Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Derfor bør du delta i Norges største elbilundersøkelse

Startet av Mjoellnir, fredag 31. mars 2023, klokken 16:30

« forrige - neste »

Mjoellnir

Så vi fikk i går installert en Salto ladeboks. Løsningen ble siden vi har 400v sikringsskap å legge en 3-fase ledning fra en 16amp kurs ut i garasjen og inn i boksen slik at vi skulle få benytte oss av 6kw laderen i bilen.

Nå går sikringen etter et par minutter og elektriker mener det er fordi Leaf ikke kan benytte seg av 400v 3-fase ladere.

Alternativer nå er å sette ned ladestrøm til 3kw eller bytte ut ladestasjonen med en stikkontakt for lading med den andre kabelen.

Det er ikke et alternativ å legge 32 amp 1-fase ledning på grunn av begrensninger i skapet.

Stemmer dette? hva ville dere ha gjort?

jkirkebo

#1
Sitat fra: Mjoellnir på torsdag 07. september 2017, klokken 10:13
Så vi fikk i går installert en Salto ladeboks. Løsningen ble siden vi har 400v sikringsskap å legge en 3-fase ledning fra en 16amp kurs ut i garasjen og inn i boksen slik at vi skulle få benytte oss av 6kw laderen i bilen.

Nå går sikringen etter et par minutter og elektriker mener det er fordi Leaf ikke kan benytte seg av 3-fase ladere.

Alternativer nå er å sette ned ladestrøm til 3kw eller bytte ut ladestasjonen med en stikkontakt for lading med den andre kabelen.

Det er ikke et alternativ å legge 32 amp 1-fase ledning på grunn av begrensninger i skapet.

Stemmer dette? hva ville dere ha gjort?

Sikringen skal ikke gå, da er stasjonen feilkonfigurert. Den må konfigureres for 16A. Antall faser har ikke noe med at sikringen går, det er kun for høyt strømtrekk som gjør det.

Leaf har 1-fase lader og vil da trekke maks 16A, og gi 3,3kW inn på batteriet. Det spiller null rolle om ladestasjonen er tilkoblet 1-fase eller 3-fase, den trekker uansett strøm på bare én fase.

Vil du ha høyere ladeeffekt er det ingen vei utenom en kurs som er større enn 16A. Men du må ikke opp på 32A, både 20A og 25A er mulig (gir hhv. 4,6kW og 5,75kW inn på laderen i bilen og ca. 12% mindre enn det inn på batteriet).

Om ikke større strømkurs er mulig pr. nå må du evt. se på muligheten til å oppgradere hovedsikringen, gjerne opp til 3x63A. Antar du har 3x40A i dag? Da er maks 3x16A å anbefale ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mjoellnir

ja, elektrikker mener stasjonen må justeres og at den bare kan gi 3kw på 16amp.. Han sier at de fleste andre elbiler ville ha klart 3-fas og dermed kunne lade 7kw.
har uansett ikke mulighet til å installere tykkere ledning fra sikringsskapet til garasjen. det blir for stygt.

Mjoellnir

svar fra elektrikker:
Sitat
Det som er problemet hos deg er skjevbelastning på el-anlegget.

Tilsynet anbefaler maks 20A 1-fas uttak ifbm lading av bil.

Anlegget som er montert hos deg kan stilles ned til 16A slik det står nå. (3600W ) grunnet tverrsnittet på kabel.
Skal du ta vekk ladestasjon, er maks last på stikk 10 A (shuko) 2300W  eller 15 A  3300W på industristikk. ( rundstift )

Griffel

#4
Skal du kunne lade en bil med enfaselader med over 3,6kW må du ha større enn 16A kurs. Dette gjelder stort sett alle biler fra østen, alle med type 1 kontakt uansett fra hvor, og også mange med type 2 kontakt f.eks Ioniq.

Biler med trefaseladere er absolutt ikke i flertall men de kan lade med 11kW på en trefaseladestasjon 400V 16A. Noen av disse kan da ikke lade med mer en 16A (3,6kW) på på en enfase 32A kurs, med mindre de har en mekanisme som gjør dette mulig som også er tillfelle for noe men ikke alle.

Ladestasjonen må konfigureres etter sikringen (16A) stilles den høyre går selvfølgelig sikringen.

Elektrikker har gjordt det riktig, og du bør ikke bytte ladestasjonen med stikkontakt av noe slag. Kanske neste bil er en Golf med 2x16A lader, eller en BMW.

(Nye Leaf har også enfaselader)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mjoellnir

vel siden elektrikker tar litt ansvar her, noe han strengt tatt ikke har behøvd å gjort.. så har han gitt meg et tilbud om å endre til  15 A  industristikk uten ekstra arbeidskostnader. Det betyr at vi kan få samme lading som med ladesatasjonen (3,3kw) til halvparten av prisen vi  skulle ha betalt. - eller tar jeg feil?

Da er det også enkelt og billig å endre til 3-fase ladestasjon senere om det skulle være mulig.

Ny bil blir det uansett ikke på oss før i 2020 pga leasing av nåværende ikke-elbil - og da kan det være andre løsninger på markedet.

Har ikke helt bestemt meg enda..

Griffel

#6
Enkelte ting kan tydeligvis ikke gjentas for ofte:

DSB, NEK, Norsk Elbilforening ++ tilråding :
    Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører.
Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).

Anbefalingen fra det mest kompetente miljøet er altså å beholde ladestasjonen.

Nå vet jeg ikke hvordan elektrikker har løst jordfeilbryter B kravet hos deg, om det sitter i sikringsskapet eller er en del av ladestasjonen. Sitter det i ladestasjonen vil du ikke spare rare greiene på å erstatte ladestasjonen med jordfeilbryter B i skapet.
Er dette en Salto 522 boks har denne integrert type B vern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mjoellnir

#7
Godt poeng. jeg tar det med meg videre.

Installering av ny kurs, trekking av kabel og ladestasjon kom på 15 000 inkl mva
Bortfall av ladestasjon og installering av b-bryter og industristikk vil koste 7875 inkl mva i stedet.

Så det er omtrent halve prisen.

Mjoellnir

og da kan jeg jo kjøpe en slik i stedet som kan kobles til CEE og spare et par tusen:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Amatøren

#9
Vet det er en veldig avsporing da enfase 32 A tydeligvis ikke var aktuelt, men tanker jeg har hatt siden jeg fikk installert en 32 A enfase lader med forbehold om skjevbelastningsproblem.

3 stykk ladere -> batteribank -> 2 stk 5000W Victron invertere i parallell drift.

Med 3 invertere i parallell kan man drifte 2 stykk 32 A enfaseladere.

Bygger man en viss størrelse på batteribanken kan man jo utvide til solcelle lading også og "underdimensjonere" ladingen ved å koble ut en eller to ladere når det er sol og bilen(e) er på tur ute og man ikke trenger full ladeeffekt.


Bare vær klar over at dette koster!

Derimot så kan man jo lage egen kurs til stuen for TV og litt lys med det samme....... ;)

Også kjekt hvis man har en server stående for bilder m.m.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Griffel

#10
Sitat fra: Mjoellnir på torsdag 07. september 2017, klokken 13:03
og da kan jeg jo kjøpe en slik i stedet som kan kobles til CEE og spare et par tusen:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Kobles den via en stikkontakt kreves uansett en jordfeilbryter type B i skapet. Men du kunne trolig ha installert denne fast i stedet for den valgte Saltoboksen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Du skulle lagt 32A 3fase istedenfor 16A. Da har du 6,6kW enfas og du ville være klargjort for 22kW. Hvis nettselskapet ikke vil gi 32A så burde du uansett lagt opp til det og heller redusert sikringen i sikringsskapet og ladestasjon, begge kan  justeres opp uten å bytte kabler osv i fremtiden.

Med 3fas 16A så får du enfase 16A og kunne likeså godt hatt standardlader i bilen. Nå er dette kun et problem hvis du er tom og vil ut på tur og ikke hverdags når du lader om natta.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: Mjoellnir på torsdag 07. september 2017, klokken 10:35
ja, elektrikker mener stasjonen må justeres og at den bare kan gi 3kw på 16amp.. Han sier at de fleste andre elbiler ville ha klart 3-fas og dermed kunne lade 7kw.
har uansett ikke mulighet til å installere tykkere ledning fra sikringsskapet til garasjen. det blir for stygt.

Ikke "de fleste". Tesla, BMW og MB klarer 3-fase. Nye eGolf kan lade på 2 faser. Resten er 1-fase, og de er nok i majoriteten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Mjoellnir på torsdag 07. september 2017, klokken 10:13
Så vi fikk i går installert en Salto ladeboks. Løsningen ble siden vi har 400v sikringsskap å legge en 3-fase ledning fra en 16amp kurs ut i garasjen og inn i boksen slik at vi skulle få benytte oss av 6kw laderen i bilen.

Nå går sikringen etter et par minutter og elektriker mener det er fordi Leaf ikke kan benytte seg av 400v 3-fase ladere.

Alternativer nå er å sette ned ladestrøm til 3kw eller bytte ut ladestasjonen med en stikkontakt for lading med den andre kabelen.

Det er ikke et alternativ å legge 32 amp 1-fase ledning på grunn av begrensninger i skapet.

Stemmer dette? hva ville dere ha gjort?

Du har en bil som kan lade på 1x32A og en ladestasjon som sannsynligvis ikke er stilt inn riktig og annonserer at den kan tilby 3x32A. Leafen forsøker å lade på 32A som boksen sier at den tilbyr, og sikringen går. Elektriker må stille om ladeboksen til å annonsere at den kan tilby 3x16A.

Hvis du beholder ladeboksen, så har du tross alt 16A / 3,6kW som kanskje holder greit, og er du godt forberedt til neste elbil med støtte for trefase-lading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jan.lrsn

Man legger normalt en 20A kurs om ladestasjonen din skal trekke 3.6 kw. Alternativet er industristikk og bruke medfølgende billader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA