Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen

Startet av georglu, tirsdag 13. november 2018, klokken 12:38

« forrige - neste »

Jarv!s

Jeg var innom skøyen i dag, for å se på model 3.
Jeg var allerede veldig positiv før møtet med bilen, men ble enda mer positiv og glad da jeg så den!

Synes den virket romslig og god! Setene var gode, og plass i baksetet var god. Utsette på i baksetene var høyt gulv, men det hadde jeg regnet med. Var mange folk der, og flere jeg pratet med var også meget positiv til bilen. Synes bilen virket solid og fin, eneste som jeg ser andre har skrevet også er hanskerommet som ikke vil lukke seg.
Er greit at alt skal være minimalistisk, men akkurat hanskerommet kunne faktisk hatt en "fysisk" lås.

Bagasjerommet større enn jeg trodde, og frunken var også kjempe fin! Synes den var overraskende lett og lukke og.

Alt i alt, fin bil! Gleder meg veldig!!
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. desember 2018, klokken 20:02
Og ja, det bildet viser så langt vi vet de setene som er inkludert i "Premium Interiør" tilvalget, og som er hva man får dersom man bestiller i dag, og er laget i "vegian" skinn-imitasjon. Ingen har så langt sett hvordan seter som vil bli tilbudt som "tekstilseter" i standard interiøret.

Og når tekstilsetene blir tilgjengelige får vi håpe det går an å få de sammen med premium-interiøret også. Det hadde passet meg perfekt ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. desember 2018, klokken 21:40
Og når tekstilsetene blir tilgjengelige får vi håpe det går an å få de sammen med premium-interiøret også. Det hadde passet meg perfekt ;)

Meg også, men må si at jeg tviler...
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. desember 2018, klokken 21:42
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. desember 2018, klokken 21:40

Meg også, men må si at jeg tviler...

Om disse blir tilgjengelig som NCO (no cost option) er jo det vinn/vinn for begge parter. Tesla får like mye betalt men kan sette rimeligere seter i bilen. Kunder som ønsker tekstilseter kan få det sammen med premium-interiøret. Blir de ikke tilgjengelig risikerer Tesla at de som vil ha tekstilseter dropper premium-interiøret og det er jo en MYE dårligere deal for de enn å tilby de som et valg. Derfor tror jeg at det kommer.

sap_2000

Sitat fra: TM på tirsdag 11. desember 2018, klokken 17:41
Huff, det bildet av skinnsetet var litt skuffende. Synes det så ut som setet i en gammel bil.

Bildet lyver dessverre ikke. Noe av den kjipeste "skinn"kvaliteten og fasongen jeg kan huske å ha sett på mange år. Vangen ser allerede ganske slitt ut.
Samme med interiørplasten rundt stolper, terskler etc. Virker særdeles myk og billig og det blir riper bare man drar neglen lett over. Visningsbilen var allerede rimelig stygg i plasten på tross av at den står inne i et rent og tørt lokale.

Ellers var det meste som forventet. Greit utvendig utseende, men relativt dårlig opplevd (subjektiv) kvalitet og finish. Synes ikke det var mye premium over interiøret selv om utstyrslista sier det.

Nå er det vel heller få som vurderer å kjøpe en tesla pga kvaliteten, ei heller jeg, men 4x4, "alt utstyr", gode ytelser og 50 mil rekkevidde for 5-600´frister.

Det som virkelig bekymrer meg, og som jeg ikke har sett blitt belyst i forumet de siste dagene er hvordan Tesla lokalt skal greie å håndtere feil og reklamasjoner når model 3 snart pumpes ut i tusentall?
Jeg mener; Hittil leveres det ut  S og X "premiumbiler" i relativt beskjedent antall med smørbrødlister av feil som det tar månedsvis å få rette opp i.

Hvordan skal det da gå med model 3 gitt at de ikke (heller) kommer til å være feilfrie? Noen som har tanker om dette?
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. desember 2018, klokken 21:50
Om disse blir tilgjengelig som NCO (no cost option) er jo det vinn/vinn for begge parter. Tesla får like mye betalt men kan sette rimeligere seter i bilen. Kunder som ønsker tekstilseter kan få det sammen med premium-interiøret. Blir de ikke tilgjengelig risikerer Tesla at de som vil ha tekstilseter dropper premium-interiøret og det er jo en MYE dårligere deal for de enn å tilby de som et valg. Derfor tror jeg at det kommer.

Helt enig i hva du skriver her, men likefullt så tviler jeg på at det blir ett alternativ. Ser at flere produsenter konsekvent kobler skinn-seter med nesten alt som er litt ekstra. F.eks. får du ikke bestilt Ioniq med soltak uten å få med skinnsetene, hva i all verden de tingene har med hverandre å gjøre... Og ser man på S og X så har vel de også så å si konsekvent satt "krav" om skinnseter for div. "premium" i interiøret. Men vil bli veldig glad dersom jeg tar feil her :)
Model S 85D

RuneW

Den er da helt grei den der, to kolonner: Kolonnen til venstre er hva som er standard interiør, og kolonnen til høyre er hva som er inkludert i tilvalget "Premium Interiør". Pr. idag er det ikke mulig å bestille uten "Premium Interiør".

I følge denne logikken er det jo tekstilseter i Premium Interiør, siden det ikke står noe annet nevnt i premium-kolonnen.

Så, nei, 100% tydelig synes jeg ikke det var, i alle fall ikke "setemessig"  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Amoss

Sitat fra: RuneW på tirsdag 11. desember 2018, klokken 23:01
Den er da helt grei den der, to kolonner: Kolonnen til venstre er hva som er standard interiør, og kolonnen til høyre er hva som er inkludert i tilvalget "Premium Interiør". Pr. idag er det ikke mulig å bestille uten "Premium Interiør".

I følge denne logikken er det jo tekstilseter i Premium Interiør, siden det ikke står noe annet nevnt i premium-kolonnen.

Så, nei, 100% tydelig synes jeg ikke det var, i alle fall ikke "setemessig"  :)

Hmm... Ser du har litt rett her, mente det sto noe om skinn/vegan-skinn sist jeg så den samme listen...
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. desember 2018, klokken 22:25

Helt enig i hva du skriver her, men likefullt så tviler jeg på at det blir ett alternativ. Ser at flere produsenter konsekvent kobler skinn-seter med nesten alt som er litt ekstra. F.eks. får du ikke bestilt Ioniq med soltak uten å få med skinnsetene, hva i all verden de tingene har med hverandre å gjøre... Og ser man på S og X så har vel de også så å si konsekvent satt "krav" om skinnseter for div. "premium" i interiøret. Men vil bli veldig glad dersom jeg tar feil her :)

Forskjellen er at for Model 3 ligger "skinn"setene i en pakke som inneholder også mye annet rart. Det går ikke an å plukke og mikse selv. Da er det ikke noe å tape for Tesla mhp. å gi muligheten for stoffseter i samme pakka til samme pris.

De andre selger skinnseter separat, og krever f.eks skinnseter for å få kjøpt andre ting. Dette er bare en måte å få folk til å kjøpe alt mulig rart de ikke trenger. Tesla har allerede tatt denne vrien til det ekstreme, mhp. at absolutt alt ekstra finnes i en eneste pakke.

1000kwh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. desember 2018, klokken 01:05
Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. desember 2018, klokken 22:25

Forskjellen er at for Model 3 ligger "skinn"setene i en pakke som inneholder også mye annet rart. Det går ikke an å plukke og mikse selv. Da er det ikke noe å tape for Tesla mhp. å gi muligheten for stoffseter i samme pakka til samme pris.

De andre selger skinnseter separat, og krever f.eks skinnseter for å få kjøpt andre ting. Dette er bare en måte å få folk til å kjøpe alt mulig rart de ikke trenger. Tesla har allerede tatt denne vrien til det ekstreme, mhp. at absolutt alt ekstra finnes i en eneste pakke.
Det er noe å tape siden de må sette inne to forskjellige seter da ;) men tror alle disse pakkene kommer av press om raskest mulig produksjon.

Synes feks at fargeutvalget er rhåpløst dårlig. Feks forsvant sølv!

Knut@@

Sitat fra: sap_2000 på tirsdag 11. desember 2018, klokken 21:55Noe av den kjipeste "skinn"kvaliteten og fasongen jeg kan huske å ha sett på mange år. Vangen ser allerede ganske slitt ut.
Da bør du ta en titt på både E-tron og I-pace sine utstillingsbiler. Vangene på disse var mer nedslitt etter kortere bruk enn dette vegansetet det er bilde av. Og ikke minst var det mye mer bulker i I-pace setet. Dette er til sammenligning skinnseter i 30-40 tusen kroners klassen.

Øyvind.h

Sitat fra: Knut@@ på onsdag 12. desember 2018, klokken 09:14
Sitat fra: sap_2000 på tirsdag 11. desember 2018, klokken 21:55Noe av den kjipeste "skinn"kvaliteten og fasongen jeg kan huske å ha sett på mange år. Vangen ser allerede ganske slitt ut.
Da bør du ta en titt på både E-tron og I-pace sine utstillingsbiler. Vangene på disse var mer nedslitt etter kortere bruk enn dette vegansetet det er bilde av. Og ikke minst var det mye mer bulker i I-pace setet. Dette er til sammenligning skinnseter i 30-40 tusen kroners klassen.

Nå er det antakelig tusenvis som har gått inn og ut av visningsbilen. Bra trøkk hver dag, hele dagen. Tyngre bruk enn en taxi. At interiøret ser herjet ut etter kort tid bør man forvente når det kjøres slike intensive visningsrunder på en enkelt bil. Mtp. hvor mange som venter på bil og hvor ytterst få visningsbiler som finnes vil jeg tro M3 er utsatt for langt tyngre bruk enn visningsbilene til Audi og Jaguar ble.

Når det er sagt - skinnkvaliteten i Tesla har ikke akkurat imponert. Men ser jo at jeg ikke nødvendigvis kan forvente særlig bedre i E-Tron.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

I følge en selger hos Tesla er en av grunne til at sluttet med skinn og gikk over Vegan, at de hvite setene viste seg å være mer holdbare (fasong, rynker ol.) enn skinnsetene. Hvit interiør har visstnok alltid vært Vegan. Får håpe det er riktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

THE

Veldig fornøyd med mine hvite veganseter i Model X etter 15 mnd og 50000 km i alle fall.

Missfarging fra jeans er det største problemet, og det krever en del jobb for å holde setene hvite. Dessverre blir det alt for sjelden jeg rengjør setene, og da blir det nok mer jobb når jeg først setter i gang. Selv førersetet ser ut som det er nytt, og håper bare vegan"skinnet" tåler alder godt uten å sprekke opp også.

Ellers må jeg si at det ikke er noe stort problem med at setene ble klamme, selv ikke i sommer med over 30 grader og strålende sol i ukesvis. Hvite seter og nedkjøling via app før man seter seg i bilen gjorde at det ble veldig behagelig i sommervarmen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elmo

Sitat fra: THE på onsdag 12. desember 2018, klokken 10:04
Missfarging fra jeans er det største problemet, og det krever en del jobb for å holde setene hvite. Dessverre blir det alt for sjelden jeg rengjør setene, og da blir det nok mer jobb når jeg først setter i gang.

Der har du meg, så derfor ble det svarte seter. Eneste jeg ikke liker med det valget er trefjæla på dasjbordet >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA