Trenger man Tesla X?

Startet av Troald, søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50

« forrige - neste »

arthur

Til dere som nærmest hevder at det ikke lenger er noe incentiv i å kjøpe en slik bil siden man må betale en avgift på 100.000 kroner, er dere seriøse? I mine øyne vil en slik bil fortsatt være "beheftet" med incentiver i hue og ræva, unnskyld uttrykket!

Og hva er galt med en hybridbil som vil gå kun på strøm det aller meste av tiden for de fleste turene vi (det store flertallet vi) er så korte at strømmen holder og så må vi bruke litt bensin på lengre turer. Selv i et land som USA er de aller fleste turene som man tar med bil korte nok til at strømmen på en hybridbil rekker!

Hvorfor ikke bare heller innrømme at man har lyst på en slik bil (Tesla), har råd til en slik bil og sparer miljøet for litt utslipp og aksepterer at dette er en bil av en slik type/katergori/størrelse/pris at de, eller vi, som har råd til det innser at man må betale litt avgifter utifra "skatt etter evne"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på søndag 15. oktober 2017, klokken 13:30
Nei, selvfølgelig trenger vi ikke en slik bil

Vi trenger ikke bil i det hele tatt. Kjøp sykkel. Eller legg om livet ditt slik at du kan gå til alt.

Bil er helt unødvendig luksus.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Troald

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. oktober 2017, klokken 16:06
Nei, selvfølgelig trenger vi ikke en slik bil

Vi trenger ikke bil i det hele tatt. Kjøp sykkel. Eller legg om livet ditt slik at du kan gå til alt.

Bil er helt unødvendig luksus.

Antar dette var et forsøk på ironi. Ingen her vil nekte folk å kjøpe bil eller Tesla for den saks skyld. Det hele startet med nødvendigheten av TMX kontra f.eks Leaf. Dette sett i forhold til "Teslaskatten" Regjeringen har foreslått.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

automat

Hva vi i dag mener at vi trenger er i stor grad basert på helt kunstige "behov" for i gamle dager kunne man faktisk komme seg på vinterferie i en VW boble selv om man var fem i famlien og hadde en hund, eller to. Har selv barndomsminner om det, kun gode.
Forhold deg til dagens virkelighet. Ikke sitt å mimre om at "alt var så mye bedre før"
Her er et innlegg om at alt ikke var så mye bedre før. Det handler om barn og sikkerhet. Men illustrerer godt at vi ikke ønsker oss tilbake til standarden som var for 30-40-50 år siden.
https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo-bra-med-oss__-1.13730738
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Det er ikke ironi. Kun slaver av forbrukersamfunnet bevilger seg bil for å komme seg rundt.
En Leaf er dyr luksus sammenlignet med en sykkel.
Tenk om hele verdens befolkning skulle kjøpt seg en 1500kg Leaf.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Troald

Sitat fra: arthur på søndag 15. oktober 2017, klokken 16:34
Hvordan er det mulig å bruke 1300 milliarder kroner og gjøre alle misfornøyde?

https://www.dagbladet.no/kultur/vi-er-en-gruppe-vi-vil-ha-penger/68784862

Merkelig. Bare jeg og mine får litt mer enn de andre så er jeg fornøyd....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

turfsurf

Sitat fra: arthur på søndag 15. oktober 2017, klokken 16:03

Og hva er galt med en hybridbil som vil gå kun på strøm det aller meste av tiden for de fleste turene vi (det store flertallet vi) er så korte at strømmen holder og så må vi bruke litt bensin på lengre turer. Selv i et land som USA er de aller fleste turene som man tar med bil korte nok til at strømmen på en hybridbil rekker!

Du blander kjørte kilometer med antall turer. Av de 40-50 tusen km vi kjører i året er det vel ca 5 av de som vil vært dekket av en hybrid i dag (som har 2-4 mils rekkevidde). I praksis ville det vært en fossil for oss.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øystein16

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. oktober 2017, klokken 16:50

Du blander kjørte kilometer med antall turer. Av de 40-50 tusen km vi kjører i året er det vel ca 5 av de som vil vært dekket av en hybrid i dag (som har 2-4 mils rekkevidde). I praksis ville det vært en fossil for oss.

Eit poeng kan vera at batterikapasiteten i din bil kunne vore delt på 10 hybridbilar - eller 4 ordinære elbilar.  For samfunnet sin del er det ikkje din eller min prestasjon som er viktigast, men summen av redusert forbruk. Me brukar tog til pendling, og me ser at mange vanlege elbilar/faktisk ca 10 % av bilane!) og parkerar for togpendling ved vår stasjon. Næringsliv og det offentlege har lagt til rette for det med gunstige ordningar for dei som er med på ordninga i vår region - https://www.hjemjobbhjem.no/bedriftsavtalen/ .

KjellG

8 villaeiere i gatestubben. 8 stk tilhengere.

For mange ville en tilhenger begrenset til 750kg gjøre susen. Bortsett fra X og én ZOE, er det ingen.

ludwig_holberg

Det er ingen som hevder det. Poenget er at det ikke er tilstrekkelig incentiv. Det er bare å se på dagens salgsstatistikk for tunge SUVer. Den er svært langt unna å være dominert av elektriske biler.

Til dere som nærmest hevder at det ikke lenger er noe incentiv i å kjøpe en slik bil siden man må betale en avgift på 100.000 kroner, er dere seriøse? I mine øyne vil en slik bil fortsatt være "beheftet" med incentiver i hue og ræva, unnskyld uttrykket!

Hvorfor ikke bare heller innrømme at man har lyst på en slik bil (Tesla), har råd til en slik bil og sparer miljøet for litt utslipp og aksepterer at dette er en bil av en slik type/katergori/størrelse/pris at de, eller vi, som har råd til det innser at man må betale litt avgifter utifra "skatt etter evne"?

Taffelman

Ang. hybrider.

I motsetning til Hybridene fra Toyota som "lader seg selv" iflg reklamen, så har vi en Outlander PHEV som vi plugger inn og lader opp hver natt.

Men ladehybridene klarer ikke mer enn ca 10.000 km pr år på EL fordi de egner seg kun å lade hjemme, så da blir det maks ca 300 oppladinger pr år, og rekkevidden på EL er ca 30-40 km pr. lading (selv om reklamen sier over 50 km).

Vi kjører 30.000 km i året med ladehybriden, men den slurper i seg 1.500 liter bensin, så vi har vurdert alle Elbilene på markedet, men det er bare Model X som kan erstatte Outlanderen.

Alternativet er en mindre Elbil + en gammel fosil SUV, men jeg kan ikke se at det gir noe som helst fordel, hverken økonomisk, miljømessig eller komfortmessig.

X75D
TM3 LR AWD

Acustica

Det jeg synes er mest snodig er mennesker som kjøper så dyre biler. Jeg har selv aldri hatt bil til mer enn rett over 200 tusen og når folk flesker løs med 700+ tusen lurer jeg på om de er smågale, eller om det er jeg som har misforstått noe.

Sele

Du har nok misforstått noe,blir som og si at min hobby er forbanna bra mens andres hobbyer er noe forbanna idioti.

Dette markedet eksisterte lenge før Tesla så dagens lys.

trykkertor

Sitat fra: Acustica på søndag 15. oktober 2017, klokken 20:14
Det jeg synes er mest snodig er mennesker som kjøper så dyre biler. Jeg har selv aldri hatt bil til mer enn rett over 200 tusen og når folk flesker løs med 700+ tusen lurer jeg på om de er smågale, eller om det er jeg som har misforstått noe.
Kjenner meg igjen i den beskrivelsen der.
På Teslaforumet virker det som at minste fellesnevner for en norsk familiebil er:
-minst plass til 5 fullvoksne. Helst 6 eller 7 seter.
-full takhøyde bak også til fullvoksne
-SKAL ha hengerfeste og kunne trekke henger
-rekkevidden må være på 300km+
-hvis ikke bilen har en APP tilknyttet, så er det ikke aktuelt.

Samtidig leser jeg motstridende opplysninger. Noen mener at Tesla S og X ikke er premiumbiler. Men den skal ha panoramatak, full skinn, teknikkpakker, lydpakker, autopilot osv osv.....

Byr meg også imot å skulle bruke på den dyre siden av en halv million.
Er også vant til biler i under 300.000,- segmentet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA