fra: Boogie på fredag 04. november 2011, klokken 09:11
Sjekket litt rundt på nettet, og fant at cellene skal ha ca 180Wh/kg og siden batteriene veier 300 kg burde dette bli ca 42 kW.
Men det er nok endel andre ting som inngår i vekta her. Allikevel ser dette bra ut.
Om 24kW er 80%, så burde pakken være på 30 kW...

En annen ting jeg fant var at maks trekk på pakken er 90 kW.
Det tilsvarer 3C om pakken er på 30kW....

Nå blei jeg litt forvirret her. Mener tideligere å ha lest at batteriet er på 24kW og at man fikk lov å bruke ca 21kW av det. Om jeg forstår deg rett at man kan bruke 24kW og at battereiet er på ca 30kw så er jo det veldig bra  ;D

Det som er sikkert er at det er avsatt x antall % både i topp og bunn. Faktaopplysninger på hvor mye kan jeg ikke huske å ha sett.

At nissan har laget mulighet til å lade både til 80% og 100% syntes jeg er veldig bra.
Jeg vil si at det er forhandleren sitt ansvar å gi informasjon til kunden om dette. Det kan jo settes opp i carwing, så en om man hører med kunden så kan man jo sette opp et "program" som passer den kunden.
Noen kan jo være avhengi av å lade opp til 100% 2 ganger daglig, mens for andre så kanskje det holder med 80% en gang pr uke.

Vil nok ikke tro har veldig mye betyding om man lader til 80 eller 100%, men kan jo f.eks være at om man daglig lader til 100% så sitter man igjen med 80% kapasitet etter 5 år, mens om man bare lader til 80% så sitter man igjen med 85% kapasitet etter 5 år.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Lynet

Sitat fra: Boogie på fredag 04. november 2011, klokken 09:11
Men det er kun ved fullading man får balansering.

Hvor har du dette fra?
På trillingene skjer balansering ved normallading, og da hele tiden. Men ikke på hurtiglading, derfor skal trillingen ikke kjøres kun på hurtiglading.
Hvordan balanseringen er på Leaf vet jeg ikke sikkert, men at den kun balanserer ved topplading til 100% tror jeg må være feil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

daggad

SitatDet som er sikkert er at det er avsatt x antall % både i topp og bunn. Faktaopplysninger på hvor mye kan jeg ikke huske å ha sett.

Mener faktisk bruksområde er i området 10-90%. Det er ca 21kWh som benyttes av den totale kapasiteten på 24kWh.
De anslår også at Nissan har gjort det slik at når batteriet degraderes over tid så merkes dette først når batteriet får en kapasitet på under 21-22kWh. De bufrer altså på de ca 3kWh vi ikke har tilgjengelig.

Slik er det jeg har forstått det i alle fall.
Batterikapasiteten er jo den høyre "kolonnen" på "tankmåleren" for de som ikke visste det.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Go-carter

Sitat fra: Lynet på fredag 04. november 2011, klokken 11:24
Sitat fra: Boogie på fredag 04. november 2011, klokken 09:11
Men det er kun ved fullading man får balansering.

Hvor har du dette fra?
På trillingene skjer balansering ved normallading, og da hele tiden. Men ikke på hurtiglading, derfor skal trillingen ikke kjøres kun på hurtiglading.
Hvordan balanseringen er på Leaf vet jeg ikke sikkert, men at den kun balanserer ved topplading til 100% tror jeg må være feil.

Dette stemmer nok... På Think skjer balansering ved 75/80% så hvis du systematisk lader opp til 70, eller aldri lenger ned enn 85, så vil batteriet aldri balanseres.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

#14
Sitat fra: Rilum på fredag 04. november 2011, klokken 11:15
Det som er sikkert er at det er avsatt x antall % både i topp og bunn. Faktaopplysninger på hvor mye kan jeg ikke huske å ha sett.

Ja, men så spørs det bare om det er brukt gode nok marginer da, eller har prioritert rekkevidde på bekostning av levetid :o

Sitat fra: daggad på fredag 04. november 2011, klokken 11:37
Mener faktisk bruksområde er i området 10-90%. Det er ca 21kWh som benyttes av den totale kapasiteten på 24kWh.

Faktisk bruksområde for bilen bør være 0 - 100%

Sitat fra: gbzdoc på fredag 04. november 2011, klokken 10:32
Tviler på at hverken Mitsu eller Nissan forventer at tanter, onkler og bestemødre skal tenke på SOC når de kjører disse bilene. ;-)

Det burde være sånn ja, men er det det ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA