Er DAB+ radio ikke standard lenger i Norge

Startet av haheide, fredag 15. desember 2017, klokken 18:52

« forrige - neste »

haheide

Er DAB+ radio ikke standard lenger i Norge - er lagt over i premium pakka ?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Norse_Hansen

Jøss...

Hvis dette stemmer ble bilen 50k dyrere... Tror ikke mange vil bestille uten DAB radio i Norge.

For min del betyr nok dette at jeg ikke kommer til å bestille i det hele tatt...

automat

Går man på sidene for mod S, så er det standard.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

haheide

2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Bjoris

Totalt unødvendig med DAB i Tesla, knapt brukt den. Bruker bare Internettradio. Det å legge 50 på om det bare er DAB en trenger av pakken er totalt galskap.

Tesla er jo beoynd DAB lenge før DAB kom

pwb

Vær så snill å dropp DAB, er det noe man virkelig må kjempe imot så er det DAB. Var ikke klar over at Metro fantes før forrige uke, lytter nå kun til Metro og kommer aldri til å kjøpe DAB som tilvalg eller som radio noen gang. Vi må stå opp mot de j**la folka som trumfa igjennom DAB og vise dem at vi ikke lar oss pille på nesa. DAB er jo utrolig dårlig (dekning) også så ikke noe savn egentlig i det hele tatt.

Quiste1

Var overbevist at dab var standard. Var uansett ikke del av premium når jeg bestilte...

Liker ikke dab, men håper det er i bilen....
Tesla Y LR bestilt jan 2023, levering feb/mars
Fisker Ocean bestilt jan 2022, levering Q1
EQC Levert sept 2020
Tesla X 75D 7 seter, AP3 solgt
Tesla Y Preformance reservert mars 2020
Tesla 3 i kansellert
Leaf 2013
Leaf 2011 solgt

Norse_Hansen

Poenget er vel ikke om DAB er bra eller dårlig. DAB er vedtatt og innført som standard i Norge og burde absolutt være i alle nye biler.

jlan

Det er et godt poeng. Det er jo blant annet en sikkerhetsmessig side her, nødmeldinger i tunneler går visstnok bare ut på DAB+. Jeg har også litt nytte av TA trafikkmeldingene i DAB+, men det er jo også noe som kunne vært løst mye bedre med nettradio.

TMC meldinger(direkte til nav systemet) fantes på FM, men det har de droppet for DAB+ i Norge. Det skal komme noe som heter TPEG V-Traffic, det bør i tilfelle også Tesla støtte.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Larsebass

Det er jo hjernedødt å flytte DAB-radio over i premiumpakken. Har Tesla virkelig ikke noe annet å by på?
Tesla X75D.

Øggen

#10
Først og fremst e det hjernedødt å innføre DAB- som radiostandard!!
Så kan en jo diskutere om bilprodusenter som også syns dette formatet  e hjernedødt, skal klandres for ikkje å legge det til i bilen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/XwgPKW/i-dag-samles-vi-endelig-som-nasjon-la-oss-dabbe-sammen
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Griffel

Sitat fra: Øggen på lørdag 16. desember 2017, klokken 14:36
Først og fremst e det hjernedødt å innføre DAB- som radiostandard!!
Det er uansett DAB+ som er innført som standard her i landet.
Så enten må du bruke internettradio eller lytte til lokalradio om du vil ha radio og ikke vil ha DAB+.
Å selge nye biler i Norge med kun FM radio har lite for seg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Til dere som lovpriser internettradio: Grunnen til at det fungerer så fint for dere er at de aller fleste bruker DAB. Om alle skulle gå over til internettradio har vi ikke i nærheten av nok båndbredde. Tenk dere en basestasjon ved E18 i rushtiden en morgen, med stillestående kø i 3 filer og god trafikk i de 3 siste. Hvor mange biler er innenfor basestasjonens dekningsområde? 1000? Med 100kbit/s pr. bil betyr det 100Mbit/s kun til radio. Skal det fungere må vi ha 5G med små celler og basestasjonene må stå tett som haggel langs hovedveiene. Det blir rett og slett grisedyrt å bygge ut så små celler i så stort omfang, kostnaden til DAB-utbyggingen blir en pølse i slaktetiden i forhold...

I grisgrendte strøk kan man ikke bygge ut så mange basestasjoner, de som finnes vil dekke store områder. Det kan kanskje fungere, inntil det f.eks skjer en ulykke og biler hoper seg opp i basestasjonens område pga. kø. Alle vil høre på radio om hva som har skjedd + sjekke nettaviser på nettbrettet samtidig. Det kommer til å knele totalt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jlan

En radio modul med FM/DAB+, for eksempel T1-L4A-8290C koster under 20 $, så det er lite å spare på hardware siden ihvertfall.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

MyMuffin

Dette må vel være en skriveleif fra tesla sin side.
Ser på model S konfiguratoren sin premium pakke og der er ikke dab+ nevnt..
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA