Bør ikke være sant. 60kWt kommer uten aktiv kjøling? (edit: Jeg hører "dårlig"

Startet av leafnor, tirsdag 05. juni 2018, klokken 21:31

« forrige - neste »

sylwester

Min teori er at de kommer til å holde ord. Lansere nytt batteri som et dyrt tilvalg og som kommer til å ha lengre leveringstid siden de muligens ikke har nok dedikert kapasitet fra LG. De tar bestilling ført i 2019 med levering i løpet av året.

2019 vil jo være 2018-modellen så og si med få/lite modifikasjoner. Litt som forskjellen mellom 2016 og 2017. Et 60kWh-batteri har de jo allerede planlagt i 2017 så det vil jo være et større batteri til den samme bilen som kan ha 40kWh-batteri akkurat som 2017-modellen som kunne både ha 24kWh og 30kWh.

Tror at hvis de klarer å dekke mesteparten av brukernes behov med 40kWh så vil de kunne selge 60kWh med relativt god leveringstid i forhold til Hyundai. Både Kona og 60kWh Leaf vil jo ha lengre ventetid enn 40kWh Leaf når markedet normaliseres og folk har fått bilene de har bestilt ifjor.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

I tillegg tror eg at 40kWh treffer bedre på den gemene hop enn 64kWh ndøvendigvis gjør.

Man "trenger" igrunn ikke mer enn rekkevidden 40kWh versjonen gjør. Trenger man mer enn dette pluss en hurtiglading så er man nok i fåtall. Da er størrelsen på bilen mer en begrensning for folk tror eg.

Klart, en selger som skal kjøre mil etter mil og ikke trenger bagasjeromsplass og barneseter osv trenger mer. Men eg tror flertallet har "nok" slik det er i dag. Vi ser jo allerede nå i dag at stasjonsvognen kommer til å begrenses til feriene, langehelger med ski og behov for tilhenger, sånn bortsett fra når Leaf er i bruk til pendling på jobb. Utenom disse brukes KUN Leaf. Og vi har ikke akkurat hatt behov for å lade hver dag enda.

Helge82

Hvordan skal de klare å få plass til et 60kwt batteri i samme bil? Er det ledig plass på dagens modell? Jeg forstod det slik at de klarte å redusere størrelsen på 40kwt batteriet ned til samme størrelse som 30kwt batteriet.

Barskog

Leaf med 60kWh kommer vel med en nyere batteriteknologi? Hvis jeg husker rett. Kanskje derfor det er mulig i forhold til plassen?

Fant igjen artikkelen: http://m.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

steffeo

Det er nok ikke noe problem å beholde størrelsen. De gjorde jo det i i3; 50% økning med nøyaktig samme fysiske mål.

sylwester

Sitat fra: Helge82 på fredag 08. juni 2018, klokken 11:17
Hvordan skal de klare å få plass til et 60kwt batteri i samme bil? Er det ledig plass på dagens modell? Jeg forstod det slik at de klarte å redusere størrelsen på 40kwt batteriet ned til samme størrelse som 30kwt batteriet.

Da de kom med ny modell i 2013 hadde de større plass til batteriet enda 24kWh batteri var mindre enn på 2012. Dvs. de har planlagt at en gang i fremtiden vil denne plassen bli brukt på en batterioppgradering, som kom i 2016-modellen 3 år etterpå.

De sa på lanseringen av 40kWh at de har planlagt en bil med lengre rekkevidde så de har nok mer plass enn de trenger nå og.

Jeg vil tro at de planlegger at batteriene krymper litt (energitettheten øker) slik at de ikke trenger 50% mer plass for å få plass til 50% større batteri i fremtiden og de visste sikkert allerede i 2017 at det er LG Chem sine batterier og muligens hvilke energitetthet de kunne forvente i 2019.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hsa77

Sitat fra: sylwester på fredag 08. juni 2018, klokken 15:22
Sitat fra: Helge82 på fredag 08. juni 2018, klokken 11:17
Hvordan skal de klare å få plass til et 60kwt batteri i samme bil? Er det ledig plass på dagens modell? Jeg forstod det slik at de klarte å redusere størrelsen på 40kwt batteriet ned til samme størrelse som 30kwt batteriet.

Da de kom med ny modell i 2013 hadde de større plass til batteriet enda 24kWh batteri var mindre enn på 2012. Dvs. de har planlagt at en gang i fremtiden vil denne plassen bli brukt på en batterioppgradering, som kom i 2016-modellen 3 år etterpå.

De sa på lanseringen av 40kWh at de har planlagt en bil med lengre rekkevidde så de har nok mer plass enn de trenger nå og.

Jeg vil tro at de planlegger at batteriene krymper litt (energitettheten øker) slik at de ikke trenger 50% mer plass for å få plass til 50% større batteri i fremtiden og de visste sikkert allerede i 2017 at det er LG Chem sine batterier og muligens hvilke energitetthet de kunne forvente i 2019.
Batteriet i gamle ZOE på 23kwh og den nye med 41kwh er like store. Det er mulig å bytte batteri i en gammel Zoe, vekten øker med noen få kg. Så det er ingen tvil om at batteriene "krymper", dvs energitettheten øker.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

sylwester

@hsa77 Vi vet at et 24kWh batteri fra en 2014-modell kan puttes inn i 2012 med konverteringskit, mens 30kWh får ikke plass. Dvs. plassen til 2012-modellen er mindre enn 2014-modellen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

@sylwester Vet vi det? Er jo en på forumet som puttet 30 kWh inn i 2014-mod, åpenbart samme størrelse. Ergo skulle jo også 30 kWh få plass i 2012, bare at ingen har prøvd enda.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Batteriene er fysisk identisk i størrelse, faktisk er to 24kWh moduler som tilvarer en modul i 30 og 40kWh  2-3mm tykkere. Så størst plass tar modulene i 24kWh Leaf.

Samlet spesifikasjoner samlet fra nettet: https://docs.google.com/spreadsheets/d/118paGFGV-AfJee-iY927BFJZ0qmM6eqZ7q1wPIWL8tU/edit?usp=sharing

Det som gjelder nå er å håpe på en kondemnering  :o av en 40 kWh Leaf eller eNV-200, for så å løpe å kjøpe batteriet ut av den. Flytte cellene over i batteripakken på en Gen1, da det er plass. Det skulle gi en real energyboost tenker jeg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

@tomrh Nå er 2013-2017 samme bilen når det kommer til plass til batteri. 2010-2012 kan ha mindre plass. Vi vet 24kWh-batteriet til 2013-2017 fungerer i gen2 med konverteringskit, men jeg har lest at det går dårligere med 30kWh (og muligens 40kWh).

@leafnor Jeg savner størrelsen på ett 24kWh-batteri til siden det er jo ikke samme i 2012 som i 2013. Uansett ser det ut til at et 40kWh burde kunne puttes inn i en 2013-2017-modell, men vi vet jo ikke hvor mye større plass 2018-Leaf har til et enda større fysisk batteri enn den specen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Sitat fra: sylwester på lørdag 09. juni 2018, klokken 13:34
@tomrh Nå er 2013-2017 samme bilen når det kommer til plass til batteri. 2010-2012 kan ha mindre plass. Vi vet 24kWh-batteriet til 2013-2017 fungerer i gen2 med konverteringskit, men jeg har lest at det går dårligere med 30kWh (og muligens 40kWh).

@leafnor Jeg savner størrelsen på ett 24kWh-batteri til siden det er jo ikke samme i 2012 som i 2013. Uansett ser det ut til at et 40kWh burde kunne puttes inn i en 2013-2017-modell, men vi vet jo ikke hvor mye større plass 2018-Leaf har til et enda større fysisk batteri enn den specen.

Det er prikk likt mellom 2012 og 2013, kun tilkoblingen til batteripakken er forskjellig. 2011 etc som fikk nye batteri på garanti i 2013=> fikk nyere batteri montert med  pluggadapter. Som eksempel, en New Zelander har flyttet celler fra det her "Lazard" batteriet som kom i 2013 en gang over i pakken på sin 2011. Gikk som smurt.

En video av undersiden på en 40 kWt "avslører" at batteripakken er som den alltid har vært.


https://www.youtube.com/watch?v=wOi8234tOQ4

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)


leafnor

Sitat fra: Husky på søndag 10. juni 2018, klokken 21:28
Sitat fra: leafnor på søndag 10. juni 2018, klokken 14:38
Ikke mye til aktiv kjøling i konseptbatteriet for 60kWt.

https://insideevs.com/nissan-exec-confirms-60-kwh-leaf-is-coming-wont-say-when-wvideo/




Det der så for meg ut til åvære to år gamle «nyheter»...
Jo, det så jeg, men tenker at prøver ut en 60kWt løsning bør de nok gjøre det med kjøling, og ikke uten. Å samle sammen en pakke med 60kWt "bare for at" og stille ut kan jo alle gjøre. Om det er type fake-new, så burde di i det minste ha faket noen for for kjølesystem.
Men får håpe de klarer å få presse inn kjøling eller skape en litt større pakke som har kjølemulighet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA