Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uoffisielle ladeplasser mellom Flekkefjord og Sandnes

Startet av Griffel, mandag 24. oktober 2011, klokken 14:59

« forrige - neste »

Griffel

Oslo følger i fotsporene til Trondheim og Bergen.

Som det står i avsporingen http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4143.msg36268.html#msg36268:

Sitat fra: Aspiranten på mandag 10. oktober 2011, klokken 15:22
I europa "erstatter" gassen atom og kullkraft, så at den blir brukt der synes jeg er best. Hva du legger i "foredling" gjetter jeg at er konvertering til elektrisitet? Men vi trenger jo ikke den strømmen hjemme som en følge av den hurtige ekspansjonen i vår fornybare elproduksjon. Vi får derfor mer $$$ i utlandet for gassen ville jeg tro. Det er også enorme potensial i modernisering av eksisterende kraftverk. Men mange av disse prosjektene blir liggende brakke fordi strømmen er for billig, og inntjeningen for liten/ikke eksisterende. Nordmenn har heller ikke begynt å bry seg nevneverdig om energimerkingen av boliger ved kjøp av hus. I Danmark, som fikk krav om merking samtidig som Norge har det derimot blitt store prisforskjeller allerede.

Alt tatt i betraktning så er strømmen så billig og det fremtidige produksjonsapparatet så stort, at ytterligere strømproduksjon bare vil bli eksportert.

12. Oktober blir rapporten Oslo Snart City presemtert på Odna resturant i Oslo,
Da skal Fredrik Hauge fra Belona forklare hvordan Oslo kan redusere sitt energiforbruk med en tredjedel.
Da blir det mer strøm som kan eksporteres.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#1
"Siemens, Price Waterhouse Coopers og Bellona legger i dag fram rapporten som viser at Oslo på årlig basis kan redusere energibruken og klimagassutslippene med en tredjedel.

I rene tall betyr dette at Oslo kan kutte energiforbruket med 31 prosent, eller 4 TWh. Til sammenligning er dette like mye energi som Trondheim bruker hvert år. I tillegg kan CO2 – utslippene kuttes med 423.000 tonn.

Siemens' administrerende direktør Per Otto Dyb (bildet) mener det er fullt mulig å realisere dette potensialet.

– Tallene er i aller høyeste grad realistiske. På enkelte punkt har vi også vært konservative, sier han til Teknisk Ukeblad."

"En av forutsetningene for å lage denne rapporten var å finne måter å redusere energiforbruket på uten å endre på komforten vi har i dag. Teknologien har vi, det er bare å sette den inn, fastslår han."

TU:
http://www.tu.no/energi/article292443.ece

10% av dette burde gi strøm nok til et par hundredetusen elbiler i Oslo
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA