Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setetrekk

Startet av Kallagtunet, torsdag 06. oktober 2011, klokken 17:59

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: 2EL på torsdag 22. september 2011, klokken 16:10
Disse listen forhandlerene oppererer med tror jeg ikke man kan stole på. Noen har fått et nr andre har ikke fått noe nr. Jeg har ikke fått noe nr. bestilt svart bil fra Økern.
Snakket med Nissan importøren og de mente at registreringen på nettsiden skulle ha noe å si. Men jeg tviler litt på det.
Men vi få vente og se, mye rykter og græier med denne Leafen ;D

Sant nok, men i Sandes så hadde de alle fall en liste (jeg så den, men selvsagt ikke navnene) som de påsto at de forholdt seg slavisk til, slik jeg forsto det uten at jeg sørget for å bekrefte det så var det Nissan sin sentrale liste for selger snakket om hvilket nummer en fikk var avhengig av hvordan man hadde registrert seg som om man skulle ha bil eller om en var interessert i mer info. Disse to valgene hadde man på Nissan sine sider hvis jeg ikke husker feil og jeg gjorde altså det første. Jeg vil anta at listen er laget per forhandler ut i fra de som har fått mail fra Nissan om lansering og mulighet til å bestille før offisiell lansering den 8 oktober, men om det stemmer vet jeg jo ikke. Hvis Nissan hadde holdt seg til det prinsippet så er det i alle fall litt system i kaoset og de vil være ett poeng med at man kunne registrere seg. Svaret får en vel ikke før jeg står med nøklene til bilen i hånden :-D Forhandler holder kortene tett til kroppen med å bekrefte noe dato for en levering... De sa at det kom ca 700 biler til Norge i "år" og i år betydde frem til mars/april 2012 på bil språket, jeg forsto også at de ikke hadde fått vite hvor mange bilder den enkelte forhandler fikk men at alt skulle være klart til 8 oktober...

Nok om det, vi er vel litt på siden av denne trådens formål med denne diskusjonen...

Stigzy

Var innom Ålgård Auto i Sandnes i dag for å prøvekjøre Leaf og få mer info osv.. Ålgård Auto holder seg til listene ettersom dato da folk bestiller. De som bestillte først, får første, men man vet selvsakt ikke hvor slavisk de kommer til å følge listen. Veldig bra service hos Ålgård Auto. Jeg bestillte dog 15.juli, så er stor sjangs for at jeg får min i oktober :) Prisen ble til slutt 295 000,-! Men er absolutt verd det :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Kristian

Bestilte på mandag på Rud, Bærum. Hvit med spoiler, 54 på listen. De sa jeg grenset til å få bil i år, jeg tipper det kommer ann på hvor mange som har bestilt hvit bil med spoiler. Eneste grunn til at jeg bestilte spoiler, var at selgeren sa at de forventet at de fleste bilene kom med det.

Min forståelse at situasjonen er at listene hos Nissan har ingen betydning. Om forhandlerene følger sine egne lister er opp til dem, de forsøker vel å gjøre det i større eller mindre grad. Frafallet fra listene når det skal bestilles, forsto jeg var rundt 30%. Hvis det stemmer, så er det et utrolig lavt frafall, men det kan (vil) selvfølgelig øke når de teller opp til slutt og kommer videre nedover listen.

Problemet er at de aner ikke hva de får av biler. Hvis de to første på listen har bestilt rød bil med spoiler og de kun får inn en rød bil med spoiler i første runde (husk at det er 10 forskjellige varianter), vil nummer 2 bli skjøvet lang bak i listen.  :(

Jeg tror også det er en viss forventning blandt forhandlerne at når/hvis de kan vise til mange bestillinger, så vil antall biler til norge øke ganske kjapt.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Ladefabrikken

Kristian har et poeng der. Jeg mener jeg har lest et sted at Nissan ikke produserer noen Leaf før de har en ordre på den. Men det kan hende at det bare gjelder det Japanske markede. Dyrt å ha masse biler på lager.

Tipper at de første får bilene sine i desember. Får håpe jeg tar feil.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lars C. Krogenæs

Hans har gravd frem litt mer info fra Nissan:

http://elbil.no/elbiler/474-nok-en-gang-litt-om-elbilen-nissan-leaf

Som vanlig er Nissan diffuse rundt tilgangen på biler. Jeg tipper de ikke aner hvor mange biler de egentlig kan få, men forhandler om flere etterhvert som de ser hvordan markedet tar imot Leaf.

Det må være et poeng for dem å ha biler å selge også etter 8. oktober...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

akseln

Stusser litt over den tilsynelatende mangel på logistikk-kontroll hos Nissan. Tror kanskje de holder kortene litt tett til brystet for å ta høyde for forsinkelser og ikke love for mye gitt rushet av bestillinger den siste uken.

Tiden fra produksjonstart til leveranse i Norge for japanske biler er relativt lang, så biler som skal på veien i Norge i oktober/november må vel være ferdig produsert og på en båt nå?

Så til saken: Jeg "bestilte" av BNH Økern 6.7 og formell kontrakt 15.9.  Hvit uten spoiler, men tar med spoiler hvis dette er raskere :-) Har ikke fått annet enn at jeg er av de første og skal få bil før jul...

kenmyh

Jeg bestite en svart med solcelle på økern på mandag! Men veit ikke hvor jeg er i køen, selgeren sa at jeg ville få bilen i slutten av Q1 starten av Q2.. men det kunne gått hende den kom i februar, så ingenting er sikkert enda :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Griffel

Gratulerer, håper du slipper å vent lenge. Du var skkert klar over dette men til de andre som lurer:
Solsellene er først og fremst et design element på linje med metallic lakk ol.

Ikke regn med at solsellene har noen særlig effekt ut over pynt, men det kan jo også gjøre bilen mer attraktiv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 23. september 2011, klokken 17:49
Gratulerer, håper du slipper å vent lenge. Du var sikkert klar over dette men til de andre som lurer:
Solsellene er først og fremst et design element på linje med metallic lakk ol.

Ikke regn med at solsellene har noen særlig effekt ut over pynt, men det kan jo også gjøre bilen mer attraktiv.

Helt enig mph. effekten. Jeg bestilte uten, men på forespørsel sa jeg også ifra at om det tar mye lengre tid å få en bil uten, så tar jeg en med. Så får vi se hva som dukker opp først. Hadde vært greit å fått prøvd bilen litt på sommerdekk først, jeg tar neppe jomfruturen til hytta midt på vinteren...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Sørlandets Bilsenter AS

Kjøper   Kønr.   Levering   Tilpasninger
Blip      20      Ukjent   Rød

Prøvekjørte på fredag 23.09. Kommentar fra fruen: "Hvilken knapp må vi trykke på for å få den til å fly...?"
For meg som er vant med gamle biler er det jo helt utrolig med ryggekamerea (som indikerer plassering med linjer som endrer seg når man vrir rattet), integrert GPS, kruskontroll (=koppholder ;))

Pris: 275.730,- ink. engangsavgift på 1300 og metallic lakk.

Bestilte spolier pga. raskere levering, men droppet vinterhjul. De hadde "vinterhjulpakkekampanjepris" til 12.300,- eller noe slikt. Satset på at det ikke var så mange andre som hadde bestilt rød, men det vil jo vise seg om det har noen betydning for leveringstida...

Ang. køsystem kommer de til å følge den, men det var usikkert hvilke farger som kom først. Jeg vil anta at 90% er hvit eller blå, men dette er uaktuelle farger for min del.

Jeg spurte om dekktrykk-sensorer, men bilen jeg prøvekjørte hadde visstnok ikke slike. Selgerne visste ingenting om dette. Er det slik at dette kun er standard på amerikanske versjoner evt. 2012-modell?

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Elmo

Sitat fra: Blip på lørdag 24. september 2011, klokken 08:36
Kommentar fra fruen: "Hvilken knapp må vi trykke på for å få den til å fly...?"

Veldig bra! LOL  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

daggad

Kruskontroll ! Ha ha...ber herved om tillatelse til å bruke denne selv når sjansen byr seg !  :D

Det er en ting jeg stusser litt på med Leaf. De har konstruert lyktene for å flytte luftstrømmen over sidespeilene som vil gi mye luftmotstand.
Med dagens teknologi ville det ikke være vanskelig eller koste mye å erstatte sidespeil med små kameraer som samtidig ville hatt et mye videre bilde. Dette har jeg tenkt på med mange biler, ikke bare elektriske, men har enda ikke sett det. Er det noen regler som krever speil ?

Jeg har selv ikke bestilt. Det største hinderet er å få min kone til å ville bytte ut dieselen med en elbil.. Men noe som skuffer meg litt med Leaf er faktisk fargevalget. Det er svært kjedelige farger de leverer den i synes jeg. Savner mørk grå metallic veldig, men se på for eks Ford så spreke de er blitt i fargene.
Leafen er verdens mest moderne bil men har 80 talls fargevalg. Noen som er enige ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Joffe69

Sitat fra: daggad på lørdag 24. september 2011, klokken 11:11
Kruskontroll ! Ha ha...ber herved om tillatelse til å bruke denne selv når sjansen byr seg !  :D

Det er en ting jeg stusser litt på med Leaf. De har konstruert lyktene for å flytte luftstrømmen over sidespeilene som vil gi mye luftmotstand.
Med dagens teknologi ville det ikke være vanskelig eller koste mye å erstatte sidespeil med små kameraer som samtidig ville hatt et mye videre bilde. Dette har jeg tenkt på med mange biler, ikke bare elektriske, men har enda ikke sett det. Er det noen regler som krever speil ?

Jeg har selv ikke bestilt. Det største hinderet er å få min kone til å ville bytte ut dieselen med en elbil.. Men noe som skuffer meg litt med Leaf er faktisk fargevalget. Det er svært kjedelige farger de leverer den i synes jeg. Savner mørk grå metallic veldig, men se på for eks Ford så spreke de er blitt i fargene.
Leafen er verdens mest moderne bil men har 80 talls fargevalg. Noen som er enige ?
Ja helt enig det med fargevalget  F.eks Lime Grønn. og andre friske farger

Joakim Sveli

Jeg hadde tatt lime-grønn, evt. Venstre- grønn.
Burde ikke vært vanskelig med en slik farge også - er litt Henry Ford over hele greia.
Når det er sagt så driter jeg i fargen så lenge jeg får bil fra første pulje.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på lørdag 24. september 2011, klokken 15:19
Jeg hadde tatt lime-grønn, evt. Venstre- grønn.
Burde ikke vært vanskelig med en slik farge også - er litt Henry Ford over hele greia.
Når det er sagt så driter jeg i fargen så lenge jeg får bil fra første pulje.

Jeg driter også i hvilken farge jeg får - så lenge den er hvit  ;D
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA