Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sett og hørt fra Nissan-forhandlere

Startet av Kai, fredag 12. august 2011, klokken 10:39

« forrige - neste »

Griffel

#15
Vel, jeg tok utgangspris i en artikkel i TU hva de hadde fått av Nissan 13 000, for stasjonen, og så spørs det selvfølgelig hvor mye en må gjøre hjemme. Har du allerede i garasjen en kurs som kan ofres blir det vel ikke så mye ekstra men skal en inn med en ny 20A kurs i sikringskapet for å kunne trekke ca. 4kW eller 25 A kurs for å kunne trekke ca. 5kW blir det fort litt ekstra. At prisen hos Clas Ohlson om noen år kan gå ned tror jeg gjerne, og jeg forstår egentlig ikke at den behøver å være så dyr som oppgitt idag, men akkurat nå tror jeg at dersom du trenger å lade raskere enn det som følger med blir det nok en ekstra utgift. US enheten er antagelig ikke lov å tilkoble om den ikke mot formodning er CE merket, og vil du koble din 250 000,- bil til noe som ikke er godkjent?

Med litt stykktall og konkuranse vil nok prisen gå ned adskillig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 11. juli 2011, klokken 01:11
Vel, jeg tok utgangspris i en artikkel i TU hva de hadde fått av Nissan 13 000, for stasjonen, og så spørs det selvfølgelig hvor mye en må gjøre hjemme. Har du allerede i garasjen en kurs som kan ofres blir det vel ikke så mye ekstra men skal en inn med en ny 20A kurs i sikringskapet for å kunne trekke ca. 4kW eller 25 A kurs for å kunne trekke ca. 5kW blir det fort litt ekstra. At prisen hos Clas Ohlson om noen år kan gå ned tror jeg gjerne, og jeg forstår egentlig ikke at den behøver å være så dyr som oppgitt idag, men akkurat nå tror jeg at dersom du trenger å lade raskere enn det som følger med blir det nok en ekstra utgift. US enheten er antagelig ikke lov å tilkoble om den ikke mot formodning er CE merket, og vil du koble din 250 000,- bil til noe som ikke er godkjent?

Med litt stykktall og konkuranse vil nok prisen gå ned adskillig.

Mer enn 16A til Nissan Leaf er bortkastet da den har 3.3kW lader.
Ang. godkjenning så brukes disse enhetene sammen med Leaf i USA og er godkjent der. De fungerer neppe annerledes i Norge ;) (jeg fikk bekreftet at de fungerer like fint på 50Hz som på 60Hz)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#17
Jeg påstår ikke at det ikke virker, men skulle noe galt skje, med hus garasje eller bil, kan det bli forsikrings-problemer om det ikke er godkjent for bruk i Europa/Norge. Når laderen bare er på 3,3kW blir nok ikke salget av slike bokser stort, mye penger for en hårfin forbedring som flertallet ikke trenger.

Nå er USAs splittfase system noe ulikt både det Norske TN og IT nettet når det gjelder jording, og siden nettopp dette med jordfeilovervåking er en del av funksjonen er det ikke uten videre sikkert at jordfeilovervåkingen er tilpasset Norge eller Europa forøvrig. Som eksempel kan nevnes at både Clas Ohlson og Bauhouse selger kombinerte sikrings og jordfeilautomater som ikke er tillatt sammen med vårt Norske IT nett (det vanligste 230V nettet enn så lenge) men i TN (400V trefas / 230V enfas).

Har du en peker til beskrivelse av 750$ boksen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

#19
Sitat fra: Go-carter på mandag 11. juli 2011, klokken 16:28
Her er en til snaue $1000:

http://nissan-leaf.net/2011/06/28/charge-your-nissan-leaf-at-home-for-under-1000/

Klipp fra manualen side 7: "Caution A 3-phase delta-connected transformer secondary without a center-tap on one leg is not usable with the LCS. No "neutral" point is available to be connected to ground for groundfault protection, and the LCS will not allow the contactor to close if  it does not sense the presence of a ground wire connected to a "neutral" point on the transformer secondary.

Det vil si denne kan ikke brukes slik den er i Norge. Det passer heller ikke med med TN i Europa siden 240V leggen ikke har 0 på midten men i enden. Men det burde jo være mulig for en produsent å lage en til en lignene pris, men stykktallet for Norge og USA/Japan vil nok gjøre at det tar litt tid.

Men er ikke 1000$ også i meste laget dersom laderen i Nissan maksimalt kan trekke 3,3kW?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Griffel på søndag 10. juli 2011, klokken 19:59
Og de som vil lade med mer enn 10A Hjemme (ca 1,5 kW til batteriet, tilsvarer  7-8 km per time lading og som ville være tilstrekkelig for meg), må investere i privat infrastruktur en tilkoblingsboks som med installasjon etc blir ca 20 000,-.

Gjelder dette bilene som er solt i Europa også?

I USA har det kommet en rekke DIY løsninger for å oppgradere ladekladden til 230v:
http://green.autoblog.com/2011/02/22/video-diy-er-modifies-nissan-leaf-for-faster-charging/
http://evseupgrade.com/

Eller så kjøper man en ny EVSE til 7000,-

Noen som vet hvem som lager EVSEkladden til Think?

Det måtte jo være genialt å selge den med J1772 kontakt. Da kan du velge mellom 10 og 16 amp med et tastetrykk.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

#21
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 12. juli 2011, klokken 00:33
Sitat fra: Griffel på søndag 10. juli 2011, klokken 19:59
Og de som vil lade med mer enn 10A Hjemme (ca 1,5 kW til batteriet, tilsvarer  7-8 km per time lading og som ville være tilstrekkelig for meg), må investere i privat infrastruktur en tilkoblingsboks som med installasjon etc blir ca 20 000,-.

Gjelder dette bilene som er solt i Europa også?
Eller så kjøper man en ny EVSE til 7000,-

Lars

13000, var oppgitt som pris på "Norsk" EVSE så kommer montasjen i tillegg, hvor jeg kanskje er for pesimistisk, men som vil variere fra sted til sted.


Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 12. juli 2011, klokken 00:33

I USA har det kommet en rekke DIY løsninger for å oppgradere ladekladden til 230v:
http://green.autoblog.com/2011/02/22/video-diy-er-modifies-nissan-leaf-for-faster-charging/
http://evseupgrade.com/

Lars

Den varianten er uaktuell i Norge på grunn av ulikheter mellom Norsk og USA nett.


Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 12. juli 2011, klokken 00:33

Noen som vet hvem som lager EVSEkladden til Think?

Det måtte jo være genialt å selge den med J1772 kontakt. Da kan du velge mellom 10 og 16 amp med et tastetrykk.

Lars

Dersom Thinks innbygde lader kommuniserer med klompen med samme standard som J1772 beskriver så kan det gå, men det gjør den vel ikke?

En annen ting er at et slik portabelt adapter hadde vært praktisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

#22
Clipper Creek har en annen kladd for det europeiske markedet, for TN, TT & IT nett, med CE godkjenning.

Den heter ECS-15 og leveres med Schuko plugg.

Sendte en forespørsel om pris tidligere i vinter, og fikk til svar:
"The ECS-15 is available for $1200 USD plus shipping for an order of five units or more".

Denne prisen anser jeg dessverre som helt uaktuell, når man må legge på frakt, moms og gebyrer i tillegg. Reduseres prisen med 50% begynner det å bli interessant.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 12. juli 2011, klokken 01:42
Clipper Creek har en annen kladd for det europeiske markedet, for TN, TT & IT nett, med CE godkjenning.

Den heter ECS-15 og leveres med Schuko plugg.

Sendte en forespørsel om pris tidligere i vinter, og fikk til svar:
"The ECS-15 is available for $1200 USD plus shipping for an order of five units or more".

Denne prisen anser jeg dessverre som helt uaktuell, når man må legge på frakt, moms og gebyrer i tillegg. Reduseres prisen med 50% begynner det å bli interessant.

Lars

Ja, det blir vel omtrent 9000,- alt inkludert. Når det er sagt lager Clipper Creek de dyreste (og beste) boksene, det finnes mye billigere alternativer. Bl.a er Schneider på geng med en hel produktlinje, fra enkle EVSEr til store hurtigladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

aurba

Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. juli 2011, klokken 00:57Dersom Thinks innbygde lader kommuniserer med klompen med samme standard som J1772 beskriver så kan det gå, men det gjør den vel ikke?

En annen ting er at et slik portabelt adapter hadde vært praktisk.

Tror nok Thinkladeren kommuniserer i.h.t. J1772 protokollen rent elektrisk. De var derimot for tidlig ute til å bruke den spesifikke J1772-ladekntakten og definerte sin egen.
Dette kan i så tilfelle enkelt sjekkes ved å måle pulsbredden på pilotsignalet i forhold til ladestrøm.
Pulsbredden ganger 0,6 gir strømtrekk i.h.t. J1772protokollen.
Altså pulsbredde 15% gir maks strømtrekk på 9A og pulsbredde 25% gir maks strømtrekk på 15A.
Think City 2010, Lithium

Ole C

Jeg skrev billig tidligere , men jeg trekker det tilbake.

:'( De 255000 blir til 295000 til slutt......   :'(

Men jeg skal ha en Leaf   ;D kommer til å spare noen tusen  i måneden bare på Bensin.
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Ladefabrikken

Sitat fra: Ole C på lørdag 16. juli 2011, klokken 16:19
Jeg skrev billig tidligere , men jeg trekker det tilbake.

:'( De 255000 blir til 295000 til slutt......   :'(

Men jeg skal ha en Leaf   ;D kommer til å spare noen tusen  i måneden bare på Bensin.

295000 var vel litt å ta i . 271000 tror jeg med vinterdekk :)
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

RuneW

Sitat fra: Ole C på lørdag 16. juli 2011, klokken 16:19
Jeg skrev billig tidligere , men jeg trekker det tilbake.

:'( De 255000 blir til 295000 til slutt......   :'(

Har du en litt mer detaljert oversikt over hvordan du kom fram til akkurat dette tallet? Er det i tillegg til grunnprisen: Vinterdekk, registrering og lader?

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

akseln

Jeg forhåndsbestilte min Leaf samme dag som prisene ble annonsert. Selgeren antydet at gateprisen inkl. metallic og vinterjul ville bli ca. 290.000,-.

Han skulle på Leaf-kurs denne uken.

ovev

Ble oppringt av Nissan-selger i Bergen. Bilen koster 268.900,- levert Bergen. I tillegg kommer metalic lakk og vinterhjul. Man kommer da fort opp i minst 285.000,-.
Han opplyste ellers at det er totalt 9 forhandlere som får lov å selge Leaf, en i Bergen, en i Stavanger en på Gol og resten på Østlandet uten at han spesifiserte det noe mer.
Nissan planlegger visst også en "event" for å vise fram bilen en eller annen gang i August. Denne blir nok kun i Oslo i følge ham. De venter selv å få inn bilen i September. Hvor mange hver forhandler kan selge i år er fortsatt usikkert.
Han opplyste ellers at alle Leaf forhandlere måtte innstallere en hurtiglader.
Prøvde også å få litt mer opplysninger om hjemme-EVSE, men verken pris eller samarbeidspartner for installasjon er avklart ennå.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA