Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rio på mandag 30. januar 2012, klokken 19:29
Hei jkirkebo,

Jeg forstår at du trekker 6 mm2, men hvorfor en 20A eller en større EVSE, til en Leaf med en 3,6 kW lader? Tenker du på en oppgradert lader? (Jeg har hørt en del rykter om en 6,6 kW lader, men ikke noe offisielt fra Nissan.)

Den billigste jeg fant (Clipper Creek LCS-25, $995 + $50 i frakt) som var egnet for norske forhold (IT nett) var på 20A, så hvorfor ikke. Kjøper jeg neste generasjon Leaf så vil den lade med 4.6kW uten å bytte EVSE, så sant de ikke går over til Mennekes-plugg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OneMore

Hekkan, så mye klumper. Har lest igjennom hele denne tråden og blitt helt klumpete i knollen  ::)

Det jeg lurer på om noen kan bekrefte at man kan legge denne klumpen inn i et lite rom foran i bil under lading ?
Slik at den ikke ligger å flyter på gata ??

Hører også snakk om rom/veske i bagasjerom ? Kan den ikke bare ligge der fremme i rommet å kose seg ?


Har også lyst på Leaf skjønner dere  ;)

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

SvenF

Sitat fra: Rio på søndag 22. januar 2012, klokken 10:50
I Portugal selges Leaf med 16A klump, men med CEE-kontakt. Jeg har bedt om at samme skal bli tilgjengelig i Norge.

Jag har skickat ett vänligt mail till Portugal och har äntligen fått artikelnummer på denna kabeln!
Numret är 296m13na2a. Det ska tydligen gå att beställa i Sverige, får snart en leveranstid  ;D

Griffel

#228
Sitat fra: flux på mandag 30. januar 2012, klokken 19:47

Mennekes har selv ladepunkter som kan kobles til via rød 400V/16A støpsel, så da trenger en ikke ha noen elektriker for å sette opp en slik om en vil senere.

Dårlig løsning da en får en kabel med en kladd, istedt for å ha et fastmontert ladepunkt og kabel uten kladd.
Totalt sett antagelig en dyrere løsning, og det er langt fra sikkert at du noen gang får brukt for en en rød 400V/16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: SvenF på mandag 30. januar 2012, klokken 20:03
Jag har skickat ett vänligt mail till Portugal och har äntligen fått artikelnummer på denna kabeln!
Numret är 296m13na2a. Det ska tydligen gå att beställa i Sverige, får snart en leveranstid  ;D

Tusen takk!

Jeg fikk en pris på EUR 811,73, (inkl. 23% mva (IVA) i Lisboa.

ISMAEL PAIXÃO
Caetano Power, Com. Automóveis e Peças, SA       
CAETANO POWER (SUL) ,SA
Avenida Machado Santos ( junto ao Estádio da Luz )
1500-374 Lisboa

Tel: 217157089/90 - Fax 217157091
E-Mail: ismael.paixao@caetanoretail.pt

(Jeg skrev på portugisisk, men de forstår sikkert engelsk og spansk.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

flux

#230
Sitat fra: Griffel på mandag 30. januar 2012, klokken 20:44
Sitat fra: flux på mandag 30. januar 2012, klokken 19:47

Mennekes har selv ladepunkter som kan kobles til via rød 400V/16A støpsel, så da trenger en ikke ha noen elektriker for å sette opp en slik om en vil senere.

Dårlig løsning da en får en kabel med en kladd, istedt for å ha et fastmontert ladepunkt og kabel uten kladd.
Totalt sett antagelig en dyrere løsning, og det er langt fra sikkert at du noen gang får brukt for en en rød 400V/16A.
Det er ingen kladd, det er en Mennekes wallbox som leveres ferdig kablet:

http://www.mennekes.de/462.html
Kjøper du en tysk produsert elbil/plugin hybrid om 2år, kan du garantert lade med 400V/16A 3fase

For Leaf eller trillinger, kan en bruke en slik type kabel fra wallbox



Griffel

#231
Sitat fra: flux på tirsdag 31. januar 2012, klokken 01:35
Det er ingen kladd, det er en Mennekes wallbox som leveres ferdig kablet:


Ja dette er jo et slikt fastmontert ladepunkt. Det er en mye bedre løsning å montere denne eller tilsvarende fast, enn via en rød 400V stikkontakt.

(den er jo faktisk bygget for fast montasje og nok ikke beregnet for tilkobling via stikkontakt, selv om det kanskje er mulig)

Kobles den via en stikkontakt er og blir det en kladd selv om den kan henges på veggen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

#232
Det står i beskrivelsen slik jeg oversetter det at den leveres med kabling og CEE støpsel, selv om det ikke vises slik på bildet.

Alt. modell for fast montering er denne, ser litt mer fancy ut:


http://www.mennekes.de/556.html

Utgangspunktet var at for de som har 400V TN nett, er det er mulig å trekke frem kabel og sikre den slik at en enkelt/rimelig kan installere et 11kw (ca 50km/t) Mennekes ladepunkt senere.

Griffel

Sitat fra: flux på tirsdag 31. januar 2012, klokken 12:55
Det står i beskrivelsen slik jeg oversetter det at den leveres med kabling og CEE støpsel, selv om det ikke vises slik på bildet.
Det er nok helt klart en missforståelse av teksten, den er ferdig koblet med alt du har bedt om innvendig fram til klemmer hvor det bare er å koble til 5 stk. opptil 10 mm2.

Sitat fra: flux på tirsdag 31. januar 2012, klokken 12:55
Alt. modell for fast montering er denne, ser litt mer fancy ut:
http://www.mennekes.de/556.html
Denne ser jo mye mer "hjemme" ut for garasjen. Den første var vel mer en industri type, det kommer sikkert flere konkurenter innen en har brukt for slik, og prisen går nok heller ned enn opp. Så i første omgang for de med 400V. legg opp 5 leder 16A 3 fas + N kurs, og monter i første omgang en Schuko eller en CEE enfas kontakt 230V, og så se hva behovet er ved neste elbilkjøp.

Har du 400V og planer om å kjøpe et fast ladepunkt fra Nissan eller en konkurent er jo dette et mer framtidssikkert alternativ (uten at jeg aner hva den koster).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SvenF

Rio,

Kan du bekräfta att det är CEE+EVSE-box på kabeln? Dom har Mennekes-Yazaki också...


Sitat fra: Rio på mandag 30. januar 2012, klokken 21:14
Sitat fra: SvenF på mandag 30. januar 2012, klokken 20:03
Jag har skickat ett vänligt mail till Portugal och har äntligen fått artikelnummer på denna kabeln!
Numret är 296m13na2a. Det ska tydligen gå att beställa i Sverige, får snart en leveranstid  ;D

Tusen takk!

Jeg fikk en pris på EUR 811,73, (inkl. 23% mva (IVA) i Lisboa.

ISMAEL PAIXÃO
Caetano Power, Com. Automóveis e Peças, SA       
CAETANO POWER (SUL) ,SA
Avenida Machado Santos ( junto ao Estádio da Luz )
1500-374 Lisboa

Tel: 217157089/90 - Fax 217157091
E-Mail: ismael.paixao@caetanoretail.pt

(Jeg skrev på portugisisk, men de forstår sikkert engelsk og spansk.)



snurre100

Fikk prøvd min Clipper Creek,en i dag.Etterat E-verket fikk utbedret jordfeilen her,virker den helt fint.Takk og pris...
Venter på Kia E Niro

Rio

Er det noen som har pris på disse Mennekes ladepunktene? Finnes det en distributør i Norge?

Hvis man skal bruke den med en Menneke-til-J1772-kabel, så brukes jo kun én fase. Kobler man den da til L1 som "standard", siden Leaf osv kun bruker én fase?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: SvenF på tirsdag 31. januar 2012, klokken 19:01
Rio,

Kan du bekräfta att det är CEE+EVSE-box på kabeln? Dom har Mennekes-Yazaki också...



Ja, det var det jeg ba om (altså, 16A EVSE med 16A CEE kontakt).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

SvenF

#238
Ok, stämmer det med artikelnummer 296m13na2a för denna?

Sitat fra: Rio på tirsdag 31. januar 2012, klokken 20:00
Sitat fra: SvenF på tirsdag 31. januar 2012, klokken 19:01
Rio,

Kan du bekräfta att det är CEE+EVSE-box på kabeln? Dom har Mennekes-Yazaki också...



Ja, det var det jeg ba om (altså, 16A EVSE med 16A CEE kontakt).

jkirkebo

Sitat fra: snurre100 på tirsdag 31. januar 2012, klokken 19:29
Fikk prøvd min Clipper Creek,en i dag.Etterat E-verket fikk utbedret jordfeilen her,virker den helt fint.Takk og pris...

Min tok faktisk kvelden for noen dager siden. Den drev først og tok jordfeilbryterdelen av kombivernet en gang i uka eller noe sånt, men plutselig fikk jeg ikke inn sikringen i det hele tatt. Den blinket også noen feikoder med de to røde lysene (3 eller 2 blink). Prøvde med en sikring uten jordfeilbryter, og da fikk jeg strøm til den men bilen ville ikke lade. Etter kort tid gikk sikringen igjen, og det luktet svidd elektronikk fra boksen. Da lot jeg sikringen ligge ute og koblet opp 10A-kabelen på utestikket.

Sendte en mail til Clipper Creek. De bygde sporenstreks en ny EVSE til meg og sendte den med UPS dagen etterpå, sammen med en returfraktlapp for den gamle som de definitivt ville ha tilbake for å sjekke hva som gikk feil.

Kjipt at den tok kvelden, men ingen stor sak når man får såpass god service!
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA