377.400,- pluss met. soltak og vinterhjul.

Startet av Myrvang, mandag 29. oktober 2018, klokken 11:44

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: tugit på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:11
Sitat fra: xyzzy på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:05
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 29. oktober 2018, klokken 14:51
Har de blandet kortene, KIA er jo posisjonert som "Value" merket, Hyundai som det litt mer upmarket.
Hvordan de da rettferdigjør en strategi med 50000kr mer for Kia i.fht. Kona uten noe særlig merverdi henger ikke sammen.

At Kia FE så blir stående som utgaveversjon uten app og hengerfeste, når senere utgaver får det, vil videre senke bruktverdi ganske mye.

400k for Kia eller 400k for Tesla M3 ligger valget klart for M3 som er langt mer moderne og fremtidsrettet bil.

Det er en bil i en annen og større klasse, den har noe utstyr som av en aller annen grunn forsvant på Kona (elektriske seter med minne) og Kona er opplagt feilpriset når man kan tjene 100000 på å ha stått i køen og flippe bilen.

Riktig pris er den som gir balanse mellom tilbud og etterspørsel.

Når det gjelder M3 er den forut for sin tid - førermiljøet er tilpasset egenskaper bilen ikke har de nærmeste årene: Selvkjøring. Er det en bil som skriker etter HUD er det M3. Gitt dagens dårlige miljø, Teslas vanskeligheter med å bygge kvalitet og kjempeproblemer på service/reparasjoner kan mange velge noe annet.

Det er jo positivt at M3 er forut for sin tid all den tid man kan oppdatere bilen på den måten Tesla har løst det. Niro fremstår i så måte som en bil "bakut" for sin tid. Den har ett elektrisk sete med minne. Ingen app, og nå snakker vi 2019. Til og med sparkesykkelen min har en app!
Akkurat, dette skurrer veldig for oss, SørKorea med sin dominerende industri på mobilteknologi, synes det er greit å nedprioritere mobil kommunikasjon til Kia bilene i Europa, noe de har neglisjert i årevis.
Dette er et sterkt ankepunkt også mot Niro, et lavere prisbilde kunne kanskje veid opp, men ikke ca 400k.

lirekassa

Synes det er et sterkt ankepunkt mot Hyundai, Kia og flere andre at de ikke tar markedet på alvor. Lukter compliance car lang vei.

Føler jeg strekker meg langt med 400 000,- eller over for e-Niro - da føles det bedre å legge igjen pengene hos Tesla.

Limodriver

Med mva-fritak er jeg uenig i dette utsagnet. I norge har en besluttet å motivere til elbilkjøp ved å fjerne alt av avgifter og mva på elbiler. Når importører profiterer på avgifsfritaket og tar ut en merprofitt er det rimelig at avgiftsfritaket vil opphøre.

Elbiler bør prises likt i Norge og andre land når en stripper prisen for avgifter. Avgiftsfritaket var ikke ment å komme importørene til gode, men bilkjøperne. Ventelistene er enten et tegn på problemer med tilbudssiden eller at avgiftsfritaket bør oppheves.

Joggamann

Da ryker nok begge reservasjonene mine med disse prisene. Går heller for en par år brukt Tesla som dekker mine behov nå kontra en overpriset Kia jeg gjerne får om 2 år ish.

Kårepåsporet

Sitat fra: lirekassa på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:19
Synes det er et sterkt ankepunkt mot Hyundai, Kia og flere andre at de ikke tar markedet på alvor. Lukter compliance car lang vei.

Føler jeg strekker meg langt med 400 000,- eller over for e-Niro - da føles det bedre å legge igjen pengene hos Tesla.

Er skeptisk til Tesla men enig med deg. Dette var drøyt!
I Korea er Niro rundt 4 % dyrere enn Kona!

pofeet

Kommer ikke til å ta ut Niroen. For ca 420k med vinterhjul finnes det mange andre gode biler.

Dette er altfor dyrt, spesielt med tanke på permanent manglende appstøtte og usikker hengerfeste situasjon til langt ut i 2019.

ca119

Yepp, det er vel snaue 40.000kr mere i listepris enn for ei ny KONA.

På en annen side er det hype på elbiler, og KONA koster ca 425.000kr på FINN, så da er NIRO ny fra forhandler fortsatt 40.000kr billigere en en Hyundai Kona via FINN!

Heldig de som har lav kønummer!

PS var det ikke noe med at de første "FIRST EDITION" modeller var teknisk litt avspekket?

lirekassa

Sitat fra: ca119 på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:51
PS var det ikke noe med at de første "FIRST EDITION" modeller var teknisk litt avspekket?

Uten mulighet for appstøtte senere, og ikke hengerfeste. Utover det toppspekket.

PG79

Sitat fra: Limodriver på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:25

Med mva-fritak er jeg uenig i dette utsagnet. I norge har en besluttet å motivere til elbilkjøp ved å fjerne alt av avgifter og mva på elbiler. Når importører profiterer på avgifsfritaket og tar ut en merprofitt er det rimelig at avgiftsfritaket vil opphøre.

Elbiler bør prises likt i Norge og andre land når en stripper prisen for avgifter. Avgiftsfritaket var ikke ment å komme importørene til gode, men bilkjøperne. Ventelistene er enten et tegn på problemer med tilbudssiden eller at avgiftsfritaket bør oppheves.

Tilbudssiden er helt klart det store problemet, noe som gir store utslag i dagens og de neste måneders balanse mellom tilbud og etterspørsel. Men bilimportører bør vel kanskje tenke litt lenger enn nesetippen? Annenhåndsverdi er viktig for mange ved neste korsvei. Og jeg vil tro gjennomsnittet har en bil i noen få år før salg igjen. Med tanke på et litt mer langsiktig marked vil jeg si Hyundai priset  seg vesentlig mer riktig enn hva Kia gjorde nå. De som kjøper Hyundai rett fra forhandler vil ha lavere verditap enn de som har kjøpt Kia Niro eller en Kona på finn. De i den siste gruppen vil til og med føle seg litt snytt kanskje om markedet kommer mer i balanse igjen og det skjer ting med bruktbilprisene. Dette var kortsiktig tenkt av Kia, og jeg blir skeptisk til å handle Kia nettopp pga annenhåndsverdi. Vel så viktig som nybilpris er hva du kan forvente å få igjen for den om noen år, dette ser mange ut til å glemme.

Joltus

Med denne prisen er eg skeptisk til hva en toppspekket Niro kommer til å koste. Hvertfall hvis kia gjør det man forventer, priser fe "gunstig" i forhold til andre modeller siden man har begrenset utvalg på fe.

Da blir Niro dyr isåfall!!

geear

Å oppgi en grunnpris på et alternativ man faktisk ikke kan kjøpe må gli rett inn under ulovlig markedsføring...

Limodriver

Sitat fra: gr på mandag 29. oktober 2018, klokken 16:38
Å oppgi en grunnpris på et alternativ man faktisk ikke kan kjøpe må gli rett inn under ulovlig markedsføring...

Det er helt korrekt, er det ikke mulig å kjøpe bilen for oppgitt pris skal den heller ikke markedsføres. Hva er sanksjonsmulighetene etter å ha brevvekslet med BOS og forbrukerrådet i 9 måneder. BOS får et brev der de blir bedt om å korrigere prisen og det er ikke nødvendig da en nå kan velge hvit lakk som ikke er metallic. Moralen blir: Fy skam dere BOS sånt må dere ikke gjøre.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på mandag 29. oktober 2018, klokken 14:27
Tror ikke M3 blir å finne til priser under 350.......håper jeg tar feil, men tviler sterkt

Det må i så fall være fordi de dropper SR i Europa, og dessuten heller ikke tilbyr MR med standard interiør. Jeg tviler på at det skjer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Sitat fra: ca119 på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:51
Yepp, det er vel snaue 40.000kr mere i listepris enn for ei ny KONA.

På en annen side er det hype på elbiler, og KONA koster ca 425.000kr på FINN, så da er NIRO ny fra forhandler fortsatt 40.000kr billigere en en Hyundai Kona via FINN!

Heldig de som har lav kønummer!

Billigste Kona på Finn i øyeblikket er 445.000 uten soltak eller vinterdekk og bilene som legges ut selges i tur og orden. Har selv solgt min Kona så vet sånn omtrent hva markedet er og er ikke en Niro verdt minst like mye som en Kona enkelt oppnår i markedet? Jeg synes det selv om jeg er svært skuffet over prisen som Niro skal gå for i kombinasjon med uklarhet om hengerfeste, ingen app og hvordan selge en bil hvor man skal betale ekstra for  metallic når det ikke er mulig å selge den uten metallic.

Venter for egen del fortsatt på avklaring mht rabatt, eller ikke, fra Agrol.

Har tidlig nummer såvel som senere nummer så regner med at jeg uansett tar ut den første og så ser an om denne selges (med god fortjeneste?), eller ikke. Med forventet levering på Niro og treg levering på Kona så tror jeg at det fortsatt en god stund vil være mulig å selge slike biler med god fortjeneste så hvorfor ikke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

sveink

Har nr 7xx, men hopper nok av med denne prisen. Det kommer masse spennede i årene som kommer og betale en overpris på en bil som ikke får app og tilhengerfeste i første versjon er dårlig butikk. Får en kona i februar, går nok for den.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA