Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av eMoNor, torsdag 06. oktober 2011, klokken 20:40

« forrige - neste »

RogerB

Er enig med det Griffel, men det hadde kostet lite for Nissan Norge å bruke en kabel med 10/16A bryter som valg.

RogerB
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Griffel

#46
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 20:25


Neppe. Shuko lager også mange typer støpsler, men det er en spesiell type vi mener når vi benevner dem slik.

Shuko lager ikke støpsler eller stikkontakter i det hele tatt. Shuko (kommer fra tysk) er navnet på det det vanlige 16A støpsel med jord, altså den med 2 runde like pinner og 2 flate kontakter på siden for jord. Personlig forstår jeg ikke helt Nissans oppfatning av at den er for dårlig for 16A.

Mennekes derimot er en produsent som lager mye forskjellig, og i Elbil kontakt sammenheng er det en bestemt type.

Forøvrig: Nå hender det en sjelden gang at det oppstår feil på elektrisk utstyr. Det gjelder både på utstyr som har de pålagte godkjenninger og på annet utstyr. En har ingen garanti for at CE merket utstyr er bedre enn annet som lages etter beste forutsetninger. Ulempen er bare at dersom noe usannsynlig skjer er det ikke sikkert at forsikringsselskapet er like hyggelig med å dekke skader som følger av utstyr som er privatimportert og uten nødvendig merking, enn det de må være med original utstyr som følger bilen eller som en installatør har godt god for. (installatøren risikerer regress). I følge Aristoteles er det sannsynlig at noe usannsynlig skjer av og til.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joakim Sveli

Lite visste Aristoteles om at han skulle stikke kjepper i hjulene på elbiler og deres lading...

For ordens skyld- hvor mye koster en iMiev ladekabel?

Har 16 A lading vs 10A lading noe å si for levetiden på LEAF- batteriene? Vet det anbefales å lade mest mulig 10A på Zebra ift. levetid.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Griffel

Sitat fra: Elmo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:20
EVSE betyr "electric-vehicle-supply-equipment"

Jeg fikk ikke linken til å virke, men har sett følgende definisjon:
EVSE= Electric Vehicle Supply Equipmen =  Alt utstyr, strømuttak, kabler, kontakter eller apparater installert spesielt for det formål å levere energi fra det lokale nett til elbil.

Altså grensesnittet mellom elbilen og strømnettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 02. oktober 2011, klokken 20:12
Før dere spanderer mangfoldige tusend på utstyr for å lade med 16A istedet for med 10A så tenk på at det ikke har så mye med størrelsen på batteriet å gjøre men hvor langt en kjører på en dag. Kjøre en  10 mil daglig er ladebehovet ca. 15 kWh altså 7-8 timer med 10A laderen. Kjører en mindre går det selvfølgelig enda raskere.

På en annen side er det bedre for batteriet i lengden å vanligvis kun lades til 80%. Jeg kommer til å programmere timeren slik at ladingen alltid stopper på 80%. Trenger vi å kjøre langt kan jeg enten trykke på timer override knappen i bilen eller starte lading på nytt fra telefonen. Tiden det tar å lade fra 80% til 100% med 10A er sannsynligvis ca. 2t15m på 10A og 1t20m på 16A.

Siden det kan hende vi finner ut at vi skal kjøre langt "på sparket" har det en stor verdi for meg at det går nesten en time kjappere å lade til 100% med 16A.

På hytta må jeg lade fra aggregat, at det går i 5-6 timer istedenfor i 9-10 timer har også stor verdi for oss, selv om det er stillegående.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2011, klokken 21:40
På en annen side er det bedre for batteriet i lengden å vanligvis kun lades til 80%.
Jeg syns vi må kunne anta at de har tatt høyde for det i styringssystemet slik at når bilen viser 100% så er ikke batteriene ladet til bristepunktet.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2011, klokken 21:40På hytta må jeg lade fra aggregat, at det går i 5-6 timer istedenfor i 9-10 timer har også stor verdi for oss, selv om det er stillegående.
Tror ikke du skal være for sikker på at bilen lader tilfredsstillende fra aggregat.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på søndag 02. oktober 2011, klokken 22:36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2011, klokken 21:40
På en annen side er det bedre for batteriet i lengden å vanligvis kun lades til 80%.
Jeg syns vi må kunne anta at de har tatt høyde for det i styringssystemet slik at når bilen viser 100% så er ikke batteriene ladet til bristepunktet.

Nja, de har tatt av ca. 7-8% i toppen. Men de har også lagt inn en 80% modus og sagt at den sparer batteriene i forhold til å lade til "100%". Så da ser jeg ingen grunn til ikke å bruke 80% i det daglige, da rekkevidden uansett er mer enn god nok for de korte, daglige turene.

Sitat fra: Elmo på søndag 02. oktober 2011, klokken 22:36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2011, klokken 21:40På hytta må jeg lade fra aggregat, at det går i 5-6 timer istedenfor i 9-10 timer har også stor verdi for oss, selv om det er stillegående.
Tror ikke du skal være for sikker på at bilen lader tilfredsstillende fra aggregat.

Dette er dog et Honda EU65is aggregat, 6.5kW inverterstyrt. Skal levere sinuskurve renere enn den man får fra nettet så jeg regner ikke med noen større problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Vår daglige pendling er ca. 12 km + kjøreturer på kvelden. Men jeg kommer til å bruke bilen en del i forretningsammenheng, da blir det en god del pendling til nabobyene osv., samtidig skal jeg også bruke bilen til fjells. Toppturer over fjorden (gratis på ferga og miljøvennlig). Likevel tror jeg ikke at jeg trenger 16A løsning.

Kjører jeg bilen tom på søndagskveld er det mer enn nok juice mandags morgen til å dekke behovet, og min hovedbil blir uansett den gamle oljebrenneren. Kona skal ha Leafen siden den blir gående i skytteltrafikk her i byen (dermed blir det renere luft).
Nissan Leaf


CarlosJardinero

Har forresten funnet denne engelske butikken som selger mye av ekstrautstyret:
http://wmgparts.co.uk/category/Nissan_Accessories/Electric_Vehicle_Accessories,b.html

De sender ikke til Norge, men man kan jo plukke med seg ting på London-ferien.

Men er det virkelig slik at denne hologram-listen under døren og skvettlapper er ekstrautstyr i Norge? Synes dere man skal kjøpe dette? Kan man montere slikt selv?


elektrolux

"His contribution sounds innocent enough: he adapted the 120-volt charging cord that comes as standard equipment in the Leaf so it can handle a 240-volt charge. This reduces recharge times to less than eight hours, from about 20"

Supert at Leaf'en som i utgangspunktet er så bra lar seg forbedre ytterligere.

Rart at Nissan ikke smugtittet på Think, og unngikk slike unødvendige blemmer i utgangspunktet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Noppo

Fant denne linken til Nissan Leaf i Japan. Det er tydeligvis ganske mye mer man kan bestille derfra.
http://ev.nissan.co.jp/LEAF/OPTION/dop.html

Her en auto-oversatt variant:
http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=no&js=n&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fev.nissan.co.jp%2FLEAF%2FOPTION%2Fdop.html

Jeg likte spesielt godt de blå ledlysene til emblem og tåkelys.
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

daggad

Jeg likte beste det lyset i ladeluka. Ikke dumt om man skal koble til i mørket, men på den andre siden så er det jo gjerne gatelys i nærheten av slike punkt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA