Bør ikke være sant. 60kWt kommer uten aktiv kjøling? (edit: Jeg hører "dårlig"

Startet av leafnor, tirsdag 05. juni 2018, klokken 21:31

« forrige - neste »

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mr Oizo

Han sier jo ikke at 60 kWh kommer uten aktiv kjøling.
Han sier at for 2019 modellen er det ingen endringer på Leaf. Samme batteri og alt er likt som 2018, kanskje kommer det et par farger ekstra.

tomrh

Nettopp. Tipper at 40 kWh salget er så bra at de ønsker å melke denne modellen ett år til. Konkurransen fra Hyundai Kona blir ingenting å bekymre seg for siden det er (nok) en compliance car som kommer i begrenset antall. Hvem andre kan levere elbiler i stort antall? Eneste farlige konkurrent før 2020 er imo TM3.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Takk, det er jo det han sier ja. Jeg hverken hørte eller tenkte, og like bra det kanskje. Får bli å slite på 2012 nesten to år til.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tuono

Nå kan man jo ha med i beregningen at nordamerika er et noe annerledes marked enn f.eks. Europa med hensyn til når endel nye modeller slippes. Så jeg tror ikke helt at ikke Europa vil se 60kWt seint 2018/tidlig 2019. For hva mi tro er verdt....

Canada og noen få stater i USA får Kona Electric i 2018. Men ikke før uti 4 kvartal.

Ioniq er compliance car? Som produseres i begrenset antall? Kunne vært interessant å høre mer om dette. Er jo forskjell på langsom produksjonslinje og begrenset antall....  Nå ser det jo ut til at Nissan også begynner å slite med å opprettholde produksjonstakten om man skal tro hva som skrives i en tråd her inne.

tomrh

Electrek mener Ioniq er en compliance car: https://electrek.co/2017/04/21/hyundai-ioniq-electric-subscription-program/
Når Hyundai har vært lunkne til elbiler før, har en lav produksjon av en "altfor bra modell" til rimelig pris og plutselig har leveranseproblemer av batterier...jeg er enig at det lukter compliance lang vei. Nissan derimot tjener på bilene og produserer så mye remmer og tøy kan holde, de sparer litt inn på detaljer her og der (for å øke profitten) og har selvsagt sikret seg at de har nok batterier.
Stjørdal

hma

Fikk følgende svar i dag fra Nissan Norge om «60kWh Leaf»:

«Nye Nissan Leaf vil bli introdusert med større batterikapasitet og større motor i løpet av 2018. Utover det har vi dessverre ikke noe mer informasjon på nåværende tidspunkt.»

Jeg blir svært overrasket om den ikke får aktiv batterikjøling.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

tuono

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:58
Electrek mener Ioniq er en compliance car: https://electrek.co/2017/04/21/hyundai-ioniq-electric-subscription-program/
Når Hyundai har vært lunkne til elbiler før, har en lav produksjon av en "altfor bra modell" til rimelig pris og plutselig har leveranseproblemer av batterier...jeg er enig at det lukter compliance lang vei. Nissan derimot tjener på bilene og produserer så mye remmer og tøy kan holde, de sparer litt inn på detaljer her og der (for å øke profitten) og har selvsagt sikret seg at de har nok batterier.

Har du lest artikkelen? Den omhandler det Nordamerikanske markedet som har en helt annen tilgang enn f.eks. Europa. Ionic EV leveres bare i noen få stater. Og leveranseproblemer på batterier er avvist. Ryktet oppsto etter ett eller annet "notat" dukket opp i sosiale medier i USA/Canada.

tomrh

Valg av artikkel å sitere kunne nok vært bedre, men poenget mitt er at Hyundai ikke virker å satse særlig hardt på den rene elektriske modellen, de selger tre ganger så mange hybrider totalt sett, se f.eks. https://pushevs.com/2018/02/22/hyundai-ioniq-surpasses-100-000-units-sold-worldwide/

Etterspørselen etter EV-versjonen er stor, markedet skriker etter mange flere biler, likevel velger de å produsere og selge flest hybrider. Så hvorfor flyttes ikke mer produksjon over på EV da? En bedrift vil alltid prøve å selge mest av det de tjener mest på, de har nok en mye høyere avanse på hybridene.

Om dette er riktig, hvorfor produserer de rene elbiler i det hele tatt da? Jeg antar de ønsker å følge med i timen, være med på ny teknologi og vise verden at de kan, ikke komme i bakleksa. Det vises bl.a. gjennom at Ioniq er helt banebrytende på forbruk. Kona kommer med 60 kWh, banebrytende det også i disse tider, regner med at den er ganske dyr å produsere og profitten er derfor liten.

Jeg kan ta feil men jeg tror ikke vi kan regne med store helelektriske volumer fra Hyundai. Mens Nissan derimot satser mer helhjertet, det er tydelig. F.eks. så har de kun byttet ut batteriet i e-NV200, og siden det har samme størrelse og tilkoblinger kan de da beholde produksjonslinja som den er i Barcelona, blir ingen utgifter til ombygging og opplæring. Det illustrerer godt hvordan de driver. Nissan har ikke rom for banebrytende og dyre eksperiment, de utnytter etterspørselen og optimaliserer kontinuerlig produksjonen både i volum og dessverre også i (billigere) kvalitet for å tjene mest mulig på hvert salg av sine elektriske modeller.
Stjørdal

tuono

Ja men da begynner vi å nærme oss enighet.
Dette "skriket" etter elbiler er nok ikke like stort over alt og det er tildels små...tildels relativt mikroskopiske markeder vi ennå snakker om (inntil f.eks. India får infrastruktur og nett opp). For de aller fleste land er det fortsatt billigere med fossilbiler/hybrid enn helelektriske. Og realiteten er vel at helelektrisk ennå kun er en bil av betydning for de aller rikeste land/stater. Med unntak av gulfstatene, der de driter i alt og druser på med de største bilene og de største motorene.

Joltus

Mye av elbil salget knyttes vel opp mot kvoter for salg av fossilbiler....

Hyundai må lage og selge en viss andel elbiler for å få selge fossile.

Eg tror 60kwh bilene kommer til å være få av. Det er for mange rykter rundt problemer med leveranser av batterier.

tuono

Gjelder det bare Hyundai? For et gitt geografisk område? California? Er mange produsenter som er helt uten elektriske alternativer i modellprogrammet.

Bondeknøl

Fuglesangen på videoen var jo bra.
Hvemsomhelst kan jo si at de har snakket med en forhandler for så å dikte opp noe.
Hvordan neste Leaf blir vet vi ikke, men denne filmen er for meg verdiløs mtp hvordan neste modell blir.

Joltus

Sitat fra: tuono på onsdag 06. juni 2018, klokken 08:01
Gjelder det bare Hyundai? For et gitt geografisk område? California? Er mange produsenter som er helt uten elektriske alternativer i modellprogrammet.
Var jo litt av grunnen til problemene med Ampera e og det. GM selger bolt med tap i usa for å få lov å selge fossilbiler i flere av statene som har begrensninger. Når da opel blir solgt er ikke GM interressert i å selge bolt til samme pris.

Tror disse kravene er fra korea for hyundai sin side, men har ingen kilder, kun en fyr på internett :p

silverwrx

60kWh uten aktiv kjøling vil funke det. Sjelden man trenger det. Leaf er godt priset i 40 og 60 blir nok og det.

Har krysset Europa på hurtiglading i T, men sjelden folk gjør slikt.

Husk Tesla har virkelig lagt lista høyt på spec og hurtiglading. Alt egentlig. Helaluminium biler og delalu i TM3.

Folk tror det er «bare» å lage en elbil. Selv etron hevder de har bedre kjøling, men alt av skisser viser bare en lite kompakt bil med knapt 2012 spec.

Mye gnåling om kvalitet og på forum. Hatt 4nye Tesla, kjørt 160k km, og alle feilfrie teknisk, eller småfiks. Mindre problemer enn jeg har hatt på VAG produktene mine eller alle andre biler. Leafen hadde jeg fra 2011-2016 og den var og feilfri (en vindusheis). Kanon biler!
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA