Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading

Startet av erik e, onsdag 20. april 2011, klokken 14:01

« forrige - neste »

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lunde

Ja de observante har registrert at "den har alt" i følge VG. De observerte også som meg at du sitter trangt i forsetet i alt annet en gode seter om du har lange ben som meg.
At den faktisk bare har halvparten av rekkevidden til min TH!NK en bagatell som ikke betyr så mye, eller??  TH!NKen er 20 cm bredere og har bedre kjøreegenskaper, men for all del smaken er som baken. Ikke alle skal så langt. Ikke alle synes det er morro å "kjøre" bil ;-)

Farlig å utrope "best" i bilverdnen, for hva er egentlig BEST? At jeg med den gamle TH!NKen kjørte fra Toyota MR2, Porsche og BMW ved flere anledninger betyr ikke at TH!NK er BEST til alt. Den er bare best når det gjelder  ;D  Den nye er jo mye bedre enn den gamle så da er den enda mer "best" i den sammenhengen  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Hentet fra egenpresentasjonen min: Her er min definisjon på den perfekte elbilen:

"den perfekte elbilen, til tross for at jeg vet den ikke finnes. Kriteriene er:

Uendelig rekkevidde, Null verdi, ingen forbruk, Strøken 4 seter på 3 meter eller mindre, demonterbart hengerfeste"

Desverre kommer de nye til kort her da de koster 10-20 ganger mer enn en minimalt defekt Think eller PSA classic.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

#3
Hehe du har skjønt det du  ;D  Ler meg nesten skvett ihjæl når noen amatører med 25 kilometers erfaring med elbiler automatisk vet hva som er best for meg og alle andre.  ;D
Særlig imponerende (NOT) er det når garvede blaserte bileksperter kategorisk avviser nytten av en bil som ikke kan kjøres nonstopp Oslo Spania med campingvogn og hele familien.


Eller de  som for første gang i sitt liv har kjøpt en ny elbil og antar at de har den beste kan fort få seg en aha opplevelse  ;)  Som med så mye annet er det ikke helt svart hvitt
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

commiesoft

Glad jeg ikke gikk i fella, men jeg synes synd på alminnelige mennesker som ikke
har teknisk innsikt nok til å velge riktig elbil, eller vente.

De som har kjøpt iMiev til nå, er pengesterke folk som bruker bilen til KORT pendling i kollektivfeltet, til og fra jobb.

Utover det vil de ikke bli sett daue i en iMiev.

erik e

Mulig jeg har valgt feil bil. Pengesterk er jeg ikke.(Håper jeg slipper og bevise det) Men har bildilla/voksne barn og hadde lyst til og prøve elbil nå. Det er vel bare Tesla i denne testen  som er "noe for meg" men det var disse penga da. :D  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Jeg har valgt iMiev - og jeg mener det er riktig for meg.
Har kjørt den nå i en måned og er kjempefornøyd. Jeg er 192 cm høy, sitter godt og kommer fint inn og ut. Den er veldig behagelig å kjøre, men bærer preg av at den er en småbil som er rimelig og uten altfor mye finesser.
Jeg gleder meg hver gang jeg suser forbi bomringen og sparer 25 kr. Jeg gleder meg like mye for å slippe å fylle dieseltanken en gang i uka. Jeg har nesten dårlig samvittighet når jeg en sjelden gang suser forbi i kollektivfeltet - har ikke vent meg til det ennå.
Jeg mener å ha rimelig teknisk innsikt som elektroingeniør.., selv om jeg ikke er like mye inne i detaljene som enkelte på dette forumet.
Jeg tror Mitsubishi lager en solid bil basert på lang tradisjon og erfaring. Det er en av hovedgrunnen til at jeg valgte iMiev og ikke Think. Det er mye bra med Think, men vi ser at de har en del kvalitetsproblemer som ikke er merkelig gitt den komplekse materien bilproduksjon i stort volum til lav kost er.
For meg vil 4-5 mil ekstra rekkevidde ha lite å si for bilbruken - da uansett må jeg ha dieselbilen for å komme på fjellet og for å trekke tilhenger. For meg er rekkevidden det eneste egentlige fordelen Think har kontra iMiev.
Jeg slutter meg til VG testen - som må tas for det det er - en VG test...
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

erik e

Som jeg skulle sagt det selv. Samme høyde,teknisk innsikt,samme behov og opplevelse av biltypen. Er ikke  høyt utdannet men en "handy mann" med mye olje på hendene. Nei nå må jeg på jobb,starter 07 00 ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lunde

Hehe 191 her, men lange bein for høyden viser det seg. Sitter IKKE godt, men på den andre siden sitter du ikke så lenge i en iMiev så da kan man (jeg?) kanskje lære seg å leve med det. Dessuten er det ikke umulig at jeg er godt vant fra før med Volvo og TH!NK. Jeg har ikke målt opp innvendig i kupeen, men TH!NK er 20cm bredere og føles romsligere i forsetene og er bedre å sitte i for de som sitter foran. Det er oftest der jeg befinner meg  ;)
Om du setter pris på gode kjøreegenskaper, nøytral og ballansert oppførsel på veien (spesielt i svingene) er det ingen tvil om at TH!NK er best. Dog finnes det ulike oppfattninger der ute. Noen trives til og med i slagskip av noen SUV dråg og har åpenbart ikke særlig sans for morsomme kjøreegeneskaper.  ;D

Har hatt kjøreturer som varer oppmot tre timer på landevei. Fra Seljord kommune og hjem til nittedal i normal fart etter trafikken på stedet. Allerede på Notoddden rundet jeg 80Km og vel hjemme etter 198Km kunne jeg fremdeles kjørt 2-3 mil  ;D

Godt at smake er som baken. Hadde den ikke vært det hadde vi bod på samme sted, kjørt samme bil og sannsynligvis hatt et kjedelig liv ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

emagic

Sitat fra: commiesoft på mandag 28. mars 2011, klokken 21:00
Glad jeg ikke gikk i fella, men jeg synes synd på alminnelige mennesker som ikke
har teknisk innsikt nok til å velge riktig elbil, eller vente.

De som har kjøpt iMiev til nå, er pengesterke folk som bruker bilen til KORT pendling i kollektivfeltet, til og fra jobb.

Utover det vil de ikke bli sett daue i en iMiev.

Mulig jeg er både pengesterk og pendler kort, sannelig om jeg vet helt, men jeg vet at jeg har en bensinbil, en dieselbil og en elbil, og at om jeg kan velge så kjører jeg ubetinget Miev'en.

Riktig bil er jo den som passer for deg som kunde.  Jeg måtte ha en bil med plass til 2 barn bak, og da er det ikke mange alternativer.

Nå skal det også sies at uansett hvor langt en Think kan kjøre så er den en artig liten bil produsert i svært få eksemplarer, med tildels varierende historikk rundt eierskap og produksjonsevne...

Av de tallene jeg fant på wikipedia lager Mitsubishi over en million biler i året og har laget biler i snart 100 år. (i 2017)  De lager jo en BIL, med alle finesser en moderne bil skal ha. (At det er en "billig småbil" får så være, den finnes jo med fossilmotor også, og dashboardet er nok like hardplast på den....)

Tenkte på Think selv i 2002, men da jeg endelig hadde bestemt meg for å kjøpe så var produksjonen lagt ned.  Den bilen som ruller ut på gatene nå ser slik ut som den skulle sett ut i 2003...

Så ja, Think er på mange måter et fantastisk eventyr som skulle gått mye bedre, men jeg har vondt for å se hvordan Think kommer til å overleve. I denne bransjen betyr volum mye, og Mitsubishi har vel trolig allerede laget flere Miev'er enn Think har laget Think'er?

Synd er det definitivt, og mye ville vært annerledes om det hadde gått slik jeg fikk beskjed om i slutten av 2002 - "det blir et opphold på leveranser på noen mnd mens fabrikken stilles om til ny modell". 

Essensen er at man kan gjerne være fanboy, men jeg ser ikke noen grunn til å rakke ned på andres bilvalg av den grunn, det viktigste er at vi kjører på strøm og ikke bensin/diesel!

Knut



Baltor

"men jeg ser ikke noen grunn til å rakke ned på andres bilvalg av den grunn, det viktigste er at vi kjører på strøm og ikke bensin/diesel!"
Kloke ord dette, de vi må overtale til å velge annerledes er alle de som triller ut av bilpalassene med nye fossilbiler. (eller prompebiler som ei jente i gata kaller dem >:()
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

commiesoft

emagic, uten Think sin rekkevidde, ingen elbil på meg nå. Dette har ikke noe med Fanboys å gjøre.

iMiev skryter på seg samme rekkevidde som Think, men er ikke i nærheten, antall
produserte biler eller ikke.

For meg er Think den første praktiske elbilen som jeg hadde råd til, og som leverer det vi må ha av batterikapasitet og rekkevidde.

I den sammenhengen gikk iMiev på trynet. Jeg kan ikke bruke penger på en elbil
bare fordi den er produsert av en japsefabrikk.




gbzdoc

#12
Commiesoft, det du gjør er å stigmatisere samtlige kjøpere av i-Miev som pengesterke folk som pendler kort, uten at du har noe grunnlag for dine påstander.

For deg er kanskje rekkevidden det viktigste, for andre er det plass til 4 og høy sikkerhet som er viktig. i-Miev er udiskutabelt eneste elbil som går på norske veier og som er en sikker familiebil som holder følge med normal trafikk. Rekkevidden er noe alle Mitsubishi forhandlerne er smertelig klar over, og informerer potensielle kunder deretter. Da spiller det ikke så stor rolle hva Mitsubishi sentralt skriver i skrytebrosjyene på bilen. De som kjøper med noen få unntak vet nok akurat hva de får, og blir som meg og mange andre strålende fornøyd.

Kos deg med Thinken din, men hold deg unna sånne tåplige påstander om oss som har valgt i-Miev. For mange av OSS er ikke Think et alternativ.

Kan forøvrig nevne at unga elsker å kjøre "ladebilen", og de likte buddyen like godt som i-Mieven. Toyotaen står som ofest ubrukt med mindre vi skal på fjellet.

Walker

Den største ulempen - ved å velge I-Miev - er at det er lang leveringstid. Ellers vil den - i likhet med KEWET/Buddy, Think og Reva - dekke det daglige transportbehovet for svært mange. I forhold til dagens begrensede tekniske muligheter, har Mitsubishi valgt et ganske fornuftig konsept.


gbzdoc

Nå er det faktisk bare Buddy som kan leveres fort pr. dags dato ser det ut til, med unntak av noen 2 seters Think som står hos forhandlere.

Men i løpet av året blir det både flere valgmuligheter og sikkert raskere levering. Blir sikkert noen brukte i-Mievs til salgs straks Leaf og andre blir leveringsklare også.

Uansett er vel allerede 2011 et milepælsår for Elbiler i Norge og ikke minst resten av verden. Fremtiden er spennende, sett med Elbil øyne. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA