Hjelp hva vinterdekk ville du velge?

Startet av Prins_Phillip, tirsdag 07. november 2017, klokken 21:39

« forrige - neste »

daktari

Første snøfall er jo alltid veldig glatt. Skal ikke gi på mye i dag i Oslo før det glir litt. Men mange feilkilder å sjekke nevnt, minst slitte/nyeste dekk skal alltid bak.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GOS

Sitat fra: daktari på onsdag 22. november 2017, klokken 10:52
.....minst slitte/nyeste dekk skal alltid bak.

Er du nå så sikker på det!? Det er ikke fremdrift som er viktigst, men styring.

I følge gammel lærdom 30 år tilbake så var det vel motsatt s vidt jeg husker.

R2 dekkene mine slapp lett i svake svinger og litt nedoverbakke. Jeg bar helt bevist satt de nye beste dekka fremme. Bakenden kan jeg tik en viss grad styre om jeg får sladd, det kan jeg ikke med 'forhjuls-sladd'
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

cra

Sitat fra: daktari på onsdag 22. november 2017, klokken 10:52
Første snøfall er jo alltid veldig glatt. Skal ikke gi på mye i dag i Oslo før det glir litt. Men mange feilkilder å sjekke nevnt, minst slitte/nyeste dekk skal alltid bak.

Dekk med mest mønsterdybde skal foran; de skyver vannet vekk bedre enn dekkene med dårligere mønsterdybde, og du minsker dermed sjansen for å få vannplaning. Dekkene som kommer etter har da nesten bar veibane; vannet rekker ikke å renne inn i sporet igjen før du har passert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tibber73

De beste dekkene skal foran. Ikke hør på råd fra journalister og andre bilorganisasjoner.
Årsaken til at de sier beste dekkene bak, er at det er skummelt å få sleng på bilen. Jeg mener at det er bedre å ha en løs bakende (som ESP tar seg av) enn å kjøre rett fram i første sving.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Brede

En ting har jeg iallefall fått bekreftet i dag: Piggfritt er total ubrukelig på polert 0-gradsføre og is.

Har i alle år kjørt med pigg, men gikk forrige uke over til piggfritt på begge bilene våre (Model S og Toyota Land Cruiser).
8 nye CCVC6 ble montert og de er en drøm på asfalt og i mange minusgrader, men i dag er de svært skumle å kjøre på. Har aldri følt meg så utrygg i bilene før. Fikk akkurat medlig fra samboeren også som hadde fått "sleng" med teslaen..
Jeg var klar over at en ofret noe på slikt føre med piggfritt, men at de er så dårlige var en ny erfaring for meg.

F..n altså.. Angrer allerede på at jeg gikk bort fra pigg.. Iallefall på begge bilene.  >:(

Øyvind.h

Om man er vant til å kunne kjøre hardt under alle forhold vil piggfritt kunne falle igjennom.

Så spørsmålet blir om man vil ta det penere de gangene det er ekstremt glatt, i bytte mot fordeler på resten av turene.
Etter 16 år med piggfritt foretrekker jeg i hvert fall å kjøre penere på glatt føre enn å legge pigg på for å kjøre fort da også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Oj, mange meninger.
Alle biler vil flytte tyngdepunktet fremover når du bremser dermed mindre vekt på bakhjul. Dårlig grep bak = spinne ut av kontroll. Dårlig grep foran= legge merke til det på styringen og senke farten.
Fin drøfting her http://www.dinside.no/motor/skal-de-beste-dekkene-foran-eller-bak/60978804

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Sitat fra: Brede på onsdag 22. november 2017, klokken 13:18
En ting har jeg iallefall fått bekreftet i dag: Piggfritt er total ubrukelig på polert 0-gradsføre og is.

Har i alle år kjørt med pigg, men gikk forrige uke over til piggfritt på begge bilene våre (Model S og Toyota Land Cruiser).
8 nye CCVC6 ble montert og de er en drøm på asfalt og i mange minusgrader, men i dag er de svært skumle å kjøre på. Har aldri følt meg så utrygg i bilene før. Fikk akkurat medlig fra samboeren også som hadde fått "sleng" med teslaen..
Jeg var klar over at en ofret noe på slikt føre med piggfritt, men at de er så dårlige var en ny erfaring for meg.

F..n altså.. Angrer allerede på at jeg gikk bort fra pigg.. Iallefall på begge bilene.  >:(
Du ofrer også hørselen med pigg :p Tesla og pigger bråker noe helt sykt på motorvei, særlig X :/

Muffinman

Mens Model S med omfattende støydemping og Hakka 8 grenser til det behagelige :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA