Trenger man Tesla X?

Startet av Troald, søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Mange gode innlegg her.

Til trådstarter:

Se til Danmark hvilke biler de kjører der. Der er det type VW UP og Toyota Ayogo som er storselgere, ikke diesel SUVer til 0,5 mill pluss, det er et tankekors.
Jeg velger helt klart X fremfor Mitsubishi PHEV eller Mazda CX, Rav4 osv, disse bilene koster fort 500k++,  X koster fra ca 680k, den er realistisk for meg.
Mindre realistisk til 680k pluss 10%.

I dag har vi en Ioniq, som hadde vært super, hvis den hadde hengerfeste med hengervekt helst 7-800 kg, men skal vi ha sykler med, eller trekke opp vår lille båt, kjøre på fyllinga, handle møbler osv osv osv så må vi kjøre vår lille bensinbil med automatgevær som bruker 1,1-1,2 liter per mil....

Hvis jeg hadde hatt folk i nærheten eller bilutleiefirma så kunne jeg jo leid bil. Det har vi ikke på landsbygda.

Vi gikk fra diesel SUV til elbil, hvis myndighetene kødder for mye går jeg tilbake, men det er meningsløst!

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. oktober 2017, klokken 10:26
Joda, selvsagt er det mest miljøvennlig at man aldri drar på ferie eller helgetur men bare holder seg hjemme. Hvor realistisk er dog det, når folk har tid og penger nok til å reise?

Tror ikke det er realistisk i det hele tatt, jeg. Det er vel så enkelt som at god råd fører til økt forbruk som innebærer større miljøavtrykk. Og svært få av oss er villige til å redusere levestandarden pga. miljøet. Veldig mange av oss har mye mer penger enn vi trenger. Det er bare å se på hyttemarkedet, eller prislappen på hytteutstyr. Da sitter penga løst. Og i nedgangstider er hytta det første som ryker. SÅ viktig er den.
Nå prater jeg om hytta på fjellet. I tillegg kommer hytta ved sjøen, båten, vannskuteren, motorsykkelen, byleiligheten som ungene skal bo i når de studerer, osv.  (Tenkte jeg skulle overdrive litt her, men innser at det kun er en beskrivelse av virkeligheten  :-\ :o )

trykkertor

Sitat fra: Ferry på mandag 16. oktober 2017, klokken 20:19
Veldig mange av oss har mye mer penger enn vi trenger. Det er bare å se på hyttemarkedet, eller prislappen på hytteutstyr. Da sitter penga løst.
Haha....Der traff du spikeren på hodet.
Fikk meg til å tenke på denne artikkelen jeg leste:

SitatKommentar: Nordmenns selektive kvalitetsbevissthet
http://www.minmote.no/#!/artikkel/24156481/kommentar-nordmenns-selektive-kvalitetsbevissthet

Taffelman

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 16. oktober 2017, klokken 13:15Se til Danmark hvilke biler de kjører der. Der er det type VW UP og Toyota Ayogo som er storselgere, ikke diesel SUVer til 0,5 mill pluss, det er et tankekors.
Danmark er paddeflatt og mer sentralisert, tett mellom tettstedene og knapt snø om vinteren, så bilbehovene er ikke sammenlignbare med Norge hvor vi har mye tøffere geografi, klima, langt mellom tettsteder, elg, mye lavere befolkningstetthet (8 x lavere) og sannsynligvis mye dårligere kollektivdekning. Normenn elsker SUV'er, og det er helt OK.
X75D
TM3 LR AWD

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Ferry på mandag 16. oktober 2017, klokken 20:19
Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. oktober 2017, klokken 10:26
Joda, selvsagt er det mest miljøvennlig at man aldri drar på ferie eller helgetur men bare holder seg hjemme. Hvor realistisk er dog det, når folk har tid og penger nok til å reise?

Tror ikke det er realistisk i det hele tatt, jeg. Det er vel så enkelt som at god råd fører til økt forbruk som innebærer større miljøavtrykk. Og svært få av oss er villige til å redusere levestandarden pga. miljøet. Veldig mange av oss har mye mer penger enn vi trenger. Det er bare å se på hyttemarkedet, eller prislappen på hytteutstyr. Da sitter penga løst. Og i nedgangstider er hytta det første som ryker. SÅ viktig er den.
Nå prater jeg om hytta på fjellet. I tillegg kommer hytta ved sjøen, båten, vannskuteren, motorsykkelen, byleiligheten som ungene skal bo i når de studerer, osv.  (Tenkte jeg skulle overdrive litt her, men innser at det kun er en beskrivelse av virkeligheten  :-\ :o )
Du overdriver ikke i det hele tatt. Lest i Finansavisen en riking som avslørte at du må legge av ca 25-30 mill for «nøkternt» dekke de private behovene. Alt over det er riktig å invester i prosjekter, bedrifter, aksjer etc.

Hus 15 mill, hytte på fjellet 4mill, hytte ved sjøen 5mill, biler båter og byleilighet(er) tar resten.

Men dette er ikke folk flest selvsagt..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

arthur

Sitat fra: nix på mandag 16. oktober 2017, klokken 22:10
Vi har i utgangspunktet ikke 'bruk' for en Model X. Har aldri hatt SUV, men flere kortrekkevidde-elbiler, og Model X er den desidert dyreste bilen vi noensinne har kjøpt. Men valget var likevel enkelt, dette er en bil som frakobler oss fullstendig fra fossilt drivstoff i alle situasjoner, den gir den rekkevidden og plassen vi ønsker for familien, kombinert med et hengerfeste som er kjekt å ha. I tillegg er det en svært sikker bil med god oversikt og en autopilot som skal bli bedre og bedre. Supercharger-tilgang og alt det andre er en fantastisk flott bonus, og det er ikke minst en bil til en relativt fornuftig månedlig pris sammenlignet med fossile alternativer i prisklasse 400-450k.

Pr i dag er det ingenting annet som kan tilby dette, derfor Model X.
Hadde jeg kjøpt den om den var 100k dyrere? Antakelig ikke.

Hvor mye utgjør 100k i prosent av prisen du betalte?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 09:51
Sitat fra: nix på mandag 16. oktober 2017, klokken 22:10

Hvor mye utgjør 100k i prosent av prisen du betalte?
Det prosenttallet er helt uinteressant. Har man allerede brukt 200-300 tusen mer på bil enn det man normalt ville gjort, så  sitter 100.000 ekstra, langt inne.

Og man binder seg til et stort beløp, som skal nedbetales over mange år. Det er en risiko i seg selv.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Jeg velger fortsatt å overlate spørsmålet til den jeg faktiske stilte spørsmålet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Arha

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 16. oktober 2017, klokken 13:15
I dag har vi en Ioniq, som hadde vært super, hvis den hadde hengerfeste med hengervekt helst 7-800 kg, men skal vi ha sykler med, eller trekke opp vår lille båt, kjøre på fyllinga, handle møbler osv osv osv så må vi kjøre vår lille bensinbil med automatgevær som bruker 1,1-1,2 liter per mil....
Ikke rart fossilbiler er farlige for omgivelsene  :)
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Espen Hugaas Andersen

Jeg hadde nok heller ikke kjøpt om den kostet 100k mer. Jeg kansellerte to ganger før jeg til slutt endte opp med å kjøpe. Jeg strakk meg så langt jeg kunne, og så litt til.

Prissjiktet Tesla ligger i er akkurat der det vipper mellom akseptabelt priset og for dyrt, for mange kjøpere. Om det var snakk om ytterligere 100k på samtlige Tesla-modeller så hadde jeg bekymret meg for salget fremover. Men heldigvis er det snakk om mindre økning for de fleste utgavene, om det (mot formodning) skulle bli vedtatt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kristian O

Foreldrene mine vurderte X seriøst for ett år siden, men droppet den nettopp pga pris. Dei endte opp med en XC60.
No er dei tilbake i tenkeboksa, og det er pris som holder dei tilbake.
Det er latterlig å påstå at fordi man vurderer en bil til 7- 800.000 så speler 100k ekstra ingen rolle.
Vi var i samme situasjon i 2013 før vi bestilte S; det var først og fremst pris som trakk ned. Når vi endte opp med å bestille så strakk vi oss langt over det vi normalt betaler for en bil.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

AppleKnocker

Sitat fra: Troald på søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50
NB - dette er ikke kritikk av Tesla, men av oss som "er slaver" av forbrukersamfunnet.
Vær så god - hogg av meg hodet.
Fint skrevet, men problemet er at dette resonnementet kan benyttes på stort sett alle ting man kjøper. Med unntak for vann, brød og noen få andre ting.

Noen blir lykkelig av å leve asketisk. Men hvem er du som skal bestemme hvordan jeg skal leve?
Jeg bor på landet og jobber i byen. Jeg kan sykle de 38km hver vei for trening en gang i blant. Ellers bruker jeg bil inn til Oslo sentrum. Det går tog i nærheten, men det blir for upraktisk med tanke på at jeg har små barn som må hentes og leveres. Huset mitt tar sikkert plass, men det er virkelig nok av plass ute på landet. Dessuten er det et passivhus som bruker mindre energi enn en vanlig to roms på Grunerløkka.
Jeg vil ikke bo i byen -fordi det er bråker for mye og lukter vondt. Dessuten liker jeg ikke byfolk. Og jeg vil ikke jobbe på landet fordi de gode jobbene finnes i byen.
Jeg lurer litt på en X fordi den er praktisk for en familie og fordi den har tilhengerfeste. Jeg trenger den ikke for å overleve, men det er godt mulig jeg kjøper en likevel. Jeg tror likevel jeg tilhører de 10% mest miljøvennlige husholdningene i landet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 20:26
Fint skrevet, men problemet er at dette resonnementet kan benyttes på stort sett alle ting man kjøper. Med unntak for vann, brød og noen få andre ting.
Brød trenger man definitivt ikke. Da hadde jeg vært dau for lenge siden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Taffelman

Trenger man en Volvo XC90?

Sto en TMX og en XC90 T8 side om side, og Teslaen ble jo liten i forhold. Likevel skal Volvo beistet av en SUV, med bensinmotor på 318 HK og både Turbo og Kompressor, slippe unna med engangsavgift som.er på nivå med den lille batteribilen med elmotor.

Forstå det den som kan... ;)
X75D
TM3 LR AWD

Oddaa

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:29
Trenger man en Volvo XC90?

Sto en TMX og en XC90 T8 side om side, og Teslaen ble jo liten i forhold. Likevel skal Volvo beistet av en SUV, med bensinmotor på 318 HK og både Turbo og Kompressor, slippe unna med engangsavgift som.er på nivå med den lille batteribilen med elmotor.

Forstå det den som kan... ;)
Vel, Volvoen er kortere, smalere og lettere. Og det betales 25% mva i tillegg til engangsavgift. Håper det føles bedre nå ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA