Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Derfor bør du delta i Norges største elbilundersøkelse

Startet av Mjoellnir, fredag 31. mars 2023, klokken 16:30

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: jan.lrsn på torsdag 07. september 2017, klokken 16:37
Man legger normalt en 20A kurs om ladestasjonen din skal trekke 3.6 kw. Alternativet er industristikk og bruke medfølgende billader.

Tror ikke det. Det er vanlig å legge tværrsnitt som om det var 20A, men beholde sikring og ladestasjonen på 16A. Det er ofte på IT 20A er det høyeste du får og da legger du kabel igjen over og setter sikring/ladestasjon på 20A. For 6,6kW-lader så får du 1kW ekstra.

Likeledes hvis du har et gammelt anlegg som er 16A i garasjen så er det ikke lurt å belaste det i 8 timer med 16A, ergo 10A-kladdene som kommer med bilene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

#16
Sitat fra: jan.lrsn på torsdag 07. september 2017, klokken 16:37
Man legger normalt en 20A kurs om ladestasjonen din skal trekke 3.6 kw. Alternativet er industristikk og bruke medfølgende billader.
Ladestasjonen trekker ikke strøm, det er det lader i bil som gjør. Slik sett er det ingen forskjell på en 16A industristikk i kombinasjon med en 16A ladekabel med kladd og en 16A ladestasjon. Men ladestasjonen er anbefalt.

Siden dette er et 400V anlegg er ikke kombinasjonen rød 16A 5polig kontakt og en 16A type 1 ladekladd kabel med passende støpsel en helt vanlig kombinasjon, men noe en gjerne «snekrer sammen», anbefales ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jan.lrsn


Trekkoppbil

Leaf har i utgangspunktet en likeretter som kun lader fra en fase. Skal du ha 6kw lading, har du 3 alternativer:

  • Å lade fra 32A kurs med bilen som den er i dag
  • Kjøpe en ekstern likeretter, på f.eks 10kw, med Chademo-plugg: https://emotorwerks.com/store/dc-charging-systems
  • Ettermontere en eller flere likerettere i bilen, som tar 3,3kw hver, og som kan lade på hver sin 16A kurs. F.eks likeretter fra Brusa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA