Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Import av Leaf

Startet av Nyzeta, torsdag 20. oktober 2011, klokken 00:07

« forrige - neste »

Nyzeta

Så vidt jeg klarer å se så reklamerer Miev for at laderen deres serverer 16A. Det er samme kontakt på Miev som det er på Leaf. Leaf serverer 10A på norsk marked. Kan en da uten videre koble til en i-Miev-lader til Leafen og få utnyttet de 3.3kW som er i Nissan Leafs lader? Eller er det elektronikk oppi ladekladden som ikke kommer til å formidle til bilen at den kan trekke 3.3kW?
Bosted: Orkland Nettsted: ChristianJensen.no
El-Biler:
  • Nissan Leaf 2012/24kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2017/30kwh
  • Nissan Leaf 2018/40kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2020/62kwh

Boogie

Så vidt jeg vet er disse koblingene helt like bortsett fra "ladesignalet"
Tror den er fra samme produsent også...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Nyzeta

Ja det er ladesignalet jeg lurer på. Vil Leafen skjønne at det er 16amp tilgjengelig? Eller vil den bare løfte på hjulbuene og blinke forsiktig med bremselysa? (ikke forstå hva som skjer).

For hvis det er en standard på ladekablene, så burde jo det strengt tatt ikke være noe problem.
Bosted: Orkland Nettsted: ChristianJensen.no
El-Biler:
  • Nissan Leaf 2012/24kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2017/30kwh
  • Nissan Leaf 2018/40kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2020/62kwh

daggad

Hva er prisen på denne iMiev kabelen ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Nyzeta

Bosted: Orkland Nettsted: ChristianJensen.no
El-Biler:
  • Nissan Leaf 2012/24kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2017/30kwh
  • Nissan Leaf 2018/40kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2020/62kwh

elektrolux

16A I-miev kabelen gir signaler til laderen i I-miev som gjør at laderen i bilen trekker ca 14A.

Brukes I-miev kabelen på en Leaf, vil laderen i Leaf'en tolke signalene slik at den trekker like over 16A.

Vi benyttet dette trikset under Wave2011 for at Leaf'en i det hele tatt skulle ha en tjangs å følge etter oss. Innen vi oppdaget dette pleide Gordon i Leafen å sove i bilen sin, da han aldri rakk fram til siste post grunnet den lange ladetiden Leaf'en har.

På veien mellom Paris og Prague fant vi en eneste Chardemo lader i Wien, og uten DC tilgang (uten chardemo protokoll) kunne heller ikke vi hjelpe Gordon med strøm.

Leaf'en og nye Think slet sammen med laaang ladetid, eller lav ladehastighet i størrelsesorden 25-30km/t, mens de beste bilene kunne lade opp mot 300 km/t fra hvilken som helst 400V 32A stikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

dissern

Slik jeg tolker dette så er det altså ingenting i veien for å kjøpe en I-Miev lader dersom man ønsker 16amp lademulighet til Leaf?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Griffel

#7
Sitat fra: dissern på fredag 07. oktober 2011, klokken 09:55
Slik jeg tolker dette så er det altså ingenting i veien for å kjøpe en I-Miev lader dersom man ønsker 16amp lademulighet til Leaf?
Helt riktig. Det er jo det som er fordelen med en standard og at noen følger den samme standard.
Forøvrig er det ikke en lader, laderen sitter i bilen, Det vi snakker om er en ladekabel som går fra nettet til bilens lader, og som gir laderen i bilen beskjed om hvor mye strøm den får lov å trekke.

I tillegg er det en beskyttelsesklomp som har sin bakrunn i Amerikanske forskrifter, som er ulike de europiske når det gjelder jording. En direkte tilkobling fra stikkontakt på 240V til Bilen slik vi er vandt med på de "gamle" PSA bilene ville ikke være lovlig i USA.

Hilsen Griffel
Som foreløbig ikke har noen planer om å bytte "Gammel PSA" med Leaf, og som til trods for at han som de fleste ville klart seg udmerket med en 10A kladd, ganske sikkert hadde montert et fast ladepunkt hjemme for 16A lading fordi han liker å ha det slikt. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

Sitat fra: daggad på fredag 07. oktober 2011, klokken 10:34
Greit den går, men 8 tusen... ::)
Og antagelig den rimligste lovlige løsningen for de som ikke har lov til å foreta elektriske installasjoner hjemme hos seg selv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Billigste løsningen er vel å få oppgardert den enheten man har til å levere signal om høyere strømtrekk.
F.eks. EVSEupgrade sin løsning.

Bare litt tungvint å sende enheten over dammen og retur.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Joakim Sveli

Prisen på 8000 - er det fra en Mitsubishi - forhandler eller finnes det andre, billigere utsalg?
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Griffel

Sitat fra: Boogie på fredag 07. oktober 2011, klokken 11:00
Billigste løsningen er vel å få oppgardert den enheten man har til å levere signal om høyere strømtrekk.
F.eks. EVSEupgrade sin løsning.

Bare litt tungvint å sende enheten over dammen og retur.


Og at du ikke får ladet bilen mens enheten oppgraderes uten at du kjøper en ekstra ladekabel til høy pris.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

SitatOg at du ikke får ladet bilen mens enheten oppgraderes uten at du kjøper en ekstra ladekabel til høy pris.

De tilbyr en ordning der de sender deg en oppgradert en på forskudd mot depositum og så krediterer de deg når du sender de den som fulgte bilen. Men om dette gjelder til Norge aner jeg ikke.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

dissern

Sitat fra: ElRey på fredag 07. oktober 2011, klokken 11:16
Prisen på 8000 - er det fra en Mitsubishi - forhandler eller finnes det andre, billigere utsalg?

Jeg vet ikke, men en mulighet er kanskje å sjekke prisen på en I-miev lader i UK og så bytte støpsel for bruk her hjemme? Dersom dette ikke er mulig så må noen gjerne rette meg, slik at feilinformasjon kan lukes bort :)

Muligens er det noen kr. å spare på dette dersom man skal på juleshopping i UK uansett?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA