Hjelp hva vinterdekk ville du velge?

Startet av Prins_Phillip, tirsdag 07. november 2017, klokken 21:39

« forrige - neste »

Chris Aurora

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 08. november 2017, klokken 12:15
Har to Hakka r2 fra i fjor bak, og to splitter nye contivikingkontact 6 eller hva de heter på styrehjula - merker at sånn som været er nå (bar asfalt med rim på) så er rompa litt mer glad i å slenge enn jeg skulle ønske, mens jeg ikke opplever noe avvik forfra. Så får se etterhvert. Prisen på conti er jo bedre enn for hakka r2 uansett her jeg handler.

Kjører 19 245/45 på disse .

Edit: Hakka R2 - dekkene som er ett år gamle, som sitter på drivhjulene,  er DRITGLATTE på nullføre med bar asfalt med rim på. Slenger og går i vilden sky og antispinn er på med en gang bare man aksellererer fra stillestående (f.eks ut i et kryss med vikeplikt) dersom det er noe rim på bakken i det hele tatt.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

fonberg

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 10. november 2017, klokken 08:15
Har to Hakka r2 fra i fjor bak, og to splitter nye contivikingkontact 6 eller hva de heter på styrehjula - merker at sånn som været er nå (bar asfalt med rim på) så er rompa litt mer glad i å slenge enn jeg skulle ønske, mens jeg ikke opplever noe avvik forfra. Så får se etterhvert. Prisen på conti er jo bedre enn for hakka r2 uansett her jeg handler.

Edit: Hakka R2 - dekkene som er ett år gamle, som sitter på drivhjulene,  er DRITGLATTE på nullføre med bar asfalt med rim på. Slenger og går i vilden sky og antispinn er på med en gang bare man aksellererer fra stillestående (f.eks ut i et kryss med vikeplikt) dersom det er noe rim på bakken i det hele tatt.

Rense dekkene?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Chris Aurora

Sitat fra: fonberg på fredag 10. november 2017, klokken 09:32

Rense dekkene?
Tja, de er akkurat satt på fra dekkmanns hotell, så hadde kanskje trodd de hadde ting på stell. Men sånn som det var i morges medfører kanskje en sjekk

Tuxedo

fonberg

Sitat fra: Tuxedo på fredag 10. november 2017, klokken 10:00
Dekkhotellene pleier ikke vaske dekkene.

Mange dekkhotell virker å være flinkest på å runde muttere, pushe nye dekk før det trengs, og fakturere. Det er tre av grunnene til at jeg bytter hjul sjøl. Hvis de i tillegg ikke vasker dekkene, har jeg en fjerde grunn til å fortsette å gjøre det sjøl.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

daktari

Trådstarter holder til i syd-Sverige. Er det snø og is der eller våte, bare veier? Vil ikke et "kontintentalt" vinterdekk som Pirelli Sottozero, Michelin Alpin, Continental WinterContact etc. være å foretrekke da?
De fleste testene har dessverre ikke med både nordiske og kontinentale vinterdekk, men hva man vinner på våte veier vs taper på snø og is hadde vært interessant.
Her er forøvrig en bra oversikt over testresultater: https://www.bythjul.com/dacktest/friktionsdack
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hubroen

"Dekkhotellene pleier ikke vaske dekkene." Stemmer ikke hos Vianor i Sandefjord: Mine (alle) dekk på dekk-hotellet blir vasket! Still krav om vasking/bytt dekk-hotell?

Chris Aurora

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 10. november 2017, klokken 09:36
Sitat fra: fonberg på fredag 10. november 2017, klokken 09:32

Rense dekkene?
Tja, de er akkurat satt på fra dekkmanns hotell, så hadde kanskje trodd de hadde ting på stell. Men sånn som det var i morges medfører kanskje en sjekk

Sitat fra:
    Vi sjekker lufttrykk.
    Funksjon og batterikapasitet på TPMS-sensorer (dersom bilen din har dette).
    Mønsterdybde sjekkes.
    Du får beskjed i god tid om dekkene er skadet/slitt.
    Vi rengjør dekk og felger.
    Hjulene dine er forsikret mens de ligger lagret.
    Hjulskift er inkludert i prisen.

Så det bør være reint. Kanskje det er noe dritt i omegnen som gjør det,er ihvertfall mye anleggsarbeid her om dagen.

Sånn: tilbake til dekkdiskusjon og ikke dekkhotelldiskusjon :)

Tuxedo

"Rengjør" kan være så mangt. Har aldri opplevd å få dekkbanen renset på dekkhotell.

Thor2014

Sitat fra: daktari på fredag 10. november 2017, klokken 11:12
Trådstarter holder til i syd-Sverige. Er det snø og is der eller våte, bare veier? Vil ikke et "kontintentalt" vinterdekk som Pirelli Sottozero, Michelin Alpin, Continental WinterContact etc. være å foretrekke da?
De fleste testene har dessverre ikke med både nordiske og kontinentale vinterdekk, men hva man vinner på våte veier vs taper på snø og is hadde vært interessant.
Her er forøvrig en bra oversikt over testresultater: https://www.bythjul.com/dacktest/friktionsdack
Biler i syd i Sverige går faktisk ofte med piggdekk.
Lite snø, men oftere sort is som er vanskelig å se, samt veldig glatt.

Chris Aurora

Oppdatering etter dagens vintervær her på østlandet:

Har nå kjørt litt i ymse snø - og slapsevær, og jeg vet ikke om det er sesongstartsbias eller om det er noe galt, men min nå 2+2 miks av ContiVikingContact 6 foran og Hakkapellitta R2 bak føles rett og slett litt livsfarlig i svinger - rumpa slipper med en gang det er litt snø og jeg ikke kjører rett frem.
Kjørte hele fjorsesongen 25000 km med alle R2, nye foran og nesten slitte 3,5mm bak, og kan ikke huske at det har vært så mange tilfeller av at jeg har følt meg usikker på hvilken ende av bilen som kommer først ut av en rundkjøring eller sving, og å komme seg ut i et kryss tar evigheter.

Er det bare sesongstart som kommer som julekvelden på kjerringa eller har jeg et problem jeg bør ta fatt i tro...

GOS

Hvilke dekk har du bak?

Jeg har samme oppsett satt på forrige uke .  Nye CCV6 fremme med R2 med 5mm igjen bak.

Men har ikke vært utsatt for snø enda.

Hold oss oppdatert.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Prins_Phillip

Unnskyld min Norska Jeg er svensk

Breezec

Jeg prøvde det samme med sommerdekk, satte de mest retningsstabile dekkene foran. Bilen føltes helt livsfarlig ut. Etter jeg byttet om foran og bak, oppførte bilen seg mye bedre.
2022 Model 3 Performance

alda

Dubbelchecka att hjulen sitter på rätt sida?
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA