Regjeringen foreslår Teslaskatt

Startet av T.K, onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:53

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:20
Det som er mest tragisk er signaleffekten. En Tesla model X konkurrerer med hybridene som Volvo XC90, BMW X5 og Audi Q7 på plass og fremkommelighet, forskjellen er at Tesla'en er en nullutslippsbil, mens de andre fint kan slurpe i seg flere tusen liter bensin iløpet av et år. Da er det høl i hue at nullutslippsbilen skal ha like høy engangsavgift som f.eks Volvo XC90 T8.
Basert på innlegg her inne så er jeg ikke så sikker på at det er XC90, X5 og Q7 som har vært alternativene for alle TMX-kjøpere. Det virker som at mange heller har vurdert biler med mindre motorer i 4-500k klassen. Forøvrig syns jeg de nevnte hybridene skulle hatt høyere engangsavgift enn de har, for i realiteten er det svært få som klarer å kjøre helelektrisk med de, og i stedet for å stimulere til kjøp av lavutslippsbiler så blir det kjøp av liksom-lavutslippsbiler.

Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:20
Politikerne er og direkte ufine når de katigoriserer alle Tesla kjøpere som "rikinger". Tesla har senket prisen på model X, deretter gir de en rabatt og gratis hurtiglading, og i tillegg subsidierer de så og si hele finansieringskostnaden og i tillegg forlenger de finansieringsperioden ved fullfinansiering.
Hvis du tror at Tesla gir noe som helst så må du tro om igjen. De er et børsnotert selskap og de skal snu negative tall til profitt for eierne sine. Det er eneste oppdrag. Rabatt, gratis hurtiglading og rentekostnader er det du som betaler. Det er bakt inn i prisen. Antageligvis har de økt effektiviteten og innkjøpsavtalene sine såpass på grunn av økt volum at i stedet for å sette ned prisen like mye som de kunne gjort, så baker de inn alle disse tingene for å stimulere økt salg og igjen få enda høyere volum og lavere kostnader. Lurt, men ikke akkurat noen veldedighet.  ::)

Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:20Tesla har strukket seg langt for at vanlige familier kan ta seg råd til å kjøpe den eneste fullverdige familie-ELbilen som er, og vil være, tilgjengelig på markedet de neste par årene.
Igjen, Tesla gjør det de må for å tjene penger...

Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:20En Tesla model X koster fra 665.000 eller ca 5.700,- pr mnd med Tesla finansiering på rentekampanjen. Månedskostnaden tilsvarer finansiering av en mellomklasse suv/familiebil til ca 450.000,- med normalt billån, og det har nok veldig mange familier med helt normal inntekt oppdaget, og dermet bestillt en model X, og nå blir de skjelt ut som rikinger og truet med avgiftskrav opp mot 100.000 kr etter at de har signert og betalt forskudd!
100k ekstra er vel å overdrive kraftig, er det ikke 150,-/kg over 2000? Når du viser regnestykket for X75 over ti år, så er det snakk om noe sånt som 300 kroner ekstra i måneden. Tror det kan bli tøft å hente medfølelse blant misunnelsesfolket for å måtte betale 6000,-/mnd kontra 5700,-/mnd...

automat

Sitat fra: gr på lørdag 14. oktober 2017, klokken 10:33
Når du viser regnestykket for X75 over ti år, så er det snakk om noe sånt som 300 kroner ekstra i måneden. Tror det kan bli tøft å hente medfølelse blant misunnelsesfolket for å måtte betale 6000,-/mnd kontra 5700,-/mnd...

Poenget er ikke om man får noen medfølelse eller ikke. Poenget er at endel som strekker seg langt for å kjøpe en mod X, nå kjøper en fossilbil istedet, Den vil forurense de neste 15 årene.

Har man allerede tynet månedskostnaden mange hundre kroner, og valgt en nedbetalingstid som strengt tatt er for lang for en bil (10år), så kan 300 kr/mnd ekstra være nok til at man sier stopp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Megaoctane

Avgiftene kommer. Enten nå eller om 5 år.
Vektavgift har vært til stede lenge for alle vanlig biler.
Fortsatt er det fri bom og gratis parkering og gratis lading og kollektivfelt.
Ingen av de andre har dette.

Så hvis 300kr ekstra i mnd får noen til å «stoppe» fra å kjøpe en bil i million klassen, så er det veldig bra!! Tydeligvis kjøper man bil over evne!

Karlsvik

Avbestilte min x 75d i dag. Jeg er ikke intrisert å betale 70000kr på ingenting. Det er det dette faktisk er. Jeg får ikke en dritt mere for disse pengene.

Jeg har råa å vente på avgjørelsen fra stortinget.blir det avgiftbelagt så har jeg 70000kr å betale bom og diesel.

Kan alltids la dieselbilen stå litt ekstra på tomgang rund alle som suttrer over at 70000kr er lite til en bil til 1mil.

I mitt tilfelle ble prisen på model X 752.000kr. Så 10% avgiftsøkning er nok til at jeg ikke kjøoer en miljøbil.

Taffelman

Basert på innlegg her inne så er jeg ikke så sikker på at det er XC90, X5 og Q7 som har vært alternativene for alle TMX-kjøpere. Det virker som at mange heller har vurdert biler med mindre motorer i 4-500k klassen.

For de som er i markedet etter stor SUV så er TMX er et reelt alternativ. Men hvis den blir avgiftsbelagt på linje med de store ladehybridene så forsvinner litt av incentivet for å få folk over på nullutslippsbil. Elbil medfører at man må ta noen ekstra hensyn og overvinne noen fordommer, og da må det incentiver til for at folk skal ta det ekstra steget. De som ikke pendler til storbyene får ikke mange fordeler med elbil, da blir pris eneste incentiv.

Deretter har du en mye større kjøpegruppe som er i markedet etter mellomstor SUV / stasjonsvogn under 500.000,- og hvis man klarer å se forbi listeprisen på TMX og regner på totale bilkostnader, så er TMX konkurransedyktig i dette segmentet også! Men i dette segmentet er kjøperne mye mer opptatt av kostnader, og marginene for å velge Elbil mye mindre, så en avgift kan øke inngangsprisen så mye at mange ikke engang vurderer Elbil alternativet.

Det er heller ikke noen andre hel-elektriske SUV / stasjonsvogner i mellomklassen i sikte, så her vil det gå 3-4 år før Elbil alternativene er godt tilgjengelig. En avgiftsfri TMX kan dermed få mange til å ta steget over til Elbil mange år tidligere!

Minner om at det er ca 2.500.000 personbiler som skal over på EL her i landet, og hvis Elbilsalget stagnerer på 40-50.000 nye Elbiler pr. år, så kan du regne ut selv hvor lang tid det tar.

Forøvrig syns jeg de nevnte hybridene skulle hatt høyere engangsavgift enn de har, for i realiteten er det svært få som klarer å kjøre helelektrisk med de, og i stedet for å stimulere til kjøp av lavutslippsbiler så blir det kjøp av liksom-lavutslippsbiler.
Men slik er det ikke! man må forholde seg til realitetene.

Hvis du tror at Tesla gir noe som helst så må du tro om igjen. De er et børsnotert selskap og de skal snu negative tall til profitt for eierne sine. Det er eneste oppdrag. Rabatt, gratis hurtiglading og rentekostnader er det du som betaler. Det er bakt inn i prisen. Antageligvis har de økt effektiviteten og innkjøpsavtalene sine såpass på grunn av økt volum at i stedet for å sette ned prisen like mye som de kunne gjort, så baker de inn alle disse tingene for å stimulere økt salg og igjen få enda høyere volum og lavere kostnader. Lurt, men ikke akkurat noen veldedighet.  ::)
Dette blir for drøyt, selvfølgelig driver ikke Tesla med veldedighet, de driver business som alle andre produsenter. Dette handler om at de tilbyr en "pakkeløsning" som, i mine øyne, er mer attraktiv enn det konkurrentene tilbyr.

100k ekstra er vel å overdrive kraftig, er det ikke 150,-/kg over 2000? Når du viser regnestykket for X75 over ti år, så er det snakk om noe sånt som 300 kroner ekstra i måneden. Tror det kan bli tøft å hente medfølelse blant misunnelsesfolket for å måtte betale 6000,-/mnd kontra 5700,-/mnd...
Har sett utregninger på alt fra 45.000 til 95.000 i avgift, så ja, jeg rundet av for "worst case". Hvis det som i media antydes at det ender på f.eks 70.000,- så betyr det ca 583,- mer pr.mnd pluss renter, og ja, det kan være en dealbreaker, å si noe annet er arrogant!

Mange jeg snakker med ang bil er veldig bevisst på hva lånet koster pr. mnd, deretter har de en litt vagere formening om hvor mye de bruker på drivstoff, og resten av bilkostnadene har de overraskende liten oversikt over. Mao, så er månedskostnaden på lånet ofte "inngangsbilletten" til å i det hele tatt se nærmere på en ny bil. Hvis månedskostnaden overstiger deres forutbestemte grense, så avfeier de hele bilen og ser seg om etter noe annet, som i TMX sitt tilfelle betyr enten bensin/diesel eller i beste fall en ladehybrid.

X75D
TM3 LR AWD

Tesla91

Jeg synes det er bra at det ble innført en form for skatt på bilen, og det gjør meg ingenting å betale den.

Taffelman

Bra for deg.

Jeg overlever nok en avgift jeg og, men det er ikke det som er poenget. Det er en grunn til at vi har Elbilincentiver i det hele tatt, og dette forslaget er første steg på avvikling, men det kommer alt for tidlig, alt for brått og på feil grunnlag.
X75D
TM3 LR AWD

automat

Sitat fra: Megaoctane på lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:06
Avgiftene kommer. Enten nå eller om 5 år.
Vektavgift har vært til stede lenge for alle vanlig biler.
Fortsatt er det fri bom og gratis parkering og gratis lading og kollektivfelt.
Ingen av de andre har dette.

Så hvis 300kr ekstra i mnd får noen til å «stoppe» fra å kjøpe en bil i million klassen, så er det veldig bra!! Tydeligvis kjøper man bil over evne!
Om 5 år finnes det (forhåpentligvis) rimeligere familie-elbiler. Så da har man alternativ.

Dette handler nødvendigvis ikke om hva man har råd til, men hvor mye penger man et villig til å bruke på bil. Har man allerede strukket den grensen, så kan 50.000 kr ekstra være nok til at man velger bort elbil-alternativet. Selv om man har råd. 
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DBR

Hvis de skal føre på noe avgift så er det eneste fornuftige moms, og for å sørge at det ikke blir full stopp i salg som vi så skje i Danmark må de øke den litt hvert år. Si 5% hvert år til ønsket beløp på 20-25%.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Tesla91

Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:38
Bra for deg.

Jeg overlever nok en avgift jeg og, men det er ikke det som er poenget. Det er en grunn til at vi har Elbilincentiver i det hele tatt, og dette forslaget er første steg på avvikling, men det kommer alt for tidlig, alt for brått og på feil grunnlag.

Intensiver bør det være for å hjelpe folk over på elektrisk. Men nå er det ikke sånn at største del av befolkningen har råd til en bil til 800k ++.. Derfor ser jeg ingen problem i at avgiftene kommer på de dyreste elbilene. De folkelige er forsatt fredet.

Taffelman

Problemet er at de bilene egner seg bare som nr 2 bil, det vi før kalte "konebilen".

Hvike elbiler kan pr i dag, eller innen 3-4 år, ta over som fullverdig familiebil med nok plass, rekkevidde og fleksibilitet til at de som pr i dag ikke engang har prøvd en elbil får lyst til å prøve en?
X75D
TM3 LR AWD

Tellus

Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 14:54
Problemet er at de bilene egner seg bare som nr 2 bil, det vi før kalte "konebilen".

Hvike elbiler kan pr i dag, eller innen 3-4 år, ta over som fullverdig familiebil med nok plass, rekkevidde og fleksibilitet til at de som pr i dag ikke engang har prøvd en elbil får lyst til å prøve en?

Ikke helt korrekt dette. Allerede i dag har vi Opel Ampera med betydelig lengre rekkevidde under norske forhold enne MX 75. Opel får du brukt til under 400K.  Neste år blir det flere billige alternativer fra Hundai og Nissan. Må man ha større bil enn som så vil både Jaguar og Audi komme med sine alternativer. Begge forventes å veie godt mindre enn MX.

Hvis man må ha en 5 meter lang bil med måkevinger, vel ja da har man jo kun Tesla X.

Personlig fatter jeg ikke at noen kjøper en så stor bil med såpass kort rekkevidde. Er redd mange lurer seg selv ved å kjøpe 75 kWh varianten.

olavxxx

Sitat fra: Tellus på lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:30
Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 14:54

Ikke helt korrekt dette. Allerede i dag har vi Opel Ampera med betydelig lengre rekkevidde under norske forhold enne MX 75. Opel får du brukt til under 400K.  Neste år blir det flere billige alternativer fra Hundai og Nissan. Må man ha større bil enn som så vil både Jaguar og Audi komme med sine alternativer. Begge forventes å veie godt mindre enn MX.

Hvis man må ha en 5 meter lang bil med måkevinger, vel ja da har man jo kun Tesla X.

Personlig fatter jeg ikke at noen kjøper en så stor bil med såpass kort rekkevidde. Er redd mange lurer seg selv ved å kjøpe 75 kWh varianten.
Ampera e er jo en liten bil uten hengerfeste. Blir som å sammenligne volvo xc90 med volvo v40.

Ampera har ellers ikke ladenettverk og lader vel vesentlig tregere? Det er for all del et bra bidrag til elbilene, men den har jo et annet bruksområde. Hvordan får du med deg henger, sykler og store barnevogner med amperaen?

geear

Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:32
Dette blir for drøyt, selvfølgelig driver ikke Tesla med veldedighet, de driver business som alle andre produsenter. Dette handler om at de tilbyr en "pakkeløsning" som, i mine øyne, er mer attraktiv enn det konkurrentene tilbyr.
Hva er det som er for drøyt?

Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:32
Har sett utregninger på alt fra 45.000 til 95.000 i avgift, så ja, jeg rundet av for "worst case". Hvis det som i media antydes at det ender på f.eks 70.000,- så betyr det ca 583,- mer pr.mnd pluss renter, og ja, det kan være en dealbreaker, å si noe annet er arrogant!
Sensasjonsoverskrifter. Det er snakk om ca. 35 000,- på en X75, så der er det rundt 300,- ekstra i måneden. 70 000,- ekstra er på en fullspecca 6/7-seter X100, så da snakker vi millionen pluss, og da handler det om 9000,- eller 9600,- i månedskost.

Domis

Stemmer dette? Jeg har en x75 med 6 seter konfig i bestilling. Er det kun x100 som havner i 70k siktet, og 35k på x75?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA