Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 2017.42 a88c8d5

Startet av Evelen, lørdag 28. oktober 2017, klokken 18:31

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Jeg liker EVSE fra Panasonic:
http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=25
Den kan programmeres til ønska strøm, og man kan alltids feste den på veggen med snor, eller legge den i ei kørj.
Og man kan sette på 16A støpsel: https://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-2p-j-230v-6h-ip44-216-6-htn013/1504900/Product.html
Eller hvis man vil ha større strøm, kan man sette på 32A støpsel.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 12:13
Du har lov til unntaksvis lading fra hvilket som helst Schuko stikk med inntill 16A, men som Griffel sier får du ikke lenger lov å legge opp et Schuko stikk for lading av elbil sikret med mer enn 16A. 10A
Sitat fra: Evelen på mandag 04. september 2017, klokken 12:32
Den er grei.
Nå er denne kursen splitter ny, og går direkte fra sikringsskap til kontakt, så den burde funke uten problem.
Er den splitter ny og ment for elbil har elektrikker gjordt en feil om den ikke har jordfeilbryter type B + 10A sikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Evelen

Da har jeg avtalt med en annen bruker her å kjøpe en 16A lader til 1500 inkl frakt, ok pris det vil jeg si. Så case closed. :)

Så til den juridiske biten: Egentlig så bryr jeg meg lite, men av ren interesse:
Er det lov å legge opp 16A Schuko for annet enn elbil?
Var det før lov å legge opp 16A Schuko for elbil? isf, er det lov å bruke i dag? permanent eller unntaksvis?
Hva defineres som permanent og hva defineres unntaksvis?
Hva om det er ECC og Schuko på samme kurs, men bare ECC er ment for lading av elbil? (og hva om Schuko  brukes unntaksvis?)
Leaf 2014

Griffel

Sitat fra: Evelen på mandag 04. september 2017, klokken 19:24
Er det lov å legge opp 16A Schuko for annet enn elbil?
Ja men den er da ikke beregnet for varig belastning som elbillading, varmeovner, varmtvannsbeholdere ol.
Sitat fra: Evelen på mandag 04. september 2017, klokken 19:24
Var det før lov å legge opp 16A Schuko for elbil? isf, er det lov å bruke i dag? permanent eller unntaksvis?
Ja, en dediktert kurs for elbillading montert før dagens regel kan fortsatt brukes.
En kurs montert for annen bruk før dagens regler er en bruksendring om den nå regelmessig brukes til elbil lading.
Sitat fra: Evelen på mandag 04. september 2017, klokken 19:24
Hva om det er ECC og Schuko på samme kurs, men bare ECC er ment for lading av elbil? (og hva om Schuko  brukes unntaksvis?)
Dagens krav er en dedikert kontakt.

Dersom dette er en ny kurs sikret med jordfeilautomat (A type jordfeilautomat) og med to stikkontakter er den ikke ment for elbillading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA