Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 2017.42 a88c8d5

Startet av Evelen, lørdag 28. oktober 2017, klokken 18:31

« forrige - neste »

Evelen

Hei.

Ønsker å ha en lader som bare står i veggen hjemme hele tiden for enkelhetens skyld. Så jeg slipper å ta min ut og inn av bilen hele tiden.
Har en 16A kurs den skal brukes på, har kontakt for både CEE & SCHUKO

Noen som har en til en fornuftig pris? Trenger ingen innstillinger for ampere eller noe, 16A er eneste jeg trenger.
Leaf 2014

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Evelen på søndag 03. september 2017, klokken 10:44
Hei.

Ønsker å ha en lader som bare står i veggen hjemme hele tiden for enkelhetens skyld. Så jeg slipper å ta min ut og inn av bilen hele tiden.
Har en 16A kurs den skal brukes på, har kontakt for både CEE & SCHUKO

Noen som har en til en fornuftig pris? Trenger ingen innstillinger for ampere eller noe, 16A er eneste jeg trenger.

EcoLite kan leveres med CEE-kabel. Pris 6450,- inkl. B-vern og den kan lade alle typer elbiler siden den har type 2 uttak. Kan brukes på helt opp til 3-fase 32A om du senere skulle finne på å oppgradere kursen.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Evelen

nå er det ikke ladestasjon jeg tenker her, har 16A kurs dedikert for dette med jordfeilsikring osv.
Trenger en kabel fra stikk til bil, så billig som mulig ;)
har enda til gode å se en billig ladestasjon
Leaf 2014

Griffel

#4
Sitat fra: Evelen på søndag 03. september 2017, klokken 15:00
nå er det ikke ladestasjon jeg tenker her, har 16A kurs dedikert for dette med jordfeilsikring osv.
Trenger en kabel fra stikk til bil, så billig som mulig ;)
har enda til gode å se en billig ladestasjon
Denne f.eks av anerkjent fabrikat med industristøpsel:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/siemens-cc100a-cee-til-type-1-justerbar-ladekabel-6a-16a-1-fas

(Har kursen Schuko kontakt skulle sikringen vært på maks. 10A.)

(Forum admin har rettet link til versjon med type1 pistol)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Evelen

Sitat fra: Griffel på søndag 03. september 2017, klokken 17:20
Sitat fra: Evelen på søndag 03. september 2017, klokken 15:00
nå er det ikke ladestasjon jeg tenker her, har 16A kurs dedikert for dette med jordfeilsikring osv.
Trenger en kabel fra stikk til bil, så billig som mulig ;)
har enda til gode å se en billig ladestasjon
Denne f.eks av anerkjent fabrikat med industristøpsel:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/siemens-cc100a-cee-til-type-2-justerbar-ladekabel

(Har kursen Schuko kontakt skulle sikringen vært på maks. 10A.)
Jeg har akkurat den laderen der ;) men som en lader nr 2 blir den litt dyr.
(Er ikke 16A maks for Schuko da?, Er da helt vanlig å ha 16A enkelte plasser inne i hus med 16A og vanlig schuko)

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. september 2017, klokken 18:50
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=103539706
Ser ut som den annonsen er fjernet.
Leaf 2014

Griffel

Sitat fra: Evelen på mandag 04. september 2017, klokken 10:02
Er ikke 16A maks for Schuko da?, Er da helt vanlig å ha 16A enkelte plasser inne i hus med 16A og vanlig schuko
Stikkontakt på Schuko kurs ment for elbillading maks 10A om den legges opp i dag, men anbefalt løsning er fastmontert ladestasjon.

Anbefaling er også å begrense lading fra Schuko til 8A. Noen ladekabler (lader er montert i bilen) har temperaturovervåking i Schuko-støpsel og produsenten av disse synes da de kan strekkes til 16A. https://www.torshovbil.no/charge-amps-ray
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#8
Våre mode 2 ladekabler kan justeres helt ned i 6A for enda mer sikkerhet.  ;D

Du har lov til unntaksvis lading fra hvilket som helst Schuko stikk med inntill 16A, men som Griffel sier får du ikke lenger lov å legge opp et Schuko stikk for lading av elbil sikret med mer enn 16A.

Ladekladden jeg linker til veier mye, og hovedproblemet er at denne vekten gir redusert kontaktflate og fare for varmgang. Henges kladden opp, og stikk og støpsel er i forskriftsmessig stand, som de skal være, er 16A kontinuerlig strømtrekk gjennom Schuko problemfritt uttover at det altså ikke lenger er lov å legge opp til dette.

Vær også observant på kursen forøvrig. I mange eldre hus går all strøm via takbokser til resten av huset. Er koblingene her dårlige etter 50-70 års bruk kan det blir varmgang der også.

For ordens skyld er våre kladder også bedre på vekt, men også disse bør henges opp slik at fysisk belastning på stikket er minimalt og under 1/2 kg.

Best er en fastmontert ladestasjon slik alle anbefaler. Siden 2012 har vi gjort vårt for at disse ikke koster mer enn de må.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Evelen

Den er grei.
Nå er denne kursen splitter ny, og går direkte fra sikringsskap til kontakt, så den burde funke uten problem.
Nå er det en med en 16A i-MiEV lader som har sendt meg en melding, denne burde vel funke greit for meg? For de bruker vel samme standard?
Leaf 2014

Lars C. Krogenæs

Bruker samme standard, men ville valgt en ladekladd som er justerbar, slik at du ikke alltid benytter 100% av ledningens kapasitet. Jeg er litt usikker på om de gamle ladekladdene hadde temp-føler. Hvis den ikke har det, kan du enkelt bytte til CEE kontakt og dermed unngå varmgang i schuko kontakten. Sørg isåfall at du gjør dette ordentlig med kabelhylser på lederne.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Evelen

Er det noe problem å bruke hele laderens kapasitet?
Har ikke lagt inn 16A for å lade med 10A liksom..
Leaf 2014

erik e

Sier det igjen. Har ladet med orginal 16A i seks år og tusenvis av ganger.  Og den er "som ny" .  Ikke lik "china" lader på 10 A. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: erik e på mandag 04. september 2017, klokken 13:35
Sier det igjen. Har ladet med orginal 16A i seks år og tusenvis av ganger.  Og den er "som ny" .  Ikke lik "china" lader på 10 A. ;)

Hvis du ser på schuko-kontaktene til stolpene i Oslo, ser du at lading med schuko ikke fungerer over tid, men ladekladden kan se så ny ut som vi bare vil. Lading med 16A og schuko er et sjansespill, selv om det som oftest vil gå bra. Ved 16A utnytter du kabelen 100%, mens kontakten leverer mer enn den er beregnet for (over tid). Det er en grunn til at elbiler aldri har blitt levert med 16A ladekladd på schuko, (bortsettfra de første i-Miev-ene som kom med 16A ladekladd, men med en intern lader som begrenset ladingen til 13,4A). Senere trillinger ble levert med 10A ladekladd, fordi de så at lading med schuko og 13,4A var for mye).
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA