Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

Rio

I Portugal selges Leaf med 16A klump, men med CEE-kontakt. Jeg har bedt om at samme skal bli tilgjengelig i Norge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Aspiranten

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. januar 2012, klokken 10:32
Egentlig burde kjøpere av Leaf krevt å få med en 16A kabel i stedet for 10A kabelen.

Bare tull med 10A kabel på et 24 kWt batteri

Helt enig. Har etterspurt 16A -kabel- og ikke hjemmefestet løsning på markedsundersøkelsene til Nissan.

Nissan Leaf

nilsrk

Det må jo snart komme en ettermarkeds kabel med en bryter hvor man kan velge mellom 10 og 16 A? Det kan synes som det bør være et ganske stort marked for en slik kabel. Da kan man beholde den som følger med bilen fast i garagen og ta med den valgbare i bilen.
Grimstad, Sort Leaf siden 22/11-11

elektrolux

Sitat fra: nilsrk på mandag 23. januar 2012, klokken 07:45
Det må jo snart komme en ettermarkeds kabel med en bryter hvor man kan velge mellom 10 og 16 A? Det kan synes som det bør være et ganske stort marked for en slik kabel. Da kan man beholde den som følger med bilen fast i garagen og ta med den valgbare i bilen.

Har kommet. Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4723.30.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eirikog

Fra tråden "Ladepunkt ferdig installert hjemme":
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 20:44
Til de av dere som ikke har kjørt mye elbil før:

Leafen lader på 10amp. Det holder vanligvis massevis hjemme. Jeg vil derfor anbefale alle å begynne med ladeledningen (EVSE'n) som følger med, og så vurdere behovet etterhvert. Ikke la rekkeviddeansten gjøre at du invisterer 5-10-20-tusen nå, som det siden viser seg at du egentlig ikke trenger.

Fra denne tråden:
Sitat fra: Eirikog på torsdag 29. desember 2011, klokken 14:53
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 10. desember 2011, klokken 19:22
Den fastmonterte fra Prooxll er på 16A, men Proxll hevder at den må/bør monteres på en dedikert 20A kurs for å være sikker på å ikke overbelaste kursen slik at sikringen ryker.
For de fleste vil dette bety at man må ha en elektriker til å legge opp en ny kurs i sikrings skapet og strekke ut en ny kabel til garasjen. Kommer sikkert på rundt Kr. 20.000,- totalt.

Noen som vet omtrent hva det vil koste hvis jeg ikke går for Proxlls løsning, men bare får montert et nytt utvendig stikk på en ny dedikert 16 eller 20A kurs? Jeg har 6-7 m fra sikringsboksen til der jeg vil ha stikket (og 4 m mellom sikringsboksen og husets inntakssikring). Ville vært greit å høste erfaringer en stund før jeg vurderer om en  16A i-MiEV-kabel og/eller hjemmeladeren fra Proxll er verd å bruke penger på.

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 29. desember 2011, klokken 16:21
Dama mi er elektriker og hun gjør det selv. Med deler osv så er det snakk om litt over tusen kroner for ny sikring, ledning ut (10-15 meter) og stikkontakt.

Med elektriker blir det i tillegg arbeidstid og + moms så blir det sikkert 2-3,000,- for jobben.

Mulig det blir billigere hvis du tar eksisterende stikk og bare trekker nye ledninger (dimensjonert for mer strøm) gjennom.

Takk for svar, Aspiranten. Det blir et vanlig utvendig stikk på oss i denne omgang. Hadde ikke det fra før, så har stort sett ladet på jobb, og litt med 10A ladekladden gjennom vindu fra innvendig stikk.

Når vi først får montert ny kurs og nytt stikk ute tenker jeg det bør være dimensjonert for å kunne bruke (minst?) 16A ladekladd, så jeg ba elektrikeren om tilbud på det. Først fikk jeg da pris på 2/15A (oppunder 3000,-). Da jeg presiserte at 15A vil være for lite var responsen - hvis jeg forsto det rett - at de ikke kunne montere et vanlig utvendig stikk på en 16A eller 20A kurs, men da måtte bruke industristikk. Hvis det betyr at de færreste har 16A sikring på sine utvendige stikk er det kanskje noe av forklaringen på at Nissan har levert bilene med 10A kabel? Med 2/20A og industristikk nærmer prisen seg 4000,- (eller ytterligere 700,- for 2/32A). Nå er jeg litt i tvil om hva vi egentlig trenger ??? Og hva er et industristikk?

Skapet med inntakssikringen vår er merket 400V - betyr det at vi har TN-nett?
Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

Griffel

#215
Sitat fra: Eirikog på mandag 30. januar 2012, klokken 12:06

Når vi først får montert ny kurs og nytt stikk ute tenker jeg det bør være dimensjonert for å kunne bruke (minst?) 16A ladekladd, så jeg ba elektrikeren om tilbud på det. Først fikk jeg da pris på 2/15A (oppunder 3000,-). Da jeg presiserte at 15A vil være for lite var responsen - hvis jeg forsto det rett - at de ikke kunne montere et vanlig utvendig stikk på en 16A eller 20A kurs, men da måtte bruke industristikk. Hvis det betyr at de færreste har 16A sikring på sine utvendige stikk er det kanskje noe av forklaringen på at Nissan har levert bilene med 10A kabel? Med 2/20A og industristikk nærmer prisen seg 4000,- (eller ytterligere 700,- for 2/32A). Nå er jeg litt i tvil om hva vi egentlig trenger ??? Og hva er et industristikk?

Skapet med inntakssikringen vår er merket 400V - betyr det at vi har TN-nett?


Høres litt rart ut dette. 15A er ikke standard sikringsstørrelse. Den er 16A og høyeste tillatte for Schuko. 20A og oppover må en over på industrikontakt (CEE 32 A).

Er merkingen et type merke kan det bety at boksen er godkjent for det, er det et spesielt påsatt skilt betyr det nok at det er et 400V anlegg. Dersom enfase kombiautomatene dine har N merke på ene polen er de for TN anlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Eirikog

Mulig "15A" rett og slett er trykkfeil (i tilbud pr epost) for 16A? Er det slik at jeg ikke kan bruke vanlig støpsel i industrikontakt? I så fall er det vel 16A og vanlig Schuko jeg bør ha?
Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

Griffel

#217
Et enfas 230V 16A CEE støpsel ser omtrent slik ut:

Eller det kan ha lokk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Dersom du har 400V TN nett, ville jeg ha satt opp en 3-faset 16A 400V uttak, det gir deg potensiellt 11KW for fremtidig behov.

Så kan du bruke en overgang fra 400V til 16A 230V 1 fase, feks en slik som du kan kjøpe på Clas Ohlson.



http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161196322

Griffel

Sitat fra: flux på mandag 30. januar 2012, klokken 17:02
Dersom du har 400V TN nett, ville jeg ha satt opp en 3-faset 16A 400V uttak, det gir deg potensiellt 11KW for fremtidig behov.

Så kan du bruke en overgang fra 400V til 16A 230V 1 fase, feks en slik som du kan kjøpe på Clas Ohlson.



http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161196322

Jeg ville jo da heller lagt fram kablen (5 leder) men nøyd meg med å montere en en fas kontakt (230V 16A) i første omgang, så heller bytte til EU standard 3 fas når det behovet melder seg ved neste bytte av bil, enn å styre med adaptere både her og der.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Sitat fra: Griffel på mandag 30. januar 2012, klokken 12:37
Høres litt rart ut dette. 15A er ikke standard sikringsstørrelse. Den er 16A og høyeste tillatte for Schuko. 20A og oppover må en over på industrikontakt (CEE 32 A).

Det kom jo en del nye vern etter ny forskrift...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

flux

Sitat fra: Griffel på mandag 30. januar 2012, klokken 17:29
Jeg ville jo da heller lagt fram kablen (5 leder) men nøyd meg med å montere en en fas kontakt (230V 16A) i første omgang, så heller bytte til EU standard 3 fas når det behovet melder seg ved neste bytte av bil, enn å styre med adaptere både her og der.
Ja det er kanskje like greit.

Evt. få elektriker til å montere en Schuko 16A/230V stikk like ved på samme kurs mellom 1 fas og nulleder, er det lov i Norge?

jkirkebo

Sitat fra: flux på mandag 30. januar 2012, klokken 18:23
Evt. få elektriker til å montere en Schuko 16A/230V stikk like ved på samme kurs mellom 1 fas og nulleder, er det lov i Norge?

Jada, så lenge sikringen er på 16A. Mao. legg frem tykk kabel, sett på Shuko og sikre med 16A. Når du evt. trenger mer siden er det bare å bytte sikring og montere et Mennekes-ladepunkt.

Selv la jeg frem 3x6mm2 sikret med 3x25A, men da fast koblet i en 20A EVSE. Så kan jeg evt. oppgradere til 3x25A EVSE siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Hei jkirkebo,

Jeg forstår at du trekker 6 mm2, men hvorfor en 20A eller en større EVSE, til en Leaf med en 3,6 kW lader? Tenker du på en oppgradert lader? (Jeg har hørt en del rykter om en 6,6 kW lader, men ikke noe offisielt fra Nissan.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

flux

#224
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. januar 2012, klokken 19:11
Sitat fra: flux på mandag 30. januar 2012, klokken 18:23
Evt. få elektriker til å montere en Schuko 16A/230V stikk like ved på samme kurs mellom 1 fas og nulleder, er det lov i Norge?

Jada, så lenge sikringen er på 16A. Mao. legg frem tykk kabel, sett på Shuko og sikre med 16A. Når du evt. trenger mer siden er det bare å bytte sikring og montere et Mennekes-ladepunkt.
Det jeg lurte på, var om en kan sikre med 3fase vern for 16A/400v, trekke 5 leder kabel, og på den kursen montere både 400/16A og 230/16A Schuko mellom en fase og null.

Mennekes har selv ladepunkter som kan kobles til via rød 400V/16A støpsel, så da trenger en ikke ha noen elektriker for å sette opp en slik om en vil senere.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA