Bilister begynte å sloss på E6

Startet av ludwig_holberg, fredag 26. januar 2018, klokken 17:22

« forrige - neste »

Chivas

Denne saken kjenner dessverre godt til.

Det som er veldig interessant her, er at man blir angrepet og påkjørt nærmest ene og alene fordi at man kjører el-bil. Lastebilsjåføren ga meget sterkt utrykk for at han hatet elbiler og at de hadde ingenting i kollektivfelt å gjøre! (osv, osv).
Når det gjelder damen som er omtalt, var det ei som dukket opp i det blå lenge etter at situasjonen oppsto, og som også viste klar aggresjon mot elbiler/elbilister. Dette hjalp også på å eskalere situasjonen.

Det er jo helt villt hva man skal måtte oppleve. Her blir man påkjørt med forsett, kjeftet ut og angrepet fordi man kjører el-bil, og attpåtil ender opp med saftig bot for "ordensforstyrrelse". Det er så man må klype seg i armen  :(

Så til det trafikale:
Vi kjører 3-4 biler i kollektivfeltet og da vi nærmer oss slutten av feltet begynner vi å flette (det er vel egentlig ikke fletting der? , men det var sånn trafikken fløt). Når det er min tur legger jeg meg inn mot åpen luke, da begynner lastebilen å tette igjen luken så godt han kan, men trafikken foran går videre slik at at luken åpner seg igjen. Jeg legger meg så inn i luken og opplever å bli påkjørt bakfra med forsett. Lastebilsjåfør på sin side mener selvfølgelig at jeg har presset meg inn i han (noe som lyder sannsynslig - egolf mot lastebil). Skadene på bilene kan tyde på litt på skrått siden det er venstre bak på bil og høyre foran på lastebil, men allikevel sådan at det er påkjørsel bakfra.
Så, hva tenker dere om skyldspørsmålet?

Øyvind.h

Ikke ukjent fenomen det at folk forsøker å tette luker fordi de ikke vil slippe andre inn.

EDIT: Lurte først på om det var kjøring i busstraseen ved Furuset (hvor elbiler ikke har lov til å kjøre og dermed kunne endt opp med bot for det også), men ser nå at det var lengre opp på strekningen.

Tok en kjapp kikk på Google Maps. Det er skiltet der kollektivfeltet avsluttes at de som fletter inn fra kollektivfelt har vikeplikt. Tre sorte piler rett frem. Den fjerde er rød og peker inn i stort pil. Dermed vikeplikt.

Det blir nok utfordrende å bevise at han kjørte på deg med vilje. Kanskje politilogg kan hjelpe?

Ironisk nok ville det vært delt vikeplikt om det var snakk om kjøring i busstraseen ved Furuset, for der er begge felt markert med vikeplikt. Men da kunne det vanket bot for kjøring et sted det var forbudt å kjøre..
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HCO

Jeg forstår ikke hvordan noen klarer å mobilisere hat mot andre trafikantgrupper på denne måten. Jeg hørte nylig om en kar som i lunsjpausen på kontoret der han jobber (heldigvis ikke på min arbeidsplass) åpenlyst skrøt av at han bevisst presset alle motorsyklister som drev med fil-splitting (altså kjører mellom høyre og venstre fil i saktegående trafikk.). Denne karen var altså villig til å skade, i verste fall drepe, en annen trafikant fordi han var uenig i deres rett til å kjøre forbi ham (fil-splitting er ikke forbudt i Norge).

I saken din så er det bare snakk om materielle skader, men om din versjon stemmer og noen hadde klart å filme det, spørs det om karen hadde hatt førerkort særlig lenge. Og dermed også mistet jobben og havnet på NAV. Det er en høy kostnad for "gleden" av å presse en trafikant som (lovlig) utnytter fordeler man er uenig i.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Chivas

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. januar 2018, klokken 10:32
Ikke ukjent fenomen det at folk forsøker å tette luker fordi de ikke vil slippe andre inn.

EDIT: Lurte først på om det var kjøring i busstraseen ved Furuset (hvor elbiler ikke har lov til å kjøre og dermed kunne endt opp med bot for det også), men ser nå at det var lengre opp på strekningen.

Tok en kjapp kikk på Google Maps. Det er skiltet der kollektivfeltet avsluttes at de som fletter inn fra kollektivfelt har vikeplikt. Tre sorte piler rett frem. Den fjerde er rød og peker inn i stort pil. Dermed vikeplikt.

Det blir nok utfordrende å bevise at han kjørte på deg med vilje. Kanskje politilogg kan hjelpe?

Ironisk nok ville det vært delt vikeplikt om det var snakk om kjøring i busstraseen ved Furuset, for der er begge felt markert med vikeplikt. Men da kunne det vanket bot for kjøring et sted det var forbudt å kjøre..
Ja, jeg har nå sett at skiltet viser vikeplikt selv om trafikken i rushtiden der flyter som at det skulle vært fletting.
Jeg har også kommet meg inn foran før han kjører i meg, så da bør saken stille seg annerledes - forhåpentligvis. Er vel en klassisk delt skyld regner jeg med, selv om man objektivt sett vitterlig har blir kjørt inn i bakfra og da "automatisk" skal være uten skyld.
Personen i bilen foran meg tilbø seg å være vitne, og han forklarer at han ikke kunne se foranledningen, men så at jeg kjørte bak han da det smalt.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Griffel

Sitat fra: Chivas på mandag 29. januar 2018, klokken 11:13
Jeg har også kommet meg inn foran før han kjører i meg, så da bør saken stille seg annerledes - forhåpentligvis.
Det er synd å si det, men med mindre du får lastebilfører til å innrømme at han kjørte på deg med vilje stiller du nok svakt. Du hadde vikeplikt og det hjelper nok lite at du kom helt inn, om lastebilfører sier at luken var så liten at lastebilen ikke klarte å bremse tilstrekklig. Dumt og urettferdig, men det er nok du som må bevise at dette var en villet påkjøring bakfra, så jeg tror du må belage deg på å få hele ansvaret her. Forsikringsmessig spiller det vel egentlig liten rolle om en får 50% eller 100%

Samme om en kommer fra vei med vikeplikt å svinger inn på forkjørsvei, det hjelper ikke om en kommer helt rundt svingen før du blir påkjørt bakfra. Dersom vedkommende på forkjørsvei må bremse for deg er det et brudd på vikeplikten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elekTrond

Hvorfor og hvordan klarte han å treffe deg?

Senest under øvelseskjøring i kveld formante jeg min gode venn (i min bortlånte elbil) om å gi bånn gass og holde minimum samme fart som trafikken han skal til å blande seg inn i. Da skjer (helst) ikke sånt.  ::)

Mvh
"Det er menneskelig å gjøre feil, og jeg selv vært tett på ..."  :angel:

Mvh
En i <800 kg lett og stutt Kadett C City som på E18 Sandvika-Oslo la seg inn i mellom en ni-tonns lastebil med Z-lift og en stoor varebil. Tett trafikk og trang luke, men det går seg til. Sekunder senere, noen billengder framover, mister en annen lastebil en hjulkapsel.

Aftermath: Stutt City ble enda stuttere både foran og bak. Seterygg knakk. Gratis tur i blinkebil. Ingen varige mén. Husker ikke om jeg husket noe av det. (!) Ble som #3/4 senere beskyldt for å torpedere 9.000 kg inn i bil #1, som bråbremset pga. stor og tung hjulkapsel i lav omløpsbane over E18. #2 endte opp titalls meter foran meg og #4.

Jeg pekte på fysikken og stuttkjerra mi. Endte opp med dobbeltsidig delt skyld og halv takst, ned fra 8K til 4K (år 2000 kr). Kjøpte bilen uka før, for 2.500,-. Skyldig sju (7) kr for kasko, tegnet ved avreise ti minutt forut kjedekollisjonen.

Happy-go-lucky, whatever floats your boat, my behind ...
'13 Mjau

bmw2002

Kjenner meg igjen i denne situasjonen, men opplever først og fremst varebiler (håndverkere) som virker som de hater elbiler.  Personlig bruker jeg kun å legge meg inn foran lastebiler og varebiler dersom det er en veldig stor luke foran dem slik at jeg ikke havner rett foran dem.

Larsebass

Man må ikke ha elbil for å oppleve mye rart fra lastebiler. (Trailere har mer snøring, virker det som.) En lastebilsjåfør i Operatunnelen glemte å holde bremsen inne i motbakke og torpederte bilen min med et feste. Han nektet, men jeg fant ut at sertifikatet hans hadde gått ut en måned tidligere. Sjakk matt :)
Tesla X75D.

Ingeniøren

Var litt uoppmerksom her om dagen gjemma for og overholdt ikke vikeplikten for en arbeidsbil med to handverkere. Jeg er i godt selskap da jeg kom på en vesentlig større ringvei med 50 grense og de aller aller fleste viker for den større ringvei når de kommer på en vei med 30 grense. Det gjorde og denne karen men mente tydelig at det skulle jeg gjort og la seg på hjul og hold hornet inne i minst 50 meter. OK min feil men det var da ikke nødvendig å ta den ut til de grader.....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Sele

Sitat fra: Griffel på tirsdag 30. januar 2018, klokken 00:05
Sitat fra: Chivas på mandag 29. januar 2018, klokken 11:13
Jeg har også kommet meg inn foran før han kjører i meg, så da bør saken stille seg annerledes - forhåpentligvis.
Det er synd å si det, men med mindre du får lastebilfører til å innrømme at han kjørte på deg med vilje stiller du nok svakt. Du hadde vikeplikt og det hjelper nok lite at du kom helt inn, om lastebilfører sier at luken var så liten at lastebilen ikke klarte å bremse tilstrekklig. Dumt og urettferdig, men det er nok du som må bevise at dette var en villet påkjøring bakfra, så jeg tror du må belage deg på å få hele ansvaret her. Forsikringsmessig spiller det vel egentlig liten rolle om en får 50% eller 100%

Samme om en kommer fra vei med vikeplikt å svinger inn på forkjørsvei, det hjelper ikke om en kommer helt rundt svingen før du blir påkjørt bakfra. Dersom vedkommende på forkjørsvei må bremse for deg er det et brudd på vikeplikten.

Den som kjører på bakfra har nok bevisbyrden man har ikke påkjørsrett. Tror ikke utfallet er gitt i denne saken. Han i stor bil kunne hjulpet men i stedet valgte han det motsatte. Det og være gentleman i trafikken er noe som er utdøende og spesielt overfor elbillister.

Har kamera foran og bak på bilen.

Øyvind.h

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 31. januar 2018, klokken 07:12
OK min feil men det var da ikke nødvendig å ta den ut til de grader.....

Sikkert lei av bilister som ikke overholder vikeplikten. Eller såpass ung og hissig at verden er svart/hvitt og alle skal straffes :)

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 31. januar 2018, klokken 07:12
Jeg er i godt selskap da jeg kom på en vesentlig større ringvei med 50 grense og de aller aller fleste viker
Og det er fryktelig skummelt. Folk skal som hovedregel ikke vike når de har rett til veien. De som viker bidrar til vranglære.

Hadde samme problem rett ved der jeg bor. Mange som ikke overholdt vikeplikt fordi veien de kjørte på var større enn sideveiene. Det endte med at den store veien ble skiltet om til forkjørsvei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele

@Øyvind.h
Utenfor emne men gikk det buss på den veien?

Ingeniøren

Sitat fra: Sele på onsdag 31. januar 2018, klokken 10:23
@Øyvind.h
Utenfor emne men gikk det buss på den veien?
Det går buss på min vei og 90 % minst viker og det gjorde og den karen da han stoppet...men klart jeg skulle og stoppet og latt han kjøre ( etter boka)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA