Trenger man Tesla X?

Startet av Troald, søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50

« forrige - neste »

Luring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. oktober 2017, klokken 21:40
Det er en SUV
Det blir ikkje SUV om Telsa kaller det SUV.
Det er egentlig ein hatchback med 4WD, men det vil dei jo ikkje kalle den.
MB GLA er jo også hatchback men MB kaller den "ekte offroader", ikkje eingang SUV vil MB kalle den....

SUV (opprinnelig) bruker rammekonstruksjon (i3 & i8 er jo meir "SUV" enn Xen) og det er sikkert 20-30 modeller på markedet som fortsatt er opprinnelig SUV.
Crossover bruker sjølvbærende karosseri.
Men i dag blir vel den opprinnelige SUVen som oftest kalla "offroad", sjølv om eg aldri vil kalle MB M-klasse for offroad, ikkje har eg sett den der heller.
Det er synd bilbransjen får omdefinera begrepa som dei vil i markedsøyemed.

Luring

Sitat fra: jlan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:36
Tradisjonelt skulle en ekte SUV ha ramme (body on frame). Men det er mulig den definisjonen er i ferd med å bli litt utdatert. Kanskje det holder med "body on battery"?

Det er nok ikkje pent nok for markedsfolka.

Amoss

Det er en SUV.

Elon omtalte den i alle fall som en CUV før - og under? - lanseringen. Mener også at han den gang la vekt på at dette skulle være en mellomting mellom en SUV, minibuss og en personbil.

Han har også brukt CUV begrepet om den kommende Model Y.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Man må ta hensyn til hvordan begrepet faktisk brukes. Det er bruken som bestemmer definisjonen. Stort sett alt med god bakkeklaring, AWD og stasjonsvogn-aktig overbygg er en SUV i Norge, og i det meste av resten av verden.

Hvis man velger å benytte den nå utdaterte orginale definisjonen, så må man holde tunga rett i munnen, og være klar på at da finnes det ingen SUVer i Norge, med unntak av en og annen Tahoe, o.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Luring på torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:46MB GLA er jo også hatchback men MB kaller den "ekte offroader", ikkje eingang SUV vil MB kalle den....
Hvis du går til Mercedes sine nettsider, går til modeller, og så "SUV", hva finner du der? Ja, "Nye GLA SUV".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elektra

Kritikken min til forslaget er at det kommer for tidlig, og ikke (etter det eg forstår) gjelder alle biler med denne vekten, Hybrid, hydrogen. Men her kan eg ta feil. Det vil også slå litt luften ut av de som har satt seg på listen for Q6 og iPace etc. og det kan være litt dumt. Videre var det følgenede biler på vår liste når vi skulle byte bil I 2015; brukt Audi Allroad Avant, Ford Mondeo 4x4, Tesla S 85D. siste vant frem pga driftskostnader.

Det mest miljøvennelige er nok å sitte heime å se I en bok. Skal man på sjøen, vidda eller I skibakken, er kollektiv eller liten elbil et relativt alternativ for noen få.

Eg kjører til job etter levering I barnehage. da bruker eg 1 time dør til dør inkl barnehagen. Alternativ med kollektiv vil ta 2-2,5 timer. Skal man da levere og hente, blir det kort arbeidsdag.

1. Firehjulstrekk. Det skal ikkje være min feil at det er kø. Ellers, Leaf er sikkert en OK bil, men eg vil ikkje ha den. Ang miljø, så er dette et veldig komplisert regnestykke. Argumenter for X; aluminium, ruster ikke. Store lux biler varer lenger, altså de er foran sin tid, og kan brukes I 10-15 år før de er utdatert. E-up er litt utdatert som ny.

Eg liker å eie tingene mine, liker å ha de I orden, liker at de er rene når eg skal på tur. Liker å vite at dekkene er OK, at foringer er OK, at battereiet leverer det eg forventer. Å leie Tesla S på Avis har en egenandel I forsikring på 40 000. det er uaktuelt.

3: Komfort er viktig. Men de fleste nyere biler har I dag et minimum av komfort. Vekten øker litt sveve følelsen kanskje. Men eg trur at neste punkt teller mer for mange.

4: de fleste biler har I dag 4-5 stjerner I NCAP, men de testes vel mot tilsvarende biler. altså de tester ikke om E-up er like bra som M X. Om om du I dag visste at du kom til å frontkollidere med en buss, hvilken bil vil du velge på vei til barnehagen.

5. Eg har alltid likt flotte biler, men biler som eg syns er flotte. ikkje brydd meg så masse om ka naboen syns, men alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger. Respekterer også andres bilvalg, selv om de ikke nødvendigvis øker min hvilepuls. Har altså hatt Audi S2 sedan, Audi CQ, Audi Competition, Golf Mk1 GTi, Audi UrQuattro etc etc. poenget er at noen kjøper bilen de vil ha, andre kjøper fra nærmeste sjappe, andre spør en venn om råd.

At det kommer avgifter på alle biler, er nok sikkert. eg trur at dette ikkje blir vedtatt no, men kjem seinare.

Min mening

Luring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 20. oktober 2017, klokken 07:07
Sitat fra: Luring på torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:46MB GLA er jo også hatchback men MB kaller den "ekte offroader", ikkje eingang SUV vil MB kalle den....
Hvis du går til Mercedes sine nettsider, går til modeller, og så "SUV", hva finner du der? Ja, "Nye GLA SUV".

Det som MB sjølv skriver om design på sine nye GLA er:
SitatDen mest sportslige offroaderen i sin klasse
Nye GLA er en ekte offroader hva angår nysgjerrighet og eventyrlyst. Den dynamiske designen utstråler dessuten mye fremdriftsvilje, nesten på linje med en sportscoupé. Vi kan med andre ord trygt fastslå at nye GLA ikke passer inn i noen bås, men derimot perfekt i ditt liv.
https://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/gla-class/x156/facts_/design.html

Som eg sa; hatchback :-)

Luring

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:51
Det er en SUV.

Elon omtalte den i alle fall som en CUV før - og under? - lanseringen. Mener også at han den gang la vekt på at dette skulle være en mellomting mellom en SUV, minibuss og en personbil.

Han har også brukt CUV begrepet om den kommende Model Y.

Godt at iallefall Musken har magemål til ikkje å kalle den SUV :-)

Luring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 20. oktober 2017, klokken 07:03
Det er bruken som bestemmer definisjonen

Bruken bestemmer bruken og ikkje definisjonen.
SUV var opprinnelig definert til /synonymt med "body-on-frame".
Sjølvbærande karosseri vert ikkje rammekonstruksjon uansett kor mange som bruker det feil.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Luring på fredag 20. oktober 2017, klokken 08:55Det som MB sjølv skriver om design på sine nye GLA er:
SitatDen mest sportslige offroaderen i sin klasse
Nye GLA er en ekte offroader hva angår nysgjerrighet og eventyrlyst. Den dynamiske designen utstråler dessuten mye fremdriftsvilje, nesten på linje med en sportscoupé. Vi kan med andre ord trygt fastslå at nye GLA ikke passer inn i noen bås, men derimot perfekt i ditt liv.
https://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/gla-class/x156/facts_/design.html

Som eg sa; hatchback :-)
Kanskje de ikke kaller det en SUV inne på informasjonssidene, men det gjør de f.eks på Model X konkurrenten GLS: https://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/gls/x166/facts/sovereignty.html

Har den "body-on-frame? Nope.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Luring

Ikke lenger nei, men igjen; kva MB kaller bilen sin er vel uinteressant.
Ein bil blir ikkje eit fly om nokon kallar den det.

Wikipedia kallar MB GLS crossover (SUV), samme med Xen, godt at nokon heldt litt på definisjonane  iallefall.

Hatchback med 4WD kallar eg Xen :-)

Panduck

Jeg har sett BMW i3 omtalt som SUV i amerikansk media, jeg antar begrepet er relativt ubrukelig :P

Luring

Både i3 & i8 har rammekonstruksjon så egentlig er dei meir SUV enn både X & GLS og andre crossovere.

Counterpointer

Det er jo også blitt vanlig å ha små biler uten 4wd som kalles SUV. Tiguan, Rav4 m.fl
Dette vanner jo ut begrepet totalt .

Så vi trenger X med 4wd til å holde SUV begrepet oppe.
Sports Utility Vehicle, sport/nytte kjøretøy [emoji1]

02jan

Model x har ikke mye bakkeklaring, slik en SUV bil må ha.

BMW 5GT med 4x4er også i en udefinerbar klasse.

Rent teknisk er min mening at X er en MPV.

En crossover er en tradisjonell personbil enten sedan eller STV (stasjonsvogn), med høy bakkeklaring og 4x4.

Ford F250 er en pickup og ikke SUV.
En MB gelendervagen, Jeep wrangler terrengkjøretøy og ikke SUV.

BMW X5, Lexus rx450h, MB ML er typiske SUV.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA