Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilens batteri taper seg 3% hver natt (100D)

Startet av Anderslien, torsdag 22. november 2018, klokken 20:49

« forrige - neste »

Anderslien

Jeg har hatt en Model S 90D før som tapte seg null selv etter 15 dagers ferie og bilen hadde vært ute i kaldt vintervær.
Nå har jeg en 2017 Model S 100D og denne taper seg 3% hver natt! Dette kan jo ikke være riktig?

Jeg har versjon 9, men opplevde dette også før jeg oppdaterte. Bilen står på strømsparemodus og den sto på always connected, men jeg har nå testet uten always connected for å se om det hadde noe å si, men det hjalp ingenting. Den taper seg like mye uansett om den står med laderen i eller ikke.

Noen som har noen tips?

noto

Høres mer rart ut at den forrige bilen tapte null enn at den nye taper 3%. Sistnevnte er normalt hvis du setter den fra deg varm og kommer tilbake til kald bil.

Anderslien

Den taper seg ca 3% også etter lading er ferdig. Da har ikke bilen vært kjørt og i garasjen er det minimum 10 grader hele tiden.

Men ja, forrige bilen tapte seg absolutt ingenting. Ble veldig overrasket etter at den sto ute på gardermoen og ikke tapte seg noen ting på 15 dager.

JorEl

I går la jeg merke til at min s75d, falt fra 269km til 263km på en liten natt. Men når jeg fikk tenkt meg om, så tror jeg grunnen var at batteriet var varmt om kvelden pga lading og kjøring, men om morgenen var det jo kaldt. Skal følge med litt fremover :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Klykken

Prøvd å ta en hard reboot av bilen? Altså hold inne bremsepedalen, og så de to knappene på rattet. Mulig det er samme som å gå inn via menyen og velge power off og la den stå slik (uten å åpne dører og røre noe som helst) et par minutter. Husker ikke helt hvor det var, men mener det er nederste valget under "car".

Er jo mye tech i disse bilene, så kan være noe som "forhindrer" at den "sovner" og at den derfor suger strøm. Ellers ville jeg ringt Tesla Service, eller evt tatt kontakt med SC for å høre om det er noe de kan fjernstyre, hvis ingen her kan bistå.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

Sitat fra: Anderslien på fredag 23. november 2018, klokken 07:20
Den taper seg ca 3% også etter lading er ferdig. Da har ikke bilen vært kjørt og i garasjen er det minimum 10 grader hele tiden.

Men ja, forrige bilen tapte seg absolutt ingenting. Ble veldig overrasket etter at den sto ute på gardermoen og ikke tapte seg noen ting på 15 dager.

Etter lading er batteriet også varmt. Ladeprosenten på displayet går ned etter hvert som batteriet avkjøles.

Den gamle bilen som ikke tapte seg på 15 dager stod antagelig tilkoblet lader? Da vil den «etterfylle» opp til ladegrensen med jevne mellomrom.

Anderslien

Sitat fra: noto på fredag 23. november 2018, klokken 18:11
Sitat fra: Anderslien på fredag 23. november 2018, klokken 07:20

Etter lading er batteriet også varmt. Ladeprosenten på displayet går ned etter hvert som batteriet avkjøles.

Den gamle bilen som ikke tapte seg på 15 dager stod antagelig tilkoblet lader? Da vil den «etterfylle» opp til ladegrensen med jevne mellomrom.

Nei, den sto på en parkeringsplass helt nedsnødd da jeg hentet igjen bilen. Ingen lader tilkoblet. Hadde ikke tapt seg 1% engang!

GeirKj

Kan det hende at batteriovervåkingskretsen ikke hadde fått med seg tapet? 0% på 15 dager skal være umulig.

Klykken

Sjekker du bil via appen ofte også, Anderslien?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tmel

Vår 2018 MS med mcu2 har etter oppdatering til v9 ikke noe knapp for å begrense bilens strømbruk: "always connected" etc er borte. Taper strøm hver natt, men ikke veldig mye. Noen tips til hvordan spare strøm ved parkering på fjellet uten tilgang til lading?

Motorwatt

Kanskje ikke sjekke bilens status så ofte? Hvis bilen er i "deep sleep", så vil en forespørsel vekke den opp igjen. Den sparer mere strøm i "deep sleep mode". Det er iallfall slik jeg har forstått det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

Du bruker ikke TeslaFI eller noe slikt? De vekker bilen din jevnlig for å oppdatere info.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Anderslien

Sitat fra: Klykken på lørdag 24. november 2018, klokken 01:27
Sjekker du bil via appen ofte også, Anderslien?

Nei, sjelden. Nå for å sjekke tapet hver dag, så sjekker jeg appen en gang om dagen for å se på tapet. Det har vært stabilt på ca 3% hver dag nå.

Anderslien

Sitat fra: emmern på søndag 25. november 2018, klokken 13:21
Du bruker ikke TeslaFI eller noe slikt? De vekker bilen din jevnlig for å oppdatere info.

Nei, jeg gjør ikke det.

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA