Trenger man Tesla X?

Startet av Troald, søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50

« forrige - neste »

Acustica

Sitat fra: trykkertor på søndag 15. oktober 2017, klokken 21:17

Byr meg også imot å skulle bruke på den dyre siden av en halv million.
Er også vant til biler i under 300.000,- segmentet.

Jeg må bare si at det var ikke ment som noen "besserwisser"-attityd eller slikt.
Jeg bruker sikkert penger på saker andre tenker er lite lurt, men ser det er mye greit å få for 2-300 tusen, det være seg fossilt eller elektrisk og de 4-500 tusen på toppen kan man glede selv og andre ganske mye for gjennom andre ting og opplevelser enn noe såpass kjedelig som et transportmiddel.

JorgenM

Vel, hvis de har pengene så er det vel greit at de bruker dem på noe i stedet for å være grådige og sitte på pengene til evig tid?

Selv har jeg aldri kjøpt nybil, kjøper helst 1-3 år gamle biler og holder meg unna bil-lån. Men er veldig glad for at enkelte kjøper nye, dyre biler som senere kommer på bruktmarkedet :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Counterpointer

Nei vi «trenger» ikke X, men vi trenger overgang til bærekraftig transport, så da trenger vi biler folk vil  ha, en del vil da ha X.............

Mer avgifter gir færre muligheter!

Amatøren

Venter på bil som Caravelle med rekkevidde på over 600 km så det er "pilotseter"  for alle 5 og plass til konas rullestol.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Acustica på søndag 15. oktober 2017, klokken 21:27Jeg må bare si at det var ikke ment som noen "besserwisser"-attityd eller slikt.
Jeg bruker sikkert penger på saker andre tenker er lite lurt, men ser det er mye greit å få for 2-300 tusen, det være seg fossilt eller elektrisk og de 4-500 tusen på toppen kan man glede selv og andre ganske mye for gjennom andre ting og opplevelser enn noe såpass kjedelig som et transportmiddel.
Model X er min tredje bil, etter først en 1998 Honda CR-V til 100k kjøpt i 2008, og så en 2009 Hyundai i30 CW til 115k kjøpt i 2014. Jeg er ikke rik, som regjeringen kanskje tror. Og jeg kan til en viss grad skjønne at folk tror jeg er smågal.

Jeg kunne så klart kjøpt en helt kurrant bruktbil til 300k og satt av 100k til drivstoff over levetiden. Da hadde jeg hatt 400k til andre ting. F.eks fire bra ferier, 20 kvadrat større bolig eller lavere boliglån.

Men jeg valgte å prioritere Model X, fordi:

- Jeg interesserer meg for Tesla, og vil benytte den til ferier (to hittil, siden juni). Det er ganske uinteressant å dra på bilferie med fossilbil.
- Jeg klarer meg helt fint på boligfronten.
- Man kan ikke ta med seg penger i graven. Altså mindre lån er vel og bra, men på ett eller annet tidspunkt må man også leve litt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ferry

Sitat fra: automat på søndag 15. oktober 2017, klokken 12:25
2. Vi er et hytteelskende folk i dette landet, som ofte har hytter utenfor kollektiv-dekning.

Helt klart, og mye av problemet ligger her. Hyttekjøringa bestemmer i stor grad bilvalg. Slik sett kan en hevde at hytter er svært miljøfiendtlig. Masse ekstra kjøring med altfor stor bil. Transport og produksjon av byggevarer til hyttene, veier, brøyting osv. Folk burde i større grad holde seg der de er. For min egen del fungerer liten elbil helt knall i hverdagen. Det er kun helgekjøring til en av de seks (!) hyttene jeg har mulighet til å bruke som byr på noen utfordringer

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på søndag 15. oktober 2017, klokken 23:03
2. Vi er et hytteelskende folk i dette landet, som ofte har hytter utenfor kollektiv-dekning.

Helt klart, og mye av problemet ligger her. Hyttekjøringa bestemmer i stor grad bilvalg. Slik sett kan en hevde at hytter er svært miljøfiendtlig. Masse ekstra kjøring med altfor stor bil. Transport og produksjon av byggevarer til hyttene, veier, brøyting osv. Folk burde i større grad holde seg der de er. For min egen del fungerer liten elbil helt knall i hverdagen. Det er kun helgekjøring til en av de seks (!) hyttene jeg har mulighet til å bruke som byr på noen utfordringer

Veldig godt poeng  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Man kan gjøre transport miljøvennlig på to måter, enten flytte alle utenom bøndene inn i byer, eller gjøre bilene vi ønsker miljøvennlige. Å argumentere for at man ikke trenger Model X blir litt absurd. I behovspyramiden kommer bil i seg selv ganske langt opp. Alle kunne jo kommet seg rundt med t-bane og el TukTuk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øystein16 på søndag 15. oktober 2017, klokken 17:47
For samfunnet sin del er det ikkje din eller min prestasjon som er viktigast, men summen av redusert forbruk. Me brukar tog til pendling, og me ser at mange vanlege elbilar/faktisk ca 10 % av bilane!) og parkerar for togpendling ved vår stasjon. Næringsliv og det offentlege har lagt til rette for det med gunstige ordningar for dei som er med på ordninga i vår region - https://www.hjemjobbhjem.no/bedriftsavtalen/ .
Premisset for diskusjonen her var vel den enkelte sitt behov, ikke samfunnet. For samfunnet er det vel best at alle bor i en liten kube i en høyblokk by uten bil eller annet ekstra.

Når det gjelder jobb er det ikke alle som egner seg for hjemmekontor, så enkelt er det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: trykkertor på søndag 15. oktober 2017, klokken 21:17
Sitat fra: Acustica på søndag 15. oktober 2017, klokken 20:14
Det jeg synes er mest snodig er mennesker som kjøper så dyre biler. Jeg har selv aldri hatt bil til mer enn rett over 200 tusen og når folk flesker løs med 700+ tusen lurer jeg på om de er smågale, eller om det er jeg som har misforstått noe.
Kjenner meg igjen i den beskrivelsen der.
På Teslaforumet virker det som at minste fellesnevner for en norsk familiebil er:
-minst plass til 5 fullvoksne. Helst 6 eller 7 seter.
-full takhøyde bak også til fullvoksne
-SKAL ha hengerfeste og kunne trekke henger
-rekkevidden må være på 300km+
-hvis ikke bilen har en APP tilknyttet, så er det ikke aktuelt.

Samtidig leser jeg motstridende opplysninger. Noen mener at Tesla S og X ikke er premiumbiler. Men den skal ha panoramatak, full skinn, teknikkpakker, lydpakker, autopilot osv osv.....

Byr meg også imot å skulle bruke på den dyre siden av en halv million.
Er også vant til biler i under 300.000,- segmentet.
Nå kan jeg komme til å lage et alt for langt svar, men skal prøve å begrense meg.

Først av alt. Nei, jeg trenger ikke X, MEN det finnes ingen alternativer av elbiler (eller PHEV for den saks skyld) som vil dekke behovet vårt. Kjøre ca 40000 km i året. ca 25000 km ble gjort med Zoe, resten med en mindre diesel stasjonsvogn. Dieselbilen begynte å bli for liten ettersom ungene vokser til, og behovet for bakseteplass, spesielt beinplass blir større når guttungen er omtrent like lang som meg. Vi hadde begynt å tenke på å bytte ut stasjonsvogna med en større bil, og jeg vil helst ikke ha SUV selv. Etter 60000 elektriske km i Zoe hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle ha flere diesel/bensinbiler, og det var det faktisk bare et alternativ, og det er Tesla X. Ja bilen er egentlig for stor, og i alle fall alt for dyr. Den dyreste bilen jeg har kjøpt tidligere var Zoe'n, ellers har det vært 2+ år gamle relativt rimelige biler.

Jeg vet mange argumenterer for å leie bil når man trenger tilhenger, og at jeg ikke har behov for å ha bil med tilhengerfeste selv, men det er ikke alltid så enkelt på bygda. Å reise flere mil hver vei for å finne et bilutleiefirma som har bil med krok til utleie er ikke så veldig aktuelt. Spesielt ikke når jeg kjører med tilhenger flere ganger hver måned, og også flere ganger ukentlig sommerstid. Ergo, jeg ville ha elbil med krok.

Vi har hatt to biler i mange år, men har egentlig bare behov for en bil. Zoe'n har blitt brukt til all kjøring som ikke krever veldig lang rekkevidde, tilhengerfeste, mye bagasjeplass eller behov for å få med ski/sykler. Dieselbilen kunne stå mange dageruten å bli brukt, og når dieselbilen ble brukt sto Zoe'n ubrukt. Vi fant ut at med Tesla X, så har vi behov for bare en bil. Kombinasjonen av rentekampanje, lave driftsutgifter, og at vi klarer oss med en bil gjorde at vi kunne forsvare kjøp av X. Uansett er det nok dyrere for oss med en X enn to mindre rimelige biler. Motivasjonen er ikke hovedsaklig økonomi, men ønske om å kjøre elektrisk i stedet for fossilt også på langtur, opp til hytta og når hele familien er med.

Og kravet mitt til rekkevidde er faktisk minst 300 km med feriepakket bil vinterstid. Noe annet vil bli for tungvindt sammenlignet med fossilbilen den erstatter. Mange steder trenger vi også rekkevidden pga. mangel på hurtiglademuligheter. Selv med X100D vil det være behov for treglading på AC for å kunne bevege seg i Nord-Norge som vi av og til gjør.

Ja, batteriet i Tesla kunne gitt grei rekkevidde i to mindre elbiler, men det hjelper ikke når to mindre elbiler ikke ville dekket behovet vårt. Jeg tror noe av det viktigste med Tesla X er at den bilen faktisk viser at bensin og diesel egentlig er helt unødvendig i personbiler. Hvis det er en bil som kan overbevise Ola Nordmann om at han kan bytte til elbil, så er det Tesla X. Tesla har også lagt premissene som de trege og etablerte bilprodusentene må følge for innfasing av elbiler. Jeg har faktisk ikke tro på at hverken Jaguar eller Audi ville kommet med sine langrekkevidde-elbiler uten at Tesla hadde kommet først på markedet.

At noen synes Tesla X er helt unødvendig fordi de ikke har behov for den selv, får være opp til dem. Selv om en iMiev ikke vil ha noe særlig bruksverdi for meg, så synes jeg absolutt ikke det er en unødvendig bil.

Og noen små spørsmål på tampen.
-Hvor store elbiler trenger vi egentlig?
-Hva er absolutt max rekkevidde vi bør ha behov for?
-Er det noen som skal ha lov til å ha behov for å trekke tilhenger?
-Kan utleiefirmaene få spesialtillatelse til å kjøpe inn større elbiler med tilhengerfeste for utleie?
-Må alle klare seg med 5 seter selv om de jevnlig kjører med flere personer i bilen?
-Hvem er det som skal få lov til å definere mitt, og andres, behov og krav til en bil?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Jeg synes det skal gjøres en samlet politisk vurdering av gruppen av biler som Tesla X ligger i. Stor familiebil, SUV,  eller hva en vil kalle den. Staten har ganske gode inntekter på denne gruppen som helhet, så litt handlingsrom er det. Da er spørsmålet, hva er ønsket utvikling ? 

Hvis det er å få færre nye biler i denne gruppen på veiene, så er virkemiddelet å øke avgiftsnivået generelt for alle i gruppen.

Hvis det er å øke andelen elbiler i denne gruppen, så er det lite hensiktsmessig å legge avgift på disse. Da er det bedre å øke avgiftene på fossilbilene i gruppen slik at de totale inntektene blir de samme.

Tilsvarende, hvis en ønsker å få de som trenger tilhengerfeste over til elbiler, så kan en avgiftsbelegge tilhengerfeste for fossilbiler - for eksempel ved å legge en viss % tilhengerkjøring til grunn for CO2 avgiften.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. oktober 2017, klokken 16:50
Sitat fra: arthur på søndag 15. oktober 2017, klokken 16:03

Og hva er galt med en hybridbil som vil gå kun på strøm det aller meste av tiden for de fleste turene vi (det store flertallet vi) er så korte at strømmen holder og så må vi bruke litt bensin på lengre turer. Selv i et land som USA er de aller fleste turene som man tar med bil korte nok til at strømmen på en hybridbil rekker!

Du blander kjørte kilometer med antall turer. Av de 40-50 tusen km vi kjører i året er det vel ca 5 av de som vil vært dekket av en hybrid i dag (som har 2-4 mils rekkevidde). I praksis ville det vært en fossil for oss.

Jeg blander ingenting, men erkjenner at vårt norske system for beskatning og avgifter ikke er beregnet hverken på deg personlig eller på meg, men på folk flest, eller et slags gjennomsnitt. Igjen viser ditt innlegg at tankene ikke rekker lenger enn egen nesetipp, og det "problemet" er nokså alment synes det som, dessverre. Av den grunn hjelper det nesten ikke uansett hvor stort vårt statsbudjett er for klaging er det som kommer, meg , meg og meg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på søndag 15. oktober 2017, klokken 23:03

Joda, selvsagt er det mest miljøvennlig at man aldri drar på ferie eller helgetur men bare holder seg hjemme. Hvor realistisk er dog det, når folk har tid og penger nok til å reise? Er det bedre med feriehus i Spania som man reiser til med RyanAir, cruise en gang eller to i året og storbyferie annenhver måned? Da tror jeg nok en hytte er et langt bedre valg miljømessig selv om veien må brøytes noen ganger pr. år og man må ha en litt større elbil for å komme seg dit.

I hverdagen har jeg liten bruk for en liten elbil. Kona trenger det, men ikke jeg. Det er få behov en liten elbil fyller da jeg sjelden har behov for å transportere kun meg selv med bil over strekninger jeg ikke like så greit kunne brukt elsykkel, beina eller bussen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

emmern

Man MÅ ingenting. Man kan greie seg med ei lita rotte som bruker 0.0001 på mila og koster under 200 000, og har rævva kjørekomfort. Men når man skal mene hva folk trenger og ikke er det en slippery slope ned mot totalitær tankegang.

Og det andre teite argumentet jeg hører er "Har du råd til X, så har du råd til skatten på Y i tillegg også". Ok la oss ta denne logikken videre:

Har du råd til bil på 1000 000 så har du råd til skatt på 100 000.
Har du råd til bil på 1100 000 så har du råd til skatt på 100 000.
Har du råd til bil på 1200 000 så har du råd til skatt på 100 000.
Har du råd til bil på 1300 000 så har du råd til skatt på 100 000.

Eller

Har du råd til bil på 1000 000 så har du råd til skatt på 100 000.
Har du råd til bil på 1000 000 med skatt på 100 000, så har du råd til skatt på 200 000
Har du råd til bil på 1000 000 med skatt på 200 000, så har du råd til skatt på 300 000
Har du råd til bil på 1000 000 med skatt på 300 000, så har du råd til skatt på 400 000

...

Til slutt har man ikke råd lengre. Og da kommer mange med "men da får du bare få deg billigere bil da!"
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

turfsurf

Sitat fra: arthur på mandag 16. oktober 2017, klokken 10:10
Jeg blander ingenting, men erkjenner at vårt norske system for beskatning og avgifter ikke er beregnet hverken på deg personlig eller på meg, men på folk flest, eller et slags gjennomsnitt. Igjen viser ditt innlegg at tankene ikke rekker lenger enn egen nesetipp, og det "problemet" er nokså alment synes det som, dessverre. Av den grunn hjelper det nesten ikke uansett hvor stort vårt statsbudjett er for klaging er det som kommer, meg , meg og meg.
Poenget (som du tydeligvis overså i din iver etter å karakterisere) var at selv om flertallet turer vil kunne kjøres elektrisk med en PHEV, så vil antallet km kjørt elektrisk ikke samsvare, heller tvert i mot.

Og så kan du kutte ut å snakke om syting og klaging, det har du ikke noe belegg for og bidrar ikke til diskusjonen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA