Er DAB+ radio ikke standard lenger i Norge

Startet av haheide, fredag 15. desember 2017, klokken 18:52

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på lørdag 16. desember 2017, klokken 14:36
Først og fremst e det hjernedødt å innføre DAB- som radiostandard!!
Så kan en jo diskutere om bilprodusenter som også syns dette formatet  e hjernedødt, skal klandres for ikkje å legge det til i bilen.

Tiden har uansett løpt fra FM som standard, akkurat som den hadde løpt fra analog TV. Folk ser ikke på 2-3 TV-kanaler eller hører på 3-4 radiokanaler lengre, den oppvoksende slekt er vant til langt større mangfold. For min del fantes ingen av de 5 radiokanalene jeg hørte mest på på FM (NRK mP3, Alltid Nyheter, NRK Jazz, P8 Pop og P7 klem). Så om radio skulle overleve som format måtte det også fornyes, akkurat som vi fikk digitalt bakkenett for TV.

Noen annen god standard for digital radiokringkasting over lufta enn DAB+ finnes ikke, og er heller ikke planlagt.

Så får heller de som kun hørte på P4 og kun kjørte i strøk med god dekning sutre litt over at FM ble stengt mens vi andre koser oss med de radiokanalene vi liker.   
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øggen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. desember 2017, klokken 18:34
Tiden har uansett løpt fra FM som standard,

Akkurat som DAB allerede er utdatert. Til og med svenskene såg dette og trekte seg ut, og det allerede i 2015.
https://www.tek.no/artikler/svenskene-slakter-dab-det-bor-vi-ogsa/185791

http://www.riksrevisionen.se/sv/rapporter/Rapporter/EFF/2015/Digitalradio--varfor-och-for-vem/

FM funka gulle godt i mange andre land enda. Syns  det virka veldig dødfødt å bruke så vanvittig med ressurser og penga på å bygge ut et system som allerede e utdatert. Lydkvaliteten e knapt nok bedre enn ei MP3 fil.
For min egen del høre ej yderst sjelden på radio, kun spotify både i bil og på jobb. Heime blir det ikkje hørt på musikk.
Men det e mi meining.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på lørdag 16. desember 2017, klokken 19:00
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. desember 2017, klokken 18:34
Tiden har uansett løpt fra FM som standard,

Akkurat som DAB allerede er utdatert. Til og med svenskene såg dette og trekte seg ut, og det allerede i 2015.
https://www.tek.no/artikler/svenskene-slakter-dab-det-bor-vi-ogsa/185791

En teknologi kan ikke være utdatert når det ikke  finnes en erstatter som er bedre. Det finnes meg bekjent ingen ny kringkastingsteknologi for radio på gang, det er DAB+ eller ingenting. Ja, man sender radio over DTV-nettet, men det er en mye dårligere teknologi for mobilt mottak.

Om man mener at DAB er utdatert så er det i så fall konseptet med kringkasting av radio som er utdatert.

Sitat
FM funka gulle godt i mange andre land enda. Syns  det virka veldig dødfødt å bruke så vanvittig med ressurser og penga på å bygge ut et system som allerede e utdatert. Lydkvaliteten e knapt nok bedre enn ei MP3 fil.
For min egen del høre ej yderst sjelden på radio, kun spotify både i bil og på jobb.

Ja, FM fungerer fint om man klarer seg med en av de få kanalene det er plass til. Vi kunne fint hatt FM i drift i 20 år til, og deretter lagt ned kringkastet radio, for da hadde vel alle P4 og P1-lytterne mer eller mindre vært utdødd ;)
Men seriøst, nei, det nytter ikke å la tiden stå stille, man må enten utvikle seg eller dø. Det gjelder både for bedrifter og for teknologier som radio.

Det hadde forøvrig kostet rimelig mye penger å fornye hele FM-sendernettet for 20-30 års drift til. Det meste var utslitt og modent for utskifting. Skal man da bruke en hel masse penger på et nett som bare tilbyr en brøkdel av de radiokanalene som DAB tilbyr?

Personlig hører jeg mye på radio i bilen, og ting som nyheter egner seg dessuten svært dårlig på Spotify. Og den samme båndbreddeproblematikken gjelder Spotify, om alle bruker det i bil så kneler nettet (så lenge man ikke bruker offline playlister da).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Cral

Er jo så flott med DAB i tuneller, for der er det jo dekning.... eller ikke? Kjørte gjennom Nordby tunnelen det løpet som er pusset opp. Mistet DAB dekningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

geear

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. desember 2017, klokken 18:25
Til dere som lovpriser internettradio: Grunnen til at det fungerer så fint for dere er at de aller fleste bruker DAB. Om alle skulle gå over til internettradio har vi ikke i nærheten av nok båndbredde. Tenk dere en basestasjon ved E18 i rushtiden en morgen, med stillestående kø i 3 filer og god trafikk i de 3 siste. Hvor mange biler er innenfor basestasjonens dekningsområde? 1000? Med 100kbit/s pr. bil betyr det 100Mbit/s kun til radio. Skal det fungere må vi ha 5G med små celler og basestasjonene må stå tett som haggel langs hovedveiene. Det blir rett og slett grisedyrt å bygge ut så små celler i så stort omfang, kostnaden til DAB-utbyggingen blir en pølse i slaktetiden i forhold...
Peer to peer via et "åpent wifi LAN".. ;)

Dette må uansett komme på et eller annet tidspunkt for at biler skal kunne fortelle hverandre hva som foregår forover, kunne trigge nødbrems, kolonnekjøring via autopilot osv. Neppe klart på noen år, men.. ;)

Øyvind.h

Bruker nesten bare nettradio og Spotify. Utvalget på DAB er snevert.

Akkurat likt hjemme også. Mindre og mindre lineær TV.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: Cral på søndag 17. desember 2017, klokken 10:08
Er jo så flott med DAB i tuneller, for der er det jo dekning.... eller ikke? Kjørte gjennom Nordby tunnelen det løpet som er pusset opp. Mistet DAB dekningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

DAB fungerer utmerket i Nordbytunellen. Hvis du har hørt på nrk, så har radioen vært på feil regionblokk, og at den ikke er satt opp til å skifte automatisk.

Har forøvrig inntrykk av at det er en del DAB-radioer som er dårlig designet. Noe som gir dårlig brukeropplevelse. Det er det jo ikke DAB som system som skal ha skylda for.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Cral

Sørover som ikke er pusset opp funker, men ikke nordover


Sent from my iPhone using Tapatalk
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

ChrML

Regner med at alle er enig i at FM er en død teknologi som er både vedlikeholdsdyr og gammeldags. Diskusjonen går jo ut på om DAB+ virkelig er nødvendig nå som 4G/5G er i full utbygging. Et mobilnettverk bygget ut med alle pengene gitt til DAB ville blitt meget bra både for de som kun hører på radio, men også for mobilbrukere.

Angående 100 kbit * antall brukere så er det feil. Det er ikke vanskelig å implementere broadcast teknologi over 4G. Det gir en båndbredde på 100 kbit * antall radiokanaler * (1 + retransmission factor). Dvs i Norge maks 5mbit pr basestasjon som er fullt overkommelig.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. desember 2017, klokken 10:59
Bruker nesten bare nettradio og Spotify. Utvalget på DAB er snevert.

Akkurat likt hjemme også. Mindre og mindre lineær TV.

Hvis utvalget på DAB+ er for snevert, hva var det på FM da? ;)

Vi ser mindre og mindre på lineær-TV hjemme også, men det er fordi strømmetjenestene har erstattet PVRen. Jeg har aldri tid til å se ting når det går (det går enten for sent eller for tidlig for meg) så da blir det å hente det opp på Sumo, Dplay, Viaplay  osv. noen dager senere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: ChrML på søndag 17. desember 2017, klokken 13:02
Regner med at alle er enig i at FM er en død teknologi som er både vedlikeholdsdyr og gammeldags. Diskusjonen går jo ut på om DAB+ virkelig er nødvendig nå som 4G/5G er i full utbygging. Et mobilnettverk bygget ut med alle pengene gitt til DAB ville blitt meget bra både for de som kun hører på radio, men også for mobilbrukere.

Angående 100 kbit * antall brukere så er det feil. Det er ikke vanskelig å implementere broadcast teknologi over 4G. Det gir en båndbredde på 100 kbit * antall radiokanaler * (1 + retransmission factor). Dvs i Norge maks 5mbit pr basestasjon som er fullt overkommelig.

Broadcast har vært diskutert og avfeid som umulig å implementere til dette for mobilt bruk i bil. Man er avhengig av buffring for å få jevnt mottak siden forbindelsen ikke er stabil nok til noe annet. Et par sekunders bortfall betyr intet i dag fordi applikasjonen i bilen ligger mange sekunder på forhånd (kanskje et halvminutt) og bare ber om å få tilsendt disse to sekundene med lyd på nytt. Det går ikke i et broadcast-scenario, der vil du miste disse to sekundene med lyd. Og det vil skje OFTE. DAB som sendeteknologi er langt overleget 4G og 5G når det gjelder jevnt mottak på mobile enheter. D

Det står en masse god info i denne tråden:

http://byggebolig.no/off-topic-chitchat/dab-teknologi-dekning-og-utstyr?all=all
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ChrML

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. desember 2017, klokken 13:38
Sitat fra: ChrML på søndag 17. desember 2017, klokken 13:02
Regner med at alle er enig i at FM er en død teknologi som er både vedlikeholdsdyr og gammeldags. Diskusjonen går jo ut på om DAB+ virkelig er nødvendig nå som 4G/5G er i full utbygging. Et mobilnettverk bygget ut med alle pengene gitt til DAB ville blitt meget bra både for de som kun hører på radio, men også for mobilbrukere.

Angående 100 kbit * antall brukere så er det feil. Det er ikke vanskelig å implementere broadcast teknologi over 4G. Det gir en båndbredde på 100 kbit * antall radiokanaler * (1 + retransmission factor). Dvs i Norge maks 5mbit pr basestasjon som er fullt overkommelig.

Broadcast har vært diskutert og avfeid som umulig å implementere til dette for mobilt bruk i bil. Man er avhengig av buffring for å få jevnt mottak siden forbindelsen ikke er stabil nok til noe annet. Et par sekunders bortfall betyr intet i dag fordi applikasjonen i bilen ligger mange sekunder på forhånd (kanskje et halvminutt) og bare ber om å få tilsendt disse to sekundene med lyd på nytt. Det går ikke i et broadcast-scenario, der vil du miste disse to sekundene med lyd. Og det vil skje OFTE. DAB som sendeteknologi er langt overleget 4G og 5G når det gjelder jevnt mottak på mobile enheter. D

Det står en masse god info i denne tråden:

http://byggebolig.no/off-topic-chitchat/dab-teknologi-dekning-og-utstyr?all=all
Som programmerer og systemutvikler av avanserte systemer, så er det for meg helt uforståelig at 4G med broadcast kan være umulig/vanskelig å implementere om man bruker teknisk innsikt og litt kreativitet.

Rent teknisk kan dette fungere slik:
1. En klient bestemmer seg for å høre på en radiokanal. Klienten sender en forespørsel over det normale 4G nettet om å få høre på f.eks. P4.

2. Klienten blir får tilsendt en nøkkel/token, den samme nøkkelen som andre klienter som hører på P4. Disse nøklene kan være gyldig 10 min av gangen. Denne nøkkelen inneholder info om hvor på båndet 4G radioen broadcastes, hvordan dekryptere og hvilket format/kodek som sendes. Om ingen andre hører på P4, opprettes en ny strøm. På den måten brukes ikke båndbredde på kanaler som ingen hører på.

3. Klienten kobler seg på broadcaststrømmen med info i nøkkelen. I strømmen ligger timestamp og lyd.

4. Klient mottar info kontinuerlig fra denne felles strømmen, som bruker samme båndbredde som alle andre som hører på samme kanal. Så fort det mangler litt data på grunn av dekning osv så sender klienten en forespørsel om data og laster ned det som mangler på normalt 4G nett.

BONUS: Du kan ha et buffer som klienten bestemmer, f.els. 1 minutt uten at det gir problemer. Trenger bare at klienten kobler seg på strømmen som inneholder lyd for 1 min foran i tid, og deretter ber om lyd for det første minuttet på normal 4G.

jkirkebo

Sitat fra: ChrML på søndag 17. desember 2017, klokken 15:23
Som programmerer og systemutvikler av avanserte systemer, så er det for meg helt uforståelig at 4G med broadcast kan være umulig/vanskelig å implementere om man bruker teknisk innsikt og litt kreativitet.

Rent teknisk kan dette fungere slik:
1. En klient bestemmer seg for å høre på en radiokanal. Klienten sender en forespørsel over det normale 4G nettet om å få høre på f.eks. P4.

2. Klienten blir får tilsendt en nøkkel/token, den samme nøkkelen som andre klienter som hører på P4. Disse nøklene kan være gyldig 10 min av gangen. Denne nøkkelen inneholder info om hvor på båndet 4G radioen broadcastes, hvordan dekryptere og hvilket format/kodek som sendes. Om ingen andre hører på P4, opprettes en ny strøm. På den måten brukes ikke båndbredde på kanaler som ingen hører på.

3. Klienten kobler seg på broadcaststrømmen med info i nøkkelen. I strømmen ligger timestamp og lyd.

4. Klient mottar info kontinuerlig fra denne felles strømmen, som bruker samme båndbredde som alle andre som hører på samme kanal. Så fort det mangler litt data på grunn av dekning osv så sender klienten en forespørsel om data og laster ned det som mangler på normalt 4G nett.

BONUS: Du kan ha et buffer som klienten bestemmer, f.els. 1 minutt uten at det gir problemer. Trenger bare at klienten kobler seg på strømmen som inneholder lyd for 1 min foran i tid, og deretter ber om lyd for det første minuttet på normal 4G.

Rent teknisk kan det nok fungere, men du har en masse utfordringer. For eksempel må det gjennomføres en hel masse utvikling på software og hardware først, noe som vil ta mange, mange år. I tillegg bruker man av datakvote, dvs. at vi måtte bruke penger på høre radio. Lite populært, så vi måtte også ha brukt masse penger på å fornye FM-nettet for noen tiårs drift til. En kostnad som ikke står tilbake for DAB-utbyggingen, heller tvert imot da sendeeffektene som behøves er mye høyere. Derfor er også FM mye dyrere i drift, ikke bare i utbygging. 

Man måtte nok sendt en 20-30 radiokanaler i broadcast på hver basestasjon, dette ville bundet opp 3-4Mbit/s med kapasitet i tillegg til all bufring og innlasting av tapte pakker. Avhengig av trafikken kanskje 5-10Mbit/s per basestasjon. Er det virkelig gunstig å binde opp så mye kapasitet på hver eneste basestasjon for å kringkaste radio? Spesielt i grisgrendte strøk med basestasjoner som dekker store områder på lavere frekvensbånd er dette en stor del av tilgjengelig båndbredde. Jeg får i overkant av 30Mbit/s på 4G på hytta midt på natta når bruken er som lavest. På dagtid kanskje 10Mbit/s. Legg på 5-10Mbit/s til radio på toppen der så begynner jeg å slite med å få Netflix til å fungere optimalt. Kanskje det kan tenkes at det heller er bedre å sende de 20-30 mest populære radiokanalene på sitt eget digitale system, der transmisjonsteknikken nettopp er tilpasset mobil bruk?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Devoldinho

Sitat fra: Cral på søndag 17. desember 2017, klokken 12:52
Sørover som ikke er pusset opp funker, men ikke nordover


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stemmer ikke. Kjører der hver dag, og det funker. Kjørte nordover senest i dag, og hadde dekning hele veien gjennom. Testet både NRK og P4.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA