Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av eMoNor, torsdag 06. oktober 2011, klokken 20:40

« forrige - neste »

Joakim Sveli

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. september 2011, klokken 23:10
Ser ikke akkurat ut til å passe i hanskerommet.

Det vil derimot denne som kan justeres i 3A trinn fra 6A og oppover. På I-miev betyr det 14A lading mens Leaf'en vil dra minst 15-16A. Kanskje 18A?

Ser ut som jeg kan klare å selge den for rundt 6000 NOK 

Er denne laget for å tåle vær og vind? Hvor lang leveringstid har du?
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

eMoNor

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. september 2011, klokken 23:10
Ser ikke akkurat ut til å passe i hanskerommet.

Det vil derimot denne som kan justeres i 3A trinn fra 6A og oppover. På I-miev betyr det 14A lading mens Leaf'en vil dra minst 15-16A. Kanskje 18A?

Ser ut som jeg kan klare å selge den for rundt 6000 NOK 

Hvordan er med godkjenning (CE-merking)?
Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

elektrolux

Dette er en prototype, og som akkurat nå sliter med for svakt rele som gjør at den blir varm etter en stund.

Venter på V2 med skikkelig rele, og respons fra dere om dette er noe å satse på.

CE merking lar seg nok gjøre, det samme gjelder IP klassefisering slik at den tåler normalt bruk.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Joakim Sveli

Ja det er absolutt aktuelt. Har kjørt elbil i snart 3 år og jeg ser ikke behovet for en 16-ampere lademulighet som man kun kan ha i garasjen. Har mest behov for 16 A lading når man er ute - i alle fall i mitt bruk.

Regner med vi snakker 12-13 timer ladetid med den kabelen som skal følge med som standard.

Jeg hørte fra forhandler at Nissan forhandlerne i Portugal selger 16 A ladekabel til sine kunder. Noen som kan bekrefte dette og hvilket produkt dette er?
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

elektrolux

Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Jeg hørte fra forhandler at Nissan forhandlerne i Portugal selger 16 A ladekabel til sine kunder. Noen som kan bekrefte dette og hvilket produkt dette er?

14A kladden fra I-miev gir 16,2A dersom du bruker den på Leaf. ;)

Grunnet dette kan ikke kladden "min" koste mer en en original I-miev kladd. :-X
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Jeg hørte fra forhandler at Nissan forhandlerne i Portugal selger 16 A ladekabel til sine kunder. Noen som kan bekrefte dette og hvilket produkt dette er?

Det er akkurat den samme kabelen, men med annen firmware. Det er kun pilotsignalet som er forskjellig.

Du oppnår akkurat det samme med å sende inn den medfølgende 10A-kabelen til evseupgrade.com, de oppgraderer den til 16A ved å endre på pilotsignalet. Koster ca. en tusenlapp inkl. frakt begge veier.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elghost

#21
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:48
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Jeg hørte fra forhandler at Nissan forhandlerne i Portugal selger 16 A ladekabel til sine kunder. Noen som kan bekrefte dette og hvilket produkt dette er?

Det er akkurat den samme kabelen, men med annen firmware. Det er kun pilotsignalet som er forskjellig.

Du oppnår akkurat det samme med å sende inn den medfølgende 10A-kabelen til evseupgrade.com, de oppgraderer den til 16A ved å endre på pilotsignalet. Koster ca. en tusenlapp inkl. frakt begge veier.

Nissan leverer den med Leaf i enkelte land (vet ikke hvilke). Bildet viser en original Nissan lader med oppgitt 16A ladestrøm (lå i bagasjerommet på bilene som var på Aker brygge. Ifølge Nissan Norge vil man kunne bestille Nissan original kladd 16A men da med Mennekes type 2 plugg. Ikke fått oppgitt pris.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Elmo

Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Har kjørt elbil i snart 3 år og jeg ser ikke behovet for en 16-ampere lademulighet som man kun kan ha i garasjen. Har mest behov for 16 A lading når man er ute - i alle fall i mitt bruk.

Helt enig. Det er jo når man er ute på tur at man behøver raskere lading. Ikke hjemme i garasjen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Joakim Sveli

Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?

Med mennekes er man jo like langt. Det er ikke mange ladeplasser tilgjengelig å plugge seg på da.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Elmo

#24
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:10
Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?
Du mener EvseUpgrade :)    EVSE betyr "electric-vehicle-supply-equipment"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elghost

Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:10
Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?

Med mennekes er man jo like langt. Det er ikke mange ladeplasser tilgjengelig å plugge seg på da.

Det finnes overganger fra mennekes til schuko, så det vil ikke egentlig være noe problem. En annen ting er vel at Nissan nok tar seg godt betalt for 16A versjonen.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:10
Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?

Med mennekes er man jo like langt. Det er ikke mange ladeplasser tilgjengelig å plugge seg på da.

Ikke ennå, har jo ikke fått Leafen ennå. Men det er drøssevis av fornøyde brukere på mynissanleaf.com-forumet, så de er nok seriøse.

Ang. EVSE med Mennekes-plugg så gir det ingen mening. Ladepunkt med Mennekes-plugg har innebygd EVSE, da trengs kun en kabel fra Mennekes til J1772. Altså en ren kabel med Mennekes-plugg i ene enden og J1772 i den andre, ingen EVSE.

Overgang fra schuko til Mennekes ble nevnt her, ja det er isåfall enten en EVSE til biler med Mennekes-plugg på bilen, evt. en overgang for å kunne lade eldre biler (f.eks Think) fra Mennekes-EVSE. Ingen av de er relevante for Leafen.

Se her for Mennekes-J1772 kabel:

http://www.walther-werke.de/fileadmin/public/Kurz%FCbersicht/e-mobility-2011_E.pdf

Side 9, partnr. "771 11 50 20" for 16A eller "773 11 50 20" for 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:03
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Har kjørt elbil i snart 3 år og jeg ser ikke behovet for en 16-ampere lademulighet som man kun kan ha i garasjen. Har mest behov for 16 A lading når man er ute - i alle fall i mitt bruk.

Helt enig. Det er jo når man er ute på tur at man behøver raskere lading. Ikke hjemme i garasjen.

Enig i det, men det er også plagsomt å pakke opp og ned den medfølgende kabelen hver dag. Derfor var det uaktuelt for min del å kun basere seg på den.  Siden jeg da kjøpte en ekstra, var det like greit med en fastmontert en som kabelen kan kveiles rundt. Spesielt siden min står utendørs, ser litt pener ut da med fast installasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RogerB

Jeg er Elektrikker og Automatikker til daglig og legger glatt opp en 32A bort til garasjen og setter opp en 32/16A Boks med sikringer, så spørsmålet mitt er om hva/hvor er strømbegrensningen? Trenger man kun kabelen?
Da kan jeg lade med 32A hjemme og bare ha orginal kabelen liggende i bilen.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Elghost

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 17:42
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:10
Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?

Med mennekes er man jo like langt. Det er ikke mange ladeplasser tilgjengelig å plugge seg på da.

Ikke ennå, har jo ikke fått Leafen ennå. Men det er drøssevis av fornøyde brukere på mynissanleaf.com-forumet, så de er nok seriøse.

Ang. EVSE med Mennekes-plugg så gir det ingen mening. Ladepunkt med Mennekes-plugg har innebygd EVSE, da trengs kun en kabel fra Mennekes til J1772. Altså en ren kabel med Mennekes-plugg i ene enden og J1772 i den andre, ingen EVSE.

Overgang fra schuko til Mennekes ble nevnt her, ja det er isåfall enten en EVSE til biler med Mennekes-plugg på bilen, evt. en overgang for å kunne lade eldre biler (f.eks Think) fra Mennekes-EVSE. Ingen av de er relevante for Leafen.

Se her for Mennekes-J1772 kabel:

http://www.walther-werke.de/fileadmin/public/Kurz%FCbersicht/e-mobility-2011_E.pdf

Side 9, partnr. "771 11 50 20" for 16A eller "773 11 50 20" for 32A.

Her er i hvertfall svaret jeg fikk per mail fra Nissan Norge om hvorfor man har valgt 10 A i stedet for 16A: "Selvom de vanlige støpslene som benyttes i Norge (også kalt schuko-plugger) kan lede 16A er de ikke spesielt egnet for en slik belastning over tid. Dette kan føre til varmeutvikling. Av denne grunn lader ladekabelen som følger med bilen og som er utstyrt med schuko-støpsel kun med 10A. Veggboksen som er anbefalt hjemme vil lade med 16A. Skal man lade med 16A utenfor hjemmet må man evt. benytte en annen type plugg (Mennekes Type 2) som er dimensjonert for og tilpasset denne type lading. "

Jeg forstod denne mailen slik at 16A varianten av Nissans ladekabel (tilsvarende den som lå i bagasjen på Aker brygge Leaf'ene - spanskregistrerte) måtte ha mennekes plugg istedet for schuko. Men mulig jeg har misforstått det hele?
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA