Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilens batteri taper seg 3% hver natt (100D)

Startet av Anderslien, torsdag 22. november 2018, klokken 20:49

« forrige - neste »

Thor2014

Står kupélys på?
På min  slukker det ikke i bagasjen, kun i kupé når bilen låses dersom det står til ON.
Ikke at tre ledlamper burde klare det....

Hodetelefoner

Din 90 tapte seg like mye.
Varmt batteri som blir kaldt. Sjekk av app.
Software som laster ned / pakkes ut.

Anderslien

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 25. november 2018, klokken 20:53
Din 90 tapte seg like mye.
Varmt batteri som blir kaldt. Sjekk av app.
Software som laster ned / pakkes ut.

Nei, bilen står i garasje som holder 8-10 grader hele tiden. Bilen står der uten å bli brukt. Appen sjekkes kun en gang per dag for å sjekke batteritap.

Jeg har vært i kontakt med Tesla nå og de anbefalte meg å skru energisparing på off, range mode off og always connected på. Prøver det og ser.

Anderslien

Da prøvde jeg det Tesla sa: Energy save off, always connected on, range mode off. Dette hjalp ingenting. Fortsatt 3% tap på en natt. Jeg prøver med samme innstillingene, men range mode on for å se om det hjelper. Oppdaterer i morgen.

jkirkebo

Sitat fra: Anderslien på tirsdag 27. november 2018, klokken 17:19
Da prøvde jeg det Tesla sa: Energy save off, always connected on, range mode off. Dette hjalp ingenting. Fortsatt 3% tap på en natt. Jeg prøver med samme innstillingene, men range mode on for å se om det hjelper. Oppdaterer i morgen.

Prøv heller "always connected off". Da taper min ganske lite (bortsett fra midlertidig tap pga. kaldt batteri nå i kulda).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

noto

Det Tesla foreslo er det motsatte av det som er anbefalt for å spare energi. Ville derfor vært merkelig om det "virket". Hvis tapet er likt uansett (altså ikke øker ytterligere), tyder det på at disse innstillingene ikke fungerer. Mulig trengs full reinstallasjon av programvaren.

Sitat fra: Anderslien på tirsdag 27. november 2018, klokken 17:19

Espelectric

Min taper seg 1,5% når den står parkert i fred og ro.
Sjekket det over 3 uker der jeg kun sjekket appen 1 gang hver uke. Den stod da med energy save on, ingen pre-condition, always connected.

Enig med mange her at 0% tap over 15 dager er helt urealistisk og nok var feilrapportering av en eller annen grunn.
X75D (85kWh)

Anderslien

Da har bilen stått i 24t til. Energy save off, always connected on, range mode on. Tapte seg 4%.

Jeg har snakket med Tesla og nå sier de plutselig at dette er helt normalt.

GOS

Sitat fra: Anderslien på onsdag 28. november 2018, klokken 20:02
Da har bilen stått i 24t til. Energy save off, always connected on, range mode on. Tapte seg 4%.

Men hvorfor kjører du de innstillingene? Om Tesla ba deg sette det opp slik for å spare strøm så har du enten misfortsått eller de har sagt feil.

Prøv Energy Save On og Allways Cinnected Off, så skal du se du får ett tap på vel 1% per døgn etter at batteriet er blitt kjølt ned.

Edit: Range Mode har ingenting å si på forbruket om den står i ro uten bruk av varmeaaparat/batterivarmer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Sitat fra: Anderslien på onsdag 28. november 2018, klokken 20:02

Virker meningsløst at de anbefaler det, for alt burde vært motsatt, men det har du vel prøvd...

Range mode gir ingen innvirkning på tap, er irriterende hvis du forvarmer (gir dårlig varmeeffekt på kupé og batteri), men sparer deg for en del energi på småkjøring fordi den ikke pøser på med varme på et batteri som uansett bare skal parkeres og stå stille etter kort tid.

noto

Hvis bilen taper seg 3-4% prosentPOENG, dvs prosent av sin fulle kapasitet, 12-16 tkm pr døgn, er det definitivt uakseptabelt. Hvis ladestatusen ligger på rundt 30% er det normalt at den taper 3-4% av DET. Tapet er lineært, uavhengig av ladestatus ned til den kobler over til nødmodus.

Anderslien

Da har jeg prøvd med disse innstillingene:

Energy Save on, Always connected off, range mode off. Tapte seg 3%. Så de innstillingene har faktisk ingenting å si. Noen som har noen forslag? Tesla vil tydeligvis ikke hjelpe meg noe mer da de mener dette er helt normalt.

mthoring

Sitat fra: Anderslien på torsdag 29. november 2018, klokken 18:44
Da har jeg prøvd med disse innstillingene:

Energy Save on, Always connected off, range mode off. Tapte seg 3%. Så de innstillingene har faktisk ingenting å si. Noen som har noen forslag? Tesla vil tydeligvis ikke hjelpe meg noe mer da de mener dette er helt normalt.

Nullstille bil? Tydelig at å skru på strømsparing ikke har noe å si, og det skal de jo ha. Det må enten være noe tull med software, eller at det er noe som konstant vekker bilen så den ikke får sove.

Hvis energy save on fungerer som det skal så vil du se at lilleskjermen vekkes (tesla logo og tar et par sekunder) når du åpner døren, så lenge du ikke har satt på forvarming først.

Hvis always connected off fungerer så vil du se meldingen "waking up" nederst i appen i ca 30 sekunder før appen får oppdatert info fra bilen.

Range mode har vel ingen effekt når bilen står parkert(?)

Edit: Kanskje du kan eliminere hypotesen om ekstern vekking ved å koble bilen til en wifiruter uten nett?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

GOS

Da er det noe feil mener jeg og Tesla må ta tak i det. Ikke gi deg. Referer til hva andre opplever. Jeg kan sikkert finne gamle logger som beviser ett helt annet tap. Jeg antar du ikke har vekket bilen i løpet av de 24 timene.

Be dem sjekke 12 V batteriet ditt. Dersom det er dårlig så vil den stadig lade det og dermed så har du ett større tap. Jeg mener at jeg så slikt økt Vampire Drain like før mitt 12V batteri tok kvelden.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA