Dekktrykk på vinter- og sommerdekk for lengst rekkevidde

Startet av ArneK, torsdag 05. april 2018, klokken 13:04

« forrige - neste »

elekTrond

Jeg bruker ikke penger på nitrogen, men jeg ser alikevel et viktig poeng ingen her har nevnt. Uten å noensinne ha målt noe vitenskaplig, har jeg nok erfaring til å påstå at kompressorluft inneholder mer enn de ovennevnte én-komma-én prosentene vanndamp. Og dette er ikke bare sjøsprøyt!

Har du lagt merke til hvor ofte kompressoren på bensinstasjonen starter og stopper? Dette sier meg at de nødvendigvis må ha nokså små lufttanker. Stadige komprimeringer medfører varme og friksjon, som igjen skaper kondensvatn som renner ned i tanken. Denne er som regel av stål som ruster.

Det finnes automatiske dreneringsventiler, men disse koster ekstra. Det virker også usannsynlig at serveringspersonalet går ut i kompressorrommet hver n'te time for å vri på en vanskelig tilgjengelig knott og skitne seg til. Selv disponerer jeg 2-3 gamle kompressorer og vet godt hvordan tappevatnet ser ut. Dette kan på forespørsel dokumenteres med bilder.

Interessant nok var de antipunkterings-væskefylte sykkelslangene mine fulle av oransje vatn da jeg skulle bytte dekk/felg etter langtidslagring.

Når drenerte du kompressoren din sist?  :angel: :police:

PS! Vatn i væskeform ekspanderer/komprimerer ikke. Vanndamp gjør. Og hva skjer med lufttrykket når vanndamp kondenserer? Mvh kaptein Åpenbar

'13 Mjau

tomrh

Nitrogen stabiliserer nok dekktrykket. Jeg m.fl. ønsker å endre og kontrollere trykket selv. Typisk å midlertidig øke det for å øke rekkevidden når det trengs, for så å senke det tilbake. Om vinteren kan det være et poeng å senke det noe når økt friksjon er nødvendig, for så å heve det tilbake. Man kan da bruke hundrelappene på en kjekk liten kompressor fra Biltema som jeg bruker selv: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Batteridrevet-kompressor-2000033659/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV-FTW

Dette blir bra nerdete.
Tydelig at Leaf ikke har lang nok rekkevidde siden alle sparetiltak må til for å skulle skvise ut litt mer av bilen.

Ser dere ikke at det er dette som er problemet med Elbiler. At de foreløpig ikke dekker det normale behov.
Jeg ser i diskusjoner på fora at folk forsvarer sin elbil. Er bil nummer en osv.
Men 90 prosent av de som kjører bensin og diesel , skal ha en bil de kan kjøre. Uten å tenke på klima og radio. Og hvertfall ikke skal tenke på lufttrykk i dekkene for å få noen km ekstra

Dette er holdninger som er ved på bålet for kritikken mot elbiler.

Dersom lufttrykket er så viktig for bruken av bilen, så viktig med de km ekstra det gir, så mener jeg at dere har kjøpt feil bil.

Vet at jeg nå skaper mange reaksjoner, men synes rett og slett det blir litt vel teknisk og nerdete.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Mag ne

" Dekktrykk på vinter- og sommerdekk for lengst rekkevidde" er sikkert nerdete, det er frivillig hva man leser og svarer på. At å spare 6% er interessant på elbil men ikke med bensin og diesel betyr hvertfall at drivstoff er billig nok.

Dudi

Det er vel veldig mange "nerder" som kjøper elbiler og finner ut at det er gøy og spennende med alt rundt dette temaet. Jeg er en av dem!  :)
Det er utrolig hvor mye "app" og gøy det har blitt i elbilene og at batteriene allerede har blitt så gode.

Jejl

Jeg har i alle år (lenge før jeg kjøpte elbil) vært opptatt av å ha riktig lufttrykk i dekkene. Det har spart meg for mange kr i reduserte utgifter til dekk, bensin, diesel og strøm. Ja, jeg er faktisk så nerdete at jeg har kjørt uten reservehjul de siste 15 år. Fordelene med 16 kg redusert vekt i bilen er for meg kjekkere å gå rundt å tenke på enn en punktering.

Joltus

Viktig å få inn et innlegg der det poengteres hvor dårlig nye leaf er.

Standard det. Til og med i en tråd om riktigst dekktrykk.....

ThomasEL

Jeg er selv litt nerdete og syns slik eksperimentering og utprøving kan være gøy. Men jeg må likevel si jeg forstår hva Øystein K mener da!
- For "mannen i gata" som VURDERER å kjøpe elbil, så er neppe slike tråder et salgstriks! Men vi må vel håpe det hovedsakelig er nerder som leser (denne tråden) her inne :P
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

EV-FTW

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 24. april 2018, klokken 15:33
Jeg er selv litt nerdete og syns slik eksperimentering og utprøving kan være gøy. Men jeg må likevel si jeg forstår hva Øystein K mener da!
- For "mannen i gata" som VURDERER å kjøpe elbil, så er neppe slike tråder et salgstriks! Men vi må vel håpe det hovedsakelig er nerder som leser (denne tråden) her inne :P

Takk for at noen faktisk forstår poenget mitt.
Jeg sier ikke dette for å slakte Leaf eller være negativ til den.

Poenget er jo at med slik «nerding» , så hjelper ikke det på salget av elbiler.
Folk flest ønsker ikke forholde seg til slike ting når de kjører.
Å kjøre uten varme, litt under fartsgrensen, med sånn og sånn lufttrykk blir bare masete. Tar hele gleden av kjøringen. Og er det dette bildet som blir presentert , forstår jeg særdeles godt folk er negative til elbiler.

Men ja, kan håpe de holder seg unna slike fora som dette.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Og jeg er enig i at lufttrykket er viktig, og at folk må passe på dette, men da at de passer på at dekkene har anbefalt trykk, så de ikke sliter dekkene feil. Slik vi alltid har måtte passe på.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Til glede for elbilnerdene her så kan jeg nevne at jeg leste en rapport fra chalmers der man eksperimentelt kom til at 1% økning av lufttrykk gir ca 0,23% reduksjon av rullemotstand. En annen parameter er hjuldiameter der 1% økning gir 0,56% reduksjon av rullemotstand men der er det bare +/-5% man (lovlig) kan endre på, og som heller ikke er så lett å endre annet enn ved dekkbytte.
Stjørdal

Beckern

Sitat fra: tomrh på lørdag 14. april 2018, klokken 11:53
Ja, høyere dekktrykk sprer mønsteret slik at vann ledes bedre bort, så faren for vannplaning minsker.
Minst like viktig er at kontaktflaten blir mindre med mindre deformasjon.
Dette fungerer nemlig også med slicks og mønstrede banedekk. Den reduserte kontaktflaten gjør at man presser gjennom vannet og får mekanisk kontakt med asfalten.

tomrh

Apropos feil dekkslitasje som Øystein K nevner. Jeg har nettopp fått lagt om fra de originale Ecopia EP150 som har gjort sitt nå, de har alltid vært kjørt med 0,3 bar for høyt. De var ikke mer slitt på midten. Heller ikke de slitte Nokian WRD4 som jeg nå kjører i mellomsesongen for å bruke opp, de har hatt 0,3-0,5 bar over. Er jevnt slitt.
Stjørdal

Bondeknøl

Min erfaring er også at å kjøre med godt trykk ikke gir for mye slitasje i midten av dekket, men heller at anbefalt trykk sliter for mye på kantene.

Sånn ellers er jeg enig med Øystein K i at slike tråder ikke gjør at mannen i gata vil ha elbil, men det er ikke denne tråden alene om. Disse forumene er jo egentlig bare noe tull med mye krisemaksimering. Vi har jo lest nok om hvor krise det er med rapidgate, at leaf ikke har teleskopratt etc. Jeg har ikke irritert meg over dette i det hele tatt, men de trådene skremmer jo også mannen i gata som ikke vil få problemer med det i det helle tatt.
Nettforum er jo ofte en uting som har mer skremsel i seg enn nytteverdi. Det er nok mange forhandlere og mekanikere som ser med skrekk og gru på mye av det som skrives her inne.

tomrh

Vel, blir jo enda mer OT her nå, men "nerde"-svar kan være akkurat det folk leter etter på slike fora. Hvordan virker dette egentlig? Hvor mye utgjør sånn og sånn? osv.

Skulle nylig planlegge et tak over verandaen og var usikker på dimensjonering av bjelker. Lette rundt og fant et skikkelig nerdesvar der noen hadde simulert dimensjoner og snølast og kom med nøyaktig utregnede krefter i kN på hver av pillarene! I tillegg også en simulering av hva 2 stk sammenskrudde 2"x4" tåler ift en 90x90 limtrebjelke. Svaret passet perfekt inn i problemstillingen min. Er så utrolig glad for at sånne folk fins og orker å poste.  :+1:

Så da kan jo jeg bidra med det jeg vet her om dekk og trykk og rullemotstand ihvertfall, kanskje noen setter pris på det? De som ikke er interessert leter nok heller ikke rundt etter informasjon på slike fora. Og en kritikk av at noen deler kunnskap er ihvertfall ikke informativt.
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA