Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av eMoNor, torsdag 06. oktober 2011, klokken 20:40

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elghost på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:07
Jeg forstod denne mailen slik at 16A varianten av Nissans ladekabel (tilsvarende den som lå i bagasjen på Aker brygge Leaf'ene - spanskregistrerte) måtte ha mennekes plugg istedet for schuko. Men mulig jeg har misforstått det hele?

Ja. Den spanske utgaven har blått 16A CEE-støpsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elghost

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:13
Sitat fra: elghost på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:07
Jeg forstod denne mailen slik at 16A varianten av Nissans ladekabel (tilsvarende den som lå i bagasjen på Aker brygge Leaf'ene - spanskregistrerte) måtte ha mennekes plugg istedet for schuko. Men mulig jeg har misforstått det hele?

Ja. Den spanske utgaven har blått 16A CEE-støpsel.

Skjønner ikke helt motsetningen i dette. Mennekes lager også cee støpsler. Så kan det ikke like gjerne være det Nissan Norge mener?
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

jkirkebo

Sitat fra: elghost på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:13
Ja. Den spanske utgaven har blått 16A CEE-støpsel.

Skjønner ikke helt motsetningen i dette. Mennekes lager også cee støpsler. Så kan det ikke like gjerne være det Nissan Norge mener?

Neppe. Shuko lager også mange typer støpsler, men det er en spesiell type vi mener når vi benevner dem slik. For elbil-lading er det 7-pins kontakten for en og trefaselading vi tenker på mhp. Mennekes. At Nissan vil selge Mennekes-J1772 kabler er jo bra det, men det hjelper ikke de som vil lade med 16A på farten fra de eksisterende norske ladepunktene. Forhåpentligvis går man snart over til Mennekes-kontakter på nye ladepunkter, helst med høyere strømstyrke og gjerne 3-fase.

EVSEupgrade selger forøvrig også ferdig oppgraderte Nissan EVSEr for de som ikke vil sende inn sine. Pris ca. 6000,- inkl. mva. Noen engelskmenn sjekket prisen i Nissan-systemet på den spanske EVSEn, den kom på €2000. Bare å glemme det med andre ord...

Eller man kan, som andre har nevnt, kjøpe iMiEV-kabelen, pris rundt 8000,- ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elghost

Takk for klargjørende info jkirkebo! Da er det bare å glemme Nissan sin 16A løsning. Blir spennende å se om det dukker opp andre billigere 16A ladeløsninger når bilene leveres.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Aspiranten

Følger det ikke med ladekabel når vi blar opp 280,000,- for en bil?  ::)
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 01. oktober 2011, klokken 21:18
Følger det ikke med ladekabel når vi blar opp 280,000,- for en bil?  ::)

Jaudå, ein fine 10 amperes kabel... :D
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RogerB

Jeg kommer til å plukke den kabelen i deler for å se hva som er dealen med disse kablene til 8000kr.
Blir forbannet når de skal suge på kontoen min for en del som koster 200kr i parts.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

dissern

Jeg har ikke brukt så veldig mye tid på å sette meg inn i dette, men jeg er litt forvirret angående ladekabler og lademuligheter.

Er det mulig å liste opp alternativene som finnes for lading av Leafen i dag? Gjerne med linker?

Med bilen følger det en 10-amp ladekabel, hva er ladetid fra 0-80 % med denne, og fra 0-100 %?

Kan man kjøpe en rimeligere 16 amp ladekabel som selges til i-Miev og bruke denne som fastmontert hjemmelading på Leafen? Hva er da ladetid?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: RogerB på lørdag 01. oktober 2011, klokken 22:10
Jeg kommer til å plukke den kabelen i deler for å se hva som er dealen med disse kablene til 8000kr.
Blir forbannet når de skal suge på kontoen min for en del som koster 200kr i parts.

Vel, bare kabelen med J1772-pluggen koster minst et par hundre dollar i innkjøp selv i større volum...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joakim Sveli

Dissern:

Datsun Leif har et 24kWh batteri.
Med 10A lading kan man på 230V lade på 2300W, altså få 2,3kW/h teoretisk. I praksis blir det nærmere 2 tenker jeg. 12 timer vil det minst ta fra 0 til 100%.

Dersom man kan lade med 16A snakker man nok mer 3,2-3,4 kW/h inn på batteriet og 7-8 timer lading.

Jeg tar forbehold om at ladingen kan gå saktere de siste prosentene og at batteriet tar en pause for intern utjevning av cellene underveis- noe som kan øke ladetiden.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

dissern

Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 22:54
Dissern:

Datsun Leif har et 24kWh batteri.
Med 10A lading kan man på 230V lade på 2300W, altså få 2,3kW/h teoretisk. I praksis blir det nærmere 2 tenker jeg. 12 timer vil det minst ta fra 0 til 100%.

Dersom man kan lade med 16A snakker man nok mer 3,2-3,4 kW/h inn på batteriet og 7-8 timer lading.

Jeg tar forbehold om at ladingen kan gå saktere de siste prosentene og at batteriet tar en pause for intern utjevning av cellene underveis- noe som kan øke ladetiden.

Supert! Takk for godt forklarende svar :) Når jeg la inn ordre på Leafen så prøvde selgeren å selge meg en ladeløsning fra Proxll som jo koster en del kroner. Jeg sier ikke nei takk til å spare litt penger der - er det noe å spare på å kjøpe en lader til i-miev, og er det i det hele tatt praktisk mulig å bruke?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

xzornixz

Hva som gjør at dere refererer til Leafen som Datsun, et merke Nissan sluttet å bruke i 1983?

Joakim Sveli

kjært barn (bil) har mange navn.

Det verserer for øvrig noen rykter for hvordan Datsun- navnet oppstod:

Den første Datsun modellen datt sunn (falt fra hverandre) under første prøvekjøring

Datsun fabrikken ringte direktøren for selskapet, som øvrig likte å snakke engelsk - om enn litt gebrokkent. De fortalte ham at bilen var ferdig og spurte ham hva den skulle hete. Direktøren ble overrasket og fikk ikke med seg siste spørsmål og repliserte: "aaa dat soon?!"
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 22:54
Dissern:

Datsun Leif har et 24kWh batteri.
Med 10A lading kan man på 230V lade på 2300W, altså få 2,3kW/h teoretisk. I praksis blir det nærmere 2 tenker jeg. 12 timer vil det minst ta fra 0 til 100%.

Den utnyttbare delen av batteriet er ca. 21kWH. Ladeeffektivitet er ca. 85%, så man får ut ca. 1,95kW av 10A. Jeg tipper 11t fra 0-100%. Dog er det vel skjelden man kjører batteriet helt tomt...

Med 16A tar det ca. 7t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#44
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 22:54
Dissern:

Datsun Leif har et 24kWh batteri.
Med 10A lading kan man på 230V lade på 2300W, altså få 2,3kW/h teoretisk. I praksis blir det nærmere 2 tenker jeg. 12 timer vil det minst ta fra 0 til 100%.

Dersom man kan lade med 16A snakker man nok mer 3,2-3,4 kW/h inn på batteriet og 7-8 timer lading.

Jeg tar forbehold om at ladingen kan gå saktere de siste prosentene og at batteriet tar en pause for intern utjevning av cellene underveis- noe som kan øke ladetiden.

Før dere spanderer mangfoldige tusend på utstyr for å lade med 16A istedet for med 10A så tenk på at det ikke har så mye med størrelsen på batteriet å gjøre men hvor langt en kjører på en dag. Kjøre en  10 mil daglig er ladebehovet ca. 15 kWh altså 7-8 timer med 10A laderen. Kjører en mindre går det selvfølgelig enda raskere.

Noen vil selvfølgelig ha brukt for å kunne lade med 16A og det hadde vært smart om en kunne velge etter behov.

Men når en nå engang må betale ganske mye ekstra for 16A løsningen, så er det altså noe de fleste ikke trenger.

For 16 A er jo iMiEV-kabelen en kurrant løsning selv om den også koster en del penger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA