Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status bestilling og levering

Startet av Joachim, torsdag 22. september 2011, klokken 11:02

« forrige - neste »

Aspiranten

#45
Sitat fra: borghund på mandag 26. september 2011, klokken 17:40
Hei
Er ny bruker her på forumet.Ønsker meg en Leaf,har prøvekjørt i Oslo i sommer.
Sliter med å overtale henne som jeg deler seng med.Kan noen her på forumet legge fram noen driftsmessige tall på bruken av ny Leaf kontra å kjøpe en fosilbil i golfklassen

Det første du bør gjøre med din frue er å gi ett innblikk i hvordan vi kan forvente fremtiden vår. Jeg har to filmer i tankene, den ene er "ABC Crude" som forteller om Peak Oil, og hvordan prisene vil gå opp kraftig selv om vi ikke er tom for olje før om 30+ år. Den andre er filmen Home, sponset av flere europeiske motemerker. Hovedbudskapet i Home er vel "think about what you buy", mens det i Crude forteller om fremtidens energikrise.

Filmen Crude: http://www.abc.net.au/science/crude/

Filmen Home:
SitatInternationally renowned photographer Yann Arthus-Bertrand makes his feature directorial debut with this environmentally conscious documentary produced by Luc Besson, and narrated by Glenn Close. Shot in 54 countries and 120 locations over 217 days, Home presents the many wonders of planet Earth from an entirely aerial perspective. As such, we are afforded the unique opportunity to witness our changing environment from an entirely new vantage point. In our 200,000 years on Earth, humanity has hopelessly upset Mother Nature's delicate balance. Some experts claim that we have less than ten years to change our patterns of consumption and reverse the trend before the damage is irreversible. Produced to inspire action and encourage thoughtful debate, Home poses the prospect that unless we act quickly, we risk losing the only home we may ever have.

http://www.youtube.com/movie?v=jqxENMKaeCU&feature=mv_sr

Filmen er fullspekket med enormt vakre bilder av jorden, så hvis dere har noe som helst smak for naturfoto er det nok til at filmen vil være verdt en titt.

I rene tall får jeg opp dette ved bruk av elbilkalkulatoren på gronnbil.no: På 5 år sparer du 65,000,- ved å kjøre en helt ny Leaf istedetfor en helt ny Golf. Da med en tur med riksferge hver uke (gjeldende for oss- turer til fjeldene på andre siden av fjorden her). Merk at det høye verditapet på bilen inkluderer ett batteriskift (det er ihvertfall slik jeg har forstått det). For vår del, fra måned til måned, så koster det like mye med en helt ny Leaf som en Golf til 150,000,- + drivstoff + årsavgift + reperasjoner (20,000 til nytt svinghjul blir jo rundt 900,- mer i mnd i to år f.eks.) + ferger etc.

Vår 2006 Audi A4 Avant har allerede blitt reparert for 40,000, og har allerede slitte bærekuler som knirker, og bør byttes neste år kanskje. Rundt 55,000,- i verkstedsregninger allerede på en bil over ett tidsrom på 1,5 år, fra 5 år til 6,5 år gammel. Slikt gjør innhugg i regnestykket... Derfor sier jeg at jeg forhåpentligvis sparer noe på elbilen. Men det jeg tidligere kastet bort i drivstoff, årsavgift, fergeavgift og reperasjoner, nå går til banken. Derfor er det ikke store beløpet, og dersom batteriet fort blir slitt til dagens pris blir det lite innspart ift. bruktbil. Forskjellen er hovedsakelig at jeg nå nyter en flunks ny bil med 5 stjerner i kollisjonstesten og 5 års nybilgaranti. Evt. tap tar jeg på strak arm som "komfortavgift". Regner med å kunne beholde nattesøvnen med 5 års nybilgaranti. :) Dersom jeg til syvende og sist sparte penger på å kjøpe nybil istedetfor bruktbil, vil jeg bare juble og kjøpe en ny.

Det som er gulroten også, er at dersom regjeringen plutselig legger på momsen igjen, vil bruktbilprisene holde seg ekstra godt. Altså bare vinn vinn å kjøpe nå heller enn etter stigningen. Batterikostnadene er også ventet å synke kraftig, så selv om vi regner på ett batteriskifte til 100,000,- og den sparer seg inn, kan vi altså vente ett noe billigere batteri når vi evt. må bytte i 2020 ;) På den annen side kan jo regjeringen når som helst fjerne insentivene vi har for å velge elbil nå, og da vil helt sikkert etterspørselen roe seg noe, med mindre drivstoffprisene går i taket.

Edit: tar forbehold om feil, fikk dårligere tid enn ventet og må løpe :-)
Nissan Leaf

daggad

Jeg får ikke regnestykket ditt til å gå opp. Man får jo også 5 års garanti på en fossilbil. Men om en elbil gir tilsvarende økonomisk regnestykke etter 5-7 år vil jeg være fornøyd. Men variablene er nok større med elbil vil jeg tro.
Det økologiske aspektet er jeg fullt med på. Vi redder ikke verden, men forteller andre at vi burde ta et tak for vår felles fremtid. Tenk den dagen våre byer kun er full av elbiler. Tenk hva dette vil ha å si for både luft og lydforurensing !
Det som også frister er pionertanken og gadgetpoenget..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

#47
Med en fossilbil vil vi være nødt til å betale både renter og høye drivstoffkostnader ,bompenger, fergeavgifter etc. og månedsutgiftene vil bli uforholdsmessig høye. For en familie på 5 som drømmer om å bygge passivhus, er det utelukket. Derfor regner vi på 150,000,- kroners Golf vs. nybil. For det var i den prisklassen vi tenkte å kjøpe når jeg oppdaget Leafen  ;D Argumentene i innlegget ovenfor er de samme som jeg overtalte min samboer med :)

Mens en Golf vil koste mye fra dag èn, vil Leafen være grusomt billig helt til batteriet må byttes. Og når den dagen kommer, så er huset forhåpentligvis bygget allerede for 5 år siden. Da kan vi forvente 5-10 år med lønnstigning, og en relativt heftig utvikling i batteriteknologien. Mao., gleder jeg meg som en gris til å spare penger med stil  ;D

At peak oil sannsynligvis inntreffer i markedet snart som vil gi høyere drivstoffpriser (jeg regner med 14kr literen f.eks.) samtidig som at EU har pålagt Norge å øke produksjonen av fornybar energi i Norge med 20% innen 2020, som igjen vil føre til billig strøm, gjør meg bare enda mer sikker på at elbil er det rette valget. Norge skal som en årsak til dette bygge over 4 altakraftverk i året frem mot 2020. Du kan jo gjette hva dette vil gjøre med strømprisen i Norge :)

http://www.tu.no/energi/article284619.ece
Nissan Leaf

i_expect

Nå ble dette litt på siden i denne tråden, men det får gå. Jeg skal holde et lite foredrag/innlegg under leaf visning for Nissan i Kristiansand i morgen (er ikke Nissanselger, men jeg ble spurt siden jeg har holdt foredrag om elbiler tidligere...). Synes det er greit å legge inn litt personlige erfaringer og kommer til å gi dem dette regnestykket som jeg etter å ha kjørt frem og tilbake til jobb med elbil i ca 17 000km mener at jeg har ganske god dekning for å påstå (NB! dette er bare driftsutgifter!). Jeg har nøyaktig 100km frem og tilbake til jobb og kjører imiev (vegen består av 80,100 og 90-sone og 5km med 50-60-sone. jeg holder fartgrensen...):

Driftsutgifter fossilbil(drivstoffpris: 12,00kr, 0,5/mil):
   12*0,5*10 = 60,- (pluss bom tur/retur: 30)
Driftsutgifter elbil (strøm: 1kr, 1,5/mil eller 2/mil)
   1,0*1,5*10 = 15,-  /  1,0*2,0*10 = 20,-  
Differanse: 60 (+30) – 15 = 45,- (75) (200dg: 9000)

For de litt drevne elbilistene så vil de nok være enige i at jeg er litt snill med fossilbilens forbruk og noe streng med elbilens forbruk, men det er viktig å ikke overdrive fordelene heller synes jeg.
For øvrig så selger vi den andre bilen vi har nå (en bensinbil). Kona har skrevet kontrakt på leaf...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Ole C

#49
Sitat fra: daggad på mandag 26. september 2011, klokken 12:56
Det eneste jeg tenker på vedreørende dette med å handle Leaf uten å ha en forhandler nærmere enn 30 mil, er dette med servicer. Hvordan tenker dere at dette kan ordnes ?
Samt om noe skulle gå i stykker.

Skulle det bli noe reklamasjon så er det hurtigruta til Trondheim eller bare sette den på en Autolink Bil til Trondheim.  Skulle det ikke komme en eneste forhandler i løpet av 2012 så blir det Hurtigruta til Trondheim for service. Men jeg satser alt på at Vestlanske her i Ålesund  kommer på banen ganske raskt. Møre og Romsdal er i grunn perfekt for bil med EL-motor. Betaler bare for fører på ferga og eventuelt passasjer.

EDIT:
BACK ON TRACK: Jeg har signert kontrakt på   Hvit Leaf med solcelle, og vinterdekk  fra BNH usikker avdeling  :o , levering vinter 2011\2012. (forhandler har fått liste av farger jeg kunne tenke meg hvis de kan levers raskere)
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Aspiranten

Sitat fra: Ole C på mandag 26. september 2011, klokken 21:33Skulle det bli noe reklamasjon så er det hurtigruta til Trondheim eller bare sette den på en Autolink Bil til Trondheim.  Skulle det ikke komme en eneste forhandler i løpet av 2012 så blir det Hurtigruta til Trondheim for service. Men jeg satser alt på at Vestlanske her i Ålesund  kommer på banen ganske raskt. Møre og Romsdal er i grunn perfekt for bil med EL-motor. Betaler bare for fører på ferga og eventuelt passasjer.

Ikke minst er det fullt mulig å være litt kreativ mtp. å kjøre de 28 milene det er til Trondheim selv. Dersom dere kjører fra Ålesund for å ta service så er dere Ålesundere velkomne til en ladepause hos oss i Molde mens vi snakker elbil  ;D Neste pause tas på ladestasjonene i Kristiansund mens man nyter fiskerimuseene. Det er noen ladere rett utenfor Trondheim også, og helt sikkert noe spennende å se på også der. Vips, har man både spart penger og fått brynt seg på elbilferie. Kanskje det blir en ny trend? Jeg leste en tråd her på forumet om elbilferiering: "Jeg kan love deg at du vil oppdage en masse spennende steder som du tidligere bare kjørte forbi" sa en. Jeg tror på vedkommende.
Nissan Leaf

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Vaagen

Birger N Haug, Økern:

Kjøper   Kønr        Levering
Rune     Ukjent     Før jul

White pearl metallic m/solcelle spoiler
Piggfrie vinterhjul på originale alu.
Gummi matter

Rakk opp hånden september 2010, så håper at jeg får bil i første bølge.
2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

Aspiranten

Jeg fikk nå opplyst fra min selger at "en del biler er allerede produsert og er på vei til Norge, mens en del andre biler vil bli produsert fremover. Jeg tror ikke farge har så mye å si på leveringstiden. Det jeg vet er at de fleste biler som er på vei har solcellepanel, så dette vil påvirke leveringstiden tenker jeg."

Nissan Leaf


dissern

For de som bor i Bergen og omegn så kan jeg opplyse om at jeg på forespørsel i dag fikk vite fra Autocenteret i Åsane at de har fått inn en Leaf i utstillingshallen :)
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Terje

Jeg var innom Fredag forrige uke og så på bilen og det var ingen problem å bestemme seg.
Blen ble bestillt uten en gang å ha prøvd den. Er veldig spendt på å få prøve? ;D
Glad eier av Titanum Soul EV

dissern

Sitat fra: dissern på torsdag 29. september 2011, klokken 14:03
For de som bor i Bergen og omegn så kan jeg opplyse om at jeg på forespørsel i dag fikk vite fra Autocenteret i Åsane at de har fått inn en Leaf i utstillingshallen :)

Var innom der i ettermiddag - de har en blå Leaf i utstillingshallen og en hvit til prøvekjøring. Hurtigladestasjon er også kommet opp. Jeg har selv bestillt og spurte om de visste hvor mange biler de fikk inn, kø, leveringstidspunkt osv. Selger sa han ikke visste noe p.t., men han regnet med at han kunne svare på det aller meste etter lanseringen den 8 oktober :)
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Ole C

Sitat fra: Joachim på torsdag 22. september 2011, klokken 11:02

Birger N. Haug avd. ukjent ::)



KjøperKønr.LeveringTilpasninger
Ole CUkjentVinter 2011/12Hvit, solcelle



Antall "forumløv": 18

Hehe   :-[   Det må være Økern siden selgeren heter Rune :-)   ...  Jeg ringte bare  felles nummeret til Birger N Haug  for mange måneder  siden, da jeg fikk vite av forhandler her i Ålesund at de ikke skulle være blant de første. Er ikke så godt vant med å ha så mange forhandlere i samme by.  :-)


Så fjern meg fra ukjent   :D
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

ovev

#59
Var i Bergen og provekjørte Leaf idag. Den svarte nok til forventningene, men heller ikke mer. Dekkstøyen synes jeg var litt i overkant høg, men nå var det forholdsvis grov asfalt vi kjørte på. Dekkstøyen stikker seg nok ut pga den totale mangelen av annen støy.
Forsetene var rett og slett utrolig komfortable. Selv min problematiske korsrygg protesterte ikke til tross for manglende justerbar korsryggstøtte. Bilen var forholdsvis pigg, men ikke styggrask som man nesten kan få inntrykk av når man leser en del innlegg på diverse forum. Bagasjerommet kunne godt ha vært litt større, gjerne på bekostning av bakseteplass for det var utrolig god plass i baksetet når jeg hadde justert førersetet slik jeg ville ha det. Når kona kjører bilen blir det enda bedre plass.

Prøvekjøringen resulterte i en bestilling av en blå utgave med solcelle (for forhåpentligvis litt raskere levering). Var nr 55 som bestilte hos dem.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
2018 Hyundai Kona EV solgt
2020 VW E-up! Entry hentet 10/9/20 solgt
2020 VW ID3 kjøpt 5/6724

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA