Regjeringen foreslår Teslaskatt

Startet av T.K, onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:53

« forrige - neste »

Taffelman

Registrert egenvekt på diverse X75D som ligger på finn.no er 2.352 kg.

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/bilkalkulator/

Iflg kalkulatoren over blir økningen i Engangsavgift for X75D på kr 55.000

Så vi som har X75D i bestilling må sannsynligvis velge mellom å kansellere bestillingen og tape 30.000,- eller akseptere en ekstraregning på 55.000,-  som vi ikke visste noe om når vi bestilte.
X75D
TM3 LR AWD

o.b.lix

Sitat fra: Megaoctane på lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:06
Fortsatt er det fri bom og gratis parkering og gratis lading og kollektivfelt.
Nei, både Oslo og Bergen har vedtatt bompenger til å også omfatte elbil.
De fleste byene har sluttet med gratis parkering.
De fleste byene har sluttet med gratis lading.
Heller ikke alle kollektivfelt er åpne for elbiler lengre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jokke

Jeg som var så gira og har bestilt x75d har mistet litt av lysten.
Trodde de ville at alle nye biler innen 2025 skulle være null utslipps biler.
Finnes ingen alternativer som familiebil for meg enn Tesla så da blir det vel en
dieselbil isteden tenker jeg.
Det var jo det som ble anbefalt for noen år siden

Red_Harvest

Sitat fra: Tellus på lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:30
Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 14:54
Problemet er at de bilene egner seg bare som nr 2 bil, det vi før kalte "konebilen".

Hvike elbiler kan pr i dag, eller innen 3-4 år, ta over som fullverdig familiebil med nok plass, rekkevidde og fleksibilitet til at de som pr i dag ikke engang har prøvd en elbil får lyst til å prøve en?

Ikke helt korrekt dette. Allerede i dag har vi Opel Ampera med betydelig lengre rekkevidde under norske forhold enne MX 75. Opel får du brukt til under 400K.  Neste år blir det flere billige alternativer fra Hundai og Nissan. Må man ha større bil enn som så vil både Jaguar og Audi komme med sine alternativer. Begge forventes å veie godt mindre enn MX.

Hvis man må ha en 5 meter lang bil med måkevinger, vel ja da har man jo kun Tesla X.

Personlig fatter jeg ikke at noen kjøper en så stor bil med såpass kort rekkevidde. Er redd mange lurer seg selv ved å kjøpe 75 kWh varianten.
Er noen å 30-mil kort rekkevidde?

"Er redd" det ikke er tilfellet for veldig mange.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk

Øyvind.h

Nå er det vel omtrent fysisk umulig å få levert en ny Ampera E uten å betale godt for en på Finn.

Uansett er ikke en bil i Golf-klassen det helt store for en barnefamilie på 4-7 pers.

Jeg har fire barn og trenger plass og rekkevidde. Audien kommer kun med 5 seter. Jaguaren har kun 5 seter og blir for liten. Tror også jag er bekreftet at ikke får hengerfeste.

For øvrig er 50.000,- i ekstraregning på en X75D omtrent et halvt års verditap.  Et lite dollarfall og prisjustering fra Teslas side kan fort skrelle samme beløp av nyprisen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

30 mil er kort rekkvidde ja, jeg har ca 100 mil i dag så dette vil merkes veldig godt på ferieturer og delvis i hverdagen. Og nei det handler ikke om at jeg må kjøre 100 mil før jeg strekker på beina, men at jeg kan kjøre 100 mil før jeg er avhengig av at det er tilrettelagt med drivstoff/lading. Se på de som kjører til Spania, 19 stopp mot mine 5. Men det var en kamel jeg var villig til å svelge, som nå ble litt mer hårete med vektavgiften som foreslås.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Obba

Sitat fra: gr på lørdag 14. oktober 2017, klokken 10:33
100k ekstra er vel å overdrive kraftig, er det ikke 150,-/kg over 2000? Når du viser regnestykket for X75 over ti år, så er det snakk om noe sånt som 300 kroner ekstra i måneden. Tror det kan bli tøft å hente medfølelse blant misunnelsesfolket for å måtte betale 6000,-/mnd kontra 5700,-/mnd...
Slike argumenter kan du bruke om mye. Har du råd til en bil som koster 500.000 så har du råd til en som koster 600.000. Det blir jo bare noe hundrelapper i måneden ekstra i 10 år...

Med gunstig rente lot jeg meg friste til å bestille en X75D. Tanken da er å kvitte oss med dieselbilen og ha Teslaen som bil nr 1.  Jeg liker teknologien og tror elbiler er fremtiden, men disse bilene er ikke dyre fordi de er luksuriøse de er dyre på grunn av høye produksjonskostnader. Du får veldig mye bil for 750.000 hvis du velger en fossil variant! 

De fleste steder jeg har sett så konkluderes det med at det blir rundt 70.000 ekstra for modellen jeg har valgt:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46814
Jeg mener dagens pris er maksimalt av hva jeg er villig til å betale for en slik bil. Med 10% påslag som det ligger an til her kommer jeg til å kansellere bestillingen. Da blir det diesel noen år til, så kan jeg heller vurdere elbil som bil nr 1 når bilene er konkurransedyktige selv med avgifter.

Taffelman

Et annet poeng er at rimeligste Tesla Model S nå koster 622.000 og øker evt. til 632.000 + vinterdekk med avgift. For noen måneder siden kostet den fra 580.000, så langdistanse Elbil med god plass blir dyrere og dyrere. Ikke akkurat positivt for utslippsmålene.
X75D
TM3 LR AWD

Red_Harvest

Sitat fra: Vhagar på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:33
30 mil er kort rekkvidde ja, jeg har ca 100 mil i dag så dette vil merkes veldig godt på ferieturer og delvis i hverdagen. Og nei det handler ikke om at jeg må kjøre 100 mil før jeg strekker på beina, men at jeg kan kjøre 100 mil før jeg er avhengig av at det er tilrettelagt med drivstoff/lading. Se på de som kjører til Spania, 19 stopp mot mine 5. Men det var en kamel jeg var villig til å svelge, som nå ble litt mer hårete med vektavgiften som foreslås.
Diskuterer du fossilbil vs elbil nå? Mht rekkevidde? Det er vel en annen diskusjon? Hvis du har vurdert Model X eller har kjøpt så er du fortsatt langt unna 100 mil, hvis det er kravet ditt...

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk

geear

Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 16:39

Så vi som har X75D i bestilling må sannsynligvis velge mellom å kansellere bestillingen og tape 30.000,- eller akseptere en ekstraregning på 55.000,-  som vi ikke visste noe om når vi bestilte.
Jøss, litt skremmende at de faktisk har laget kalkulator og såpass system for dette. Plutselig ser det ut som litt mer gjenomarbeidet enn "bare et forhandlingskort". Dette stemmer ikke med tallene fra OFV heller.

I denne kalkulatoren så får faktisk også Model S opp mot 36 561,- i avgifter for den tyngste.

evole

Sitat fra: gr på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:35

Jøss, litt skremmende at de faktisk har laget kalkulator og såpass system for dette. Plutselig ser det ut som litt mer gjenomarbeidet enn "bare et forhandlingskort". Dette stemmer ikke med tallene fra OFV heller.

I denne kalkulatoren så får faktisk også Model S opp mot 36 561,- i avgifter for den tyngste.
Og her er kalkulatoren fra i fjor:
https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Bilkalkulator/

Same procedure as every year. Fremdeles skremt?

Jeronan

So you drive 1000km without a single stop?

Your family must have iron implants in their back, super large bladders and be on an extreme diet.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

trykkertor

Sitat fra: Jeronan på søndag 15. oktober 2017, klokken 10:12

So you drive 1000km without a single stop?

Your family must have iron implants in their back, super large bladders and be on an extreme diet.
Han skriver ikke at han kjører 100 mil uten stopp.
Han skriver at han har 100 mils rekkevidde før han trenger å tenke på lading/fylling.
Det er en rimelig stor forskjell på det.

geear

Sitat fra: evole på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:56
Sitat fra: gr på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:35

Og her er kalkulatoren fra i fjor:
https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Bilkalkulator/

Same procedure as every year. Fremdeles skremt?
Da var vel ikke elbil med...

geear

Har du hatt elbil eller er det første du venter på?

Vi så aldri for oss å bruke 190km e-Golf på 50-milsturer da vi kjøpte den som konebil, men har nå gjort det flere ganger. Riktig nok ikke om vinteren, men tidlig vår og høst. Det går overraskende fint! I går ble det 48 mil med 76 minutters lading. Med en X 75 hadde dette antageligvis vært 25-30 minutter. Ulempen med å stoppe der det er lademuligheter blir mindre for hver gang en kjører strekket, da kjenner en både bil og ladestopp godt og ting blir mer på automatikk. Åpenbart at dette er en ulempe og at det fortsatt ikke er som å kjøre fossilt, så det er klart det blir å veie opp den billige turen mot ulemper og innkjøpskost.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA