Dekktrykk på vinter- og sommerdekk for lengst rekkevidde

Startet av ArneK, torsdag 05. april 2018, klokken 13:04

« forrige - neste »

ArneK

Jeg har original-dekk for vinter- og sommerdekk på Nye Leaf N-Connecta, altså henholdsvis 16-tommers og 17-tommers. Hva er optimalt trykk på disse? Noen som vet om man har noe å gå på, altså at man f. eks med fordel kan kjøre med et 5-10% høyere trykk enn det som er instruksjonsbokens anbefaling?

Zuexi

Jeg kjører 3 bar rund baut på vinterdekka (16" Continental) - synes det fungerer bra. Kjører mye i by og på asfalt.

bob-bob

Kjører man med annet dekktrykk enn anbefalt får man annen type slitasje på dekkene og også andre kjøreegenskaper på bilen. Det anbefales ikke. En eventuell besparelse på energi blir fort spist opp av for tidlig dekkskift... - og kjøreegenskaper på glatt føre ( f.eks bløt  veibane) kan forringes vesentlig.



Bondeknøl

Når en sykler så kjenner en hva lavt dekktrykk gjør for energiforbruket. Jeg kjører på med ekstra dekktrykk.

Bjoris

Har alltid brukt mellom 40 og 45 psi i vinterdekkene (sommer dekke også faktisk) og aldri opplevd ujevn slittasje. Mine foreldre sin Leaf hadde derimot slitasje på kantene etter å ha hjørt med ca 2 bar...

Kjekt med den nye som faktisk viser dekktrykket nå og ikke bare ved feil som på den gml...

DannyRS

Kjører med 42 psi (2.90 bar). 205/55/17. Vinterdekk.

Har valgt psi som enhet i bilen pga da viser den mer nøyaktig.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

Trekkoppbil

Hvis man googler etter råd, så finner man mange artikler som anbefaler at man har 10% over nominelt lufttrykk.
Enkelte mener man bør ha 20% høyere lufttrykk med nordiske vinterdekk:
https://www.dinside.no/motor/har-du-nok-trykk/61899120

Men disse artiklene kan handle om andre hensyn enn det du spør etter, så det er vel ikke noe direkte svar på spørsmålet ditt.

tomrh

Det står på dekkene hva som er maks. På Ecopia EP150 som fulgte med 1. Gen står det 51 psi (= 3,5 bar).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jejl

Trådstarter spør om lufttrykk i dekkene for best rekkevidde, og det enkle svaret er: Høyest mulig.
At dette ikke er anbefalt av ulike grunner er en annen sak.

Det var en på forumet her som spurte en dekkprodusent om hvor mye dekkene tålte. Han fikk til svar at selv om det står maks 51 psi på dekket, så tåler det fint 60 psi kortvarig når dekkene er nye. Hvis du leser om diverse rekkevidderekorder som er gjort med elbil så er har de som regel fylt på betydelig mer luft i dekkene enn det som er anbefalt.
F.eks fylte Bjørn Nyland 55 psi i dekkene på sin verdensrekord-tur  med P85D. Når vi skal ut på langtur har vi fylt på 50 psi i vår P85 for å komme fortest mulig frem. Vi har da kjørt ca 2800 km på 33,5 timer.

Dersom du skal ut på langtur så er det mulig å fylle ekstra mye luft i dekkene, og så tappe noe av luften ut igjen når du er fremme. Men du bør selvfølgelig også være klar over de negative sidene det kan ha å ha mye luft i dekkene, dersom du vil teste det ut.

Mr Oizo

Med høy fart og høy temperatur om sommeren (30-40 grader og stekende sol) skal man passe seg for å ha alt for høyt lufttrykk. Dekk kan sprenges på denne måten. Nå vet jeg ikke hvor aktuell en Leaf 40 er for denne øvelsen høy fart og høy temperatur med tanke på lav ladefart når det er varmt, men det gjelder å ikke overdrive dekktrykket, og særlig om sommeren.

Beckern

Sitat fra: Mr Oizo på søndag 08. april 2018, klokken 11:30
Med høy fart og høy temperatur om sommeren (30-40 grader og stekende sol) skal man passe seg for å ha alt for høyt lufttrykk. Dekk kan sprenges på denne måten. Nå vet jeg ikke hvor aktuell en Leaf 40 er for denne øvelsen høy fart og høy temperatur med tanke på lav ladefart når det er varmt, men det gjelder å ikke overdrive dekktrykket, og særlig om sommeren.

Og tilsvarende så ha vi i norge i 99 av 100 dager langt lavere temperaturer enn hva de har i sydligere strøk.
Anbefalt dekktrykk (kald) er noe som skal fungere for alle og må derfor blie et gedigent kompromiss og vi kan nok regne med at dekkene som oftest er nærmere optimale operasjonsforhold med 10-20% høyere trykk.
På regn skal man ikke være redd for høyt trykk. Mindre flate i bakken gir bedre feste på vått.

tomrh

Ja, høyere dekktrykk sprer mønsteret slik at vann ledes bedre bort, så faren for vannplaning minsker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

STAO

Hei.
Istedenfor å bruke luft er nitrogen en bedre løsning. Flere og flere dekk forhandlere tilbyr dette nå. Trykket vil da være konstant, uavhengig av temperatur. De fleste utrykkningskjøretøy bruker dette nå. Det koster noen hundrelapper å fylle dette, men du gjør det bare ved hjulskift.

STAO
Stolt eier av en 2018 Leaf LE som byttes inn i e+
Reservasjon på Byton M-Byte

Mag ne

Sitat fra: STAO på mandag 23. april 2018, klokken 23:23
Hei.
Istedenfor å bruke luft er nitrogen en bedre løsning. Flere og flere dekk forhandlere tilbyr dette nå. Trykket vil da være konstant, uavhengig av temperatur. De fleste utrykkningskjøretøy bruker dette nå. Det koster noen hundrelapper å fylle dette, men du gjør det bare ved hjulskift.

STAO

"La oss derfor se på den fantastiske(?) ideen med å fylle dekkene med ren nitrogen i steden for gammel og kjedelig luft. På fly brukes det nitrogen i dekkene og da må det jo være superlurt å gjøre det på bildekk også...... eller? Luft består som vi vet av 20,9% oksygen, 1,1% vanndamp, CO2, edelgasser og annnet småtteri samt 78% nitrogen. La oss se på noen myter og sannheter:
Nitrogen gjør dekktrykket mindre følsomt for temperaturvariasjoner, dvs. at trykket holdes mer stabilt? Neida, nitrogen følger de samme gasslovene som alle andre gasser og trykket varierer følgelig med temperaturen på lik linje med luft.
Nitrogen gjør at dekkene holder bedre på lufttrykket? Neida, ikke det heller. Nitrogenmolekylene kryper ut gjennom små åpninger minst like godt som luft, dog med et ørlite forbehold om at enkelte av gassene i den "bolken som utgjør 1,1% av lufta smette ut litt lettere.
Nitrogen gjør at dekket holder seg lengre "ferskt"? Neppe siden det er utsiden av dekket som avgjør hvor "ferskt" dekket er og utsiden av dekket er som vi vet omgitt av luft.

Årsaken til at nitrogen benyttes på fly er kort og godt sikkerhet ved dekkeksplosjon i tilfelle brann. Nitrogen er som vi vet inert, dvs. at gassen ikke er brennbar og for en del år tilbake ble nitrogen kalt "kvelstoff". Det er ikke umulig at enkelte grener av motorsport benytter nitrogen, men da vil i så fall argumentet være sikkerhet ved ulykke/brann. Det eneste jeg har funnet som taler for nitrogen er brukt i dekk som skal re-gummieres flere ganger. Siden oksygenet i lufta kan initiere en oksidasjon på innsiden av dekket vil dekkets evne til å regummieres forringes etterhvert, men så vidt jeg har forstått er dette kun merkbart når dekket skal regummieres mer enn 5-6 ganger.
For oss "personbilister" konkluderer jeg herved enkelt og greit med at nitrogenfylling i våre dekk er tullball."

http://community.nokiantyres.no/blog/nitrogen-eller-luft-i-dekkene

STAO

Sitat fra: Mag ne på mandag 23. april 2018, klokken 23:36
Sitat fra: STAO på mandag 23. april 2018, klokken 23:23
Hei.
Istedenfor å bruke luft er nitrogen en bedre løsning. Flere og flere dekk forhandlere tilbyr dette nå. Trykket vil da være konstant, uavhengig av temperatur. De fleste utrykkningskjøretøy bruker dette nå. Det koster noen hundrelapper å fylle dette, men du gjør det bare ved hjulskift.

STAO

"La oss derfor se på den fantastiske(?) ideen med å fylle dekkene med ren nitrogen i steden for gammel og kjedelig luft. På fly brukes det nitrogen i dekkene og da må det jo være superlurt å gjøre det på bildekk også...... eller? Luft består som vi vet av 20,9% oksygen, 1,1% vanndamp, CO2, edelgasser og annnet småtteri samt 78% nitrogen. La oss se på noen myter og sannheter:
Nitrogen gjør dekktrykket mindre følsomt for temperaturvariasjoner, dvs. at trykket holdes mer stabilt? Neida, nitrogen følger de samme gasslovene som alle andre gasser og trykket varierer følgelig med temperaturen på lik linje med luft.
Nitrogen gjør at dekkene holder bedre på lufttrykket? Neida, ikke det heller. Nitrogenmolekylene kryper ut gjennom små åpninger minst like godt som luft, dog med et ørlite forbehold om at enkelte av gassene i den "bolken som utgjør 1,1% av lufta smette ut litt lettere.
Nitrogen gjør at dekket holder seg lengre "ferskt"? Neppe siden det er utsiden av dekket som avgjør hvor "ferskt" dekket er og utsiden av dekket er som vi vet omgitt av luft.

Årsaken til at nitrogen benyttes på fly er kort og godt sikkerhet ved dekkeksplosjon i tilfelle brann. Nitrogen er som vi vet inert, dvs. at gassen ikke er brennbar og for en del år tilbake ble nitrogen kalt "kvelstoff". Det er ikke umulig at enkelte grener av motorsport benytter nitrogen, men da vil i så fall argumentet være sikkerhet ved ulykke/brann. Det eneste jeg har funnet som taler for nitrogen er brukt i dekk som skal re-gummieres flere ganger. Siden oksygenet i lufta kan initiere en oksidasjon på innsiden av dekket vil dekkets evne til å regummieres forringes etterhvert, men så vidt jeg har forstått er dette kun merkbart når dekket skal regummieres mer enn 5-6 ganger.
For oss "personbilister" konkluderer jeg herved enkelt og greit med at nitrogenfylling i våre dekk er tullball."

http://community.nokiantyres.no/blog/nitrogen-eller-luft-i-dekkene

Hmmmm.... Så det du da sier er at dekkforhandlere, produsent og det at vi ikke fyller dekkene mer enn en gang ved skift sommer og vinter bare er sprøyt?

STAO
Stolt eier av en 2018 Leaf LE som byttes inn i e+
Reservasjon på Byton M-Byte

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA