Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2007 Th!nk

Startet av bildilla, torsdag 20. september 2007, klokken 20:38

« forrige - neste »

bildilla

Vet noen om VW Golf City Stromer er verd å eie?  Er den eneste bilen i grei prisklasse jeg har sett med 5 seter. Det trengs av og til. Jeg vil gjerne vite mer om rekkevidde, toppfart, batteritype, problemer, service etc. Speak out.

Asle

morkm

Hei Jeg er nettopp blitt eier av en Citystromer og er meget fornøyd med den. Har hatt den en uke så min erfaring er ikke stor...
Det jeg har tiegnet meg av kunnskap er at den har bly-gel batterier som "bør" kladdelades. Dvs. de har mange flere lade-sykluser hvis den ikke lades helt ut i motsetning til NiCa som bør utlades. Slik jeg ser det har begge batteritypene sine fordeler og ulemper, avhenging av hvor langt du til daglig har tenkt til å kjøre med den. Jeg har ca 2 mil til jobben og mulighet til å lade på jobb. Jeg bruker derfor bare ca 20% før jeg lader opp igjen og dermed får jeg lang levetid på batteriet. Rekkevidden har jeg ikke testet men det sies å være 60-80km. Jeg har hatt den i 85km/t men jeg tror den går fortere.
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Lars C. Krogenæs

Hei

Grattulerer med elbil.

Bilen bør lades slik som kewet / buddy, så finner du info om disse, gjelder det også deg.

Det som er viktig å huske på er at sulfatering begynner straks batteriet tømmes, og skjer raskere jo lenger ned, og jo lenger tid du har tomt batteri.

Lad derfor så ofte du kan, slik at batteriene er på topp, da varer batteriene lengst.

Det kommer sikkert fler etter meg med enda mer utfyllende info.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

bosonic

Vil presisere nødvendigheten av det Lars sier: Jo mer utladet batteriene er jo viktigere er det å lade de opp igjen uten ventetid.


Kewet gir beskjed om hvor lenge du maks kan vente med ladingen.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

morkm

#4
Nå har jeg fått brukt den litt, og blir mer og mer fornøyd...    :) ... har hatt den i over 100kmt på flaten i fjerde gir og har da femte igjen som jeg ikke har brukt.  ;D Har satt i nytt anlegg med nye høytalere som var plugg and play siden bilen egentlig er en Golf 3. ( I tysklad er jo kassettspiller fortsatt det hotteste) Jeg har også satt inn et termometer med sensor i batteripakken så jeg kan overvåke temperaturen på batteriene.
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

andreash

Stilig..

Er dette en fabrikkombygd Golf? eller mer som min privat ombygde P205?
Korleis fungerer kjøringen med girkassen operativ? Min bil står låst til 5gir, og det fungerer supert.. Riktignok stor startstrøm, men ellers går det helt fint..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

Lynet

Ciystromer er ombygd av et firma for VW. Så da kan det defineres som originalt. Det ble laget ca 200 av den. 16 av dem er i Norge.
All verkstedliteratur er laget av VW. Og diagnosesystemet Vag-com virker helt utmerket på Citystromer.
Årsaken til at man må bruke girene er at det er brukt 3-fas permanentmagnetmotor. Den har lavt deiemoment ved start. Men den skal vistnok ha meget høy virkningsgrad. Og selvfølgelig ikke noen børster som slites.
Min har Varta batterier som er produsert i 1998! De ble vistnok tatt i bruk i 2002, noe uklart om de var brukt da. Rekkevidden var ca 65km i 2004, men er nå redusert til ca 50km (40km på vinteren). Men det holder til t/r jobb :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lille Bilen

Hei, Jeg har også en CityStromer. Eid den i ett år, 7000km, uten problemer.
Jeg ser at  Morkm har montert et termometer i batteripakken, Hvorfor dette, overvåker ikke elektronikken dette? og til Bildilla, VW citystromer er pga. batterivekten bare 4 seter selv om den er en vanelig golf.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Cobos

Dette høres jo ut som en rimelig kurrant elbil, noen som vil dele sånn ca. hvor mye den koster ? Greit å få en følelse av hva de ymse modellene koster :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

morkm

#9
Jeg er ikke sikker på hva elektronikken gjør eller ikke gjør. Har ikke Norsk manual til den, og mine Tysk kunnskaper =0. Han som hadde bilen før meg i Tyskland har vert litt "Reodor felgen" og modifisert den noe. Jeg vet det er byttet batterier og lader i 2006, batteriene er med vann oppvarming. Er det noen som vet om dette er standard? Det er den forrige eieren som først hadde installert en varmesensor på batteriene, jeg bare byttet denne ut med en ny som så penere ut i bilens interiør.

Til Lynet...
Kan jeg se om jeg har diagnosesystemet Vag-com i bilen?? Hva er dette og hvordan virker det??

Er det noen som vet om det finnes manual på engelsk (eller norsk) til Citystromer?

Er det noen som vet hvor varme blybatterier skal / kan bli under lading / bruk. Mine har vert oppe i 40degC når jeg har brukt og ladet hyppig?
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

bosonic

Sitat fra: morkm på lørdag 12. januar 2008, klokken 23:00
Er det noen som vet hvor varme blybatterier skal / kan bli under lading / bruk. Mine har vert oppe i 40degC når jeg har brukt og ladet hyppig?

40grader virker noe høyt, husk at kjernetemperaturen er høyere enn temperaturen en måler utvendig på batteriene.
For høy temperatur på blybatterier er den enkeltfaktor som er mest skadelig og som drastisk reduserer levetiden. For hver 10grader(ca) temperaturen økes over 25 grader halveres levetiden på batteriene, ideell temperatur er mellom 20 og 30grader.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lynet

#11
Vag-com er et program på PC som fritt kan lastes ned. Kabel må du kjøpe separat, det finnes billige kopier som kan fuske..... www.vagcom.no selger kabel med programvare, de har både original og billig kopi.
OBD-kontakten er bak dekslet rett til høyre for askebegret. Ta ut askebegret og dytt dekslet mot venstre.

Jeg har kun tysk manual.

Mine batterier har luftkjøling (standard), og er ikke plaget med å bli varme. Lest ut på vag-com at de har vært over 40 grader 4 ganger de siste 4 år! 
Men hvordan er vannkjølingen koplet inn i kjølekretsen? Vannet til varmeapparatet holder ca 80 grader!!
Det hadde vært spennende med en avansert styring her, for problemet med blybatterier er jo at de virker dårligere dess kaldere de er. Oppvarming/kjøling til ca 20 grader er optimalt.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

morkm

 Takk for info til dere alle...
Ble veldig interessert i Vagcom. må man ha en spesiell software for bilen eller er versjon 409 den jeg bør kjøpe??

Modifiseringen som er gjort med vann varming er litt finurlig... pga plassmangel har han brukt vindusspylervæskebeholder som reservoar. Oppi denne har han 12v varmeelement som styres av en unit som slår seg av hvis batteriet kommer under en viss voltstyrke. Det er da også koblet til en 12v pumpe som sørger for sirkulasjon gjennom batteriene. Denne går på samme styringen og kobles bare ut hvis voltstyrken kommer under XX volt.

Er kjølekrets med vann standard eller snakker du da om luftkjøling, som jeg har forstått bilen blir levert med?? (meget mulig jeg har missforstått her)

Siden batteriene mine blir så varme kan det jo hende jeg har noe galt med kjølesystemet?

Kan noen forklare litt om dette hadde jeg blitt meget glad.
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Lynet

Alle vesjoner av Vagcom virker på Golfen. Det er kontrollmodul 51, 61 og 71 som er aktuelle. 51 som er motorstyringen får jeg ikke kontakt med på min bil. 61 er BaMS som er noe ustabil slik at den ofte blir brutt. 71 er laderen.

Originalt er den levert med luftkjøling/varming, men denne er kun aktiv ved lading. Ved kjøring står luften stille rundt batteriene.
Laderen vil ikke lade før tempen i batteriene er over 5 grader, den sirkulerende luften vil da varmes med et varmeelement i bakkant av fremre batterikasse.

Noe merkelig at det brukes 12V både til varming og sirkulasjon, ved lading er det kun 1A 13,2V som leveres til 12V systemet. Har du ikke problemer med at 12V-batteriet tømmes? Eller er det satt på en ekstra 12V-lader?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

morkm

Ja det er egen 12v lader til dette batteriet...

Det er også varmekabler rundt batteriene som jeg tror går på 230v? Batterikassen er også isolert men ikke med så velding tykk isolasjon...

Jeg tror jeg må åpne deksel på batteriene en gang til for å se hva slaks batterier jeg har....
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA