Kompensasjon for 6 ukers forsinket levering ?

Startet av haheide, mandag 15. januar 2018, klokken 12:26

« forrige - neste »

haheide

TmX75D ble bekreftet 22.8, produsert midt i oktober og registrert ankommet Tesla Zeebrugge 23.11.2017
Hadde først først estimert levering november, deretter "Late november desember" som ble til 3-17 desember i Mytesla. Står slik det også idag.
Under samtaler med delivery ble det antydet levering rett før jul hvis den kom med båt.
Ble oppringt 28.12 med beskjed om at jeg skulle få levering 30.12. Neste dag ringte de og sa at den ikke kom med båten - ingen leveranse.
Jeg krevde ett transportmiddel, helst en Tesla, men de hadde så få ... fikk en dieselbil som jeg har hatt siden.
Har sikkert ringt 7-8 ganger mellom romjula og nå - kun fått svadasvar: "vet ikke hvor den er", "kommer med neste båt", "vi ringer deg så snart vi vet",,,,

Idag fikk jeg endelig ett forståelig svar fra Tesla delivery:
Bilen står på ett tollager i Hirtshals - den kan ikke kjøres og dermed er det vanskelig å få den av/på trailer og båter. På tolllager kan den ikke repareres - så de trenger spesialtransport.
I kaoset i desember har den antagelig blitt glemt når det bare var å levere flest mulig før kvartalet var over. Den har sannsynligvis stått der lenge - jeg tolker midt i desember.
Det er ikke noen ytre skader på den, men den har altså en teknisk feil som gjør at den ikke kan kjøres.
De skal sjekke mer og få fortgang i sakene .... Vi får se.

Spørsmålet mitt er - jeg er holdt skadesløs idet jeg har en bil, men jeg tenker jeg må kunne forlange en kompensasjon for forsinkelsen som nå er på minst en måned (En normal tid på levering fra Zeebrugge er ikke mer enn 2-3 uker: altså leveranse i starten av desember)

Hva vil en rimelig kompensasjon for minst 6 uker forsinkelse være ?
Chademoadapter, matter, fri hurtiglading i bilens levetid, gratis 3 års serviceplan (19500), andre tanker og forslag ?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Kramzz

Min bil var 3 mnd forsinket men dette var en Preowned. Fikk da gratis gummimatter til fremme og bak ikke trunk eller frunk. Jeg hadde og lånebil gjennom hele perioden. Håper det ordner seg for deg snart :+1:
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

haheide

3 måneder FORSINKET  - det er lenge. Du må være tålmodig?
Hadde du Tesla lånebil ?
Var du fornøyd med det du fikk?

Kramzz

Vel det tok vel totalt 3 mnd inkl 2 ukers leveringstid, at det var 3mnd forsinket var vel å ta i

Skoda Enyaq IV80

.

Demented_Genius

Hallooo!!!

Skjerpings! Skjønner du er utålmodig, men dei har kompensert deg med en lånebil! Du er ikke skadelidende. Vil nesten våge meg å si at det er litt smålig av deg om du prøver å forlange "kompensasjon" for ingenting.
Kos deg med bilen når du får den du :)
BMW X5 2011
BMW I3 2016

DBR

Enig her. Hvis du får gratis leiebil er saken biff.

Hyundai kunne la meg låne bensinbil til halve standard-prisen. Og nektet å bevege seg derifra. Tesla har godt rykte på at det aldri er noe stress å låne bil :)

haheide

Skjønner at å kreve kompensasjon kan være krevende, men lånebil skulle bare mangle.
Jeg skal da vel ikke lide for at Tesla ikke klarer å få frem bilen i rimelig tid.
Jeg er ikke skadelidende, men jeg har heller ikke fått det produktet jeg har bestillte.
Kan ikke helt se at det fremstår som smålig å kreve kompensasjon for ikke å ha fått det jeg har bestillt.  Hva er det som er smålig i det? At man stiller krav til at Tesla holder seg til det de har lovet ?

Kramzz

Ingenting smålig i den måten du gikk frem på her

Skoda Enyaq IV80

.

CaZpaH

Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

MS.RUUD

Sitat fra: Demented_Genius på tirsdag 16. januar 2018, klokken 00:50
Hallooo!!!

Skjerpings! Skjønner du er utålmodig, men dei har kompensert deg med en lånebil! Du er ikke skadelidende. Vil nesten våge meg å si at det er litt smålig av deg om du prøver å forlange "kompensasjon" for ingenting.
Kos deg med bilen når du får den du :)

Når man kjøper en bil til omtrent 1mill så forventer man service!

Krev kompensasjon!

alda

Har bilen stått med tomt batteri länge, är det kanske det som är det tekniska felet? I så fall är ju inte det bra för batteripacken...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Espen Hugaas Andersen

Man har vel krav på null og niks, selv ikke lånebil. Men om du er misfornøyd så skader det ikke å be om CHAdeMO adapter, gummimatter, e.l. "The squeeky wheel gets the grease!"
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Det er ikke riktig, men avhenger litt av hva som ble sagt under bestilling og i prosessen. Utover 30 dager så er det ganske strenge krav til å overholde avtalt leveringstid, sjekk Lov om forbrukerkjøp.

Diskusjonen blir veldig individuell avhengig av hvilke ulemper man får som følge av forsinket levering.

Demented_Genius

Regner med at du ikke har betalt noe for den nye bilen din enda? Kan ikke se at du lider noe tap pga forsinkelsen. Legger ved § 24 av lovverket.

§ 24.Erstatning
Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.
Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.
Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.
BMW X5 2011
BMW I3 2016

haheide

Når bilen har blitt stående i Hirsthals på ett tolllager er det jo fordi de ikke har sørget for å sende den til Norge - ikke fordi de ikke kunne. De har bare ikke prioritert å gjøre det.
Min tolkning er at de prioriterte først bort bilen, deretter nærmest glemte av bilen i Hirsthals, i streben etter å få flest mulig biler til Norge før årskiftet.
Når bilen ikke kunne kjøres måtte de ha en bilbergingsbil for å flytte den ut av tolllageret og på båt - dette kunne de ordnet midt i desember, de tok seg bare ikke tid eller vurderte at det kostet for mye.

"Kapittel 5. Forsinkelse. Forbrukerens krav som følge av forsinket levering
§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse
Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a)   holde kjøpesummen tilbake etter § 20
b)   kreve oppfyllelse etter § 21
c)   kreve heving etter § 23
d)   kreve erstatning etter § 24.
Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.
"

"§ 24.Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.
Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av."

Selvsagt er det spørsmål om jeg har hatt TAP i perioden ved at jeg har hatt leiebil, jeg velger dog å fremme ett krav siden de ikke har gjort det de kunne for at bilens skulle leveres ihht. forventning - dvs midt i desember.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA