Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2007 Th!nk

Startet av bildilla, torsdag 20. september 2007, klokken 20:38

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: morkm på mandag 14. januar 2008, klokken 17:43
Takk for info til dere alle...
Ble veldig interessert i Vagcom. må man ha en spesiell software for bilen eller er versjon 409 den jeg bør kjøpe??


Jeg har som sagt en original Vag Com kabel. Den inneholder en eller annen form for dekoder, som gjør at en fritt skal kunne utnytte det hele og fulle programmet som ligger på internett. Ikke bare en demoversjon. (slik jeg forstår dette)

Kjøpte denne i 2002/2003 for ca. 4500 NOK fra USA.

Kan selge denne for 2000 kr, med returrett dersom du ikke får den til å gjøre det du vil.

Du bør selvfølgelig også vurdere de andre tilbud på Vag com (kopier) som eksisterer, da jeg ikke kan si om tilbudet mitt er bra eller ikke. Er kabelen min værd mindre enn 2000 kr ligger den godt i skuffen sin.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

morkm

#16
 Hei Elektrolux...

Takker for tilbudet om kjøp av kabel. Tilbudet er ikke så verst... men
Tror jeg går for å kjøpe en lisens fra vagcom til 99USD og en løs kabel for 300-400kr, selv om det sikkert er smart med en kabel med inne bygget lisens...

Jeg må finne ut fra selger eventuelt hva jeg kan bruke kabelen til siden bilen er modifisert så mye..

Jeg tok ut isolasjonen på toppen av fremre batteripakke i går og nå er tempen nede på 25-30deg.
Jeg lurer på om jeg har noen helt spesielle batterier for de er med innebygde kjølekanaler som er seriekoblet mellom batteriene med sorte plast slanger?

Noen som har erfaring med dette??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

morkm

Er det noen som vet om man kan se på batteriene om det er koblet til Vagcom analyse system? Sitter sensorene på batteriene eller et annet sted?? Jeg kikket under deksel i går og da fant jeg noe som ser ut som varmekabler, hvit, og så sitter det noe som ser ut som en varmesensor midt i batteripakken. (mellom batteriene)

Er det andre måter å finne ut om batterier er dårlige?

Er det noen som har info om Sonnenschein batterier med vannkjøling, 6V til denne bilen?

Hvem selger disse og til hvilken pris??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Lynet

Det var Roland Gaber som annonserte slike batterier på ebay.de i 2005 engang.
Jeg vurderte sterkt å kjøpe da, men mine virker fortsatt så jeg lot det være.

Han skrev følgende til meg om dem:
I have bought some new Batteries, but they were not produced in the future.  It is possible to convert them, cut both sides of the Water cooling system you see on the picture. In my own cars I have put in the batteries since 3 years - verry good performance. The batteries were produced in 01/2005, not used

De skal være av samme type som de originale, men med kjølekappe.

Det ligger en batterikontroller helt foran i batterikassen bak. Du kan lese ut data fra den med vagcom. Ikke slett feilkoder først, du sletter all statistikk samtidig som du sletter feilkoder!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

City-stromer

Billig enkel måte å få svar på om batteriene dine er dårlige.

Etter å ha kjørt bilen et par mil , trekker du på hånbrekket setter bilen  i 3. gear holder inne gasspedalen.

Du har selfølgelig tatt av deksel ti batteriene , så måler du på hvert enkelt batteri for å finne de dårlige.
dette virker kjempe bra , er der noen med  lavere spenning så vet du resten.

;)   Instruert an R Gaber
*Golf Citystromer .
*Peugeot 106 ,
Citroen Saxo
Relight 2010 .-2,1

morkm

Sitat fra: bosonic på lørdag 12. januar 2008, klokken 23:51
Sitat fra: morkm på lørdag 12. januar 2008, klokken 23:00
Er det noen som vet hvor varme blybatterier skal / kan bli under lading / bruk. Mine har vert oppe i 40degC når jeg har brukt og ladet hyppig?

40grader virker noe høyt, husk at kjernetemperaturen er høyere enn temperaturen en måler utvendig på batteriene.
For høy temperatur på blybatterier er den enkeltfaktor som er mest skadelig og som drastisk reduserer levetiden. For hver 10grader(ca) temperaturen økes over 25 grader halveres levetiden på batteriene, ideell temperatur er mellom 20 og 30grader.

Hei igjen Bosonic.

Har sjekket litt opp om dette du skriver om høy temperatur på batteriene, og resultatet er ikke helt i tråd med det du skrev... jeg er litt forvirret nå og lurer på hva som er riktig!! ???

Det jeg har fått vite fra div artikler på nettet, er at selvutladningen dobler seg per +10deg, og jo mer batteriet selvutlader, jo mer sulfatering får man fordi batteriet ikke er fulladet. På Altitec sa han at batteriene ikke tar skade av høy temperatur før man er oppe i +60deg.
Jeg har fått høy temperatur fordi jeg har brukt og ladet hyppig (jeg har muligheten til å lade på jobb) og dette mente han ikke var skadelig.

Det er mulig du har mer peiling på dette en de jeg har snakket med, jeg kjenner jo ikke deg, men baserer dine utsagn seg på egen erfaring, eller har du snakket med andre om dette? Håper du ikke tar dette som kritikk da jeg ikke ønsker å tråkke noen på terne... :)
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

bosonic

Hei Morkom.

Ingen fare, jeg tar ikke dette som kritikk, jeg kommer jo med påstander uten begrunnelse. Det er viktig med stor takhøyde her på forumet.

Leser du innleggene her på forumet hvor problemene med service / vedlikehold av NICD batteriene som sitter i Think og PSA bilene er diskutert, vil du snart forstå at den erfaring og ekspertise som er utviklet de siste årene er meget stor blant entusiastene. Slik blir mange elbiler reparert som mest sannsynlig ville blitt "kondemnert" pga høy pris dersom et firma hadde tatt jobben.

Jeg er utdannet innen elektronikk og mekanikk og har jobbet i mekanisk industri i over 26 år. I denne tiden har jeg jobbet mye med blybatterier i små og store applikasjoner, EL-trucker og lignende. Det som jeg tidlig oppdaget var at kompetansen om bruk og lading av blybatterier var mangelfull, og dette vekket min interesse for temaet.

Min erfaring er at en selger (av blybatteri) nærmest alltid "vil løfte" opp sitt produkt og ofte mangler de formell kompetanse.
Snakker du med en serviceteknikker er det større mulighet å få velfunderte og faglige råd.

Søker du på internett vil du finne utrolig mye informajon om både blybatterier og andre typer, men etter hvert som du leser så vil du snart se at mye av informasjonen er generell og delvis motsigende.

Den mest seriøse infoen kommer fra produsentene selv, men det er langt fra alle som legger ut tilstrekkelig info.

Blybatteriene blir produsert i flere varianter og en må forvisse seg om hvilken type batterier en har med å gjøre før en utfører "service" eller gjør noen "inngrep".

Noen produsenter operer med høyere "tålegrense" for temperatur enn andre. Denne temperaturgrensen gjelder ikke kontinuerlig temperatur, men beskriver ofte hvilken temperatur batteriene kan komme opp i (på slutten av ladeperioden eller lignende.)

Det er tid x temperatur som er skadelig og ikke at batteriene en sjelden gang kommer opp mot temperaturgrensen. I en elbil som benyttes daglig vil naturligvis temperaturen ligge "høyt" i lengre tid, spesielt dersom bilen brukes mye og batteriene lades ofte.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

#22
Om dere unnskylder at en Th!nk-eier blander seg inn: Th!nk har også vannkjølt batteri, og jeg liker ideen bak som den selvlærte amatøren jeg er.
Vann/glykol frostvæske har veldig god termisk ledeevne og kan oppta og avgi store mengder varme. Det er derfor godt egnet til å flytte varme (og kulde) fra ett sted til et annet. En god, gammeldags radiator (ikke den typen som lages i dag, men original av kobber/messing til en førkrigs veteranbil) er 98% effektiv.

Vannkjølingen til vårt batteri er mer enn bare kjøling. Det sørger for å holde lik temperatur på alle blokkene, noe som er viktig for at alle blokkene skal få samme ytelse (øyeblikksverdi) og kapasitet (over tid). Men det er viktig å ha en regulering som gir riktig temperatur. Når man setter opp et reguleringssystem som dette er omgivelsestemperaturen utslagsgivende. Man må gå ut fra antatt maks. og min. lufttemperatur. Det er mulig at oppsettet i din bil, Morkm, er for arktiske strøk med lufttemperatur langt lavere enn det som er der du bor. Eller at det med tiden er oppstått en feil som gjør at batteritemperaturen blir for høy. Vi skal heller ikke se bort fra at det er selve batteriet (alle eller noen av blokkene) som utvikler mer varme enn kjølesystemet klarer å håndtere.

F.eks vet jeg at Kewet med blybatteri fungerer fint i Oslo-området uten spesiell isolasjon eller oppvarming av batteriet. Det er sjelden under -10o i lengere tid her.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

morkm

Hei til alle
Takker igjen for konstruktiv tilbakemelding.

Jeg skjønner det er en del ting med min bil som jeg må sette meg inn i og finne ut av.

Tror også jeg bør finne en lade rutine som er andelenes enn den jeg har i dag.
Til nå har jeg brukt bilen frem og tilbake til jobben som er ca 15km eller noe for så å lade den på jobben, etter 8 timer ladning på jobb kjørt hjem og satt bilen til ladning igjen over natten. Jeg har da bare brukt 15-20% av batterikapasiteten før jeg lader den opp igjen, og dette gjør vell at jeg kontinuerlig topplader batteriet, som jeg har forstått er det som utvikler mest varme.(er dette riktig?)

Jeg har funnet frem et tidsur som har nedtellingsfunksjon som jeg kan sette på ladning i f.eks 6 timer om natten før den slår seg av. Er dette vegen å gå??

Jeg lurer også på om jeg burde finne meg en liten radiator, som Tom Roy nevner, til kjøle ned vesken i systemet? (Med tanke på sommeren som kommer)

Jeg tror egentlig bilen min er bygget slik den er, fordi den tidligere eieren hadde et helt annet kjøre / lade mønster enn det jeg har
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

bosonic

Du lader etter min mening unødvendig mye, noe som kan være skadelig når batteripakken ikke har BMS (batteri managment system). På din bil regner jeg med at lader og BMS ivaretar batteriene på beste måte. Topplading gir normalt ikke særlig temperaturøkning, men i ditt tilfelle er kanskje batteriene allerde oppvarmet av kjøreturen når du setter bilen til lading og dermed øker temperaturen ytterligere.

Topplading er viktig men ikke nødvendig flere ganger i døgnet, og da spesiellt ikke når du lader opp fra 75-80%.

Ideen med koblingsur er god, husk bare på kjøre ladetiden fullt ut et par ganger for uken. Prøv å finne ut hvor mange prosent du får inn på batteriene for hver time og still uret på etter dette.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rio

Sitat fra: Lynet på mandag 14. januar 2008, klokken 19:50
Alle vesjoner av Vagcom virker på Golfen. Det er kontrollmodul 51, 61 og 71 som er aktuelle. 51 som er motorstyringen får jeg ikke kontakt med på min bil. 61 er BaMS som er noe ustabil slik at den ofte blir brutt. 71 er laderen.

Originalt er den levert med luftkjøling/varming, men denne er kun aktiv ved lading. Ved kjøring står luften stille rundt batteriene.
Laderen vil ikke lade før tempen i batteriene er over 5 grader, den sirkulerende luften vil da varmes med et varmeelement i bakkant av fremre batterikasse.

Noe merkelig at det brukes 12V både til varming og sirkulasjon, ved lading er det kun 1A 13,2V som leveres til 12V systemet. Har du ikke problemer med at 12V-batteriet tømmes? Eller er det satt på en ekstra 12V-lader?

Hei,

Jeg tror årsaken til at du ikke får kontakt med inverteren på VAG-COM er at den er satt til å kommunisere på SIADIS-konnektoren (under inverteren, på passasjersiden).

Man kan få ut svært detaljert informasjon om inverteren der.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#26
Sitat fra: morkm på tirsdag 15. januar 2008, klokken 12:25
Er det noen som vet om man kan se på batteriene om det er koblet til Vagcom analyse system? Sitter sensorene på batteriene eller et annet sted?? Jeg kikket under deksel i går og da fant jeg noe som ser ut som varmekabler, hvit, og så sitter det noe som ser ut som en varmesensor midt i batteripakken. (mellom batteriene)

Er det andre måter å finne ut om batterier er dårlige?

Er det noen som har info om Sonnenschein batterier med vannkjøling, 6V til denne bilen?

Hvem selger disse og til hvilken pris??


Det finnes et BMaS (Battery Management System) som måler temperatur og slikt. Det måler også om de øverste 8 batteriene har mer enn ca 2 Volt høyere/lavere spenning enn de nederste 8 batteriene, og hvis det er tilfelle reduseres motoreffekten til 40%.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Sitat fra: Rio på mandag 21. januar 2008, klokken 00:39
Hei,

Jeg tror årsaken til at du ikke får kontakt med inverteren på VAG-COM er at den er satt til å kommunisere på SIADIS-konnektoren (under inverteren, på passasjersiden).

Man kan få ut svært detaljert informasjon om inverteren der.

Hei

Jeg bruker SIADIS med kabel, men hvor kan man endre dette opsettet? Vært enklere å lest feilkoder osv. med VAG-COM.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

#28
Sitat fra: Lynet på mandag 21. januar 2008, klokken 09:11
Sitat fra: Rio på mandag 21. januar 2008, klokken 00:39
Hei,

Jeg tror årsaken til at du ikke får kontakt med inverteren på VAG-COM er at den er satt til å kommunisere på SIADIS-konnektoren (under inverteren, på passasjersiden).

Man kan få ut svært detaljert informasjon om inverteren der.

Hei

Jeg bruker SIADIS med kabel, men hvor kan man endre dette opsettet? Vært enklere å lest feilkoder osv. med VAG-COM.

Jeg brukte SIASVW61 (som brukes til å endre inverteren fra VAG-COM til SIADIS), og endret parameter 130 fra 0000 til ffff. Du kan endre tilbake, antar jeg. Husk å skrive til Eeprom etterpå.

Bemerk: Man må forsøke utallige ganger for å komme inn med SIASVW61 til inverteren når den står i VAG-COM modus. Jeg tror jeg forsøkte å kjøre programmet over 50 ganger (fikk feilmelding) inntil det gikk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA