Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blokker

Startet av gbzdoc, onsdag 29. juni 2011, klokken 03:51

« forrige - neste »

gbzdoc

Etter ha trøkka i kø som kosta meg 30 minutter i dag morges var det veldig hyggelig å veksle noen ord med en delegasjon med representanter fra Mitsubishi Norge og Japan. Veldig hyggelig og imøtekommende gjeng som hilste på da jeg satt bilen til lading. :-)

Morsomt å kunne gi tilbakemeldinger direkte på den måten. Utrolig morsomt at Mitsubishi i Japan viser slik interresse for Norge. :-)

elektrolux

Skulle ønske jeg kunne vært der og formidlet mine ideer om regenerering. Nye biler trenger ert valg som kopierer Think Classic sin regenerering.

Det går (for dem som ikke har fått det med seg enda) null regenerering om en slipper acceleratoren. Er en borti bremsepedalen, eller farten øker med 5 km/t trer regenerering inn og holder farten stabil. I et kupert land som Norge og med det bøtenivået vi har, er dette genialt. Uansett er det greit å slippe å millimeterjustere acceleratoren for å slippe unødvendig regenerering. Spesielt etter som bilene får lengre og lengre rekkevidde. De er nå i stand å kjøre kontinuerlig i over 2 timer, og det er lenge uten å kunne flytte høyrefoten.

På fossilbiler kan en engasjere Cruice Control, og på Partner/Berlingo kan en velge Nøytral for å forebygge krampe i høyrefoten. På Saxo kan en skru av tenningen, men det er farlig det, da en samtidig risikerer å sette på rattlåsen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. mai 2011, klokken 06:18
På fossilbiler kan en engasjere Cruice Control, og på Partner/Berlingo kan en velge Nøytral for å forebygge krampe i høyrefoten. På Saxo kan en skru av tenningen, men det er farlig det, da en samtidig risikerer å sette på rattlåsen.

Jeg går ut ifra at alle nyere el-biler også har cruise control ? Jeg hadde ihvertfall aldri kjøpt en uten da minst 80% av kjøringen min foregår med cc på...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. mai 2011, klokken 06:18
Nye biler trenger ert valg som kopierer Think Classic sin regenerering.
På Saxo kan en skru av tenningen, men det er farlig det, da en samtidig risikerer å sette på rattlåsen.

Jeg er enig i at det er litt "kilent" å slå av tenningen, men rattlåsen går da vel aldri på før du tar ut nøkkelen ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

gbzdoc

Det som gjør at fossilmennesker finner seg så fort til rette i trillingene er nok mye fordi bilen kjører 100% som en automatgiret fossilbil.

Buddyen jeg hadde (2010 modell) har aksellerator som fungerer mer som en fartsholder. Den gir på automatisk i oppoverbakkene og slakker av nedover. Ulempen med det var at det føltes unaturlig, og man ble sliten i foten av holde den statisk i samme posisjon hele tiden.

Regner med ingeniørene hos Mitsubishi har tatt mange hensyn og gått mange runder før de har konkludert på hvordan regen og aksellerator skal fungere.

Boogie

Sitat fra: Elmo på lørdag 28. mai 2011, klokken 10:51
Jeg er enig i at det er litt "kilent" å slå av tenningen, men rattlåsen går da vel aldri på før du tar ut nøkkelen ?!

Jo det gjør den, så man må passe på å ikke slå tenningen helt av/nøkkelen til 0 posisjon.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

erik e

Japanske ingeniører lager som regel noe som er "smart" og brukervennlig. Franskemenn lager også mye "smart"  men ikke alltid helt gjennomtenkt.

Slutt og slå av tenning mens dere kjører. FY FY    ;)

(Har en Fransk og en Italiensk Cupe i garasjen,man må manne seg opp for og ta noen timer skruing.Veldig gøy når alt virker  :D)

God helg
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Esa

Det er ikke cruise-control i i-Miev. Brukte selv konsekvent cc-en på fossilbilen når jeg var på landeveien, men overgangen til "el uten cc" var ikke så stor. Med velgeren i B tåler bilen lett litt løfting av gassfoten uten å tape fart.
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

jkirkebo

Sitat fra: Esa på lørdag 28. mai 2011, klokken 18:52
Det er ikke cruise-control i i-Miev. Brukte selv konsekvent cc-en på fossilbilen når jeg var på landeveien, men overgangen til "el uten cc" var ikke så stor. Med velgeren i B tåler bilen lett litt løfting av gassfoten uten å tape fart.

Huffa. Da har de ennå mer å fikse i 2012-utgaven, i tillegg til integrert oppvarming/nedkjøling av kupeen. Nissan Leaf tilbyr jo begge deler, så om prisen blir fordelaktig kan salget av iMiEV fort bråstoppe om de ikke henger med...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Elmo på lørdag 28. mai 2011, klokken 10:51
Jeg er enig i at det er litt "kilent" å slå av tenningen, men rattlåsen går da vel aldri på før du tar ut nøkkelen ?!
Sitat fra: Boogie på lørdag 28. mai 2011, klokken 14:59
Jo det gjør den, så man må passe på å ikke slå tenningen helt av/nøkkelen til 0 posisjon.
Mulig det er litt ulikt på forkjellige PSA modeller så for sikkerhetsskyld må man vel anta at det kan skje, men på min Saxo 2000 går ikke rattlåsen på før jeg tar ut nøkkelen. Forsøkte mange ganger og lenge å få den i lås med nøkkelen i 0, men nei.

PS: og unnskyld så mye at PSA-gutta kuppet denne tråden
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

erik e

??? i-Miev har både varmeapparat og " kjøleapparat"/AC orginalt  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gbzdoc

Jeg regner med det han sikter til er muligheten til å varme eller kjøle bilen før bruk, f.eks. mens den står til lading.

Særlig oppvarming er jo etterlengtet i Norge om vintern...

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på søndag 29. mai 2011, klokken 08:48
Jeg regner med det han sikter til er muligheten til å varme eller kjøle bilen før bruk, f.eks. mens den står til lading.

Særlig oppvarming er jo etterlengtet i Norge om vintern...

Korrekt. At man skal måtte installere en separat kupevarmer og dermed plugge i to ledninger (en til kupevarmer og en til lading) er jo helt håpløst når nesten all funksjonalitet for å slippe dette alt finnes i bilen. Utstyr den med et 3G-modem slik som Nissan Leaf så kan man enten sende en SMS for å starte oppvarming/nedkjøling eller bruke egen "app" til dette. Evt. stille inn en fast timer.

Klar, med kun 16A ladekabel blir det lite lading når oppvarming pågår, men på det tidspunktet er vel bilen vanligvis ferdigladet uansett. Med en 32A ladekabel kan begge gjøres samtidig, evt. 16A 3-fas.

Oppvarming/nedkjøling bør også kunne startes selv om bilen ikke er plugget i, dog da kanskje begrenset til 15 min driftstid slik som på Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Det er rart nå i ettertid å tenke over hvor mye Think gjorde rett for snart 13 år siden.

Timerstyrt varme og oppvarmet frontrute var standard, og AC ble tilbudt som ekstrautstyr.

Ikke noe behov for ekstra kabel til egen kupevarmer, og et avduggings/avisingsystem som lager "kikkehull" i frontruten på under et minutt. Prøv det på en hvilken som helst annen bil som har frøset til over natten.

Heldigvis har vi dette forumet, og kan formidle ideene våre til de nye produsentene. Dermed vil de kunne optimalisere bilene sine etterhvert som feil og mangler dukker opp. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Think bærer vel preg av å være designet av folk fra vårt kalde land. :)

Men det er jo egentlig minst like overraskende at Mitsubishi ikke gjorde noe med dette selv, i og med at de har hatt biler på testkjøring i Norge lenge.

Men det kommer vel forbedringer på 2012 versjonen, som de forøvrig ikke ville si så mye om... ;-)

(Er vel redde for å ikke passere 1000 biler i 2011...)

For min egendel gikk jeg bare ut med to nøkler, vred om tenningen (uten ladekabel i) og låste igjen med den andre. Men er jo trist å måtte bruke av batteriet på den forvarmingen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA